Bada eller torrshampo
Skall på utställning på lördag. Skall jag bada henne eller ta torrschampo.

Torrschampo skulle jag tagit det är himla kallt ute nu. Lycka till på lördag=)

#1Har aldrig använt torrschampo förut men blir manen "våt" så jag kan dela den?

jag kommer bada man och svans samt ben. Sen blir de snabbrengöring resten.

Vi ställde ut på Mantorp i söndags. Jag tycker att det är för kallt att bada hela hästen nu, så jag tvättade bara manen och svansen.

Ja har också funderat hur jag ska göra. men torrschampo låter ju bra, o sen tvätta man o svans..

Torrschampo på kropp och tvätt av svans och ev. man de har ju börjat sätta vinterpäls så det blir inte mer tvätt här på mina.
Jag hade aldrig hört talas om torrschampo för häst förrän i lördags, när Bonnie skulle på utställning. Fick låna av "Pernilla 77", och det blev kanonbra! Jättefin lyster i pälsen. Så nu ska jag köpa en egen flaska.
vad är torrschampo för någonting? har aldrig hört talas om det..

Jag har en skäck som jag har anmält till Svalöv, med tanke på att ett bad är nödvändigt på hennes vita fläckar var det inte särdeles smart gjort. Får se om hur vädret är den kommande veckan, bestämmer jag mig för att det är för kallt för att bada får hon bli hemma.

#9 Fast det ska ju bli fint väder här ;-) ..
Jag badar om jag tycker att det behövs finns ju faktiskt schampon också som inte tar bort det natutliga fettet i hästarnas päls men som gör de rena ;-)
#9 Din skäck har ju inte så mycket vitt, bada ben, svans och eventuellt den vita fläcken på sidan - så gör vi med skäckarna på hösten/vintern för att slippa blöta ner hals/rygg/länd/kors.

#10 Får hoppas på fint väder :-)
#11 Det låter som ett bra sätt, får se om jag vill blöta ner henne. Du borde vara van med alla dina skäckar :-)
#13 OT Vilken otroligt vacker skäck:D ( Jag som normalt inte är så förtjust i skäckar blev kär)

#13 Tur jag inte har ngn sådan… Skulle kanske gått på kurs för dig hur man får dem så vita :-)

#13 Imponerande att du alltid får dem så kritvita…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#16 Men det schampot som jag aldrig kommer ihågnamnet på som är lila är ju skitbra på skäckar och skimmlar ;-) då blir de så vita. Kommer faktiskt ihåg en gång när vi tvättade min första vita welsh med det och när jag skulle kolla på dem när de tävlade dressyr så kände jag inte ens igen min egna häst så vit var den *garv*

Jag har också en skäck med mycket vitt. Hoppas att torrschampot är bra för jag har inte lust att bada hela hästen nu när det börjar bli kallt.

#19 den vita säcken ??!! hihi

# 20 hihi haha
så bra jag är på att skriva
De vita på skäcken ska de ju vara 
Jazz duschades med varmt vatten igår. Och det vattnet blev svart så jag hoppas pälsen får lite mer lyster nu. Var mest noga med manen och svansen som shamponerades, svepte sedan över kroppen med bara vatten. Tror knappt han blev våt in på skinnet då jag tror han har gener från ett får…. Sedan fick de stå inne och äta näringsrikt hö, han såg inte ut att frysa eller må dåligt.
Nu skall jag ta itu med Tess, sedan skall skägget "rakas" på den lilla geten ;)
Största problemet just nu är att få bort alla flugägg!!

Flugägg får man lätt bort med ryktsten eller rakhyvel.
japp gnuggar för allt vad jag är värd men det sitter ordentligt! Rakhyvel tänkte jag ta till igår men var rädd att jag skulle slätraka den stackarns ben….
Jag undrar också vad torrschampo är för något?
lurvponnyn.vimeddjur.se

Torrshampo är shampo i sprayform, sprayar på, gnuggar med en trasa o när det torkat så är det bara att rykta o sen är hästen ren
. Förhoppningsvis iaf. Hade det på min skäck fölis när vi skulle på premiering i somras o hans vita partier var mer grå än vita, fungerade kanon, trots jätteullig fölpäls. På mamma häst som oxå är skäck tog jag torrshampo på bajsfläcken hon fick på ena låret under natten till premieringen, hade liksom inte tid att bada henne igen innan det var dags att åka.
Det låter ju perfekt när det är kallt och man inte vill bada dem :D
lurvponnyn.vimeddjur.se

Himla skönt,här har vi inga flugägg,har inte haft på flera år,har inte tänkt på det förens nu.
# 27: Håller med! :-) Låter perfekt med torrshampoo. Hade just börjat oroa mig hur jag ska få Malinkas kritvita man tillräckligt rena om vi ska gå på utställning i november! På bifogad bild ser ni kanske varför… ;-) Hon har enorm man, både lång och tjock. OBS att hennes man ser bedrägligt rena och fina ut på bilden, men jag kan intyga att i verkligheten gör den inte det :-)
Ni som vet: Var får man tag på torrshampo - finns det förresten hästshampo eller är det människoshampo? Tips på bra märken?

Torrshampo finns i alla välsorterade ridsportsbutiker.
Jag köpte mitt på EKO, kommer dock inte ihåg vad det kostade eller vad märket hette, kan kolla det i stallet imorgon

Jag tycker Granngårdens snabbrengöring/torrschampo är bra. Den heter Equilex och finns i en grön flaska. Samma märke som glanssprayen som är i en orange flaska.
# 30 & 31: Tack för tips…hm, märks det att jag är helt novis på shettis-utställningfronten? :-) :-)
#13 Jösses så fantastiskt fin!!!
#14 & 33 Visst är han! Det är en riktigt läckerbit! Och gudomligt snäll hingst.
#15 & 16 Vanligt hästschampo, typ Ekol eller Glansschampot man brukar få på utställningarna, inga konstigheter alls 

Provade nu torrschampo inför utställningen. Aldrig mer. Sicket j::::la jobb och hästen blev inte ren. Fick ågren i dag på utställningen när jag fick se Zettans häst. Den var krit vit.
Torrschampo funkar ju bara på en häst som redan är ren och till exempel har fått en bajsfläck under natten innan man ska åka iväg. Så enligt mig är det ingen höjdare.
Schamponera man och svans i alla fall.