Hingstar på bete
Släpper ni era hingstar på bete eller står dom i box under sommaren?
Bete!

Jag har inte ens min på box under vintern, då alla går på lösdrift. Så min släpps på bete också. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Mina går på bete med sina damer och det är uppskattat 

Amor vincit omnia 
vet en som har shetland och som har hingsten inne på sommaren. Förstår inte varför egentligen. Kanske får han inte bli skitig.

Jag har också hört en del historier om detta. Att hingstar står inne för att de skall hålla hullet i toppskick och för att de inte skall riskera att gnugga sig mot träd osv, så att manen tufsas till - eller i värsta fall går av för mycket. Vet ej om det är sant, men det vore mkt beklagligt om så är fallet. Tycker jag.
/Cattis
#5 en sådan bra ras som vi har som kan gå på fribetäckning med sina ston. Kan ju mer förstå dom som har halvblod och så men hästarna bör ju ändå få komma ut.
Vi har en granne som föder upp ardenner. Han har två stoora svarta hingstar och tyvärr står dessa inne året om. Dom borde ju inte vara svårare att hålla bakom staket än andra tycker man.
Både avelshingsten och unghingstarna går på bete. Det förstnämnda då han går på fribetäckning. De går ute normalt maj-okt i ur och skur.

Då våran hingst går på lösdrift hela vintern men de andra hingstarna så är det rätt självklart för oss att han går på bete med stona med….
Ja jag släpper ju iväg mina på hingstbete
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Alla våra hästar går på bete på sommaren..känns som en självklarhet!
Alla våra går också på bete men rids under sommaren också… Hingstarna går på utedrift men brukar stå inne under nyår och påsk när det smäller en massa….
Mina hingstar går på fribetäckning och ungtupparna går också på bete.
OM det är ihållande regn i flera dygn, brukar jag ta in stona med föl för att bebisarna ska få sova ut ordentligt men det är nog mer mitt behov än deras…

Om det är någon som är intresserad så har jag ett jättebete både för ungston och unghingstar. Kostnad 750:- hela säsongen, vilket brukar kunna bli till sista september eller mitten av oktober. Till unghingstarna är det stängt med fårnät. Till ungstona eltråd.
Hör av er om någon är intresserad.
/Anne/
Min hingst går med sina ston året om, har fungerat bra. Ibland är dom inne på nätterna och i bland på sin lösdrift.

#14 Vad har du för hingst?
/Cattis
Varför ska man ha hingsten i en box på sommaren?
#5 Är det vanligt hos shetlands??
Idag tänkte vi åka ut på ön och leta reda på mina två pållar och se hur de har det… tyvärr kan jag inte ta en massa bilder för min kamera har jag tappat i golvet så den har gått sönder… *suck*

Min hingst har i alla fall (så vitt jag vet) gått ute hela sommaren, och gör det fortfarande. Han är lite i tunnaste laget, och manen har en av hans "sommarflirtar" ätit upp för honom… Men hullet går ju att åtgärda, och manen växer ut igen, så jag gråter inte för det!
I stallet där jag har hästarna installade nu fram till flytten, så finns det en hel hoper hingstar av varierande form, storlek och färg. (Alla möjliga raser från PRE till islandshäst.) De flesta har sett bra ut hela sommaren. (Har gått enbart på bete.)
2 av dem har betäckt i år, och den ena har gått ute hela sommaren, den andra har stått en del i box. Den som gått ute är ganska lugn och harmonisk, därför har han fungerat på betet. Men den andra är väldigt överaktiv mentalt, och stressar ihjäl sig oavsett var han står och går. På veterinärs inrådan har ägaren stallat in honom i några veckor under sommaren, när han bara var skinn och ben, men nu går han ute i en förhållandevis liten hage med ett skjul. Tack vare skjulet och ett regntäcke så har han börjat gå upp i vikt nu, men han ser fortfarande inte rolig ut… Han fodras med 10-15 kg hö per dag (utöver gräset) och han får cirka 8 liter kraftfoder. (Krafft Groov, Krafft Protein, kornkross, mineraler, salt etc.) Han är ett typexempel på häst som aldrig skulle klara sig på enbart bete, i alla fall inte som hingst. Och när flygfäna var som värst i somras tror jag inte att han led av att stå i box i ett svalt stall. Men i "normala" fall önskar jag också att alla hingstar får gå ute på sommaren!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

ser det som en självklarhet o han hästarna ute på sommaren, jozo har dock fått komma in någon/några timmar o äta kraftfoder när det blev många damer på samma gång.. han får dock inte gå i hage med för mycket träd, då vi vill spara manen… men bete har han haft fram till nu, borde det inte vara på vintern hästarna ska få komma in o sova när det är kallt, regningt o snö ?? tar inte in någon på sommaren, på vintern går de dräktiga in, medan föl o ungston går på lösdrift, fungerar bra tycker vi.