Klippt svans
Shettis jag precis köpt har svansen klippt kort, till hasen. Hon är i första hand köpt som bruksponny, men någon gång ska jag ställa ut på kul. Är det någon som har en aning om hur lång tid det tar för svansen att väx ut? Jag klipper aldrig svansarna på mina hästar så jag har ingen erfarenhet. Är det kört med utställning i år?
svansen på mina pållar växer väldigt snabbt. Du kan ju visa den då det växt till kotan
Jag har hört att det ska ta två år för en svans att växa ut helt så din ponny har nog en fin svans till sommaren, shettisarnas svansar växer fortare här än t ex halvblodens.

Trots att det ser tråkigt ut med klippt svans så är det ju inget som egentligen påverkar hästens exteriör.
Om hon är bra så tycker jag du ska ställa ut henne ändå!! Det kanske dämpar helhetsintrycket på henne, men hon ska ju ändå få samma delpoäng!! =)
Go for it!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Tack alla!#4, njae, hon är inte så bra (förutom mattes älskling förstås!). Hon har fått 36 p två gånger. Så det är bara för att det skulle vara kul att göra något mer med henne. Och då kan jag kanske inte kosta på mig att en kort svans drar ned helhetsintrycket. Hon är fux, över 4 år utan föl och den klassen är väl rätt stor brukar vara?

#4. En shetlandsponny skall ha riklig behåring, så en klippt svans kan förstöra helhetsintrycket.
#6 Riklig behåring (tjock svans) kan ponnyn ha även om svansen är klippt.

#7. Helhetsintrycket förstörs om svansen är för kort. Shetlandsponnyer skall inte klippas i taglet.
Har sett folk klippa manen o pannluggen på shettisar!!! Fy f*n va det ser ut!!
det är 100ggr värre än att dom klippt svansen! Men den ska inte klippas den heller!!
Jag ska klippa mina shettisars svans om 1,5 månad. De ska vara borta i upp till ett halvår, och jag vill inte att de ska bli för långa medans de är borta. Stör inte mig, borde inte störa någon annan.
#8 Visst kan helhetsintrycket bli lite stört, men inte FÖRstört om du förstår vad jag menar. Behåringen påverkas inte.

Jag klipper mina hästars svansar en liten bit varje vinter, så de inte trampar på dem i lera etc. Jag har haft hästar som trampat loss stora tussar av svansen, måste vara riktigt obehagligt… Den växer ner lagom till sommaren igen. De gamla som aldrig visas, klipper jag svansen strax ovanför kotan på.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Klart man ansar svansarna, snackar inte om att KLIPPA…du vet halva svansen….

Så gjorde Sumpen när han fick en kamrat som var större än han själv. När de reste sig mot varandra trampade han av sig en hel del av svansen…så nu är den både avklippt (för att inte trampa av mer) och tunn. 
Har svansen kommit i rätt längd än ?
Såg ett kort på min shettis som var taget i november förra året. Då var svansen strax nedanför hasen (den dåvarande ägaren hade klippt den så kort eftersom hon tyckte att svansen var så tunn längst ner). När jag köpte henne i juni var svansen så lång att den räckte ända ner till marken.
det är en synd att klippa dom
såvida det inte är av medicinska skäl… Eksem ed