Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 745 ggr
Mossedal
0

Stanna som mini?

Finns det några "snittmått" för minisar under deras uppväxt som ger en hint om ifall de kommer att stanna som mini eller växa över.
Ocj, ja jag fattar ;-) att det kan vara svårt att säga, bero på stam etc men ändå. Någon erfarenhet borde det väl finnas på detta område.

Funderar på en mini som är ett år, men redan 83 cm. Denna pålle borde väl växa över 86cm som vuxen?!

Finns det några tips om att genomsnittsfölet (som stannar på mini) borde vara x cm, ettåringen xx cm, tvååringen xy cm osv?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

PP
0

Tidigare fanns ju maxmått för unghästarna på utställning (mini):

1 år  -  max 79 cm
2 år  -  max 82 cm
3 år  -  max 84 cm

Det kanske kan ge någon hint?

Ellinor Johansson
0

Jag har verkligen försökt hitta en röd tråd i hur minisarna växer men jag har inte hittat något säkert mönster ännu.

En ettåring som är 83 cm verkar lite stort. Hur ser hon ut i kroppen? Hur höga är föräldrarna?

Mossedal
0

# 2 Hon ser "tyvärr" ganska färdig ut… och välgödd :-)

Föräldrarna är 84 och 83, samma sak med mor/farföräldrar. Men det finns några 92cm tre led bakåt….

Är Micro fortfarande bokad ;-))))

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Ellinor Johansson
0

# 2 Ser hon ganska färdig ut så kanske hon inte växer mer.Glad

Det tråkiga med att ha en maxad mini är eftersom man alltid mäter mini så det man inte om man hamnar i mini eller standard klass.

Det är jag som inte har tagit tag i att kolla om Microt är dräktigt eller inteSkäms. Därför händer ingenting.

zettan
0

hm jag har en ettåring här som verkar ha stannat på 86,5. Blir tokig. Hennes föräldrar är strax över 90 cm. Hur mkt mer tror ni hon växer?