Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 5895 ggr
exitingsvillemo
0

Avels-stopp

Lägger in en ny tråd med diskussioner ang aveln av shetlandsponnyer.

I tråd "Stofölsavgift" påbörjas diskussionen vad som händer med de hingstar, som ingen vill ha…

Slaktas verkligen unghingstar på löpande band bara för att vi har ett överskott på rasen? Är detta isåfall rätt?

Borde det inte finnas mer regler inom avel som omöjliggör denna överskott?

Jag personligen kan inte förstå varför man avlar fram ponnys med inställningen att den ska få leva ett långt lyckligt liv och sen skickar den på slakt för att man inte får den såld, har man satt en varelse till världen så får man ta det ansvaret som medföljer.

Ahnna
0

Hingstföl är lika värdefulla som ston för mig. Okej, de betingar inte samma pris på marknaden, det är sant. Men som individer, tävlingshästar etc. så är de lika värdefulla som ston och valacker. Personligen så trivs jag väldigt bra med hingstar, men jag köper att inte alla gör det. (Ett problem som många drar sig för kan ju också vara att man måste ha fler än en hanhäst för att de ska slippa gå ensamma, om de nu inte går med ston och betäcker förstås.)

Tycka vad man vill om könet på fölet som tittar ut, men skicka den till slakt skulle jag aldrig göra hur lågt marknadsvärdet än blir. Det är en individ, inte ett objekt. (Min åsikt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Fast det är väl inget nytt att hingstar skickas till slakt, tror det har varit så i alla år men att det har kommit fram lite mer de senaster åren.

NEJ jag tycker inte det ska vara avlestopp ,  men man ska kanske hellre tänka till mer än en gång innan man betäcker osv och kanske skulle det importeras mindre i stället och även där tänkta till mer än en gång om man ska importera vad kan det stoet/hingsten tillföra den svenska avlen som vi inte har här tex. För som det är nu så tycker jag att det kommer in alldeles för mycket dåligt material …

exitingsvillemo
0

Men om det nu är så att unghingstar slaktas pga överskott, varför skulle det igentligen vara fel med avelsstopp? För inte är det väl bara importer som skickas till slakt?

Uppenbart är j iaf att det finns fler shetlandsponnyer än vad det finns köpare, på ngt vis måste ju detta lösas, eller ska vi bara blint fortsätta massproducera?

Att försöka komma åt de ostammade ponnyerna borde självfallet vara prioritet 1, fram för lagar att man inte får avla på ostammade individer…

VeronicaP
0

#3 Därför hingstar har slaktas i alla tider och det har ju inte varit överskott alltid ,  jag är emot förbud , ingen som ska bestämma om jag vill avla eller inte , en däremot så tycker jag att man kan behöva tänka till lite har jag plats , tid råd att ta hand om en hingstföl om det nu skulle bli det tex….

Nä men det är många importer som kommer in som inte är några *stjärnor* och de tycker inte jag tillför den svenska avlen något och även där behöver man tänkte till.

NettanW
0

Jag tror på ett kortare avelsstopp. Det verkar finnas ett stort överskott av shettisar.  (här vet jag 1 åriga hingstar som säljs för 1500kr)

Är inte valacker nå eftertraktade? En sån är ju betydligt lättare att hålla än en hingst. Och man kan ju köra den lika mycket som hingstar.

För dom flesta här har väll häst för att köra/rida? Och inte massprodusera gulliga små shettis föl?

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Midlingur
0

"För dom flesta här har väll häst för att köra/rida? Och inte massprodusera gulliga små shettis föl?"

Om det bara var så väl……..

Milla
0

Jag kan ju bara säga så här att jag slaktar då hellre än låter dom bli vandringspokaler. Om man ser hur många shettisar som får vandra till massa hem under sin livstid så anser då jag att det är bättre att slakta.

Avelsstopp tror jag inte heller på. Jag anser att det är väl ändå vuxna människor som avlar? vuxna människor borde ju då ha så pass mycket sunt förnuft att man inte betäcker fler ston än vad man vet att man kan ha plats till dom närmsta 2 - 3 åren.

Jag måste erkänna att jag aldrig skulle köpa häst från någon där man säljer pga platsbrist. Man måste ha så pass mycket framförhållning så man aldrig hamnar i den situationen.

Ja jag vet att jag nog klampar någon på tårna nu, men det är inte bara att betäcka och betäcka och sen komma på att OJ nu har vi inte mer plats………..

Vi kommer aldrig att bli av med dom ostammade ponnyerna oavsett hur man går tillväga eller oavsett vad man sätter för lagar.

Jag tror ju då att man först och främst måste se till alla stuterier att dom/vi inte avlar mer än vad vi har plats till. För det är vi nog alla överens om att det finns massa fina stammade shettisar som inte är så lättsålda i heller.

Som sagt jag tror att om alla avlar så mycket så att dom har plats att ha kvar sina hästar tills dom får ut rätt priser så kommer det att dels höja priserna och dels så får vi också igång försäljningen på ett bättre sätt.

Jag vet att det inte är lätt men om många hade hjälps åt och börjat tänka efter innan man avlar så tror jag det hade fungerat.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

NettanW
0

Jag hade verkligen inte hoppats på att få den kommentaren, men det blev en väldigt tråkig bekräfftelse på att det är så det ser ut hos vissa uppfödare i sverige. :-( Det var det jag misstänkte.

Men varför????

MalinLarsson
0

Jag tycker att man skulle kontrollera importen, bara ta in individer som "har något att tillföra den svenska aveln".

Det är ett svårt ämne, men ett sätt att "kontrollera" avel kunde vara att höja bet.avg men rabattera högklassiga avelsston. (Så är det ofta inom islandshästaveln. ex 1000:- rabatt för 1 kl. och 500:- för II kl. el. liknande.)

jag tror att ett problem är att det kostar såpass mkt att  kastrera en hingst, hade kastreringsavg. vart ex 500:- så hade nog fler köpt hingstföl. Köper man in en hingstunge för 5000:- och kastrerar denne +2500:- = 7500:- för en val. och 8000:- för ett sto… Då kanske många föredrar ett sto?  bara en tanke…

Säga vad man vill men jag tycker att val. oftast är mkt goare som kör/ridhästar.

NettanW
0

#7 Avelsstopp tror jag inte heller på. Jag anser att det är väl ändå vuxna människor som avlar? vuxna människor borde ju då ha så pass mycket sunt förnuft att man inte betäcker fler ston än vad man vet att man kan ha plats till dom närmsta 2 - 3 åren.

Men det verkar ju inte riktigt vara så hos ett flertalet uppfödare tyvärr. Sen kan man ju fundera om dom är vuxna eller inte. För hur många av dom uppfödarna är det igentligen som håller på med sina hästar, ute och går kör osv. Kan ju aldrig tänka mig att dom skulle hinna med alla hästar.

Ahnna
0

Tyvärr så verkar folk i allmänhet ha fått hjärnblödning vad gäller shetlandsponnyers värde. Hingstar ska inte kosta någonting, "för det kostar ju att kastrera", men påpekar man att 1500:- till 2500:-  i inköp plus ca 3000:- för kastrering är extremt billigt för en bra häst, så heter det att man kan köpa en vuxen valack för mindre.

Läste nyligen en fråga på ett annat forum, där någon ville veta om inte 5000:- för ett 10-årigt sto är lite väl dyrt… "Hon funkar inte kring barn", tydligen - och då ska hon förstås inte kosta någonting alls?! För shetlandsponnyer är bara barnhästar och funkar de inte kring barn så har de inget värde?!

(Ahnna får psykbryt. Oskyldig)

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Hoppas de som är för ett avelstopp inte har betäckt några ston i år annars skall man kanske inte deltaga den diskussionen, det är aldeles för lätt att kräva saker av andra men göra sig själv till ett "unikt" undantag.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

#12 Det har du rätt i :-)

Vi har inte betäckt några ston här i år , inte ens av de större raserna, har ju även welsh, russ , halvblod.

Miija
0

# 12          Bra reflektion!  Glad

exitingsvillemo
0

#12 om det är mig du menar, så har jag aldrig sagt att jag är FÖR ett avelsstopp, jag var bara intresserad av att veta hur ni andra tycker och vad vi kan göra tillsammans för att höja efterfrågan på våra shettisar.

Jag har aldrig krävt ett avelsstopp och det har väl ingen annan heller i denna diskussion.

Jag har ett betäckt sto, som jag hoppas är dräktig, men skulle jag av ngn anledning vilja sälja avkomman och inte får den såld, så finns det plats här även till den. Ingen risk att den går till slakt iaf.

#7Jag kan ju bara säga så här att jag slaktar då hellre än låter dom bli vandringspokaler. Om man ser hur många shettisar som får vandra till massa hem under sin livstid så anser då jag att det är bättre att slakta.

har man verkligen tänkt till i sin avel om man tänker så? Du väljer att slakta än att sälja dom som vandringspokaler, antar då att du gör detta just pga platsbrist?

Cattis
0

Jag tror inte hingstar slaktas på några "löpande band". Att det förekommer är ingen hemlighet, men jag tror knppast det är ngn vidare stor andel av alla hingstar som föds som går det ödet till mötes.

Visst avelsstopp - sluta avla då de som känner att det kanske blir bättre av det. Jag tror inte det löser ngt alls, däremot blir det kanske lättare för dem som fortsätter avla att sälja? Men vem skall låta bli, och vem skall fortsätta? Vem ska avgöra detta?

Importstopp? Jo låter ju bra, men jag undrar (igen) vem som skall bestämma vad som är en import som tillför svensk avel ngt och inte?
Vem skall besämma vem som bör och inte bör importera?

#10 Menar du att de hästar som inte får gå ut och gå eller körs regelbundet sköts dåligt? Eller menar du enbart det du skriver, att man inte är vidare vuxen om man inte gör detta med alla sina hästar? :-)
Isf är jag absolut inte vuxen, för mina ston tex, de gör inte alls mkt mer än är mammor till sina föl. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

dranto
0

Dum fundering kanske men man kan väl aldrig veta i förväg om hästen blir en vandringspokal eller?

Finns väl inte så många som får stanna livet ut hos samma ägare.
Tycker givetvis synd om hästar som får flytta en gång i halvåret men får den stanna i alla fall några år på samma ställe och att nya hemmet är BRA så är det väl ingen vandringspokal.

Milla
0

#15 nope jag avlar inte mer än vad jag kan hålla. jag väljer att inte sälja till vem som helst utan är mycket noga med var mina djur hamnar, sen om det tar 2 år innan jag har hittat rätt hem så får det ta det. Jag har plats till mina avkommer i flera år om det så skulle vara.

Därför har jag endast betäckt ett sto av tre i år.

Jag har aldrig slaktat en häst pga att jag inte har fått den såld. Men jag anser att bli vandringspokal är ett fruktansvärt liv för en häst, att aldrig få känna sig hemma någonstans, då anser jag att slakta är klart mycket bättre.

Cattis
0

#17 Fast unghingstar tex är ju ofta "potentiella vandingspokaler". Tyvärr.

Många köper dem billigt, och tror att de kommer fortsätta vara i princip gratis i drift också för "de är ju så små".
Hingstföl köps som sällskap för en liten peng och sen blir den hingstig och man inser att den inte går att ha kvar (för det är ju så dyyyrt att kastrera) och så säljs den billigt för att bli av med problemet…

Många barnfamiljer köper hingstföl, för de är billigare än ston, som blivande barnponnyer - som barnen stoppar munnen full med godis = snart står ett "monster" i boxen med diverse olater. Då säljs den billigt vidare.

Eftersom det sällan är andra uppfödare som köper hingstföl av varandra, så är detta vanligare för hingstarna, men förekommer såklart även bland stona. Och alla kan inte alltid behålla alla unghingstar, då kommer man aldrig vidare i sin avel - om man inte har obegränsat med mark och pengar såklart. Och om man då hellre slaktar än säljer till en på framtid man på förhand kan ana inte blir så bra - så är det ju främst (hoppas jag) med hästens bästa i åtanke?
Nej jag slaktar inte av det jag inte vill ha kvar, men jag "förstår" resonemanget…

/Cattis

exitingsvillemo
0

#18 ok, då förstår jag hur du menar :O)

men varför skulle det inte gå att föra in i lagen att endast hästar med stam får avlas på, för den punkten är vi väl iaf eniga om? Att få ner antalet ostammade shettisar på marknaden!

Milla
0

#17 inte alls någon dum fundering. Under alla år med hästmänniskor så har man lärt sig en del. Visst kan en häst få vandra även om man tycker hemmet verkar vara jättebra.

Jag har sålt några hästar under årens lopp och det är bara 1 av dessa som har fått byta hem redan som 11 månaders unghäst. Jag nekar en del att köpa av mig även om det är ett svart hingstföl.

Det är detta jag menar att om man har ont om plats så är risken stor att man säljer till vem som helst och då är ju risken stor att den här hästen blir en vandringspokal, har man däremot krav på hästägaren så är chansen större att hästen får stanna ett tag.

Jag menar inte att hästen ska stanna livet ut men i alla fall under något år och inte behöva flytta till nytt hem igen efter kanske bara ett halvår eller tom ännu mindre tid.

Kris_J
0

#12 jag generaliserar, fritt för vem som helst att känna sig träffad eller inte.

dranto
0

Då är det väl bättre att man kastrerar innan man säljer.
Har man fått hingstföl som inte är väldigt lovande för avel (och borde då endast säljas till någon hingstkunnig och inte barnfamilj) så är det ju bättre att kastrera så kanske risken för att bli vandringspokal minskas åtminstone.
Man kan oftast numer kastrera ganska tidigt.

Milla
0

#20 det kommer inte att följas ändå, det kommer alltid att finnas ostammade djur.

Milla
0

#23 det är helt rätt.

Cattis
0

#23 Absolut jag håller helt med, men det är långt ifrån alla som gör så…

/Cattis

exitingsvillemo
0

det måste ju finnas ngt man kan göra…

Ex-regler:

*minimipris på shettis

*minimipris på betäckning

*införda i stambok för att få anvämdas i avel

*inte betäcka ston av annan ras, såvida inte goda grunder finns och stoet har godkänd stam inom sin egen ras.

*i det fall hingstföl säljs ska den kastreras innan köp, såvida det inte finns grunder att hingsten i fråga kan tillföra shettisaveln ngt.

Eller jag vet inte… :O) Omöjligt kanske, men om vi alla kan diskutera detta med varandra, med vänlig ton, så kanske vi tillsammans kan komma fram till en lösning.

Cattis
0

#27 Man får nog inte ha sådana regler.

/Cattis

India
0

Tänker på det här med kastrering……om man inte är beredd att lägga några tusenlappar för att kastrera sin unghingst som man har köpt för en antagligen ganska billig peng - då borde man inte ha någon häst alls! Att skaffa djur med inställningen att de inte får kosta något är heltokig tycker jag. Och här hamnar ofta shettisarna i kläm - de är billigare än andra hästar, både att ha och köpa. Men ALLA djur kostar och måste få göra det! Skulle jag köpa en unghingst att ha som familjehäst skulle jag räkna in kastreringen i inköpskostnaden. Det måste vara en ganska okunnig köpare som köper en unghingst till sina barn och inte tänker steget längre…..

Lauth
0

Tanken och idén är god, men vad ska vara moroten för den som följer "reglementet" och vad ska vara "piskan" för den som inte följer?

Att ha regler bara för att ha regler gynnar ingen.

AnnaLundin
0

Det känns ganska skönt att veta att man själv har utrymme att ha kvar ponnyerna tills de säljs. Jag håller igen på betäckningar om det börjar bli fullt i stallet. I år har jag inte betäckt något sto - även om det från början var planerat så.

Jag tror inte heller på något avelsstopp och jag tror egentligen inte att det är vi småuppfödare som behöver bära hundhuvudet. Däremot kan jag kanske tycka att några av våra större uppfödare skulle kunna besinna sig lite och inte betäcka allt på gården som råkar vara av honkön. Och samma sak, de som importerar ponnyer (mer än enstaka för eget bruk) borde nog också kanske besinna sig litegrann. VARFÖR importera mera när landet redan är fullt av ponnyer, liksom??

Annette
0

Tyvärr kommer det väl inte bli färre föl nu när var och varannan människa kan egen hingst att använda i avel.

[Billan]
0

Det pratas om att man inte ska importera några shetlandsponnyer, skulle det leda till större efterfrågan på de som finns här i landet ? det tror inte jag, aveln här i landet är uppbygd på importerat material.

När efterfrågan är mindre än tillgången på en vara minskar oftast tillverkningen, men inte på shetland.

AnnaLundin
0

#33 - men bara för att basen i vårt avelsmaterial är importer är det är väl inte direkt så att man behöver importera massor med halvbra ponnyer idag. De riktigt bra ponnyerna, kanske med annorlunda blodslinjer, är väl inte fel att importera, men massimport vänder jag mig emot.

[Billan]
0

Ja visst, jag tycker lika dant. Men måste då även säga att jag är emot avel på de ston som inte håller klass 1 som redan finns i landet.

exitingsvillemo
0

#30 moroten skulle väl kunna vara ett högre värde för shettisar?

piskan borde vara dryga böter…;)

#29Tänker på det här med kastrering……om man inte är beredd att lägga några tusenlappar för att kastrera sin unghingst som man har köpt för en antagligen ganska billig peng - då borde man inte ha någon häst alls!

Det måste vara en ganska okunnig köpare som köper en unghingst till sina barn och inte tänker steget längre…..

Uppenbarligen så finns ju dessa okunniga köpare, därav "regel-idén" att inte sälja okasrerade handjur som inte ska användas i aveln. Det är ju VI som håller på med shetland som vet orsakerna till varför vi inte vill ha en massa ostammade hingstar överallt, så då kan ju vi börja med att inte sälja ut en massa hingstar till var och varannan.

VeronicaP
0

#36 Det är ju faktistk så också att en del vill inte ha valacker utan vill ha hingstar och jag kan ju tycka att det är köparens egen sak om den vill kastrera eller inte .

Sen så har jag ju ett bra exempel på en godkänd hingst här hemma som säkert hade blivit valack hos någon annan då han *bara* fick 38 poäng som 2 åring på hösten.

Men som vi trodde på själva och tur var väl det då han gick igenom som 3 åring på våren och han har ju bara blivit bättre ju äldre han blivit.

Så jag tycker det är jättesvårt att säga om en hingst duger eller är bra material som 2 åringar . Jag vill gärna behålla dem längre som hingstar även om de ska kastreras för jag tycker de får det där lilla extra på nacken osv , och en snygg valack är ju aldrig fel ;-)

Jag säljer mina som hingstar och skäms inte alls för det  :-)

NettanW
0

Jag menar att man inte är vuxen om man inte planerar sina betäckningar ordentligt, och skaffar fler föl än vad det finns platts med i stallet.

#16 En privat fråga till dig som du absolut inte behöver svara på. Varför alla dessa shettisar om du inte gör något med dom och bara låter dom gå i avel?

Kan inte riktigt förstå det. Man betäcker väll dom inte varje år? Då kan man ju göra något med dom. Jag personligen tycker synd om hästar som inte får göra något och som bara får vara mamma hela tiden. Men visst okey om man har ett toppen sto som man vill tillföra shettis aveln med det kan jag ju förstå. Men alla dessa föl som finns, nä. (vet inte vad jag skall säga)  Sen är det ju självklart att man måste föda upp hästar för att tillgodo se behovet. Men man kan ju fortfarande aktivera hästen.

Man har väll ändå inte skaffat sig en shettis för att bara ha den i avel och bara låta den gå i hagen hela livet och vara mamma?

Jag tycker att man har som hästägare ett ansvar, att se till så att hästen/shettisen blir aktiverad. Bara för att det är en shettis och inte halvblod skall inte spela någon som helst roll anser jag. Oavsett ras så skall dom få komma ut och röra på sig, men det är bara MIN åsikt. och så kommer  jag alltid att behandla Pochahontas.

Cattis
0

#38 Jag avlar på dem, ställer ut dem och har dem för mitt eget höga nöjes skull.

Jo jag betäcker många av dem vartenda år - det är det jag har dem till och det jag vill göra med dem. Och jo, det är därför jag skaffat dem.

Tycker synd om? För att de får föl och är mammor?

Ja man kan aktivera hästen även om den används till avel, men man måste inte köra regelbundet eller få dem ridna. De mår så jättebra så av att bara gå med sina föl och fostra dem. Man kan hantera dem ändå och träna dem på olika sätt. Man måste inte ut i vagn för detta.

Jag tycker inte att du bör uttala dig om hur mkt mina eller andras hästar aktiveras eller huruvida de får den motion de behöver, bara för att de inte körs/rids.
I stora flockar - i stora hagar, så får de massor av motion och stimulans. Lugna, harmoniska, sunda och trevliga hästar tyder på välbefinnande.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 38 Våra avels sto "går bara i hagen och är mammor". Du får gärna komma till mig kan vi sitta i hagen en dag ska du få se vilket rikt liv en ponny har som får leva i en flock sammansatt av individer i alla åldrar ( ungston är inte där när hingsten går med dem). Jag lovar dig att du kommer att bli mycket förundrad över av du ser av lekar fostran flocktänk m.m.

Jag tycker är jättekul att använda pållarna i vårat fall blir det mest hingstarna och ungpållarna som löshoppar och körs eller körs in, med det ena utesluter inte det andra.

IdaT
0

Jag tror nog inte heller att ett avelsstopp skulle fungera, snarare att det skulle öppna upp för ostammade "shettisar" som säljs billigt.

#38 Det där beror väl helt på hästen? Man kan väl inte dra alla över en kam. Min ponny skulle aldrig trivas med ett liv som hagprydnad, medans min stallägares shetlandsponny aldrig skulle trivas som arbetande ponny.

En lösning skulle kanske vara att skriva upp en liten informationsblankett som man lämnar med till shetlandsponnyns nya ägare, och kanske även lägger upp på sin hemsida.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Ellinor Johansson
0

#34 Mycket bra skrivet!

NettanW
0

#39 Jag har inte uttalat mig om att ingen uppfödare inte aktiverar/motionerar sina hästar.

Och javisst får hästar väldigt mycket motion i hagen, av lek och bus, stona får upp fostra sina föl osv. Men jag personligen tycker inte att det är tillräkligt. Ja självklart när hon skall ha föl är det ju förståligt. Men varför skaffar man en massa föl hela tiden?

Jag är inte arg på någon och tycker inte att någon är dum i h***det för det. Jag vill bara veta hur ni tänker för jag kan inte förstå det. :-)

Cattis
0

#43 Man skaffar föl för att avla och komma vidare i sin avel. Om man avlar. En del betäcker för att få föl att sälja.

/Cattis

ThiffannyJ
0

#43 Men varför skaffar man en massa föl hela tiden?

För att man kanske håller på med avel och har en avelsplan? När man håller på med avel och har köpt in avelsdjur, så har man ju säkerligen också en plan för hur en avkomma ska bli. Man vill prova olika blodslinjer.

Sen är det en himla skillnad på att "skaffa en massa föl hela tiden" och att ha en medveten avel.

Vi får nästan varje år runt en 10 föl. Jag anser inte att våra ston lider för att de får gå och vara mamma. Stona går i en hage på ca 10-15 hektar, nu är det en flock på ca 20 shettisar och du ska veta hur otroligt häftig det är att sitta och studera dessa individer. Jag tror inte att de skulle vara gladare för att jag tog ut och körde/red/aktiverade dem en timme varje dag.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#38 Jag har ett sto här hemma som tex älskar att bara få gå i hagen och vara mamma eller sällskaps häst , hon kan stå ut med att man borsta och pillar på henne men det där med ridning och körning är inget för henne och då låter jag också bli .

NettanW
0

# 44 45 Men varför skaffar man sig så många föl, att man tillslut måste slumpa bort dom till en billig penning eller skicka dom på slakt?

Jag tror inte att något av era avels djur lider, men jag tror att dom skulle må mycket bättre av att få komma ut och träna precis som det är för oss människor. Kontrollerad träning med måtta tror jag gör mycket för en häst. Man förlänger deras livslängd och dom får bättre hälsa. Men det är vad jag tror.

ThiffannyJ
0

Vi har aldrig skaffat oss så många djur så att vi måste slumpa bort dem eller skicka dem på slakt!!

Varför andra gör det, är upp till dem.

Jag är väldigt medvetem om vilka av våra avelsston som gillar att arbeta eller inte. Alla våra djur (som har åldern inne) är tömmkörda och har dragit en vagn. Vissa har gått både kvaliten och treårstestet, men för den delen innebär det inte att de körs med varje dag.

De djur som jag tävlar med i utställning, plockar jag inte bara in kvällen innan och badar. Det är ofta lång träning bakom, sen om den träningen är i 10 minuter eller 2 timmar tycker jag inte är viktigt, så länge träningen hela tiden är kul!

Jag köper inte hela grejen med att de måste aktiveras varje dag för att annars är det synd om dem, det beror helt på vilka omständigheter som finns.

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Jag tycker att det är upp till var och en att se till att inte "massproducera" massa föl. Precis som #12 skriver.

Vi har både förra året och i år bara betäckt två ston, trots att vi har fyra fina ston vi skulle kunna avla på. Jag är ganska restriktiv även som hingsthållare och tar inte emot så många ston varje år som jag skulle kunna göra, visst stoägarna väljer antagligen en annan hingst istället men det är mitt strå till stacken.

Angående importerna, jag kan hålla med om att det importeras mycket medelmåttiga eller rent dåliga individer som förstör vår marknad men vad någon anser vara medelmåttor kan vara superdjur i andras ögon. Jag ska inte kasta sten i glashus, jag har själv importerat avelsdjur som jag tror passar min avel, det är inte säkert att andra ser dem som bra avelsdjur bara för att jag gör det…

Hanna-D
0

Tillägg: Slaktas det verkligen så mycket unghingstar? Det är inget jag hört eller sett något om.

Cattis
0

#47 De får den träningen i hagen, de rör sig över stora ytor och rör sig mkt. De behöver inte köras. De är friska och sunda och det räcker långt för min del.

Väldigt få tillhör kategorin som slaktar av det de inte vill/kan ha kvar. Så många är det nog inte heller. Du skapar en höna av en fjäder när du skriver att "så många" gör på det viset.

Man kan inte dra paralleller med människor. Men om vi nu ska göra det så visst. Det finns många som promenerar långa sträckor i lugnt tempo dagligen för att behålla kondition och vikt tex. Det är jättebra motion för både kropp o själ. De måste inte jogga eller sprinta för att det skall räknas som motion. Mina hästar promenerar långa sträckor dagligen. Det räcker som motion.
Skall man jämföra hästarna med sig själv, ja då är vi där - i dressyrstallen med många plusgrader i innetemp plus täcken och lindade ben på de stackarna som inte kan gå ute om det duggar lite. För det tycker ju vi är obekvämt… De hästarna tycker jag synd om… de som man lägger på sina mänskliga tankar, känslor och värderingar.

/Cattis

exitingsvillemo
0

jag kan tycka att har man stora hagar med mångsidig/varierad terräng så mår nog inte hästarna dåligt av att inte bli tränade, mina hästar konditionstränas eftersom jag inte har flera hektar mark att släppa dom på.

Jag förstår inte riktigt heller nöjet med att bara avla, jag menar, visst det är spännande under betäckningssäsongen och när fölningarna börjar, men vad gör man med hästarna nder hösten-vintern-våren, bara fodrar, släpper in/ut, verkar hovar… Bara nyfiken på vad ni gör 75% av året när ni väljer att inte aktivera era ponnyer

Cattis
0

#52 75% av året?

Utställningssäsongen börjar i februari och slutar i november… 

På våren/tidig sommar kommer fölen, på sommaren är det utställningar/betäckningar/allt annat man vill göra. På hösten är det premieringar och fortfarande utställningar. På vintern, mellan november och februari - då hämtar man sig efter den hektiska "sommaren" och tränar de som behöver och bara pysslar. Bara att ta ut och fodra och greja fyller ett par timmar per dag. Jag lovar, det finns att göra.

Att välja att "inte aktivera" är inte samma sak som att man inte hanterar eller gör ngt med sina hästar.

/Cattis

Annette
0

De där funderingarna om att lagstifta om hur folk skall avla kan ni nog glömma direkt, det om något måste väl strida mot EU:s lagar.

Milla
0

#52 jag kan ju då bara svara för mig själv. Men dom där 75% pussar jag på mina hästar och som någon annan här skrev sitta i hagen och bara studera hur dom gör och varför dom gör så. Dels ger det mig en sån otrolig styrka pskykiskt men samtidigt lär jag mig nya saker varje dag i hur hästar fungerar.

Sen måste jag ju få komma med det pekande varnande fingret……….en häst SKA Inte tränas varje dag, då uppstår förslitningsskador och man tröttar ut hästen psykiskt. Många hästar som anses som dumma och istadiga är just dom som folk tränar varje dag.

Det mest optimala för en häst i träning är att träna varannan dag, då hinner hästen smälta psykiskt samt återhämta sig.

Sen är det ju så också att hästen är inte byggd för att jobbas, och hästen är i grunden en lat individ som helst inte gör mer än vad som behövs för att få mat och vatten.

Miija
0

# 52  Fölnings- och betäckningstid är bara en bråkdel av aveln i tid sett. Flört Stoet går dräktig ca. 11 månader och man följer dem minutiöst hela tiden…lite mindre de 4 första månaderna kanske men sen är det full koll.

dranto
0

Ja hästar som behandlas som människobebisar är det ju synd om.
Dubbla täcken, tjocka benlindor, ute i liten hage ensam i 4 timmar/dag är ju inget "hästliv" direkt.

Jag tror mer på lösdrift, barfota, få gå i flock och inga onödiga täcken.

Hade jag haft mer mark skulle jag nog ha 10-15 shettisar, tillsammans i en flock såklart.
Men har "tyvärr" bara plats för max 5-6 shettisar men det blir ju en liten flock iaf.

Sorry, blev lite utanför trådämnet…

exitingsvillemo
0

jag aktiverar mitt sto 3-4 dgr i veckan ungefär. Det är inte för mkt anser jag.

Har dom står ute på lösdrift halva året och installade andra halvan (fortfarande med 14 timmars utevistelse)

mitt sto fungerar bäst om hon får aktiveras lite annars blir hon tjurig… Det var absolut inte min mening att kritisera er som inte aktiverar (motionstränar) era hästar, jag var bara rent nyfiken på vad ni gör med hästarna.

NettanW
0

#55 Ber om ursäkt om jag har uttryckt mig fel, men jag har inte menat att man skall träna hästen varje dag, och absolut inte unghästar som behöver växa. Men några gånger i veckan är bara bra och är inte skadligt. Om man tränar med förnufft.  Blir det för sällan är det skadligt, om det tränas hårt vid varje tillfälle.

Jag känner att jag inte kommer någonvart här med denna diskution, jag kan bara inte lära mig förstå hur ni tänker. Men tur är väll det att vi är olika, för annars så har väll alla våra hästar sett ut likadant och varit precis lika dana till beteende mm. :-)

Ahnna
0

#59 Det är väl helt enkelt så att alla har olika mål med sina hästar, och olika tyckande om att motionera dem. Alla vill inte susa fram i full galopp så att vinden viner i öronen, hoppa diken och färgglada hinder, köra genom stänkande vattengravar etc. (Men JAG vill!) Alla har inte ett intresse för ridning och/eller körning, utan trivs bättre med att bara "vara" kring hästar.

www.stuteriprecious.se

NettanW
0

#60 och tur är väll det att vi finns. :-)

Så vi kan avla på våran typ av hästar som är super duktig i sina respektive grenar. Så att man både får fram shettisar med bra stam, "utseende" och som har potensial till körning resp ridning och vad mera det finns. Det är ju oxå någon som följer avkomman.

Annette
0

#61. Vad menar du med "våran typ"?

Jag anser att en ponny med god exteriör och gott lynne kan användas till allting.

AnnaLundin
0

#61 - och med det menar du??

Att man inte föder upp bra bruksdjur bara för att man inte själv kör eller rider dem regelbundet?

Jag är ledsen, men riktigt så enkelt är det inte!

Mina ponnyer aktiveras sällan regelbundet. Men visst, alla mina avelsston har tävlat ponnytrav, nu eller tidigare, och två av dem har även gått på ridskola. Så de har bavisat sin användbarhet. Nu är de avelsston som då och då, med väldigt ojämna mellanrum, får bära mina barn en liten runda. Övrig tid trivs de utmärkt med att bara vara mammor.

Jag själv har lyckats föda upp ett antal ponnyer som tävlat ponnytrav med en del framgångar. 4 av dessa undan ett sto som själv inte ens gick att köra… (pga misslyckad inkörning hos tidigare ägare kombinerat med nerver på utsidan) 5 av det stoets 6 avkommor är alldeles utmärkta, användbara barnponnyer, den 6e en otroligt talangfull ponnytravare som dock krävde en lite större, ngt mer rutinerad kusk för att funka - hon var den enda som ärvde sin mammas nerver på utsidan…

Och en sak till - jag har faktiskt sålt alla avkommor jag velat sälja, utan att behöva dumpa några priser.

jojjehanna
0

Minns när jag besökte en ponnyuppfödare i Australien attb de svor lite över att lagen hade ändrats så att de bara fick kastrera lamm själva, inte hästar. (Om jag minns rätt fick de fortfarande kastrera lammen) Det gjorde det ännu svårare att få sålt unghingstar/valacker med någon som helst lönsamhet. Men som jag förstod så var det väl några som fuskade och fortfarande kastrerade själva. De hade kanske gjort så i 40 år men skulle helt plötsligt inte få.

Men i stort sett samma problem finns alltså på andra sidan jorden. Hur få betalt för hingstföl?

AnnaLundin
0

"Hur få betalt för hingstföl?"

Behåll dem till "vuxen" ålder, kastrera om de inte är ngt att ha till avel, kör och rid in dem och sälj till dem som är intresserade av att använda dem.

Ponnytravet har faktiskt under flera år nu svalt en hel del av alla dessa "överblivna hingstföl". Boomen är kanske över nu, men det är fortfarande ett användningsområde.

MalinLarsson
0

Först vill jag bara påpeka att jag tycker att hingstar och ston är lika värda, och borde ligga i samma prisklass!

Men är det verkligen så svårt att hitta ett BRA hem där en hingstunge får stanna länge om man säljer den billigt? Är det verkligen bättre att slakta? 

Jag köpte en liten minikille (val.) med bra stam för 2500:- som sällskap när jag hade stor häst och han stannade hos mig i 6-7 år innan han såldes, jag sålde honom för 2000:- till ett jättebra hem, där han fortfarande bor kvar.

PP
0

Ur senaste Ridsport (nr 17/2008):

"40 000 plus moms normalpris för halvblodsföl Men det ger låg timlön för uppfödaren"

Varför ska det vara "stört omöjligt" att få 10 000 kr för en shetland? Folk betalar det gladeligen för en blandrashund. Nej, man ska inte jämföra äpplen och päron men jag kan ju inte hjälpa att jag tror att så länge uppfödarna själva inte värdesätter sina ponnyer, så kommer det vara svårt att få köparna att göra det.

Jag förstår inte riktigt det där med att sälja "billigare till ett gott hem" och det av två anledningar:

1.Allt under 10 000 kr måste väl anses som väldigt billigt för en häst till att börja med?

2.Betyder det att man inte bryr sej om var hästen hamnar för att man sätter ett rimligt pris och står för det?

Kanske jag provocerar nu  - men jag blir provocerad av att man säljer shetlandsponnyer för några tusenlappar.

Ahnna
0

#67 Flört Spot on!

www.stuteriprecious.se

MalinLarsson
0

#67 håller med dig!

jag blir lite provocerad av att det finns folk som väljer att slakta med motiveringen att de blir vandringspokaler…när det går att hitta bra hem (varför inte behålla tills rätt köpare dyker upp?)

jag har inte sålt så många hästar själv, men har vart med om att även "dyra" hästar blivit vandringspokaler… så för mig känns det inte som att det har med priset att göra utan hur mkt ägaren engagerar sig i vart hästen hamnar…

Det känns som shettisar är hästarnas svar på katt! Det finns folk som inte kan/vill bet. 100:- för en katt men köper ett marsvin åt barnet för 325:- lite samma känsla….

NettanW
0

#69 och för att shettisar inte skall vara hästarnas svar på katt så måste man höja priset.

# 62 & 63  Så du gör det med halvblod oxå då eller? Precis samma sak gäller shettis anser jag. det finns olika förutsättningar för alla shettisar och dom skall man ta vara på.

Man kan ju inte veta om man föder upp bra bruksdjur om man inte aktiverar sin shettis regelbundet. Och då menar jag inte bara ut och lunka i skogen, Eller låta en 3 åring rida runt i en ring.

Jag är rädd för att sverige endast kommer att bestå av avels shettisar om några år om det är så många uppfödare som tänker så. Att det spelar ingen roll om dom går i hagen, det mår dom så bra av. Då gör ni verkligen shettisarna hästarnas svar på katter.

Det finns en hingst som har haft STORA framgångar i dressyr. SÅNT skall man avla på om det nu så är att han är godkänd. Och samma sak tycker jag att det skall gälla ston.

Ut och tävla med dom först i några år för att se hur mycket man kan utveckla dom, är dom sen jätte duktig och har bra stam, så in med dom i avelsboxen, men underhåll konditionen. Ett sto men bra kondition har lättare att föla.

Ahnna
0

#70 Hingsten du tänker på, antar jag, är inte godkänd ännu, men jag har sagt åt förra fodervärden att inte ge upp. Man kan alltid hoppas att en hingst med så bra bruksmeriter kommer in i aveln, men först ska han naturligtvis uppnå rasvisa krav för godkännande. (Min åsikt, men nuförtiden så räcker det ju lagligen att de är avelsvärderade för att få avla. Och lite pappersarbete, förvisso. Men jag vill inte använda en hingst som inte uppnår rätt poäng etc.)

Exakt samma diskussion som den här har förts på fjordhästsidan i många år (20?), där uppfödare och tävlingryttare/kuskar som vill ha bruksmeriter på sina avelsdjur har gnabbats med uppfödare och "lunka-i-skogen-ryttare" som hellre ser till exteriörpoäng. (Och ibland inte ens det.) Jag ser inget fel i att avla på varken eller, så länge det är avelsgodkända/premierade individer det handlar om, men mitt personliga syfte med avel är att få fram individer som både har en optimal kropp för att användas och som får bra poäng på utställning/premiering. Dessvärre går det inte alltid hand i hand, eftersom vissa domare vill ha en typ på hästarna som inte är förenlig med belastning genom träning och tävling, men det är en lååååång diskussion som inte har något slut eftersom alla ändå har olika uppfattning om vad en optimal kropp för träning och tävling är. Och det som jag har lärt mig är en bra kropp för sånt behöver inte vara rätt och riktigt bara för att jag tycker det.

Jag vet vad jag vill ha för "typ" och det räcker för mig, i min småskaliga avel. Jag har som målsättning att både träna och tävla med samtliga som sätts i min avel, även om jag beslutade att ta ett föl på mitt 3-årssto innan hennes första tävling. Men genom träning på hemmaplan så känner jag att jag har ett hum om hennes kapacitet och det enda jag inte har kunnat kolla till max är vad hon håller för rent fysiskt. Men för att veta det till 100 % bör man starta sina ponnyer i trav eller galopp, eftersom det är den mest extrema belastningen som går att utsätta dem för. Därmed inte sagt att jag tänker starta alla mina i löp, eller förespråka att alla andra gör det, "bara för att" eftersom körning och t.ex. hoppning m.m. duger för att bevisa ett avelsvärde för mig. Men att en häst kan t.ex. tömköras eller gå agility eller ledas med små barn på ryggen tycker inte jag bevisar att den är bra på bruks eller att den är hållbar, men det är min åsikt. Att den har ett bra psyke däremot, det kan det bevisa, särskilt om små barn är involverade.

Återigen, en väldigt lång diskussion som inte kommer mynna ut i något specifikt, eftersom alla tycker olika.

www.stuteriprecious.se

Annalena
0

Hur vet man att en häst som tränas är lyckligare än en häst som betar tillsammans med sin flock ?

NettanW
0

#71 Jag håller med dig. mycket bar skrivet.

Men som sagt alla tycker olika och är ute efter helt olika typer av hästar.

NettanW
0

# 72 En häst som tränas kan fortfarande gå och beta med sin flock. :-)

Bara för att man tränar hästen betyder inte att den måste stå på stall ha en massa täcken benlindor och vara klippt.

Kratern
0

Nu har jag inte orkat läsa igenom allt ovan, men jag fundrar ändå över en sak.

Dessa större uppfödare med egen hingst….som tar fram 10, 20 ja, uppåt 50 föl per år. Är det inte dessa som borde bromsas. Bevisligen är det ju också dessa som slaktar sina hingstföl. Alt. säljer dem för 1500:-

Om vi fortsätter att ha dessa personer högt i SSS är det ju heller inte lätt att få fram andras åsikter (att bromsa aveln lite)

Sen tycker jag personligen att det är helt fel att hålla hästar i en hage (om än så stor) utan att aktivera dem på annat sätt.

Förstår inte att man kan kalla sig djurvän då?

Som vanligt har jag enligt många "klampat i klaveret". Tänk efter i stället för att bli arga. Har jag kanske jävligt rätt?

Ahnna
0

#74 Förvisso sant, och det är så jag har mina hästar (tillsammans, ute så mycket som möjligt, trots motion och tävling), men en häst mår ju rimligen inte dåligt av att bara gå i en hage heller - om inte hagen är väldigt tråkig, lerig, vattensjuk, liten och oinspirerande. Men får de vandra över hyfsat stora ytor med sin flock så tror jag inte att de mår dåligt - då skulle ju världens vildhästar genom alla tider ha lidit helvetets kval varje dag! Flört

Minns en insändare i en brittisk hästtidning för många år sen, där en tjej beklagade sig över att hon inte hann med att tävla och träna sin häst på den nivån som hon ansåg att hästen hade kapacitet till. Hon tyckte att hästen måste lida av att ha henne som ägare, eftersom hon inte tillvaratog dess talang. Ungefär 20 svar bestod av texten "Är du dum i hela huvudet?" fast inte i så många ord… En häst lider ju inte för att den inte får tävla på hög nivå, eller för att den inte får komma ut och köras flera gånger i veckan, etc.

Okej, mitt sto fick fnatt i slutet på dräktigheten i vintras och kom gnäggandes i full galopp mot mig en dag, när jag gick in i hagen för att hämta hingsten som skulle ut och köras. Hon körde in huvudet i hingstens grimma och krävde (!) att få följa med ut ur hagen. Okej, tänkte jag, tog ut henne istället för hingsten, selade på och körde ut en sväng i lugnt tempo. Då var stoet inte körd på cirka ett halvår och njöt i fulla drag av att få komma ut en stund, men jag tror inte att det är riktigt "normalt" hästtänk. Vissa blir uttråkade av att bara gå i hagen, javisst, men långt ifrån alla.

Har aldrig påstått att mitt sto är så värst normal heller… Oskyldig

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#76 Det krävs många, många hektar, året runt, i varierad terräng, för att kunna jämföra med vildhästar. Tror inte att någon här inne ens äger så mycket mark.

NettanW
0

Jag tycker att det borde få vara kul för en shettis att få se något annat än bara det den ser från hagen året om.

Min häst är otroligt nyfiken på allt, och hon vill gärna gå fram och kolla. Till och med med röjsågen som var igång när jag röjde i hagen. Jag fick mota bort henne då hon kom otäkt nära mig och sågen.:-)

Ahnna
0

#77 Jag jämför inte med vildhästar på det sättet - det jag vill få fram är att en häst i vila mår inte dåligt om den har plats att röra sig på, kompisar, mat och mental stimulans i form av t.ex. stora ytor med varierad terräng. Sen om hagen är 10 hektar eller 1000 hektar spelar mindre roll, för en häst rör sig inte över 1000 hektar varje dag.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Ni som inte tycker att man är schysst mot sina hästar om de inte får "komma utanför hagen", tycker ni samma om t.ex. innekatter som aldrig får gå ut, kaniner och marsvin som på sin höjd får ett rum att röra sig i och en utebur på sommaren, eller fåglar som spenderar större delen av sitt liv i en liten stålbur inomhus?

Människor har i alla tider fängslat djur och försökt avla bort det vilda i dem, men att ha ett djur i bur tycker jag är långt mycket värre än att ha en häst i en hyfsat stor hage med sällskap och eventuellt ett föl vid sidan. Det finns djurplågeri och det finns djurplågeri, och det finns oschysst hanterande och det finns oschysst hanterande

www.stuteriprecious.se

NettanW
0

#80 Japp det gör jag, det är djurens natur att få komma ut och se.

Sen är det självklart om hästar går i en mycket stor hage så är ju det det absolut bästa, jämfört med en liten hage, då ser jag absolut att man måste ut med hästen i skog och mark. Fast jag tycket självklart att man skall göre det ändå oxå, oavsett storleken på hagen.

Kratern
0

#80 Ja, jag tycker mycket illa om den typen av djurhantering också.

Ahnna
0

Och hundar som går i koppel och ropas tillbaka av sina ägare när de drar iväg efter vilt i skogen - det är också fel? Hundar som på sin höjd får lära sig "sitt" och "ligg" men som aldrig får använda huvudet/nosen genom t.ex. spår och sök - är dessa också gravt felbehandlade? Lider de? Menar inte att provocera eller hårdra alltför mycket, men om man kategoriskt är emot att hästar bara står i en hage, med hänvisning till att de mår sämre av det än att arbetas, så borde man väl rimligen tycka likadant om andra djur som inte arbetas. För en hund är det "naturligt" att jaga, söka och spåra, skälla på läskiga saker för att varna flocken etc. Men hyfsat få hundar får göra det, och ännu färre får göra det regelbundet. Vad är rätt och fel?

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Jag undrar då ? Vilken häst anser ni har det bäst, en som står i en liten rasthage, eller box ensam 23 timmar om dygnet, eller den som dygnets alla timmar går i en stor  hage med sin flock ?

NettanW
0

# 83 För hundar är det ännu viktigare att dom får komma ut ok bli aktiverade på ett eller annat sätt. Där syns det ännu tydligare när en hund inte får göra det. Offtast, sen så finns det självklart  undantag precis som det gör på häst sidan.

Jag skulle ALDRIG skaffa ett djur utan att aktivera det. vi funderar på att skaffa en hund (jakt labbe) för att min sambo skall ha den i jakt på små villt och fåglar. Precis det dom är framavlade för.

Hundar som gå i koppel är väll inget fel. Det är ju som att jämföra att köra en shettis utan träns. Dessutom är det lag på att ha koppel på hund på allmän plats.

Varför skulle dom må sämre av att ha ett koppel?

Ahnna
0

#84 Helt ärligt så tror jag att alla tre kan ha det bra. Det beror helt och hållet på vad de är vana vid, hur länge det rör sig om i dagar räknat, hur hästen är funtad, och vad anledningen är. En häst som står skadad och har ont har väl rimligen inte så roligt, även om den har sällskap i boxen bredvid eller får komma ut i en rasthage eller större hage.

Har ju jobbat både på galoppen och travet, där hästarna står inne i box många timmar varje dygn, men de flesta mådde inte dåligt för det. Några klarade inte av det och togs ur träning, medan andra var supertrevliga och såg väldigt nöjda och välmående ut.

En häst som går i en stor hage med mycket kompisar är inte nödvändigtvis gladare än en häst som står i box eller rasthage. En mobbad individ lär må sämre i flock än med en snäll kompis, eller till och med ensam. Har själv en häst som varit extremt mobbad när hon har gått i flock (olika flockar) men som mår superbra med att numera få basa över en eller flera ponnyer. Så för henne innebär inte en stor flock en bra tillvaro.

Min poäng är att det inte riktigt går att generalisera - det finns alltid undantag.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#85 Det är inte lag på att ha dem i koppel, men de ska vara under sådan uppsikt som om de vore kopplade.

Javisst, att leda en häst i träns eller grimma borde vara ganska likställt med koppel, och det är precis min poäng. Det är onaturligt, men ett hjälpmedel som vi människor har uppfunnit för att styra våra djur dit vi vill. Betyder det att det är rätt? När har vi rätt att begränsa våra djurs naturliga drifter och när är det fel att göra det?

www.stuteriprecious.se

NettanW
0

#84 Självklart den som går i flock i en stor hage. Bara för att dom går med sin flock i stor hage betyder inte att man kan aktivera dom, eller hur?  Men en rasthage på dagen med sällskap tycker jag inte heller är fel, men desto viktigare med träning.

NettanW
0

#86 Bra skrivet. Håller med till hundra procent. :-)

Trodde att det var lag på koppel.

Isånnafallom det ar onaturligt med grimma osv, så skall inte hästar stå i en hage heller oavsett hur stor den är, inte bli stödutfodrad osv, för det är inte natuligt för dom. I deras natur ingår att leta foder och vatten.Bara det är ju aktivering.(om man nu kan säga så) Men det gör inte våra hästar, för dom får allt serverat.

Ahnna
0

#89 Precis, du har fattat vad jag menar! Flört

Vår hästhållning är inte naturlig oavsett hur mycket skor, täcken, stall och vattenhinkar vi undviker - men det behöver inte betyda att hästen mår dåligt.

Min poäng är att man inte kan säga att "hästar mår bäst i flock" eller "hästar som står i vila mycket mår dåligt" för det är så individuellt. Vissa mår dåligt av att vara i en flock, vissa älskar att slippa träna. Vissa älskar att jobba med hjärnan, medan andra bara vill springa rakt fram i full fart. Hästar är individer, som förvisso kan vänja sig vid väldigt mycket. Men de som mår dåligt brukar visa det rätt tydligt, om man bara stannar upp och tittar.

Jag tror inte att hästar generellt mår dåligt av att bara gå i avel, och jag tror inte att hästar generellt mår bäst av att tränas året runt. Det beror på individen.

Precis som vissa hundar hellre ligger i soffan och sover så finns det andra hundar som älskar att klafsa i blöta myrar med "matte bärplockare" och som mer än gärna ger sig ut i snöstorm för träna spår. Jag har en katt som hela somrarna är spårlöst försvunnen, men som kommer tillbaka på hösten och sen håller sig inne hela vintern, för att gå ut igen sent på våren och försvinna igen. Det borde vara onaturligt för henne att vara inne så mycket, men hon väljer det själv och därför tror jag att hon mår bäst så. Kattförespråkare borde väl gå i taket över sån "katthållning" - att hålla en utekatt inne en hel vinter - men som sagt, det är ju hennes val…

Jag skulle gärna se att fler uppfödare aktiverade sina ponnyer, men jag tycker inte att de "misshandlar" dem genom att låta bli.

www.stuteriprecious.se

NettanW
0

#90 Absolut så misshandlar dom inte sin häst. MEN jag tror fortfarande att dom FLESTA mår bättre av att få komma ut och röra på sig, absolut dom som är i avel, då muskler och kondition underlättar fölningen och hela dräktighets tiden.

Shettisar är ju faktiskt framavlade för att dra vagn. Och jag tycker att vi skall avla på dom bra avelsstona som har bra psyke oh en bra "rätt" kropp för att träna, precis som det är för halvblod i hoppning och dressyr.

Då kanske man får flera som får upp synen om en trevlig och arbetsvillig häst och inte en sur och envis shettis, som alla verkar tycke som inte har en egen shettis, eller bara hade en shettis när dom var liten. Sen beror det ju så klart väldigt mycket på individen oxå.

Det jag inte kan förstå, varför sådan massproduktion av shettisar när det inte verkar finnas någon efterfrågan. Och så några shettisar med prestationer inom olika grenar. Då övervägande verkar bara går i avel på dessa stora härliga beten i flock. Och sen funderar folk på varför det inte går att sälja en shettis för mera pengar.

[Billan]
0

# 86

Nu byter du ämne. Det vi pratade om var inte skadade hästar eller mobbade hästar, det är en helt annan sak.

Frågan var vad jag förstod OM hästarna mår bättre om de får jobba eller ej. Naturligtvis finns variationer.

Även jag är för att hästar mår bättre av att få gå utanför hagen ibland och utföra någe arbete.

Jag är mycket aktiv inom djurskydd överhuvud taget och kan bara säga att otaliga är de hästar/ponnyer som har skaffat sig olater på grund av att de står i box/liten rasthage utan att kunna ta ett endaste travsteg när de  själva vill. Är varje vecka ute i ärenden som rör dessa problem. För att sedan då ägarna har tid/möjlighet ska ut och fräsa runt i någon timme.

Det här kan jag säga är ett stort problem för djuren. De ägarna som inte har stora hagar anser att hästar mår bra av deras sätt att hålla dom box/rasthage, medans andra som har andra möjligheter har andra åsikter.

Om hundar då.

De flesta hundar är gjorda för att röra sig mycket och länge. De som inte får använda sin energi blir på lång sikt deprimerade och det tar sig ofta ut tryck i att bara sova. Lika de hundar som lämnas ensamma länge och ofta. Man kan uppleva dessa hundar som glada och nöjda, men det är klart att de är nöjda då de äntligen har sällskap eller får röra sig.

Hundar kan som sagt diskuteras i annan plats.

Annette
0

#70. Jag förstår inte frågan du riktade till mig.

#73. Olika typer av hästar, ja. Men då kanske det finns en annan ras än Shetland som bättre stämmer in på dina önskemål. Det finns ju en rasbeskrivning att följa. 
Och allvarligt talat, hur många barn har sådan talang att de kan rida MSV på en shettis innan de vuxit ur den?

Man kan ju inte veta om man föder upp bra bruksdjur om man inte aktiverar sin shettis regelbundet. Och då menar jag inte bara ut och lunka i skogen, Eller låta en 3 åring rida runt i en ring.

I mitt tycke är detta exempel på en alldeles utmärkt bruksponny som har en viktig uppgift.

NettanW
0

#93 Trodde att du skulle förstå ungefär hur jag tänkte.

En shettis passar mig alldeles utmärk, då jag skall köra. Shettisarna blev framavlade till att dra gruvvagn. Och självklart skall man följa rasbeskrivningen. Det anser jag att man kan göra ändå även fast man tränar sin häst. Eller står det  att den inte får ha muskel och bra kondis. För i så fall är det sjukt.

Inom halvblods aveln eller trav avlar man mycket på prestation men oxå på stam och utseende och det tycker jag även att det skall gälla shettis aveln oxå. Utan att ändra rasstandarden.

Carita
0

Inom halvblods aveln eller trav avlar man mycket på prestation men oxå på stam och utseende och det tycker jag även att det skall gälla shettis aveln oxå. Utan att ändra rasstandarden.

Detta tycker jag görs inom shettisaveln.

[Billan]
0

Fortsätter i funderingar runt arbetande hästar eller inte.

Vill först säga att djuren har sina instinkter djupt rotade i sina gener. Det tar hundratals år att ändra på, om det överhuvudtaget går.

Hästar är från början vilda, vilket man ser i bla. deras flyktinstinkt, de är även födda till att röra sig mycket på stora vidder.

Att sedan mäniskan har fångat och tämt hästar till att tjäna deras behov av arbete ändrar inget i hästarnas gener, behovet i det genetiska arvet finns fortfarande kvar. Att tro att hästar är nöjda med att få röra sig efter våra krav är bara ett sätt för oss människor att försvara vårt sätt att ha hästar i fångenskap.

Att tro att en häst vill ha täcke på sig, stå på stall eller i en minimal rasthage kan vi gllömma, den är kuvad till att finna sig i det av oss människor. Anledning att de står och vill in är oftast  att de sätter att få komma in i samband med mat. Naturligtvis eftersom de flesta hästar som arbetar har väldig begränsning av foderintag på grund av att vi människor anser att de ska se ut på ett visst sätt, utan att veta om de mår bra av det.

Hästar är gräsätare som innebär att de behöver äta i stort sett hela dygnet, inte fyra gånger/dag som de flesta får, kanske inte ens det. Portionerna de får räcker att sysselsätta sig någon halvtimme/gång.

Att sen ha sina hästar för att tjäna pengar trav / galopp etc. innebär ju långt mycket mera ett onormalt liv för en häst.  Ofta är de som tränats och tävlats hindrade att leva ett normalt hästliv, det kan man märka då de kommer ur träningen för att leva ett lite mera normalt hästliv, då vet de inte hur man uppför sig i flock eller hur man kan syselsätta sig i en hage, utan de vandrar steriotypiskt fram och tillbaka i hagen för att de vet inget annat liv än stå i box. Om de överhuvudtaget får en chans att få ett normalt liv, de flesta blir nog slaktade då de slitar tjäna pengar åt ägarna.

Milla
0

Jodå man kan visst veta om det jag föder upp är bra bruksdjur, har man en bra grundkunskap om hästars beteende och man vet hur ponnyn i fråga beteer sig i sin flock så får man en rätt bra bild av hur den kommer att fungera i framtiden. Redan som fölungar kan man urskilja vilka ponnyer som kommer att bli bra barnponnyer eller riktiga framgångsrika tävlingsponnyer. För att få en framgångsrik tävlingsponnyer så gäller det att ponnyn själv har ett stort självförtroende och mycket vilja i huvudet dvs inte ger sig i första taget.

Sen under resans gång kan allt hända, en stor bit av hur ponnyn kommer att bli som vuxen är hur den har blivit behandlad som fölunge. Man kan förstöra en ponny riktigt snabbt om man inte har förmågan och viljan att lyssna och se hur ponnyn reagerar på saker och ting och har man inte heller kunskapen om hur en häst fungerar i olika åldrar så kan detta få ödestigliga problem för ponnyn.

Hur många gånger har man inte hört att min ponny är så dum, han vill inte göra si och inte så och han är trög eller stirrig osv osv. Detta handlar inte om hur ponnyn är uppfödd utan hur den har blivit behandlad.

Grunden till allt inom all djurverksamhet är att kunna läsa av sitt djur och förstå VARFÖR den beteer sig si eller så. Tyvärr är detta något som många glömmer under resans gång, man vill bara ha snabba resultat.

[Billan]
0

# 97

Mycket bra skrivet. Håller till fullo med.

exitingsvillemo
0

Pratade med min veterinär idag ang shetlandsaveln och han tyckte att det var bedrövligt hur många shettisar som finns runt om i landet, där söljaren i princip har betalat köparen för att bli av med sin ponny… Han tyckte att nya regler skulle föras in i aveln, att det skulle finnas en MAXgräns på hur många ston en hingst får betäcka per år eller högre krav för att få hästarna avelsgodkända.

Enligt honom är det ett ENORMT överskott på just shettisar.

Och jag kan ju bara hålla med.

Tror som ngn skrev högre upp att dom STOOOORA stuterierna kanske ska varva ner sina uppfödningar lite, nu snackar vi dom som kanske föder upp 50-100 föl per år, det finns helt enkelt inte marknad för alla dessa föl som föds.

Vill även påpeka att, bara för att en ponny aktiveras/tränas betyder inte det att den står i box 20 timmar om dygnet…

PP
0

Men hallå! Vilken svensk uppfödare tar fram 50-100 shetlandsföl om året?!

exitingsvillemo
0

Ja även dom som tar fram 20-40 st/år kanske sklle ta och varva ner lite, hur främjar det rasen att ta fram så många föl?

Annette
0

#101. Jag begriper mig inte på dina åsikter. Vad ger dig rätten att avgöra vem som skall få avla och hur mycket? Du har ju själv betäckt dina ston i år, varför gör du det om marknaden är så överfull?

Ja även dom som tar fram 20-40 st/år kanske sklle ta och varva ner lite, hur främjar det rasen att ta fram så många föl?

Men om just dessa 20-40 föl är de som för aveln framåt då? Kanske är det du och jag som i stället borde låta bli att betäcka våra ston? Vem avgör sådant?

[Billan]
0

Men snälla du, vilken veterinär har koll på hur verkligheten ser ut på den fronten tror du. Jag skulle villa påstå att det har ingen såvida den inte är uppfödare själv.

Och som andra sagt, vilken uppfödare har vi som tar fram det antal föl/år som du påstår.

Anette skrev något tänkvärt. Kanske det är hos den större uppfödaren de lämpliga avelsdjuren och kunskapen  finns, kannske var och ens lilla gulliga sto inte är den mest lämpade och som också bidrar till det överskott som finns.

exitingsvillemo
0

#102 jag avgör inte alls vilka som får och vilka som inte får avla… Men fakta är i dagsläget att det föds för många föl varje år…

Förstår inte varför du hetsar upp dig så hemskt?!?

Jag har betäckt 1 shetlandssto under hela min livstid och skulle jag inte få föl sålt så gör det inget då jag fortfarande har plats för allihopa.

Valet om vilka som borde sluta avla ligger inte enbart på mig, har jag aldrig påstått heller, men ngnstans måste vi ju börja fundera hur vi ska lösa detta enorma överskott på shetlandsponnyer.

Att det ska vara högre krav på våra avelsdjur är väl inte ett för stort krav? Eller?

Idagsläget är det många ponnysar som inte borde stå i avel.

Genom att bara blunda för problemet lär vi inte se ngn förbättring heller. Så då kan vi ju alla sluta klaga över att priserna för en shettis är så låga…

exitingsvillemo
0

#103 så du håller inte med om att det är ett överskott på shettisar då?

Annette
0

#104. Jag hetsar inte upp mig det minsta.

Jag tror inte heller de är så vanligt med uppfödare som föder upp det stora antal föl du nämner.
Det finns uppfödare som sällan eller aldrig annonserar men de får sålt sina uppfödningar ändå.

Så himla lätt är det inte att vara köpare heller, om man vet exakt vad man vill ha Flört.

exitingsvillemo
0

Kom med förslag själva istället för att bara tracka ner på dom som försöker komma med förslag… Som sagt så är det ju bara förslag jag kräver varkän det ena eller det andra… Försöker helt enkelt bara få folk att öppna ögonen för att problemet faktiskt finns och kanske det är dags att göra ngt åt det…?

Jag, som är ny på avelsfronten, vill ju gärna veta hur ni "vana" tycker och tänker.

Självfallet håller jag med #103 att avling på "mitt jätte gulliga sto, som ger en jättegullig avkomma" inte är en sund syn på avel.

1. regler som gör det svårare/omöjligt att avla fram ponnysar utan stam

2. högre krav på våra avelsdjur, för att få bort "dom gulliga stona" och dom "egna hingstarna"

PP
0

#101 Du får ursäkta om jag inte riktigt kan ta dej på allvar, när du uppenbart verkar vara så…oinsatt.

Sverige har till alldeles nyligen haft väldigt höga krav vad det gäller selektion av avelshingstar och det har väldigt länge till och med varit straffbart att upplåta icke godkända hingstar till allmän avel. Nu råder andra tider, när avelsföreningar (och i förlängningen dess medlemmar) kan bli skadeståndsskyldiga om de på något sätt diskriminerar avelsdjur.

SSS har försökt värna om denna långvariga svenska tradition av kontroll genom att på olika sätt försöka styra uppfödarna dit de vill, men gång på gång har de fått bakläxa från antingen Jordbruksverket (som tolkar EU:s regelverk i ämnet) eller moderlandet (som har det yttersta ansvaret för rasen). Så det skulle vara intressant om du konkret kunde beskriva hur dessa högre krav på avelsdjuren skulle genomföras i praktiken? Sitter du, eller din veterinär, på en lösning, är det nog många som skulle motta det med tacksamhet…

Inte heller jag tror att det är de kunniga uppfödarna med lång erfarenhet som är faran för rasen - även om de föder upp 20-talet föl om året. Bra ponnyer finns det alltid avsättning för. Problemet är nog snarare de som vill göra ett gulligt föl eller två och som inte riktigt ser nödvändigheten med att sätta sej in i vare sej rasen eller avelsmål.

exitingsvillemo
0

#106 skönt att du inte hetsar upp dig då :O) Känns lite halvjobbigt att få folk emot sig baraSkäms

Vill ju bara shettisvärlden det bästa och gör bara ett försök till att vi tillsammans ska försöa komma fram till var vi ska börja för att öka marknaden för vår ras.

Annette
0

#108. Bra förklarat.

Jag tror inte det finns några enkla lösningar. Men man måste fånga upp folk utanför SSS, de som står i begrepp att köpa ponny och kanske funderar på ostammat för att de inte vet bättre.

Var hittar man då dessa människor? Jag tror på tex Globen, Scandinavium och andra mässor där det finns annat än redan kunnigt avelsfolk.

Kris_J
0

Stora stuterier, med personer högt i SSS som avlar fram massa avkommor och sedan slaktar av…detta är bara sammanslagning av några av ovanstående inlägg.

Jag tycker att man skall akta sig för att beskylla folk för saker om man inte en saklig grund för sina påstående. Upprepar man ett påstående tillräckligt ofta hur fel det än är är det i var mans medvetande snart en sanning.

Att de finns de som väljer att slakta de uppfödningar som man inte vill ska komma ut på marknaden är en realitet. Men det är inte många som gör så. Fler borde kanske vara lite krassare och ta bort individer som kommer att få det svårt i livet. Jag har inte behövt göra det vilket känns bra. Men skulle jag få en ponny med grava problem skulle jag hellre ta bort den en att riskera att den vandrar runt. Har man väl sålt en ponny är man maktlös för dess vidre liv hur väl man än tror att man placerat den. Livet kan ta sig andra vändningar som gör att det livslånga hemmet plötsligt inte är livslångt längre….

Med tanke på det enorma överskottet är det konstigt att man kan bli kontaktad av folk som med jämna mellanrum som eftersöker en ponny med speciella egenskaper och få veta hur länge det letat men ingen funnit….Dett är personer som är villiga att betala begärt pris. Jag har haft glädjen att få slussa dessa personer vidare då jag inte haft någon själv att erbjuda.

Det naturliga för en häst är inte att bära en ryttare eller dra en vagn eller vad det månde vara. Det naturliga är at ströva fritt, äta gräs och repruducera sig, de svagaste dör ut de starka överlever. Vi människor har tagit makten över hästens frihet,vi är skyldiga att låta den få leva under så "hästnormala" betingelser som möjligt då har vi också ansvaret att ibland ta svåra beslut om en individ inte håller måtte, alla måste inte finnas till varje pris.

Att sedan en shetlandsponny är en fantastiskt trevlig kompis att arbeta med är en annan sida av saken.

Jag tycker att var och en skall respekteras för vad man vill med sin eller sina ponnyer utan att för den skull bli dömd.

Vill man "bara" ha landskapsvårdare, avelsdjur eller supertravare eller bara en promenadkompis, döm inte det ena eller andra som rätt eller fel låt var och en avgöra själv bara man känner att man ger sina djur ett gott liv och de är tillfreds. Att de får vara hästar och kan få utlopp för sitt normala betende.

De stuterier i Sverige som får en massa föl varje år är lätträknade. Vid samtal med ett av dessa under senare år, var innehavaren lite bekymrad h*n kunde inte få fram tilläckligt många hästar allt var slutsålt……Förvånad

exitingsvillemo
0

#108 ja, som sagt så är jag relativt ny i shettisvärlden (oinsatt om du nu vill kalla det det) Det är väl därför jag försöker lära mig genom att fråga er som varit med ett tag vad ni tycker… Alla är ju barn ibörjan och även du var väl "oinsatt" från start?

Om jag konkret kunde beskriva hur detta skulle lösas så skulle jag ju inte lägga in ett inlägg och försöka få oss alla att fundera ut hur vi ska främja aveln… Då skulle jag ju helt enkelt lösa det eller hur?!!

#110 Bra idé, äntligen ett tips på hur/vad som ska göras…

NettanW
0

Som det är i dag så överlever ju även dom svaga individerna då vi matar dom med silversked och inte kräver något av dom.

Sen för att få folk intresserade av shettisar så måste man kunna erbjuda användbara shettisar som är tex inridna inkörda mm, och inte bara hag hästar som inte har gjort något speciellt i livet förutom att gå i hage och fölat. Dom shettisarna som är inkörda inridna osv är oftast dom oregade. Jag vet själv för jag var ny för ett år sedan och letade en shettis, och såg väldigt mycket då. Men jag bestämde mig att jag ville vara med från början och det var en i mina trakter som sålde så det var bára en tillfällighet att jag köpte en "riktig" shettis.

Jag vet att ni allihopa är emot mig. Men ni hör nog förmodligen inte hur ni låter, för ni är så insylltade i det hära allihopa.

Det påminner faktiskt om en liten (stor) sekt, som jag aldrig kommer att bli delaktig i.

Om 100 år så tror jag att shettisarna kommer att vara plattnosade med hängöron, bara för att ni tycker att det är gulligt, dom kommer ha andningsproblem och ingen shettis kommer man att kunna rida på pga nå ryggproblem. Det kommer sluta precis lika illa som för dessa hundar och katter  bara för att det är gulligt, och se dom kan man heller inte använda till något förutom att gulla.

PRECIS så låter ni alla uppfödare, är det det ni eftersträvar. Jag fattar inte ens varför jag är medlem längre.

Nästa häst jag skaffar blir nog någon utan stam som man i allafall kan köra. Sen kan jag avla vidare på henne oxå eftersom hon var en sådan kanon ponny att köra och rida på(för barn). Och det är sånna hästar jag vill avla vidare på, för det är sånna hästar barnfamiljerna vill ha till sina barn, och inte en som fått 44p på utställning och som är skäck. Utan en användbar shettis som inte är rund som en tunna.

Annette
0

#113. Jag tycker ditt inlägg speglar stor okunskap. Det finns en rasstandard att följa och i den står inget om platt näsa och hängande öron ;)

Titta tex på Emmeroponnyerna så ser du att god exteriör och användbarhet går hand i hand. Allt handlar om var ponnyn hamnar och vad ägaren har för intresse. Mer förståelse för att vi alla är intresserade för olika saker vore önskvärt.

AnnaLundin
0

#113 - jag tror att du har missat en sak…

Det faktum att man har sina avelsdjur enbart gående i en hage är inte nödvändigtvis likställt med att man struntar i att hantera, rida och/eller köra in unghästarna när de kommer upp i lämplig ålder för detta.

Jag tycker ärligt talat att du ser saken alldeles för svartvit, i stället för att se gråskalan också!

Det finns INGEN motsättning i höga poäng på utställning och goda tävlingsresultat. Det finns INGET som säjer att en ponny är en dålig brukspronny bara för att den inte rids mer än 5 gånger om året. Och det finns framförallt inget som säjer att en bra ponny inte kan lämna en avkomma som blir en utmärkt bruksponny bara för att ponnyns mamma inte själv aktiveras under ett antal år.

Ahnna
0

#113 Que?! Jag fattar inte varför du anser att det ena måste utesluta det andra - en häst som får 44 poäng på utställning måste inte vara värdelös som tävlingshäst.

www.stuteriprecious.se

NettanW
0

#114 115 116.  Nej visst finns det säkert hästar med 44p som är en perfekt kör ponny.

Det är ju faktiskt så att bara för att man kör in och rider in en häst så är den inte en lämplig kör och ridhäst. Sen är det ju dom stora uppfödarna som står för flest föl och jag skulle bli väldigt förvånad om dom överhuvud taget har tid att rida och köra alla sina hästar. Alltså kan dom inte veta om det är en bra kör och rid ponny, och det är sånna det behövs flera av, och som självklart följer rasstandarden. Om den nu tillåter använbara shettisar som har muskler och kontition.

Och det finns framförallt inget som säjer att en bra ponny inte kan lämna en avkomma som blir en utmärkt bruksponny bara för att ponnyns mamma inte själv aktiveras under ett antal år.

Men varför chansa? Är man inte ute efter att föda upp sunda, användbara och rastypiska hästar.

Det finns INGET som säjer att en ponny är en dålig brukspronny bara för att den inte rids mer än 5 gånger om året.

Den är offtast inte lika hållbar, eftersom det krävs regelbunden träning för att stärka upp senor och liggament, lungkapasitet hjärta och benstomme. Hade man tänkt att köra en häst 5 gånger om år tycker jag nästan att det får vara om man inte tar det VÄLDIGT lungt, då det måste ligga så mycket träning bakom för att få en hållbar häst. Det tar ett halvår att träna upp en hästs hjärt och lugn kapasitet, och ETT år att träna upp hållbara senor och liggament.

exitingsvillemo
0

#113 öööhh… Va? Själfallet ska en bra avelsponny, vara en bra brukshäst, men jag reagerar på att du tycker att det är rätt att avla på en ostammad korsning… Anledningen till att man inte ska avla på ostammade djur är väl att kunna plocka bort de djur som inte passar i aveln pga ärftliga defekter mm mm.

Om alla valde att avla på ostammat, så skulle det inte finnas några specifika raser kvar.

Det är sånna som tänker som du, som gör att shetlandsponnyn förlorar sitt värde.

AnnaLundin
0

#117 - Det är inte hur mycket en ponny aktiveras som avgör hur användbara avkommorna blir.

Det faktum att en häst inte används alls under många år påverkar inte nedärvningen av användbarhet.

Och jo, man kan se väldigt mycket av användbar en ponny ska bli av dess kroppsbyggnad, rörelsemönster och temperament redan som unghäst.

Sen kan jag berätta för dig att hos en av de storuppfödare vi har så säljs merparten som användbara bruksdjur. Och jag vet att även om de själva inte hinner rida eller köra alla hästar så har de gott om barn som kommer dit och rider dem.

Och snälla rara, LUGNA NER DIG LITE NU!

OM jag kör eller rider någon ponny 5 gånger om året så är det SJÄLVKLART inga maratonpass, utan en liten runda i skogen för nöjes skull. En otränad ponny håller inte för ett maraton. Men det faktum att ponnyn inte är tränad för hårdare arbete innebär inte att hållbarheten är dålig, utan bara att den är otränad! Och den nedärver inte dålig hållbarhet för att den själv inte motioneras 5 ggr i veckan!

(jag kan också en del om träningsfysiologi… Flört)

Du kan väl också inse att en ponny som är 14 år, har tävlat ponnytrav och gått många år på ridskola, inte behöver bevisa mer användbarhet. Hon är väl värd sin heltidssemester som mamma. Hon blir inte en sämre bruksponny för att hon får mammaledigt i några år!

Ahnna
0

#117 Det du beskriver, angående hur hållbar en häst blir om man bara tränar 5 gånger om året, är trots allt inte ärftliga aspekter. Jag håller helt med dig om att man bör ta det väldans lugnt och inte dra på i fullt tempo med en häst som "aldrig" tränats, och svaga senor m.m. är förvisso ärftligt, men en sena som går av, till exempel, för att man tränar fel har ingen ärftlighetsfaktor.

En sak som jag kom att tänka på nyss, när jag stod och målade sadelkammaren (väldigt bra terapi för att rensa tankar!) var att det faktiskt inte borde spela någon direkt roll om avkommorna som stora stuterier producerar är bra och har möjlighet att föra aveln framåt, för just nu är det ju inte bara kvaliteten på ponnyerna som är problemet, utan att de är för många. Har själv tittat mycket på annonser nyligen och det finns massor med bra, välstammade individer, som har visats med fina poäng, men de säljs ändå billigt och ibland för så löjliga pengar att man undrar varför man ens ids ta betalt… Obestämd

Visst, bra avelsmaterial är aldrig fel, och hellre 100 bra ponnyer som översvämmar marknaden än 50 dåliga. Men när det gäller att hitta bra hem till alla och samtidigt klara av att tjäna några kronor på affärerna så underlättar det väl inte precis att det finns hundratals andra ponnyer till salu samtidigt? Tillgång och efterfrågan, liksom.

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

# 105

Har jag påstått det ?

Jag skrev att det kanske inte är de stora kunniga uppfödarna som rår för dagens överskott på shetlandsponnyer, dom ska vi vara rädda om.

Utan jag vill men att det är alla andra som inte har ett tydligt avelsmål och tillräcklig kunskap att förvalta denna fina trevliga ras som ställer till att det finns ett överskott.

Alla som tror att bara för att man har ett sto så måste den betäckas, för att sen kalla sig uppfödare.

Att en högt bedömd ponny skulle vara värdelös i arbete är väl helt befängt att påstå, lika väl som att en högt bedömd ponny säkert är ett bra avelsdjur.

Om alla förstod att det är uppfödaren som gör hästen och den som tar över som formar den, alltså beror det till största delen på vilka ägare hästarna får hur de blir arbetade och vad de presterar.

NettanW
0

Själv klart så bara för att man tränar en häst så får den automatiskt inte en bra avkomma, men om man aldrig har kört sin häst eller bara lullat i skogen med den så kan man ju inte heller veta om det är en passande bruksponny, och självklart (igen) så gör  kroppsbyggnad, rörelsemönster och temperament väldigt mycket i det hela. Allt msåte falla på plats men som jag uppfatar det så är det MÅNGA som inte bryr sig om det, och enligt mig så är det väldigt viktigt.

En 14årig häst som både gått ponnytrav och på ridskola visar ju att det är en BRA ponny och då tycker även jag att dom skall gå till avel om dom ger lika bra föl som dom själva är. Annars så kommer det ju inte finnas nå shettisar kvar.

Det är SÅNNA hästar jag tycker skall gå till avel OM dom motsvarar rasstandarden, som jag själv tycker är mycket viktig.

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#122 - Ja, det stoet motsvarar rasstandarden väl och har hittills lämnat 2 mkt fina hingstavkommor, med 10 års mellanrum. Kyss

Men jag tror faktiskt fortfarande att du ser för mycket svart/vitt. Jag tror inte att det finns särskilt många uppfödare som aldrig kör eller rider sina ponnyer. Skulle tro att de flesta ponnyer får en period av aktivering nån gång i livet. Den nivå av ridning och körning som minst 75% av alla shettisar används till är inte så svår att ta reda på om ponnyn är lämplig för. Jag har hittills inte träffat någon enda faktiskt - om man nu undantar stoet jag nämnde ovan som inte gick att köra pga en incident under inkörning hos tidigare ägare, men hon var väldigt ridbar… 

Sen är frågan var som är användbarhet för dig?

En av de hingstar jag haft på station var gudasnäll och en alldeles underbar barnponny. Han reds och sköttes av grannens 7-åriga dotter (övervakad av mamman) det år han bodde hos mig. (bilden) Men jag kan garantera att du hade blivit fullkomligt galen på honom om du försökt tävla körning med honom, för det var en häst med total avsaknad av "motor". Han var jättesnäll men urtrist att köra - fast som sagt gudomlig som rid- och barnponny.

IdaS-A
0

Har inte varit med i disskutionen från början men jag svarar på dina frågor i första inlägget:

Slaktas verkligen unghingstar på löpande band bara för att vi har ett överskott på rasen? Är detta isåfall rätt?

Nej jag tror inte att det är så vanligt även om det förekommer. Om dt är rätt är nog upp till var och en att svara på, jag har aldrig slaktat någon av mina för att jag inte fått den såld så jag svarar inte på det.

Tror att det är svårt. Vi kan dock som enskild individer se till att meritera upp våra hästar vi föder upp, inridning, inkörning, eller vad man nu vill. Jag anser mig inte producera massa föl, jag får några om året. Vissa säljs vissa behåller jag. De som säljs har fått toppen hem där nya ägaren passat bra ihop med ponnyn och framför allt har en plan med ponnyn!

Jag personligen kan inte förstå varför man avlar fram ponnys med inställningen att den ska få leva ett långt lyckligt liv och sen skickar den på slakt för att man inte får den såld, har man satt en varelse till världen så får man ta det ansvaret som medföljer.

Tror som sagt inte att det är något större problem. Och för min egen del tar jag ansvar för mina ponnyer som föds hos mig, de ska få ett långt och lyckligt liv!

exitingsvillemo
0

#124 tack för ditt svar till ursprungsfrågan :O)

exitingsvillemo
0

#120 En sak som jag kom att tänka på nyss, när jag stod och målade sadelkammaren (väldigt bra terapi för att rensa tankar!) var att det faktiskt inte borde spela någon direkt roll om avkommorna som stora stuterier producerar är bra och har möjlighet att föra aveln framåt, för just nu är det ju inte bara kvaliteten på ponnyerna som är problemet, utan att de är för många. Har själv tittat mycket på annonser nyligen och det finns massor med bra, välstammade individer, som har visats med fina poäng, men de säljs ändå billigt och ibland för så löjliga pengar att man undrar varför man ens ids ta betalt…

det är ju just det jag försöker få fram, men det blir lite fel när man ska få ner det i skrift…Skäms Men det är iaf SÅ jag menar.

Det är ett för stort överskott och vad ska göras för att lösa detta?

tror att jag låter dig skriva ner vad jag tänker i fortsättningen :O)

Ahnna
0

#126 Ja, men det tog 120 inlägg innan jag fick kläm på det! Oskyldig Därmed inte sagt att någon annan håller med…

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Alla hästar har en uppgift i livet  , sen vad den blir spelar väl eg inte så stor roll bara man ser till att hästen mår bra :-)..

Som de flesta vet här inne så tävlar dottern ponnytrav och en del av våra ponnyer går där och tränas kontuernerligt ca varannan dag , varierande ridning , körning ibland longering eller annat kul.

Sen finns det även några som inte har gjort annat än bara löshoppat och blivit suttna på , med de är precis lika lyckliga som de som tävlar , tom mina halvblod går och njuter av livet just nu ( de är 3 och 4 år) jag får höra ibland att jag är knäpp som bara låter halvblod gå på det viser för de måååste aktiveras för att vara lyckliga. Kan tala om att jag nog aldrig träffat glader och mer sällskapliga härliga halvblod( som tror iof att de är shettisar ibland)

Sen så tycker ju jag att bara för att man tälvar på trav så behöver inte individen vara ful, det som är viktigaste är ju faktiskt skallen på hästen en häst om är samarbetsvillig och positiv kan gå hur långt som helst.

India
0

#120 Jag hör förvisso till de "oinsatta" men jag måste hålla med dig om att det helt enkelt finns för mycket shettisar. De kan vara hur fina och välstammade som helst, så länge det finns fler shettisar till salu än villiga köpare så blir det problem.

#123 Intressant frågeställning. det som är användbarhet för den ena är inte det för den andra….hmmm! Tål att tänkas på!

Ahnna
0

#129 Ja, typ så. Bra att det finns fina shettisar till salu också, inte bara buskavlade ponnyer av shettistyp, men när det inte finns köpare så svämmas ju marknaden över och då är ju kvaliteten på ponnyerna ganska oväsentlig, trots allt.

Så min tanke var då, om man har 20 kanonbra avelsston och man vet att dessa kan få kanonbra avkommor med rätt hingst, måste man då betäcka alla 20 varje år? När marknaden ser ut som den gör så kan det kanske vara bra att vara lite återhållsam i några år? Eller är stora uppfödare (generellt) så piskade att få fram ännu fler (bra) avkommor för att klara ekonomi, etc.? Om de "tvingas" avliva några avkommor som inte blir sålda så borde de ju gå back - eller anlitar de närmaste jägare (sig själva?) för att göra jobbet gratis? Vill ju inte tro det, men man undrar ju hur de får ihop ekonomin om de nu avlivar flera varje säsong. (Vilket ingen egentligen vet? Finns det belägg för att vissa uppfödare gör så?)

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

Måste säga att det känns lite underligt att läsa om ett stort överskott av rasen, när jag suttit och letat efter min drömhäst väldigt länge utan att hitta den (och som ägaren vill släppa) Cool

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ahnna
0

#131 Vill minnas att du har haft rätt höga krav också, gällande färg och ålder, etc.?

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#130. Det vär väl just dessa 20 ston som verkligen skall användas i avel! Förmodligen är det ju dessa avkommor som folk vill ha.

Kratern
0

För att återgå till trådskaparens frågeställning.

Jag skulle vilja summera det som så….

Ja, det är känt att unghingstar slaktas pga överskott.

Regler kan vara svårt att få fram, men…

Inom Jordbruksverket borde det gå att få fram något om att man inte får ta fram fler föl än vad man har plats för.

Ingen kan ta för givet att "årets skörd" ska bli sålda. Då ska man heller inte gå och betäcka 20 30 nya ston med resultat att man blir "tvungen" att slakta bort de som inte blivit sålda.

Att sedan ha som argument att man hellre slaktar än att de ska bli vandringspokaler är ju helt befängt.

Man får väl tänka efter före….

Och nej, jag tycker inte att man ska ta föl på sitt "gulliga sto" heller om man inte har plats för avkomman. Allt handlar om planering.

Det går inte att bara spotta fram avkommor för att man lever i en tro att man för rasen framåt.

Om inte "experterna" inom rasen får sina avkomor sålda så håller ju inte de argumenten heller.

Det är bara att inse att det finns ett överskott. Hur vi ska få de större uppfödarna att inse det, det vet jag inte.

Annette
0

När jag läser den här tråden får jag intrycket av att flera skribenter tycker att de stora uppfödarna skall betäcka färre ston så att ni som småuppfödare får sålt era uppfödningar Obestämd.

Kratern
0

#135 Hahaha, du är rolig du.

Nej, det är överskottet inom rasen vi disskuterar. Flört

Dvs. man ska inte ta fram fler föl än vad man har plats för oavsett hur stor uppfödare man är. T.ex för att i slutändan inte behöva slakta.

PS. Har själv inga som helst problem att få mina (få) avkommor sålda.

exitingsvillemo
0

#135 du missförstår allting… Det är precis som #136 skriver. överskottet inom rasen vi diuskuterar.

Dom som föder upp 10-20-30 föl varje år, har dom plats för dessa föl OM dom inte skulle få dom sålda? Det är väl det som är frågan.

Jag betäckte mitt sto i år, men har jag inte haft plats för det så har jag aldrig gjort det.

Om det fanns högre krav på avelsmaterialet så skulle det förmodligen bli färre föl/år både hos de mindre och de större uppfödarna…

Ahnna
0

#135 För mig handlar det definitivt inte om att "vi mindre uppfödare" ska få våra avkommor sålda. Jag har dessutom tagit bort mitt årsföl från salu-listan eftersom det är bestämt att hon ska stanna här nu. Nästa gång jag betäcker en shettis blir troligen 2011 eller 2012…

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#130 En lite parentes….slaktutrustning (pistol) går att köpa på postorder.

Sen har jag en fråga till er som försvarar denna massuppfödning (med slakt som följd)…..tror ni att det går till så inom t.ex Halvblodsaveln eller Varmblodsaveln också?

Eller sätter man kanske som uppfödare av andra raser ett högre värde på "sin egen" ras?

Är det vi (små och stora) uppfödare av Shetlandsponnyer som inte förstår vad vi håller på med?

Som tror att ju fler desto bättre?

Det är ju inte kaniner vi föder upp eller….?

paparatzi
0

Ett tips är att vi alla försöker få så många som möjligt att intressera sig och vilja fortsätta med shetlandsponnyer, det är långt ifrån alla individer som är lämpliga att avla på, frågan är bara vart dessa "mindre lämpade" individer tar vägen? fram med användandet och brukbarheten på shetland. Det är inte många avelsdugliga som används till annat, synd då denna ras ska främja mångfald.

paparatzi
0

PS! Hur tror ni Holland får fram kvalité så snabbt som dom gör?

Ahnna
0

#141 Man kan ju hoppas att Sverige inte blir "det nya Holland" på den biten! Och vad som är kvalitet i sammanhanget går ju också att diskutera…

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#141 och #142 Invig mig….vad pratar ni om?

Ahnna
0

#143 I Holland är det ju vedertaget att t.ex. hingstar som inte duger på avelsvärdering går direkt till slakt. Har hört att många föl går samma öde tillmötes för att de inte blir sålda och för att uppfödarna inte tror på dem som avelsindivider. Med tanke på fölpriserna där nere så finns det inte så mycket pengar att tjäna på föl som inte anses vara bra.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

invig mig med :O)

dranto
0

Är de billigare i Holland alltså?

Ahnna
0

#146 Som jag förstått det, ja. Kanske framförallt föl som de själva inte tror på.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

låetr som det är massuppfödning lite varstans av vår lilla ras

Annalena
0

Jag tror att det föds väldigt många ponnyer ( olika raser ) och varmblod som blir överflödiga för uppfödaren till hösten eller  tex efter en avelsvärdering eller skada. Jag letar själv efter en B ponny just nu och har sett olika uppfödare som säljer med motiveringen platsbrist. Jag tror inte att det är några större fel på dessa hästar eller ponnyer men de passar antagligen inte just deras avelsmål och då säljs de. Djuren kanske har något fel exteriört som inte påverkar deras användbarhet men som inte tillför aveln något och då säljs de också. De kanske är födda med "fel" kön och då säljs de också för det är ju ganska svårt att få föl om man har två hingstar i hagen och inget sto….  Däremot så kan man kastrera dessa hingstar rida in eller köra in dem och vips så blir de ett användbart bruksdjur. Men det där vipset tar ett antal år ( ca 3 ) och då får man ställa sig frågan vad man skall göra med den valacken under tiden, alltså är det varken ekonomiskt eller ( för många ) tids/orkes mässigt försvarbart att behålla den hästen. Har man 2 -3 ston och betäcker dem så kanske det fungerar…..men tillför en sån sk uppfödare något till rasen ? Kanske man gör det om man verkligen tänker till sätter sig in i den specifika rasen och satsar på att ta fram så "bra" djur som möjligt, med blodslinjer som passar etc etc.  Men men kan ju inte komma speciellt långt i sitt avelsarbete om man inte väljer ut sina individer som man avlar på.

Varför denna "hysteri" över de stora uppfödare som har så många hästar att man inte kan räkna dem på en hand ? Är det den "svenska avundsjukan" som gör sig hörd fast lite dolt under ytan ? Varför lyssnar vi inte på dessa uppfödare som också har varit nybörjare och efter många år inom rasen har skaffat sig en enorm kunskap och kompetens. Varför köper vi hellre avelsdjur ifrån utlandet än från en inhemsk uppfödare ? Är det för att vi kan så mycket om rasen och måste tillföra lite nytt blod eller är det för att vi inte "tål" andras kunskap och/eller framgång ? Det finns så många riktigt duktiga uppfödare här i landet och vi måste lära oss att ta vara på den. Ingen för rasen eller kunskapen vidare genom hånfullhet, spott eller spe.

Om det nu skulle vara så att man var tvungen att göra ett val på vem som får avla och vem som måste låta bli så är det väl enklast att låta dem som hållt på i många år att fortsätta med det och vi "nybörjare" får stå över. Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att jag kan påverka shetlandsrasen speciellt mycket genom att jag betäcker 1,2 eller 3 ston. Men jag kan i alla fall hjälpa till genom att enbart använda sunda individer med full stam och som följer rasstandarden. Mitt mål är ju inte att förändra rasen utan att få en så korrekt (enl. rasstandarden) individ som möjligt. Tycker jag då att shetlandsponnyn är för kortbent har för mycket mage eller alldeles för små öron…..ja då får jag väl försöka hitta en annan ras av ponny som passar in i min värld och sätta mig in i den rasen istället för att tro att en shetlandsponny är ett minivarmblod. Fetma är inte sunt men inte svält heller.

( Ursäkta om det blev långt och flummigt men nu har jag jobbat natt hela helgen 18-06 och sovit extremt lite )

[Billan]
0

Du skriver så bra Annalena.

Cattis
0

#149 Väldigt bra skrivet tycker jag!

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 149 Kloka ord.

exitingsvillemo
0

#149  Varför köper vi hellre avelsdjur ifrån utlandet än från en inhemsk uppfödare ?

jag har ju fått för mig att det är just dom större uppfödarna, som tar in fler och fler hästar från utlandet… eller har jag fel där?

Ellinor Johansson
0

# 152 Antar att jag tillhör de större uppfödarna iallafall på Mini. VI har lånat en minihingst från utlandet för att vi behövde nytt blod. Hade det funnits en passande hingst i Sverige hade jag valt den. Jag är inte emot att importer med ska jag importera ska det vara något extra som kan tillför vår avel något

exitingsvillemo
0

#154 och jag säger inte emot dig, men efter vad jag har förstått så importeras det ju mycket, vad ska man säga, mindre bra ponnysar. Vilka tar in dom då? Detta är inte en ironisk fråga, utan jag vill allvarligt veta :O)

Ahnna
0

#149 Jag vill hålla med dig, men inte när du skriver att såna som jag, som inte har massor med ston eller flera års erfarenhet av shettisuppfödning, bör stå över för att ge mer mark åt de som har hållit på längre. Det är väl inte mer rätt än att ge stora uppfödare "avelsstopp"? Varför ska nytt folk inte få en chans att lära sig nåt, pröva sina teorier och sina utvalda avelsdjur? Jag tror inte att en ras blir bättre för att bara de gamla uppfödarna får vara med och leka, så jag tror varken på din idé eller på ett avelsstopp.

Varför denna diskussion om fetma och svält? (Inte bara riktat åt #149.) Sånt är inte ärftligt, så hur spelar det in i avelssammanhang?

Och bara för att man vill ha en ponny som inte är väldigt lågställd betyder det inte att man vill frångå rasstandarden och därför bör söka sig till en annan ras. Rasstandarden säger ingenting om att frambenen ska vara X antal centimeter kortare än bakbenen, eller hur? I så fall har jag missat nåt, uppenbarligen.

Ahnna - som inte tycker att lågställda ponnyer är fula eller dåliga, men som vill ha en jämnare balans mellan kors och manke. Alla har vi preferenser, jag tycker inte illa om uppfödare som vill ha lågställda individer så varför har de större rätt att tycka illa om mig och mina avelsdjur?

www.stuteriprecious.se

Ellinor Johansson
0

Det blir lite tokigt om man tror att begreppet "import" är någon form av kvalitets stämpel.

[Billan]
0

# 156

Kallar du att avla för att leka ?

exitingsvillemo
0

så varför importeras det så fasansfullt?

men det verkar som om de flesta importerna hamnar på våra större stuterier… #157 nu menar jag inte dig :O)

Annette
0

Jag tycker det är missunnsamt att begära att gamla erfarna uppfödare skall dra ner på sin avel.  Vem skall vi nya lära oss av om inte de gamla?

Ahnna
0

#160 Kunskap kan man lära ut utan att för den sakens skull betäcka väldigt många ston. Nog borde det väl finnas flera väldigt kunniga uppfödare som bara har ett mindre antal ston och hingstar att avla på? Jag tror inte nödvändigtvis att många föl = mycket kunskap.

#156 Du väljer att missförstå?

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Någon gav exemlet Holland som ett land där mycket slakt förekom. Men de är inte ensamma. I UK är det inte ovanligt heller.

Ett exemplet fick jag direkt av en UK uppfödare, varje år såg denne över beståndet av unghästar, de som inte dög fick gårdskarlen skjuta. Därifrån skulle inget annat än riktigt bra ponnyer i uppfödarens ögon komma ut på försäljning. 

Vanligtvis är nog inte folk så öppna då det i UK "inte slaktas hästar".

Jag vill förtydliga att jag i ett inlägg tidigare skrev det "enorma överskottet", detta var ironiskt menat. Antalet ponnyer fylls inte bara på hela tiden, det försvinner ponnyer också av olika anledningar.

Betäckningarna har minskat under ett antal år 1990 betäcktes 1930 ston, 2000 var siffran 1463 och 2006 var det nere i 1247. Av de betäckningarna blir det ca föl i 64% av fallen. Varje år dör/avlivas det också ett stort antal ponnyer, hur många är svårt att få fram vettiga siffror på. Till detta kommer exporter och importer. Så att få fram en helt överskådlig bild av tillgång och efterfrågan är inte helt lätt. Men man skulle kunna göra en uppskattning. Inget jag orkar just nu…Det gjordes för ett antal år sedan men de sffrorna är inte aktuella längre.

[Billan]
0

# 161

Jag missförstår inte ! Tycker bara att hela resonemanget är galet. Det har varit så i alla tider att man får lära av erfarna uppfödare. Om inte dessa fanns att ha som förebilder och läromästare undrar jag vart vår avel befunnits sig i dagsläget.

Det är väl inte så att man kan begära att de ska ge upp sitt avelsmål bara för att "nya " ska få utrymme att lära sig. Kan inte tro att det ska vara så svårt att hitta bra hem till en eller ett par föl om året. Är man ny i uppfödarbranchen kanske man inte har fler föl.

exitingsvillemo
0

#158 låg komentar!!!!

#160 bara för att dom har hållt på ett tag behöver inte det betyda att det är OK att översvämma marknaden med ponnys.

Avlar man i dessa enorma överproduktioner, främjar man shetlandsrasendå?

Lära ut kan man göra ändå.

Ge mig några år, så visst  kan jag ha avlat fram en hel hög med ponnys, inte behöver det betyda att jag har större kunskap än de mindre stuterierna för det… Bara för att jag har 100-200 hästar

Ahnna
0

#163 Men har jag sagt att de erfarna ska rucka på sig? Jag ställde en fråga i ett inlägg någonstans däruppe, där jag undrade om man tvunget måste betäcka alla ston om man har väldigt många. Kunskapen dör väl inte ut för att man är lite återhållsam i något/några år? Och bara för att man tar en massa föl är man inte extremt kunnig, och man kan vara kunnig utan att ta en massa föl. Är det galet?

Det finns väl plats åt både erfarna och mindre erfarna uppfödare i det här landet? Att det är massor med föl och unghästar på marknaden borde ju inte vara enbart de nya uppfödarnas fel, och om man nu tycker att nya uppfödare saknar kunskap så får man väl trösta sig med att småavlarna inte producerar så många föl. Men hur ska en oerfaren uppfödare få kunskap och erfarenhet om han eller hon inte tillåts avla?

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#156 - angående hög- respektive lågställd så får du nog läsa på lite. Flört Det är inte förhållandet mellan fram- och bakben som avses, utan benens längd i förhållande till bålens djup/totala mankhöjden.

Lågställd = kortbent

Högställd = långbent

väldigt summariskt förklarat

exitingsvillemo
0

#163 uppenbarligen är det ju svårt att bli av med fölen… Om det är de mindre eller de större stuterierna vet jag inte, men många är de shetlandsponnyer som ligger ute på annons för ett par tusenlappar, så nog är det svårt att bli av med dom.

det är ingen som har påstått att de större ska sluta spruta ut föl, bara för att de mindre ska få sälja… Var och en tar ansvar för de sina, men du måste ju hålla med om att när folk rear ut shettisar för 1500-2000:- då är det ngt som är fel.

Annalena
0

Jag riktar mig inte åt någon. När man kräver att stora stuterier skall betäcka mindre för att marknaden är mättad så frågar jag mig -Varför då ? Varje enskild uppfödare måste väl vara vuxen nog att själv avgöra vad som är rätt eller fel. Lika lite tycker jag att de med färre antal ston inte heller skall få betäcka. (blev det rätt ?)

Varför inte hjälpas åt och sprida kunskapen om rasen,genetik och blodslinjer istället för att kräva förbud av den eller de ? Det är konstigt att man tycker att den äldre generationen skall stiga åt sidan för den yngre. Varför inte lyssna och lära ? Och då menar jag åt båda hållen. Gammal är inte bäst men vem har sagt att den yngre är det ?

Självklart skall man importera djur som tillför rasen något. Vad jag försöker säga är att alla djur som importeras inte är avelsdjur. Bara för att det är ett sto/hingst med utlandsklingande namn så är det inte ett djur som måste avlas på. Om jag sen köper en hingst eller ett sto för en stor summa pengar i tex England och samtidigt får köpa 5 mindre bra djur för en mindre peng så vore jag väl dum om jag inte gjorde det för att finansiera den dyra som jag vill ha. Där skiljer sig då kvaliten på djuren en smula, men jag kan ju alltid sälja dem som trevliga bruksponnyer med en fantastisk stam för eventuell avel. Om jag då inte vet mycket om vad som är bra eller dåligt utan är väldigt godtrogen så kan man ju åka på en nitlott. Det finns väl ganska många minisar som säljs dyrt och när de sen visas på utställning så har de fått relativt låga poäng. Ska man då skylla på domaren eller sin egen okunskap ? Nu syftar jag faktiskt på importerade djur.

Det finns nog inte många uppfödare som säljer sina allra bästa avelsdjur till vem som helst. Dels för att man verkligen vill att det djuret skall användas till avel och dels för att man är dum om man inte använder sig av det själv.

[Billan]
0

# 164

Tack för den upplysningenSkrattande

# 165

Det är ju just det jag försöker säga, det du skriver. Att även nya kan avla men kanske inte ta fram flera föl/år. Det är ju så man får börja, för att kanske sen arbeta sig upp i antal om man nu vill det.  Jag tror inte att antalet föl minskar bara för att de med många avelston drar ner. Nej då finns det andra som tror att det går att tjäna pengar på att ta fram hästar som ersätter det antal som andra minskar ner.

Jag är heller inte för att man tar fram massor av föl varje år, men det finns många som har ett par ston som betäcker bara för att det är gulligt med föl, som inte har ett avelsmål, dessa bidrar också till antalet.

Vi började avla i slutet på 80-talet. Det dröjde ända till år 2000 innan vi hade fler än två fö/år, då hade vi fyra, lika 2005.

On man tittar på antalet betäckta ston på shetland har det legat kanska konstant de senaste åren.

Härmed är sista ordet sagt i denna tråd från mig.

Cattis
0

#167 Är det verkligen så svårt att bli av med dem? Att man inte får allt man har till salu sålt direkt, är det verkligen ett bevis på att marknaden är mättad? Kanske ingen vill ha just det man vill sälja, just då? Det FINNS ett jättestort utbud på shettisar, och då gäller det att ha "rätt" häst till salu för att få den såld.
Det är inte alltid lätt att sälja begagnade bilar heller, om ingen vill ha just det man erbjuder. Men det är klart, det kanske finns för många bilar… :-)

Att det finns många ute för låga priser, ja visst. Men det beror också väldigt ofta på att man bestämt sig för att sälja och då lägger sig lågt för att snabbt bli av med hästen. Eftersom det finns så många andra som säljer till ungefär samma priser.
Jag tror man kan sälja bra hästar för bra pengar. Jag tror att man kan sälja "vanliga" hästar för okej pengar, men kanske inte på "fem minuter".

Och hur många "sprutar ut föl"? Ett par uppfödare känner jag till i vårt land som tar väldans många föl per år. Det är verkligen ingen stor procent av alla landets uppfödare som producerar så många nya föl årligen. Jag ser inte att dessa få ensamma utgör ngt större problem, inte på det viset.

Alla som inte får sålt det de har till salu, tycker kanske egentligen att  det är bajsigt att en del importerar en massa som säljs här, för ngn av de köparna kanske annars köpt av en själv.
Men det är uppenbarligen marknad för att importera och sälja här för en del - eftersom importen fortätter år efter år? Men vilka kan bestämma om det är bra eller dåligt? Visst kan jag och alla andra ha olika åsikter i frågan, men vem av oss skall få avgöra vad som är rätt?

Jag tror inte de årskullar vi producerar årligen i Sverige är "problemet". Det försvinner som Kristin skrev årligen en massa också, så vi översvämmar inte direkt landet med shettisar.
Det är mkt annat som sabbar marknaden för att sälja föl och shettisar öht och det största "hotet" tror jag är de ostammade/korsade.

Dessa är oftast MKT billigare och därför köper nya ex barnfamiljer hellre dessa, eller de som bara vill ha sällskap till större häst etc. De ponnyerna gör det svårt för oss att ta bättre betalt för våra hästar, eller att vi inte får sålt dem vi begär schysst betalt för.  Eftersom det finns billigare alternativ på marknaden. Det är detta jag menar med att man ofta säljer billigt, om man av ngn anledning vill bli av med ngn avkomma/shettis.

/Cattis

exitingsvillemo
0

#169 your welcome Tungan ute

självfallet är det inte rätt att avla, bara för att få fram gulliga föl.

Det tror jag att vi alla tycker som har rasen som vårat intresse.

#168 det är fortfarande ingen här som har KRÄVT vare sig det ena eller det andra. Endast försökt komma med förslag på saker att tänka på när det kommer till detta enorma överskott på shetlandsponnys

Ellinor Johansson
0

När de stuterier med lite flera ponnyer annonserar XX ponnyer ska bort innan vintern på grund av platsbrist känns det mer som ett försäljningsknep än en verklighet. När man måste sälja av många ponnyer på grund av platsbrist men ändå betäcker sina ston igen tror jag inte platsbristen är så stor. Jag kan hålla med om att det inte låter så seriöst.

Kris_J
0

Jag skulle vilja veta vad det enorma överskottet finns?

Marknaden har också lärt sig att det går att köpa bra (och mindre bra) ponnyer billigt, då väntar de ut panikförsäljarna…..

Sedan finns det de som aldrig ruckar på sina priser och vill man ha en ponny från dem så kostar den vad de kostar punkt slut.

exitingsvillemo
0

#172 där slog du huvudet på spiken :O)

varför sätter man sig i den situationen att man lider av platsbrist, det känns inte som seriöst avelsarbete tycker jag.

Man avlar inte fram mer föl än man vet att man har plats för!

Och självfallet är ju de ostammade Aponnysarna det största problemet, men för att komma åt dessa krävs en lag (ed) som förbjuder avel/försäljning av ostammade hästar…

Kris_J
0

#172 Handlar inte det mer om bekvämlighet? Ett visst datum skall alla avskiljas oavsett när de är födda. Och sedan skall de raskt levereras till köparna. Ingen som gör så tar hänsyn till vad som är sundast för individerna.

För att få så goda förutsättningar som möjligt skall de helst få gå hos mamma till de är ca 10 månader, först då är de mogna att lämna mamma rent fyskiskt. Visst finns det skäl som göra att man kan bli tvingad att skilja dem tidigare, men bekvämlighet tycker jag är ett skamligt skäl.

En bekant berättade om en annan bekant till henne som just köpt en liten hingstunge som var född i maj eller juni och leveransklar i början på oktober….jag blir så leden när jag hör sådant. Vi lever inte på 1800 talet och är beroende av våra hästar som arbetsredskap för att överleva….

exitingsvillemo
0

jag skulle kunna länka till ett flertal annonser där shetlandsponnyer, med stam, slumpas ut för 1000-2000. Både med och utan stam.

Apropå ostammade shettisar, de hingstägare som låter sin godkända shetlandshingst betäcka hästar av andra raser, varför? Är det bara en fråga om att tjäna pengar?

Godkänd avelshingst, medlem i SSS, kallar sig stuteri… Men väljer att låta hingsten stå till förfogande för alla ston…

Kratern
0

Jag personligen förfasar mig INTE över att de större uppfödarna skulle "förstöra" marknaden för de mindre. Det tror jag inte att de gör.

Det jag tycker är fördjävligt är när man avlar Shetlandsponnyer som kaniner. Dvs. när man tar fram så många att man blir "tvungen" att slakta bort de som inte blir sålda (eller inte tillför aveln något)

Om vi kanske satsade lite mer på ponnytravet så kanske det inte skulle bli så många hingstföl till övers. Inom ponnytravet är hingstar MINST lika värdefulla.

Jag vill påstå att de större uppfödarna över lag bara har utställning och bra exteriör som mål med sin avel.

En Shetlandsponny är inte BARA ett utställningsdjur.

Annette
0

#177. Var vänlig och sluta svär i var och vartannat inlägg du skriver. Det ser väldigt otrevligt ut.

Kris_J
0

#177 En av det absolut största har både exteriör och trav som sina huvudinriktningar och mig veterligen får de sålt allt som de vill sälja.Flört

Jag kan inte förstå varför det är fult om någon vill ha sin eller sina ponnyer till endast utställning.

exitingsvillemo
0

#177 shetlandsponnyn är verkligen inte BARA et utställningsdjur, men för oss som inte är intresserad av trav är utställningarna ett bra alternativ till att träffa likasinnade ;o)

Jag hobby-aktiverar mina, det passar mig utmärkt.

Jag vill inte bara att dom ska gå i hagen, vilket inte heller skulle vara roligt för dom eftersom vinterhagen inte har den storleken så dom kan få utlopp för sin energi.

Kratern
0

#178 Roligt att du läser mina inlägg. Då har du nog observerat att jag svurit i två inlägg. Inte var och varannat. Ber om ursäkt för dessa två svordomar.

#179 och #180 Inget fel alls att bara använda sina shetisar till utställning. Jag menar bara om man vill utöka marknaden så är det ett tips att få fram bra travponnyer.

Som #179 nämner så har Emmero lyckats med det. De tillhör inte heller dom som slaktar osålda avkommor.

Kris_J
0

#181 jag avsåg inte det stuteriet utan ett betydligt större som finns i s**land…..Jag har en ponny som jag köpt där också, liten men naggande godGlad

Kratern
0

#182 Förlåt, men jag ser dem som störst (mest framgångsrika). Vilket avsåg du då?

Kris_J
0

Rungeboholm

Kratern
0

#184 Jaså, får de allt sålt…..?Obestämd Intressant. Och till bra priser förstår jag? Flört

AnnaLundin
0

#185 - det dumpas inga priser på Rungeboholm, där får man betala efter vad man köper. De har inga som helst behov av att "bli av med inför vintern", för där finns gott om utrymme för alla som föds.

De säljer också väldigt mycket ponnyer till Finland, sedan många år tillbaka.

Midlingur
0

#177 Jag håller med dig.

Det är mycket prat om aveln, vad man kan tillföra den osv. Det handlar i stort sett bara om blodslinjer och exteriört. Men användningsområdena då? En shettis som kan användas till en SPORT borde väl vara målet för alla uppfödare eftersom det är bra PR för rasen? Och bra hållbarhet och mångsidighet är väl ett kvitto för bra avel?

Många här vet om att shettisar kan mycket inom många grenar. Vi vet vad de går för. Men om inte uppfödare själva aktivt hävdar shettisar i dessa sammanhang - varför skulle då ev. köpare tro på deras kapacitet? Och om man som uppfödare tycker att shettisen är en kanonras för många grenar - varför vill man då själv inte syssla med dem? Jag uppfattar det som att många shetlandsuppfödare är medelålders kvinnor som av någon anledning inte kan/vill hålla på med storhästar. För att få något syfte med sina shettisar så hamnar man utställningsträsket och dövar sitt dåliga samvete med att åka på några utställningar och kanske tar en körtur en gång i halvåret. Tiden kan finnas för att kunna aktivera sina shettisar, men man är helt enkelt inte intresserad av vad shettisen har att ge - utöver avkommor.

Använd era shettisar - de har mycket att ge!

ThiffannyJ
0

#187 "För att få något syfte med sina shettisar så hamnar man utställningsträsket och dövar sitt dåliga samvete med att åka på några utställningar och kanske tar en körtur en gång i halvåret."

Ursäkta? Förvånad 

Har du någon som helst aning om hur mycket den del gör med sina utställningsponnyer?? Tror du på fullaste allvar att man bara plockar dem ur hagen och blir BIS m.m.? du har du mycket kvar att lära…

www.minishetland.com

Annette
0

#187. Jag säger det igen, en ponny med god exteriör och gott temperament kan användas till allting.

En ponny med sämre exteriör vet i katten om den är lika användbar Obestämd. Selen kanske ligger illa och hur kul är det att vara ute och rida på en symaskin?

Annette
0

Jag ställer inte ut mina ponnyer för att döva mitt dåliga samvete utan för att det är mitt intresse. De är inköpta för det.

exitingsvillemo
0

är det bara jag som tycker att den här tråden har hamnat lite snett? Nu diskuteras allt vitt och brett här och ingen kan tillföra ngt till ursprungsfrågan… Dags att låsa och starta upp en ny fräsch diskussionstråd?

dranto
0

Vill gärna veta vad som krävs för att bli BIS mer än avel o blodslinjer Cool

ThiffannyJ
0

#192 Om det är mej du frågar, så ja, det krävs mer än avel och blodslinjer, men visst det är ju så klart ett plus om man lyckats hitta den perfekta kombinationen. Jag vet inte hur alla andra tränar sina pållar inför utställning. Men ingen av våra är i alla fall bara plockade ur hagen.

www.minishetland.com

Mulla
0

Inför utställning tränar man (iallafall vi) oerhört mycket. Tränar skritt, trav uppställning. Att hästen förstår vad vi vill. Tränar att kolla tänder. Detta är ju inget som sker över en natt.. Ligger många timmars träning bakom! Tror att för lite träning leder till dåliga resultat..

Man kan ta som exempel föl… Man ser ganska fort på utställning vilka föl som är tränade och inte. Ganska svårt för domaren att bedöma gångarterna om hästen inte visar dom.

Många uppfödare har kämpat hårt och länge för sina mål! Som sagts tidigare; Varför tar inte vi nya till oss av de större uppfödarnas erfarenhet istället för att kritisera dom.

Svensk Avundsjuka kanske…

Ahnna
0

Tycker inte att någon har kritiserat "gamla" uppfödare i den här tråden. Däremot klankas det en hel del på oss som är hyfsat nya.

www.stuteriprecious.se

Annalena
0

Nu är det väl så att alla inte har nära till en travbana eller barn som kan eller är intresserade av hästar. Är man inte uppvuxen med trav eller ridsport över huvudtaget så är man kanske inte tillräckligt intresserad av att åka många mil till en travbana som man inte har en aning om hur det funkar på. ( jag fattar väl att hästarna springer runt runt i samma varv hela tiden ). Det gäller att man har ett intresse för att man skall ha lust att kosta på både tid och pengar. Avel och hästsport går väl hand i hand men alla uppfödare av djur är ju inte intresserade av att rida eller köra eller vad det gäller för gren. Däremot så är man intresserad av att få fram en exteriört korrekt häst. Alla hästar är ju inte lämpade till att bli sporthästar. Jag kan rekommendera att åka på föreläsning med Anders Eriksson för han går igenom hästens förutsättningar för arbete.

Jag är medelålders (39) och jag har inget som helst dåligt samvete över att jag åker på utställning med mina hästar. Jag gör andra saker med dem också , men jag åker inte till travet med dem. Jag anser inte heller att jag är en uppfödare eller att jag är speciellt kunnig inom rasen. Jag klankar inte på nya eller gamla uppfödare för jag anser att alla har lika stor rätt att avla på sina djur som man vill, men jag tycker att det är synd att man anser att man är "mindre värd" för att man bara låter hästarna gå i hagen. Det kan jag tycka är okunskap.

Jag har hästar för att jag är intresserad och för att jag både har råd och möjlighet till det !

Charlotte-J
0

#196 Jättebra skrivet!!

Amor vincit omnia Kyss

Kratern
0

#197 Tycker vi har kommit från ämnet = slakt av unghingstar.

Kanske dags för en ny tråd?

exitingsvillemo
0

var och en gör väl vad man vill med sina hästar, huudsaken att hästarna inte far illa.

Mitt äldsta sto skulle må dåligt om hon bara fick gå i hagen, hon skulle explodera av överskottsenergi, oavsett vilken storlek på hage jag skulle ställa henne i, hon jobbar inte i onödan, men får man övertala henne till att arbeta så tycker hon att det är jättekul.

Större hage skulle bara resultera i att hon hittar mera mat :o)

det andra stoet är däremot helnöjd med att skrota i hagen med sin fölunge och den andra "häst-familjen".

Man måste se lite till individen, alla är olika.

paparatzi
0

#153 Så bra skrivet, jag har för mig att det var en artikel i Ridsport om just några uppfödare som själva sa att dom hellre importerade då det inte fanns tillräckligt med bra kvalité i landet…

Varför importeras det så mycket trots att vi har inflasion, som någon skrev håller jag med om att vi måste få fler intresserade och bredda användandet.

exitingsvillemo
0

och där var det 200:e inlägget skrivet :o)

men men, tråden ska handla om slakt av unghingstar pga överskott på shettisar, så fortsätt gärna den diskussionen.

Huruvida hästarna ska stå i lösdrift eller box, användas till utställning eller bruks, kan diskuteras i en annan tråd :o)

paparatzi
0

#201 Försöker korta ner, om inte vi använder hästarna till annat än bara utställning eller avel och inte får fler som intresserar sig för denna ras kommer det att leda till ännu större överskott..

Hanna-D
0

#201 Handen på hjärtat, tror du verkligen själv att det slaktas så mycket unghingstar i Sverige? Hur många har du hört talas om?

Kratern
0

#203 Bara ATT det sker tyder väl på ett överskott?

AnnaLundin
0

#204 - inte nödvändigtvis… Det kan lika gärna vara så att uppfödaren ifråga helt enkelt inte vill ha ut de individernapå marknaden, för att det bara ska finnas topphästar från uppfödaren ifråga. Det föds "stolpskott" även hos de bästa uppfödare och med de bästa av blodslinjer.

Jag försvarar det inte, men det är en möjlig förklaring. Jag vet att detta förfaringssätt förekommer hos vissa halvblodsuppfödare också.

Lauth
0

Bara för att det sker, är det verkligen en säker indikation på enbart överskott? Jag har varit med om unghästar som slaktats av andra skäl än just svårighet att sälja.

Dessutom en allmän fundering. Är slakt verkligen så hemskt? Vet att det finns tusen åsikter i just den frågan.

Jag kanske är kallhamrad när det gäller slakt men som uppväxt på köttdjursproducerande bondgård kan jag inte tycka att det är så hemskt. Bättre att slakta än att dumpa iväg till ett okänt öde för en precis lika låg peng som köttpengarna.

Men det är upp till var och en att välja själv! Jag vare sig tänker/kan/vill eller kommer att dömma någon.

Lauth
0

Du är visst inne på samma linje som jag Skrattande

Daladis
0

Har läst den här tråden lite till och från och den är låång. Måste vara en angelägen fråga ialla fall! Jag kan hålla med #206, slakt behöver inte alls vara så hemskt. Har man fått en "dålig" uppfödning som man inte vill ut på marknaden så tycker jag det är upp till var och en vad man vill göra. Sen att "förbjuda" folk att ta föl för att dom är stora eller små uppfödare -Det går aldrig! Alla värnar väl om rasen och får väl efter sitt eget "huvud" betäcka det dom vill. Sen kanske man kan försöka låta några ston stå över ett år om man har den möjligheten.

NettanW
0

# 208 Håller med, problemet tycker jag med slakt är väll om jag har förstått allting rätt =) att det slaktas för att det blir ett överskott och inte för att någon häst inte håller.

Jag tycker att vi kan ställa högre krav på Shettisarna i stället. Bättre rastypiska krav för att bli godkänd, bruksmeriter osv. Då tror jag att man kan sålla bort ett antal avelshästar och minskar då automatiskt alla föl.

Även sträva mot att VI i Sverige har dom bästa och finaste Shettisarna i Världen. Men då måste det sättas högre krav.

Det är mitt tips för att få ner det "överskott" som finns i dag.

Annalena
0

#198 Förlåt om jag har missuppfattat ämnet men jag trodde att det gällde avelsstopp. Slakt av unghingstar hade jag för mig var i en annan tråd.

Kris_J
0

#209 Hur menar du att sätta hårdare krav? För stamboken eller vad? Du måste utveckla ditt resonemang jag förstår inte vad du menarSkäms

exitingsvillemo
0

#210 läs hela inlägg#0 så ser du att det i det stora hela handlar om slakt av unghingstar pga överskott på rasen.

Avels-stopp var bara en överskrift och kanske ett förslag på ngt som är bättre om det nu är sån överskott.

#211 jag tror hon menar att, om det ställs högre krav på avelsvärderingar så blir det färre hästar i avel och färre föl per år, förhoppningsvis fler föl med ännu bättre exteriör mm mm

Det är många ston idag som används i avel, som kanske inte borde vara där

Annette
0

#212. Inte helt enkelt eftersom EU är med i spelet.

paparatzi
0

#213 Ursäkta mig, men hur tänker du när du skriver att det inte är helt enkelt eftersom EU är med i spelet?

AndersA
0

#214 Förmodligen att man kan inte förhindra någon att betäcka eftersom det skulle vara diskriminerande.

paparatzi
0

#215 Tror du det? Jag trodde att det som var diskriminerande var när man försöker förhindra redan avelsvärderade och godkända hingstar att verka i aveln på lika villkor.

Annette
0

#215. Just precis.

paparatzi
0

#217 Hänvisar fortfarande till inlägget i #216

Annette
0

#218. Jag har inte nämnt ordet diskriminering.

AndersA
0

Jag tror vi får svårt att förklara ett förbud att betäcka vissa sto

pga ägaren har för många sto eller att det finns för många shettisar i Sverige

exitingsvillemo
0

att förklara förbud mot ngt och att höja svårigheten för att få avelsvärderat är ju inte riktigt samma sak…

AnnaLundin
0

#221 - men eftersom man nu inte ens kan kräva avelsvärdering så har högre krav ingen effekt.

Annalena
0

#221 Nu är jag fruktansvärt barnslig men vad har det med slakt av unghingstar att göra ? Oskyldig

AnnaLundin
0

#223 - en tanke att försvåra betäckandet så att det föds färre föl - skulle jag gissa.

Men det är liksom en omöjlighet….

Kratern
0

#224 OM det nu inte går att reglera genom att man inte får avla fram fler hästar än vad man kan erbjuda PLATS för?

Det är ju oftast pga platsbrist/ekonomisk brist som unghingstarna slaktas. Annars skulle de väl bara kunna gå kvar tills de BLIR sålda (kanske året därpå)?

AnnaLundin
0

#225 - om slakt vore olagligt så hade det kanske gått, men det är inte olagligt att slakta. Jag tyckte inte att det är så hemskt om någon väljer att slakta ett mindre antal föl. VAD gör det hemskare att slakta föl än att slakta kalvar, lamm eller kycklingar?

Sen undrar jag fortfarande hur stort problemet är? Är det 3, 30 eller 300 föl som slaktas per år? Jag tror faktiskt att den här diskussionen är en hönsflock gjord av en liten fjäder.

VeronicaP
0

#226 håller med dig.

Kratern
0

#226 Slakt i sig är det inget hemkt med, det är ANLEDNINGEN till slakten som är hemsk.

Jag menar inte att det skulle komma en lag MOT slakt. Som jag skrev så skulle det vara förbjudet att fortsätta avla (betäcka fler ston) om man inte har PLATS för avkommorna.

Jag vet inte hur jag ska nå fram till er?

Min hjärna förstår helt enkelt inte hur man kan ställa sig och betäcka 10, 20 30 ston om man VET från år till år att hingstfölen inte blir sålda? Jag förstår det bara inte!

Är man verkligen så inbilsk och dum att man tror att man tillför rasen något med det handlandet?

Att sen dessutom i nästa andetag IMPORTERA fler…..nej, jag förstår inte.

AnnaLundin
0

Jag undrar fortfarande hur mågna föl det verkligen ÄR som slaktas? HUR STORT är "problemet"?

Annalena
0

#228 Jag vet inte hur jag ska nå fram till er ?

Jag förstår hur du menar men en persons sanning är ju inte lika med alla andras ( jämt ). Man måste acceptera att alla är olika kanske inte älska det men inte bli förvånad om det inte går att omvända alla. Alla har rätt till sin åsikt och ställningstagande huvudsaken är att man själv kan stå för sina beslut.

[Anna-N]
0

En lag att förbjuda att betäcka ston skulle aldrig vara möjlig. Tycker istället att det är upp till varje uppfödares sunda förnuft att inte betäcka mer än man vet att man kan ha plats för de kommande fölen även om de inte går att sälja blixtsnabbt.

Tycker #172 är ett inlägg som beskriver det problemet ganska väl.

Ellinor Johansson
0

Det har skrivits ganska mycket om "stora uppfödare".

Hur många föl per år ska en uppfödare producera för att räknas som stor uppfödare?

Annette
0

Men hallå! Vem skall stifta dessa lagar då? Regeringen? Och vilken myndighet skall tillse att Sveriges befolkning inte betäcker för många Shetlandsston?

Nää, jag lägger nog hellre mina skattepengar på något annat.

Linnah
0

#233 Lagar stiftas av riksdagen, förordningar beslutas om av regeringen, föreskrifter ges ut på kommunal- och landstingsnivå. ;)

paparatzi
0

Hur det än är så borde värdet vara mycket högre än det faktiskt är idag på en fullt frisk renrasig shetlandsponny med fin stam, om det inte är överflöd det beror på att priserna ser ut som dom gör idag, vad skulle det annars vara?

Hur kul är det som uppfödare liten eller stor att i stort sett måsta ge bort sina uppfödningar, eller få skambud på skambud, inte ens kvalité betalar sig längre inom denna ras…lite oroväckande är det.

Man hör som mest nu att många vill inte ta fler föl än man har möjlighet att behålla, har mycket svårt att tro att de "större" uppfödarna skulle ens med godaste vilja kunna behålla alla, utan tvingas dumpa iväg djuren för underpris.

Och sen är det övervägande så att folk hellre verkar välja att importera trots att dom priserna står högre än de inhemska.

paparatzi
0

#234 Glad just precis!

Och tänk på att den fria handeln inom EU även innebär att vi från Sverige ska ha möjlighet att lättsamt kunna exportera våra djur.

Annette
0

#235. Menar du både sto och hingstavkommor där?
 Jag tror tvärtom det är brist på ungston till salu, åtminstone det jag skulle vilja ha. De annonseras inte utan säljs ändå.

IdaT
0

Får jag bara fråga vad ni anser att priset på en bra shetlandsponny ligger på idag?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Annette
0

#238. Det beror på så mycket. Ålder, stam , meriter osv.

Ahnna
0

Det ligger på i runda slängar 10.000:- för ett bra sto, vissa dyrare och andra billigare. Men vad det borde ligga på är en annan femma.

www.stuteriprecious.se

paparatzi
0

#237 Jo jag vill nog mena att det gäller båda, oavsett om man får sälja ungston så är det ändå till underpris motför vad man borde kunna ta ut för vi har inte dåliga stammar överlag.

#238 Jag uppfattar inte om du menar vad priserna ligger i , eller hur vi tycker dom borde  ligga?

paparatzi
0

#239 Hon frågade om priset på en bra shetlandsponny, vad man anser vara bra är väl ganska individuellt beroende på vad man har för inriktning, jag har iallafall märkt att bruksponnyer, trav, ridning, körning mm bringar högre efterfrågan än de som bara visas på utställning, och därmed också ett betydligt högre värde.

Ahnna
0

Jag skulle vilja veta varför SSS valde 8000:- som rekommenderat pris för ett stoföl och 5000:- för ett hingstföl - varför inte 15000:- för ett stoföl eller kanske 2000:-? (Exempel.) Varför blev det just de siffrorna som det blev?

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#242. Det var det jag svarade på :)

#241. Om man får det man begär så är det väl inte dåligt? Man sätter väl inte ett underpris som utgångspris.

Ellinor Johansson
0

# 242 Det är väl med shetlandsponnyer som med allt andra varor det är marknaden som bestämmer priset.

Jag har inte märkt någon skillnad på efterfrågan av  trav, utställning, körning, ridning är det en bra ponny är intresset stort vilken kategori ponnyn än tillhör. Jag har inte sålt så många ponnyer så du har förmodligen mer erfarenhet att sälja ponnyer.

paparatzi
0

#243 Jag håller med, det skulle vara kul att höra tankegångarna Glad

#244 Nä kanske inte det men tyvärr får många trots utsatt pris sänka betydligt innan någon affär blir avRynkar på näsan varför är det så tror du?

paparatzi
0

#245 Om du inte har sålt så många hur kan du då ha märkt skillnad på efterfrågad…Obestämd känns lite som du bara hävde ur dig utan eftertanke Cool

Jag har faktiskt lite erfarenhet av olika ponnyraser, och en sak kan jag lova dig att så lite som man får ut för shetlandsponnyer det hittar du inte i någon annan ponnyras, inte ens hos korsningsponnyerna

Annette
0

#246. Just den ponnyn är inte vad köparna helst vill ha just då.

paparatzi
0

#248 Hade faktiskt önskat att det kunde vara såGlad

Ellinor Johansson
0

# 246  De som annonserar ut sina bilar på Blocket och som måste sänka priset på bilen. Tycker du att de har rätt att kräva ett förbud så  biltillverkarna inte får tillverka så många  bilar varje år?

paparatzi
0

#250 Håll dig gärna till ämnet, finns det ingen bil i fokus Cool

VeronicaP
0

Jag har faktistk alltid fått sålt hästarna för det jag har begärt, en del lite billigare just för att jag inte kanske tycker att de är lika *bra* som någon annan eller som sagt om de nya ägarna väljer att kastrera själv för då slipper ju jag den kostnaden på 2-3tusen och kan då sälja hingsten billigare.

Vet inte men just nu har vi haft lite flyt här hemma och har fått sålt några st, men iof är 2 st ston som är körda , tävlat trav , 1 till Sverige och 1 till Norge. även sålt 2 unghingstar och även ett föl som jag eg inte var så sugen på att sälja men fick åka ändå och jag tror att det kommer att bli jättebra med de nya ägarna.

Milla
0

Jag måste också erkänna att jag har fått sålt mina till det priset jag har begärt. Förra året fick jag tom sålt en av hingstfölen utan att han var till salu. Visst jag har väl kanske inte sålt dom på en dag men jag har inte bråttom i heller.

IdaT
0

Jag har en följd fråga då; vad tycker ni att en bra shetlandsponny skulle kosta? Eller jag omformar mig, om ni hittar en shetlandsponnyn som känns som om just den hästen är vad ni vill ha, vad är ni beredda att betala?

MariaA
0

#252, #253

Håller med, vi har oxå fått sålt de vi vill sälja till de pris vi begärt, vi går inte med på att pruta, och har ingen brådska med att sälja, av förra årets 5 hingstföl, så är 4 sålda( varav 2 av dom eg. inte var tillsalu….men efter lite "tjat" så sålde vi dom) …fick även  neka flera som ringt och vill köpa ston, eftersom vi inte har några till salu.

Så nej…jag kan inte tycka att det är problem med att få shetland sålda.

Ellinor Johansson
0

# 252 # 253 # 255

Håller med, vi har också fått det vi har begärt för våra ponnyer. Jag upplevet inte att det är svårt att sälja nu.

Denna kommentar har tagits bort.
sanne
0

Vi har fått sålt de hästar vi haft ute plus några till, ska verkligen inte klaga över priserna, vi har fått va vi begärt.

Kan man inte spara fölen tills de blir unghästar ska man kanske inte ta så många föl, känner att det är lättare att sälja en 1åring.

Men jag tror att det skulle vara svårt att säga till folk att inte betäcka, det är ju upp till var o en !

Kratern
0

#258 Kan man inte spara fölen tills de blir unghästar ska man kanske inte ta så många föl, känner att det är lättare att sälja en 1åring.

Ja, precis.

Men jag tror att det skulle vara svårt att säga till folk att inte betäcka, det är ju upp till var o en !

Sant, men om vi (uppfödare) nu ska hjälpas åt att föra rasen framåt så kanske vi också kan hjälpas åt att hålla nere överproduktionen. Varför ska det vara så svårt?

Att hålle nere antalet betäckningar/föl ökar ju faktiskt efterfrågan/värdet på de som finns. 

Det finns ju ändå inga pengar att hämta på shetlandsavel (särskilt inte vid överproduktion)

paparatzi
0

#259 Åh! Vad klokt skrivet, jag håller medGlad Man märker att en del inte verkar ha en susning om vilka pengar det ligger i andra raser,  det verkar bero alldeles på vad man jämför med ifall man tycker att man fått ut det egentliga värdet.

Ungefär som att man säljer föl på löpande band med kraftiga underbett för 0 - ett par tusenlappar, då har man ju även skapat ett värde på sånna och får därmed också ut vad man begärt Tyst

Peppe
0

#132 sent svar men men ;)

Ja jag har höga krav och det är dessutom svåra krav. Men kan ingen engagera sig i att avla fram min drömponny istället för alla dessa som säljs billigt hit o dit? då blir den ju såld iaf OskyldigFlört Men jag tänker då inte gå och köpa t ex en svart hingst bara för att den är billigare och lättare att få tag i. Har jag väntat och längtat i så många år så spelar inte ett år så stor roll av väntan, även om det vore trevligt att få hem mitt isabellsto ikväll…

Ahnna
0

#261 Jag tror att det är rätt många genom åren som har försökt avla fram ett isabellsto med bra stam, men som fått fuxar istället. (Fux + hingst = dåligt betalt?) Det ligger ju tyvärr sällan bara ett försök bakom en bra isabell.

Och du ville ha en lite äldre häst också va? Inte föl, i alla fall? Det innebär ju att någon måste ha haft kvar sitt isabellsto i några år, vilket många inte kan eller vill av olika anledningar.

Därmed inte sagt att du aldrig kommer hitta rätt sto. Flört

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#250 att jämföra levande varelser med bilar, tycker jag är rent ut sagt befängt… Ställ 50 bilar i en "hage" och låt dom rosta ihop, fine, ingen som mår dåligt över det, ställ 50 shetlandsponnysar i en hage hos en person som inte bryr sig om dom… lite skillnad kanske… Dålig jämförelse…

#261 tycker att du gör helt rätt i att vänta… Vet du vad du vill ha så varför ska du vika dig för ngt annat? En sund inställning.

#260 jättbra skrivet tycker jag… Självfallet kan säkert alla få ut de pengar dom kräver för sin ponny, men istället så kräver många inte mer än ett par tusen…

Ni som inte tycker att det är ngt problem med överskott och att allt är lättsålt, ni tycker alltså att 5-10 000 är ett helt korrekt pris på en välstammad ponny?!?

Så länge det finns flertalet uppfödare som väljer att inte se problemet så kan ju inget göras heller.

Det är där SSS borde kliva in och höja de rekomenderade priserna.

Det är skamligt att vi sätter samma pris på våra välstammade ponnyer som det är på de A-ponnyer som säljs utan stam

Tyvärr tror jag att vi har blivit så "bortskämda" själv med de låga priserna, så skulle ngn sätta ut ett hingstföl för 8000 så skulle de flesta tycka att det är aldeles för dyrt.

Hur ska vi kunna sälja våra ponnys, utanför shettis-kretsen, till högre priser om vi inte själva är villiga att betala mer för dom?

Hanna-D
0

Vad ska man då göra om man får ett hingstföl med underbett? Enligt en del av er här ovan så får man inte slakta den och heller inte sälja den billigt Obestämd

Ahnna
0

Delvis #264 Jag tycker att man definitivt inte ska behöva ge bort en häst på grund av ett underbett, men att den borde betinga ett billigare pris än en ponny som ser bra ut i munnen. Men som dagens läge är så finns det inget "underpris" eftersom helt fräscha hästar säljs för skitpriser. Om en hyfsad fölunge skulle betinga 10 000:- normalt, så hade det ju märkts en tydlig skillnad om man sålde en med underbett för 5000:- (exempel), men idag går det inte att göra så för 5000:- är ett "normalt" pris för en shettis. (Lite beroende på, men försök förstå vart jag vill komma! Flört)

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

jag tror inte att ngn här är emot slakt som så, däremot att slakta pga platsbrist…

som Ahnna redan svarat så, hade priserna legat högre på de korrekta fölen, så skulle man kunna ta en billigare slant för de okorrekta…

dranto
0

Har inte heller upplevt svårigheter att sälja nu. Tog bara ett dygn innan det i princip va bestämt vem som skulle få köpa :-)

Ang. avel så har jag ju två dräktiga ston nu (mina första nånsin) och tillhör ju då de små uppfödarna.
Jag har dock tänkt som så att jag kan ha max 5-7 shettisar och till sommaren (om det nu kommer föl) så kommer jag ha 5 shettisar.
Fölen kommer troligtvis behållas och inte säljas (om nån gång) förrän de är äldre, visade och inkörda. Ev hingstar kastreras då jag inte har möjlighet att hålla hingstar hemma.

Jag kan dock inget om blodslinjer osv men stona är stambokförda (ena stoet diplomsto) och båda är betäckta med godkända hingstar. Så jag avlar iaf inte på ostammade fast jag är novis ;-)
Sen om avkomman blir bra återstår ju att se.

Visst finns det många shettisar till salu. Och som seriös köpare är det ju bra att priset är lågt. Men man ser ju många oseriösa annonser och framförallt på ostammade shettisar.
Man kan ju bara hoppas att alla får bra hem trots det låga priset.

Peppe
0

#262 hellre ett föl än en 6-7 åring… det tråkiga är ju att behöva vänta så länge på inkörningen, men som sagt, jag har redan väntat så länge så nåt år hit eller dit spelar ingen roll längre.

Det svåraste är att jag vill ha en över 95 cm (okej med 94, optimalt vore runt metern). Dom flesta ligger runt 90 bara, och ännu fler är minisar. Och hittar jag en i perfekt höjd så är den hingst istället…

exitingsvillemo
0

#267 tycker att du har en ganska sund uppfattning om dina hästar :o) du avlar på stammat, du har plats för avkommorna, du har som tanke att behålla dom och utveckla dom…:o)

Visst är det bra för oss seriösa att priserna är låga, men är vi villiga att betala mer för ponnysarna, så kan vi troligtvis sälja dom för ett högre pris också… För oss som verkligen är seriösa så så tycker jag att det är en win-win teori, som alla i slutänden kärnar på.

Det är ju också lättare att som säljare, hitta en seriös köpare om det finns skillnad mellan pris på en stammad shettis och en ostammad. I dagsläget så är prisskillnaden mellan de två marginell…

paparatzi
0

#264 Ett ja! men då det finns de som avlat fram nära 10?

exitingsvillemo
0

jag håller fortfarande på att priserna borde höjas…

Det är väl inte så konstigt att det säljs så fruktansvärt mycket ostammat, folk ser ju att priserna ligger på desamma och många har inte den kunskapen att stammen faktiskt är ngt viktigt.

skulle vi däremot lägga oss över, priset för en ostammad, kanske upp till det dubbla, så skulle folk utanför shettiscirkeln se skillnaden och förhoppningsvis börja spekulera lite i varför just den ponnyn är dyrare och kanske börja förstå vitsen med att ha stammat… Virrigt blev det, hoppas ni förstår :o)

Cattis
0

"skulle vi däremot lägga oss över, priset för en ostammad, kanske upp till det dubbla, så skulle folk utanför shettiscirkeln se skillnaden och förhoppningsvis börja spekulera lite i varför just den ponnyn är dyrare och kanske börja förstå vitsen med att ha stammat…"

Men det håller tyvärr inte. För det finns alltid de som av diverse anledningar behöver eller vill sälja, och är behovet stort nog lägger de sig lite lägre än övriga för att få sålt snabbt. Och nästa som också har det behovet, lägger sig också under. Så är det i rullning och priserna sjunker.
Som uppfödare måste man ju kunna få sälja av vid behov, för att komma någon vart med sin avelsplan/avelsidé. Allt som föds, hur bra föräldrarna än må vara, passar inte in.

Och barnfamiljerna som letar en snäll ridponny till sina barn, de betalar inte dubbla priset för en "renrasig" shetland om de inte är inne i detta med avel innan. Varför skulle de vilja "gynna aveln" med pengar ur sin egen plånbok? Om de inte är intresserade och när det finns billigt att välja av…
Nä, så länge det finns så mkt ostammat/billigt på marknaden får man inte jättebra betalt för de "vanliga" shettisarna. Tex de som uppfödarna inte tycker passar i sin avel. Tror inte alla är så sugna på att stå kvar med ungdjur man inte "har användning för" bara för att statuera exempel. En del kanske, men troligen inte så många.

Stam eller inte, till sällskap eller som barnponny duger "vad som helst" som är en schysst ponny. Även om vi VILL att alla skall ha stammade ponnyer.
Men visst, de som bestämt sig för att gå i täten och höja priserna på våra ponnyer - höj priserna. Jag tror verkligen inte den idén funkar.

/Cattis

VeronicaP
0

Jag gillar inte för mycket regler , herregud vi är väl ett fritt folk som får göra vad vi vill eller ska vi ha en massa förmyndare över oss som bestämmer vad jag får sälja mina hästar för och hur många föl jag får ta.

Börja nästan likna som i Kina där de bara får ha 1 barn per familj men så sätts ju flick babysarna på gatan eller dödas också ….

Tror nog ingen vill att det ska bli så ;-)

Kratern
0

#272 och #273

Vad sätter ni för värde på "vår" ras egentligen?

Är det viktigaste att "spruta ut" avkommor. Är det verkligen det bästa för vår Shetlandsponny?

Ahnna
0

#272 En fundering bara. Om det är som du säger, att de som vill sälja fort lägger sig under "normalpriset" och vips så har även "normalpriset" sjunkit, borde inte alla raser kosta väldigt lite då? För problemet att sälja fort finns ju inom alla raser och javisst, de säljs billigare (oftast) för att säljaren är desperat.

Så frågan är hur andra "vanliga" raser har lyckats behålla sina priser på en schysst nivå, där man i alla fall får vettigt betalt för en egenuppfödd häst? Eller är det så att alla raser tycker att man får för lite betalt?

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Jag tror att "normalpriset" ligger "för lågt" inom alla raser. Och kanske att man är mer benägen att betala ordentligt för kvalité inom andra raser än inom vår ras. En häst av ridhästras blir ju mer användbar med goda egenskaper än en medioker dito. En shetlandsponny som köps för att vara sällskapshäst eller för barnen att åka runt på blir ju inte mer användbar för att den håller högre exteriör kvalité.

VeronicaP
0

#274 Jag sätter högt värde på mina shetlandsponnyer , jag vet inte vad du gör ?
Men jag kan även se skillnad på ponnyerna och att vissa är mer värda än andra , det går inte att ta lika mycket betalt för alla bara för att de är samma ras det måste man inse faktiskt annars kanske man ska tänka om och syssla med annat.

Jag skulle tex aldrig betala lika mycket för en häst med underbett(skulle iof aldrig köpa en som har det ) som en som är normal i sitt bett ,det ska väl inte vara så svårt att förstå tycker jag.

Sen så tycker jag inte heller att det är ett sådant stort problem om jag ska vara ärlig, det går alltid upp och ner i sådana här verksamhter det är väl inte så konstigt det heller . Prata med de som har hållit på i många år så hade varit med om de här dalarna mer än en gång .

Det verka ju som att de som klagar mest över problemet är väldigt få och rätt så nya inom shetlandsavlen.

exitingsvillemo
0

#272 För det finns alltid de som av diverse anledningar behöver eller vill sälja, och är behovet stort nog lägger de sig lite lägre än övriga för att få sålt snabbt. Och nästa som också har det behovet, lägger sig också under. Så är det i rullning och priserna sjunker. Som uppfödare måste man ju kunna få sälja av vid behov, för att komma någon vart med sin avelsplan/avelsidé. Allt som föds, hur bra föräldrarna än må vara, passar inte in.

då är vi ju där igen… Varför sätter man sig i den situationen då man är tvungen att aälja för under normal-pris, jag förstår inte…

Som uppfödare har man ett ansvar tycker jag, inte bara att främja rasen exteriört utan även se till att den renrasiga hästen säljs till ett vettigt pris…

Tycker att många inlägg här nu börjar likna en hög av dåliga ursäkter för att få fortsätta få sina avkommor sålda, så fort som möjligt…

exitingsvillemo
0

kan vi inte låsa denna tråd och länka över till en ny? Det tar 20minuter för mig att ladda upp ett inlägg :o/

VeronicaP
0

#278 Men du får ju göra som du vill med dina hästar eller hur ? Ingen som bestämmer var du ska göra med dem och därför kan inte du bestämma hur andra gör med sina , man måste sälja/ köpa ibland för att utveckla sin avel vidare för annars kan det lätt bli inavel.Oskyldig

exitingsvillemo
0

#277 men hallå, ingen har väl sagt att man ska sälja en häst med underbett för samma pengar som en korrekt…

Men de ponnyn som ÄR korekta, säljs idag för aldeles för lite pengar, vilket gör att de indre korekta skänks bort….

Börjar nästan tro att många här inne som kallar sig uppfödare, inte alls har ett intresse för rasen i sig, utan bara börjat med shettis pga dom är billiga i inköp… Då avlar man av fel anledning

exitingsvillemo
0

#280 går du in för att missförstå allt som skrivs?

ingen har sagt att du inte får köpa och sälja, det var de extremt låga priserna som var på tal!

AnnaLundin
0

Men vem är du att moralisera över hur mycket betalt andra tar för sina ponnyer? Är det inte upp till varje uppfödare att själva sätta pris? Vi lever i en marknadsekonomi och en ponny är värd exakt så mycket som någon är beredd att betala för den, varken mer eller mindre.

Man kan alltid önska att det ska vara annorlunda, men det är ändå upp till varje uppfödare att dumpa sina priser så mycket som de tycker är nödvändigt. Det är ändå uppfödaren som gör förlusten…

Ahnna
0

#281 Jag ser det snarare såhär; det är NU man SKA köpa shettis, när priserna är låga. (Tänk börsen!) Om några år har vi förhoppningsvis vänt den trenden så att priserna stiger lite igen. Som en av våra större uppfödare sa: "Det föds väl nytt folk", när frågan var "är marknaden så mättad att det inte går att sälja längre?"

#280 och #282 Ni pratar nog förbi varandra. Båda menar samma, men formulerar sig olika.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#283 Förstår hur du menar, man finns det verkligen ingen undre gräns? När vår ordförande säljer hästar för 2500:- tycker jag att det har gått för långt. Ja, det har diskuterats förut så det behöver vi inte fortsätta med, men på samma sida i tidningen (som annonsen) stod det att SSS rekommenderar att man tar minst 5000:- för ett hingstföl. Om vår avelsförenings ledning inte tycker att föreningens rekommendationer är nåt att följa, varför har vi då rekommenderade priser? Och eftersom de rekommenderade priserna inte alltid är lika med vad man får betalt så känns det ju extra "onödigt" att rekommendera nåt som inte har med den rådande marknaden att göra.

Ta vilka priser ni vill, det gör jag, men klaga sen inte på att ni inte får tillbaka det hästen har kostat att ta fram.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#283 självfallet gör ju alla som dom vill, det går ju inte att ändra på, frågan kvarstår dock, varför man är tvungen att göra förlustaffärer?

Och nej jag moraliserar inte… Om jag ngnstans i denna tråd har krävt att alla ska göra som jag tycker, så ber jag om ursäkt, det var inte min mening.

AnnaLundin
0

#285 - föreningen rekommenderar dessa priser för att föreningens medlemmar vill ha det så. Det innebär inte nödvändigtvis att varje enskild ledamot i styrelsen står bakom de rekommenderade nivåerna.

Jag tycker att de rekommenderade priserna är uppe i det blå och svävar, för de flesta ponnyer säljs under dessa priser ändå. Det är bra med en ambition, men den måste vara rimlig.

#286 - oavsett vilken ras man föder upp så är det förlustaffärer för de allra flesta. Halvblodsuppfödare går oftast många tusen back på sålda unghästar - med få undantag - eftersom dessa är såpass kostsamma att hålla och fodra.

De felsta av oss håller på med avel för att det är ett intresse, en passion och livsstil. Det är få förunnat att dessutom kunna leva på det.

Cattis
0

#275 Inte alls. Man behöver bara lägga sig på det som nu är det ungefärliga "normalpriset" - det som vi egentligen tycker är alldeles för lågt. Jag är säker på att du fattar hur jag menae egentligen.

Är vi där igen?
Skall man avla, så måste man också gallra = man måste sälja det som inte skall fortsätta avlas på. Allt med fyra ben är inte "bra" avelsdjur, även om de har bra stam. Med det menar jag inte att det är ngt fel på dem, utan att de inte passar ens egen avelsidé. Enkelt.

Då behöver man sälja dem, om man inte vill ha en hage med hästar som man egentligen inte känner för att ha kvar.
Alltså, är man då tillräckligt angelägen att bli av med sin avkomma - då säljer man den kanske för ett pris som egentligen borde varit högre, för att det är vad "de flesta andra på marknaden kostar".

Vad är normalpris?

Är det inte upp till var och en att bestämma vad man tycker att man vill ha för sina avkommor?
Du har ingen aning om vad alla uppfödare tar betalt för sina shettisar. Men jag tycker du är lite lätt kaxig som säger att vi bara ursäktar oss för att få sälja snabbt.
Du får gärna tro vad du vill, men utan att veta kanske du ska tänka dig för innan du dömer ut "alla".

Om jag har en häst till salu, ja då vill jag såklart gärna sälja den direkt helst. Men om jag inte hittar det hem jag tycker hästen skall ha, så blir den kvar. Och om jag inte får det pris jag begärt, då blir den också kvar.
Men jag har ingen fast prislista. Det är det få som har, det beror på vilken häst det är och hur "gärna" jag vill sälja den.

Det är upp till var och en att ta det pris de vill ha för sina hästar. Tack och lov. Och de som väljer att sälja billigt, ja visst är det synd att man inte får mer för sina djur alla gånger, men så länge det finns mängder med billiga A-ponnyer så kommer inte alla vara villiga att betala dubbelt så mkt för en häst med stam. Inte när det finns billigare.

Jag förmodar att du aldrig handlar kläder på tex H&M, utan endast i små exklusiva boutiqer, för att främja de som säljer riktiga dyra fina välgjorda plagg och inte dem som säljer liknande, men mkt billigare?

Välkommen till verkligheten.

/Cattis

Annalena
0

# 288 Skrattande det hjälper nog inte hur pedagogisk du än är ! Ibland vill man bara Skrikandes.

Kratern
0

#277 Hur gammal är du inom Shetlandsaveln då?

Vad är NY för dig?

VeronicaP
0

#290 Jag räknar även mig som ny inom rasen, då våran första avkomma bara är 11 år , inte tycker jag att man kan tillräckligt om avlen på shetlandsponnyer på de åren i allafall.. en bra hästmänniskar är en som inser att man aldrig blir full lärd utan alltid måste vigda sina vyer och lära sig av andra.

Annalena
0

#291 Det har du helt rätt i ! ( enligt mig )

exitingsvillemo
0

#288 Är det inte upp till var och en att bestämma vad man tycker att man vill ha för sina avkommor?

självfallet är det upp till var och en, men jag tänker inte hålla med om att priser på 1000-2000 för en häst är ett rimligt pris…

Du har ingen aning om vad alla uppfödare tar betalt för sina shettisar.

I princip alla uppfödare säljer sina unghingstar för 5000-6000 och ungstona för 7000-8000, så, jo en liten aning har jag

Du får gärna tro vad du vill, men utan att veta kanske du ska tänka dig för innan du dömer ut "alla".

Jag dömmer inte ut alla, bara de som, av ngn anledning, skickar sina ponnyer för nästan ingenting, bara för att dom inte har plats för dom, jag kallar det dålig planering…

Men om jag inte hittar det hem jag tycker hästen skall ha, så blir den kvar. Och om jag inte får det pris jag begärt, då blir den också kvar.

sunt tänkande tycker jag

Det är upp till var och en att ta det pris de vill ha för sina hästar

se första svaret…

Jag förmodar att du aldrig handlar kläder på tex H&M, utan endast i små exklusiva boutiqer, för att främja de som säljer riktiga dyra fina välgjorda plagg och inte dem som säljer liknande, men mkt billigare?

Ööhh, skojjar du nu eller? Jag är väldigt egotrippad, vill främja det som ligger mig nära hjärtat, shettisar, inte kläder.

Handlar dock nästan alla mina kläder på HM :o) Tycker att det är lit skillnad…

Välkommen till verkligheten.

tänker inte ens svara på en komentar som är direkt hämtad från sandlådan

Annette
0

I princip alla uppfödare säljer sina unghingstar för 5000-6000 och ungstona för 7000-8000, så, jo en liten aning har jag

Stämmer inte. Unghingstar har jag aldrig köpt några men för lovande ungston får man betala betydligt mer för än de summor du nämner.

Kratern
0

#291 Helt rätt. Man blir aldrig full-lärd! Oavsett om man hållt på med Shetlandsavel i mer än 30 år…….

Fick också mitt första shettisföl för 11 år sedan. Innan dess var det Halvblod. Jag lär mig varje dag…..Flört

Ser mig dock inte som ny inom Shetlandsaveln.

exitingsvillemo
0

fortsätt gärna i den nya tråden…

kanske denna sk låsas???? Ngn??

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer