Dräktiga ston / utställning ????
Hur resonerar ni angånende att ställa ut ett dräktigt sto i November ??? Hur långt in i dräktigheten tycker ni att man kan åka med dem ??
Om ett sto ska föla i April, åker ni med det stoet då i November ?
vore tacksam för o höra era åsikter !

Jag hade inte åkt med ett sto som skulle föla i April i Novemeber. Personligen tycker jag att stona ska få ta de lugnt då den är påfrestande för dom att vara dräktiga. Men de är min åsikt och jag har inget emot de som visar sina ston dräktiga.

Tycker det beror på stoet. Jag kommer att visa mitt dräktiga sto i november och hon ska föla i slutet av april.
Men om stoet är nervös skulle jag nog inte åka. Nu är mitt sto väldigt lugnt och stressar sällan/aldrig upp sej.
Detta är hennes sista chans till dubbelgulds diplomet oxå, så det känns nästan som jag "måste" visa henne.

detta stoet är väldigt lugn o harmonisk, men vi har bestämt att låta henne va hemma.. det får bli två andra pållar som åker !!!

Ser att du redan bestämt dig, men skriver väl min åsikt ändå
.
Jag känner också att det är upp till stoet, jag har ett sto (island) som är lättstressad och som har kastat föl pga stress vid transport och miljöombyten. Men som Sammy skulle jag kunna göra "hur som helst med", hon är väldigt trygg i sig själv och van vid utställningar och stressar inte upp sig i onödan.

haha, råkade publicera innan jag var klar…. Man får ju inte tävla ett sto efter 4:e dräktighetsmånaden, men vet inte om det finns några regler för utställning, giltas det som tävling i den bemärkelsen?? Får man det regelmässigt, och stoet mår bra så hade jag åkt.
Sen finns ju alltid smittoriskaffekten… men ställer man ut/tävlar andra hästar i samma stall så blir ju inte den högre ändå?!
Jag personligen skulle inte visa ett dräktigt sto, tycker att tävlingsbestämmelserna (4:e dräktighetsmånaden) är en bra riktlinje.