Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 3717 ggr
SofiaChristina
0

Svullen vid kastrering.

Hur länge brukar svullnaden sitta i vid kastrering,kan tänka mig att det är väldigt olika,men på ett ungefär ?

polgara
0

När jag lät kastrera sist tog det ca en vecka innan svullnaden gick ner. Håll koll på tempen, det är inte ovanligt att det behövs lite penicillin efter en kastrering

Hanna-D
0

Någon vecka om man sköter det ordentligt, dvs mycket motion och rent underlag i box alt. gräshage.

UG
0

Min vallack blev jättesvullen på dag tre, då började jag prommenera med honom ännu fler gånger dagligen än morgon och kväll, som direkt efter kastreringen. Svullnaden lade sig då på fyra dagar.

RC71
0

Det är väldigt individuellt. Men ett par veckor är nog ganska normalt

[Teddy]
0

Det allra bästa är att låta honom gå ute och röra sig naturligt. På stall är infektionsrisken mycket större. Har man tur svullnar dom inte alls. Jag har den erfarenheten att ju yngre hingstarna är, desto mindre svullnar dom.

(Hjälp! Varför skrev jag så? Nu kommer det att bli MASSOR av unga hingstar som svullnat….)

Annette
0

#5. Nejdå Glad. Jag kastrerar mina tidigt och de har hittills aldrig svullnat alls.

Maliiin
1

Min var svullen max en vecka men veterinären som kastrerade honom gav han en pencilinspruta för att minska infektionsrisken längre fram. Han tyckte att de va bättre å ge den på en gång så att han hade skydd än att d skulle bli infekterat så att jag fick dra ut veterinären en gång till å börja ge honom pencilin då. Så min klarade sig finfint:)

Ellinor Johansson
0

Vi kastrerade två igår, går själv i var sin hage, ska äta penicilin i fyra eller fem dagar och är inte något svullna.

Glömde skriva att de är tre år

SofiaChristina
0

Tackar för svaren.

Nu har jag lite att jämföra med.

[Billan]
0

Har kastrerat vid olika ålder, den äldsta 5 år och den yngsta 1 år.

Alla utom ettåringen är gjorda hemma, stående. Det är ganska många och ingen har varit särskillt svullen och har dom varit så bara ett par dagar.

Den enda som det blev problem med var den stackars ettåringen som kastrerades på klinik, stående, han blev ordentligt sjuk och sattes på antibiotika tio dagar innan det gav med sig.

VeronicaP
0

Tror inte jag har haft någon som har svullnat något alls och aldrig någon som fått penecillin heller , men vi har däremot släppt ut dem i hagen direkt och låtit de gå ute dygnet runt ,,

Aribigga
0

Jag ger James antibiotika en gång om dagen nu och fick stränga order om att han skulle inte röra sig för mycket på två dagar. Var inte så svullen första dagen men lite mer andra dagen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

VeronicaP
0

#12 hm konstigt , det är ju bra om de går ut och rör på sig men i sin egen takt om man säger så ;-) Varför ger du Antibiotika? Vet att en del veterinärer ger det i förebyggande syfte.