Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1588 ggr
Frida-E
0

Mystisk hälta...

Min 10-åriga valack har i ett par dagar varit oren i ett framben, men jag kan inte komma på vad orsaken är..

För drygt en månad sedan fick han ett sticksår in i hasen och fick därmed hasledsinflammation och blev rejält halt i detta ben. Han behandlades för detta och var efter två veckor helt bra. För några dagar sedan märkte jag att han var lite stapplig och sedan märkte jag att han markerade på höger fram så fort han gick på grusvägen, på gräset både travar och galopperar han självmant och då syns ingenting. Han är varken svullen, öm eller varm någonstans har ingen feber och är hur pigg och glad som helst, men hältan vill inte ge med sig… Hade en tanke o det kunde vara en hovböld, men hovslagaren var ute i förrgår och tittade men kunde inte märka någonting (dock hade han ingen visitertång med sig)…

Veterinären kommer ut i nästa vecka och får kolla honom samtidigt som hon ska vaccinera lite hästar, men jag tänkte jag kunde fråga här innan, någon som har någon idé om vad hältan kan bero på? Eller någon som har varit med om något liknande tidigare?? Han haltar inte så mycket men tillräckligt för att det ska synas..

AnnaLundin
0

En häst som har en "vanlig" ledinflammation är oftast inte varm eller svullen någonstans. Även shettisar kan få sådana.

De brukar inte låta bli att springa bara för att det gör lite ont i ett ben - många är de som kunnat berätta om en häst som galopperat runt med flocken i hagen på tre ben, med det fjärde avslage, dinglande…

Det kan ju också fortfarande vara en hovböld eller något annat.

Låt du veterinären undersöka så får du klart besked direkt - förhoppningsvis!

Frida-E
0

#1 Det som är lite konstigt är att det syns ingenting av hältan när han rör sig i gräset, (vare sig i skritt, trav eller galopp) utan bara när han går på hårt underlag.. När jag går med honom vill han ut på gräset och väl där börjar han självmant springa direkt som om ingenting har hänt..

AnnaLundin
0

#2 - mjukt underlag kan mycket väl maskera en hälta, beroende på var den sitter och vad den orsakas av.

Personligen tycker jag inte att en hälta är mystisk förrän man varit på klinik och letar efter hältan och ÄNDÅ inte hittat någon vettig orsak till varför hästen är halt. Det finns nästan alltid en logisk förklaring till varför hästen är halt.

polgara
0

Kolla upp hältan med veterinär, gärna klinik, ju snabbare man kan åtgärda det som orsakar hältan, dessto bättre.

Pia-Lena
0

Kan det inte vara en avlastningshälta pga skadan i bakbenet? Vid skada är det ju inte ovanligt att det diagonala benet blir "överansträngt".

Milton1
0

Svårt att säga vad det kan vara men när min shettis blev halt så blev han bättre i några dagar och sen värre igen. Det tog tid innan veterinärerna upptäckte var det var men till slut såg de att det var en senskada. De hittade inte senskadan med hjälp av röntgen utan med en ultraljudsundersökning.

Pheobe
0

Tycker inte en månads konvalecens är så himla lång tid för en inflammation i hasen. Säkert det som spökar, då belastar han de andra benen mer

Peppe
0

Jag säger samma som #5!

Min d-ponny har (förhoppningsvis hade) en gammal inflammation i höger bakknä. Han har gått och avlastat detta knä och överbelastat båda framknäna och vänster kotled = inflammationer i dom lederna (mycket små sådana och inga pålagringar som tur var). detta har vi inte märkt nåt av innan, annat än att han haft svårare att sätta under sig med h bak än med v bak. Har blivit sprutad med cortison

Så vore jag du så skulle jag åka till klinik och kolla upp. Du kanske har andra veterinärer hos dig, men här är det helt meningslöst att ta ut distriktsveterinärer. dom kan bara konstatera att hästen är halt och att dom inte kan göra nåt, så får man ändå åka till klinik sen…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~