Hur mycket?
Kan man ge sin shetlandsponny som man tränar "agility" med.
ca: 1kg hö morgon 1kg hö middag + kraft(grund)1kg
1,5kg hö kväll? Är det för mycker eller för lite? Ska jag lägga till något?
Det är omöjligt för oss är bedöma. Det enda du kan göra är att se om hästen håller sig i ett bra hull. Kan dock säga att en shettis som endast ska användas till att träna agility förmodligen inte behöver något kraftfoder.

Min maxade c-ponny går på 1 kg groov och han är som en kanonkula….vinner lätt över stallets travare när vi rejsar i skogen…går ca 1-2h 5 dar i veckan Hård träning! tror inte din shettis behöver 1 kg…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Varför inte öka stråfodret???? varför bara ge 3,5 kg hö när ni tänkt ge 1 kg kraft Grund???

Okej, jag ger inte min häst det har bara lite funderingar vad som skulle kunna vara rimligt. Har haft en ridskolehäst ett tag nu som har haft 1kg grund. Men ska nu skaffa en egen shettis.
Har du möjlighet att ge din ponny fri tillgång på hö?

Ja jag har fri till gång till hö om jag vill
mm det låter väldigt mycket att ge sin shettis 1kg grovfoder. Min shetlandsponny (mini) får ca 3 dl grov och väldigt mycket hö. jag skulle med tro att det är bättre! Sen är det nog bra att lägga till vitaminer/miniraler om det skulle behövas;)

Okej, tack för alla som svarat det jag tog som exempel har min nuvarande maxade d-ponny. så jag förstog att de skulle vara mycket ville bara hösra vad ni tycker är lagom.
Jag har hört att en ting att jobba utifrån när man gjör foderståttavla till häst är att en häst behöver 1kg. grovfoder pr. 100kg.egenvikt i vila, och sen ska man öka grovfoderet vid träning och väder ( och självklart är det skillnad på olika rasers behov )…man ska träna bra för att en shettis ska behöva kraftfoder överhuvudtaget, men mineraler och vitaminer behövs forstås…och en god analys av grovfoderet bör man ha…

Bra inlägg tonjef! men har för mig att det va 1.25kg grovfoder /100kg häst.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tackar…nu blev jag osäker, så möjlig du har rätt!….Jag kommer inte i håg vart jag hörde det…
Hur man ska räkna ut hömängden beror på ts-halten (torrsubstans). En ungefärlig ts-halt för hö är 0,84.
Man kan räkna så här: 1/0,84= 1,2 kg hö/100 kg kroppsvikt.
Vi ger våran shettis som vi tror de orkar äta upp har aldrig vägt de.. å ute får den ju äta med dom andra.. där kan de bli upp till 1-1½ bal hö..

Förstår faktiskt inte varför det ofta sägs att man inte behöver ge shettisar kraftfoder, även om de arbetas. De har ju ett energibehov precis som alla andra hästar, och arbetas dem så är det klart att behovet ökar.
Min shettiskille åt i en period mer kraftfoder än mitt kallblod, på grund av att han tränades väldigt hårt och tävlades i bland annat maraton. Han åt så det stod ut genom öronen på honom, men han var inte överviktig. Hade det varit en annan ras så hade det tett sig självklart att ge kraftfoder för så hårt jobb, men bara för att han är en shettis så fick jag höra att han fick onödiga mängder kraft. "Han borde klara sig på enbart hö, han är ju en shettis!" hette det. Hur många ägare av andra raser får såna kommentarer, tro?
#0 - hur mycket mat din häst ska ha kan man bara gissa sig till utan en höanalys. Har du en analys som du kan delge?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Hej
jag tror att det har att göra med ( i alla fall hemma hos oss) att shetlandsponnyerna får jätte lätt fång.
#15 Fång beror INTE på mängden mat en ponny får!!!
Fång uppkommer när det blir "kaos" i tarmfloran pga hastiga förändringar i matintaget! Man kan proppa i en fångbenägen ponny nästan hur mycket kraftfoder som helst (nåja, det finns gränser naturligtvis) utan att dne får fång, om man bara ger lika mycket varje dag och att foderstaten är väl anpassad till ponnyn och det arbete den utför.
Jag har haft flera shettisar som behövt minst 2 kg kraftfoder/dag, utöver i princip fri tillgång på hö… Energiska hingstar, högdräktiga/digivande fölston och tävlande ponnytravare, för att ta några exempel.

#16 Du tar ju munnen ur orden på mig! 
Tror att det är en missuppfattning att shettisar får fång "jättelätt". Varför skulle de få det? Det är ju inte en sjukdom som smittar, och hittills har jag inte sett några belägg för att det är ärftligt. Fång kan bero på så många olika saker, till exempel så har vi ett PRE-sto i stallet som fick en skada i halsen för några år sedan. Hon lutade sig då på ena frambenet för att avlasta smärtan i halsen. Den framhovens hovben har nu roterat 90 grader, och hästen ska enligt veterinärerna som undersökt henne inte kunna gå. (Men det vägrar hästen förstå, hon rejsar fram och tillbaka i hagen i alla fall!)
Det som framförallt händer när en häst blir överviktig, är att den belastar sina hovben fel. Då kan den få belastningsfång, som i sin tur gör att den inte kan motioneras, och då är det ju svårt att banta den, så problemet går bara runt i en ond cirkel. Den får fång av sin vikt, och på grund av fånget kan den inte bli av med sin vikt… Typ. Har en nordis i stallet just nu som lider av just det problemet, det är smärtsamt att se. Men hennes hovben har "bara" roterat 9-10 grader, så prognosen är god.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se