benskydd sökes
hej har ett problem.. skulle vilja ha benskydd till min shettis men han har så korta skenor att det är skitsvårt att hitta.. skenan e 8 cm och från under knäet till kotspets (eller vad man kallar det hehe) är han 13 cm skulle helst vilja ha heltäckande skydd i tex neopren eller vad det nu heter.. nån som vet om det finns och vart i så fall…
tack på förhand

Japp du vet ju de nu

#2 Har du provat Lillhästens skydd? Passar de verkligen?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
spana in på ridsport.ifokus, där var det ngn som sålde benskydd till shettis, men har ingen aning om storlek…

Jag har senskydd i shoppen som är väldigt små. Men 8 cm skena låter extremt litet. Men jag kan mäta dom i morgon om du är intresserad

#5 Hur ser dina senskydd ut, Anne?
www.stuteriprecious.se

#6 Jag ska fota … återkommer

#8 hur höga är dem?
Har liksom TS en shettisdam som har väldigt korta skenor och måste ha benskydd som är väldigt korta, helst uinder 14 cm.
Så dina skydd säljs inte parvis? Om inte så var de ganska dyra tycker jag. Fina var de iallfall!

#8 Fina, speciellt de svarta. Undrar också över längden på hela baksidan av skyddet och omkretsen på skålen.
www.stuteriprecious.se

Men hallå … självklart säljs dom parvis
229:- är för både höger o vänster. Ska springa ut och mäta dom

Hela baksidan av senskyddet är totalt 16 cm, men då är ju ungefär 5-6 cm den biten som går över baksidan på kotan

#12 Uppfattat. Ska mäta på mina pållar och jämföra.
www.stuteriprecious.se

#11 thihi… bra! Då är det helt plötsligt ok pris på dem :-)
Dom rosa var ju jättefin! Då måste jag hem o mäta min shettisdam, risken finns att skydden ändå är för långa.

#14 Fast om du vill köpa en styck så blir nog priset detsamma … det blir liksom svårt att sälja den andra
haha

#14 hehe… nej det är par jag är ute efter :-)
vad ligger frakten på? ca?
kapar tråden lite, när Anne ändå är här och "säljer" :o) Visst hade du liverpoolstång i små storlekar? Pris?
Anne, har du köpt dem i Holland? För i så fall har jag ett par exakt lika dana fast vinröda och de använder jag till mina minishingar ibland när jag kör dem och de är perfekta i stl!
Delad glädje är dubbel glädje :)

#18 Öh… 16 cm skålhöjd är för stort för mina standard. Kan det verkligen vara samma skydd du har? Det kan inte vara så att det finns en mindre storlek? Isf skulle jag vara intresserad om Anne kunde få hem det oxå. Fast helst bruna. Eller egentligen vilken färg som helst utom rosa…
Ja, jag läste att det var 16 cm, det är stort… Jag tittade bara på bilden 
Men jag hittade i alla fall ett par som passade jättebra! Får mäta mina senare, ska i väg och jobba nu, men det var i alla fall samma märke…

Får man vara så ful att länka till denna tråd, ifall någon kan tänka sej begagnade senskydd i samma storlek..? 

5# dom var fins dina skydd men när jag mätte julles ben (som verkligen e jätte små haha) så var han 13 cm från knät ner till kotspetsen.. själva skenan från underkant av knät till överkant av kotan e ca 8 cm… bak e han inte så himla lite där kan jag inte ens ha samma lindor.(vet att dom e större bak men har inte upplevt sån stor skillnad innan men men). för dom jag använder fram e för korta att ha bak.. använder nu nått fleeceliknande bandage och när jag lindat ett varv täcker lindan hela skenan… så han har små ben ;)
undrar om han kan ha dom… ska prova sånna skydd som maliin har från dövestad i oskarshamn… tror nog dom kanske kan passa… annars e dom ju så mjuka så man kan sy om dom :P

#22 Men jösses. Kan du inte sätta in en bild på din ponny? 

#23 föresten så e det ju en bild i första inlägget ;)

Mina standard skulle också behöva senskydd med 13-14 cm i skålhöjd. Nortons senskydd är för höga.
Hööks reflexdamasker stl S, använder jag till mina de sitter bra och fyller sin funktion bra tycker jag.
En fråga till allihopa i tråden. Är det någon av era shettisar som verkligen behöver benskydd, eller har ni eller vill ha såna just för att ni tycker att det är sött eller nåt sånt?

Senskydd använder man i förebyggande syfte. Till skillnad mot t ex strykkappor.

#27 Jag har aldrig använt benskydd på någon häst, förutom senskydd vid hoppning och tuffare körning, t.ex. maraton. Det är helt och hållet för att skydda senorna i moment där hästen rör bakbenen nära frambenen, t.ex. i ett upp-/nerhopp eller vid en tvärvändning med vagn.
Strykkappor/damasker ser jag ingen som helst anledning att ha.
www.stuteriprecious.se

Jag vill ha senskydd till min shettis då jag travar mkt på grusvägar samt när jag kör marathon… inte för att det är snyggt :-)

#30 Nyfiken.. på vilket sätt inverkar grusvägen i sammanhanget?
www.stuteriprecious.se

#31 Tänker mig att det är påfrestande att trava på hårdpackad grusväg och det är det enda som bjuds häromkring….

#31 Det är ju också så att det kan slå upp sten på senan, det skyddar senskyddet mot

#29 Strykkappor/damasker ser jag ingen som helst anledning att ha.
Vet inte om det är jag som är upplärd med gamla termer, men strykkappor kallar jag iaf de låga bakbensskydden man använder om hästen stryker sej.
Fast det är klart, om hästen inte stryker sej så finns ju ingen anledning att ha dem. 

jag lindar nu eftersom jag inte hittat några skydd men dom skydden jag e ute efter e sånna heltäckande skydd som går runt hela benet och kotan för att förebygga ev skador när man kör på hårt underlag mm mm anser att dom ger stöd som lindorna gör.. men det e min synvinkel alla har vi olika och jag "anklagar" inte nån som inte använder skydd eller nån som använder skydd.. upp till var o en..
men nu har vi (som tydligen e vanligt i dom flesta trådar hehe) tappat tråden här… vilket var om någon hade eller visst vart man nu kan köpa sånna hära hela skydd

#35 sådana hela skydd ahr ajg med letat efter men itne hittat….Sett en shettis med sådana skydd på en tävling men var dum nog att inte gå fram o fråga vart hon köpt dem.

#32 Sånt skyddar inte senskydd mot. De ger inte något sånt stöd åt senorna, bara skydd mot slag och feltramp vid t.ex. hoppning. Vill man ha stöd ska man linda med t.ex. stickade lindor, men det finns ingen forskning som stöder att man har någon hjälp av det, däremot kan det ge tryckskador helt i onödan.
#34 Jag har fått lära mig att strykkappor är ett begrepp för både bakbensskydd och frambensskydd, alltså damasker av olika storlek. Senskydd är nåt annat.
www.stuteriprecious.se

Som jag skrev i en annan tråd så finns det helskydd till shettis hos Eva Ottosson. www.dovestadhastcenter.se Bara å kontakta henne så kan hon skicka dem
Tror dom kostade 270 kr när jag köpte mina hos henne:)
#38 Kna du sätta in en bild på dina så man kan få se hur de ser ut?

#40Vad fina, sådana hade jag alltid när jag red min quarter. Hur hög är din häst? Jag har ju en mini på 85cm, finns det sådana skydd till hans storlek oxå tror du?

Mina skydd ä 16 cm höga! Så mät upp till knäet så ser du om han kan ha dem:) Vet inte riktigt men det kanske finns en storlek mindre på dem med:) Hör med Eva hon e inte svår! Jag är supernöjd med mina:D
Nu har jag fotat och mäteit. Jag hade två stycken som jag köpt. Ena på globen i Sverige och de är 16 cm höga (förstora till mini) Och sedan ett par som jag köpte i Holland som var 13-14 cm.
Bifogar bild på de jag köpte i Holland.
Och bild på båda tillsammans.
De bruna är märket 'Norton' Och de röda kan jag inte riktigt tyda…