avmaskning
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/kolik.html
inne på denna länk läste jag om spolmaskkolik… Läs artikeln (längst ner på sidan) och se sen min följdfråga
Följdfråga: Nu när avmaskningsmedel är receptbelagt pga att man bara ska avmaska vid konstaterat parasitangrepp, borde inte risken för denna kolik förhöjas då?
Hur har ni gjort upp med era veterinärer angående avmaskning?
Vet folk som har blivit nekad recept innan dom har skickat in träckprov och fått konstaterat att hästen har mask.
Min veterinär har iaf skrivit ut vmaskning till alla mina hästr fram till hösten 2009, både unga och gamla

Jag tycker det är helt rätt att inte få recept på avmaskningsmedel om man inte gör träckprov. Det är ju en vits med att lägga medlen på recept - att försöka hindra parasiternas resistens mot detsamma. Alltså bör man bara avmaska vid konstaterad smitta som är så stor att det kräver maskning.

Fast jag tycker nog att alla föl ska avmaskas ..

Ja det tycker jag med, skulle givetvis lagt till att undantag kan finnas, föl är ett undantag. Men jag är annars emot slentrianmässig avmaskning.

Jag har bara frågat en veterinär om avmaskningsmedel en gång sen de nya reglerna kom och då ville jag har Axilur till fölen. Inga problem.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
spolmask drabbar i princip bara föl och unga unghästar, äldre hästar utvecklar immunitet mot dem. Spolmaskägg kan finnas kvar i hagarna i flera år, om jag fattat saken rätt, så man kan nog utgå ifrån att alla föl är smittade av spolmask. Man bör maska fölen mot spolisar - Axilur/Rintal är mest effektivt mot detta - när de är 8 veckor och sen ta träckprov vid 16 veckor för att se om det finns blodmask och om det är mycket spolmaskägg. Det går tyvärr inte att se spolmaskägg redan vid 8 v ålder, även om de är mkt infekterade då.

#5 Har Ivermectin någon effekt på spolmask?
www.stuteriprecious.se
Jag fick Axilur till fölen, och ivomec till unghästen, men enligt min veterinär fanns det ingen anledning att bara avmaska unghästen och fölen utan alla hästar i samma stall skulle maskas samtidigt annars gjorde det ingen skillnad.
Enligt honom blev det receptbelagt bara för många avmaskade i tid och otid och gav fel medel vid fel tidpunkt…
Alla hästar skulle, enligt honom då, maskas före bete, under bete, samt efter bete.
#6 - man har påvisat viss resistens mot ivermectin hos vissa stammar av spolmaskarna, så det beror på om du har en resistent stam eller inte. Ivermectin är i alla fall inte stensäkert mot spolisar.
#7 - din veterinär ska nog uppdatera sig litegrann, för man ska bara avmaska de hästar som behöver avmaskas enligt träckprovsresultat. Det finns liksom ingen anledning att avmaska hästar som inte har några parasiter, varken före, under eller efter betet.

#8 Okej… Hur vet man det? Om stammen är resistent eller inte, alltså.
www.stuteriprecious.se
#9 - det vet man inte förrän man gör ett nytt träckprov… Använder man Axilur/Rintal är det högre säkerhet mot just spolisar. Däremot har dessa medel ingen alls effekt på blodmaskar längre pga resistens.
det är ju lite tråkigt att inte alla veterinärer är pålästa på samma saker… *suck* om man inte kan lita på sin veterinär, vad ska man göra då? Utbilda sig själv kanske?!?
#11 - det är aldrig fel att utbilda sig själv i de saker som rör sina egna hästar. 
*hänvisar intresserade att läsa i artikeln på ponnytrav som handlar om just avmaskning, skriven av Madick som är väldigt påläst i ämnet*

#10 Aaakej.
www.stuteriprecious.se