Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 360 ggr
Emma-Andersson
0

Tråkigt men sant:(

Var uppe hos mina pållar idag och såg då att hästarna börjar fälla av sommar pälsenGråter, så det var bara fram med den stora saxen och börja klippa Fanny så hon inte svettas så in ibomben bara man kör nån kilometer.

Så jag måste tyvärr meddela att hösten närmar sig med storm stegGråter så är det tråkigt men sant.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
VeronicaP
0

Mm fast jag ska nog klippa My och Dee-Dee snart med , My klipper jag i morrn , men hon hade jag bara tänkt ta halsen (tror jag) .

För ska vi köra upp till Solvalla och tävla den 29 sept , så vill jag ju ha en häst som gör så bra i från sig som möjligt och orkar springa och inte blir trött pga hon blir så svettig , klipper jag så här tidigt så hinner hon sätta ny päls innan vintern kommer ordentligt ….

AnnaLundin
0

Det är ju skillnad på att motionera dem lite lätt på hemmaplan eller att tävla trav med dem. Jag klippte Esska förra hösten när hon tävlade. Hade int efunkat annars, det tar för mycket energi från dem att gå med lång päls.

AnnaLundin
0
Ellinor Johansson
0

# 4 Visst är det skillnad när pållen går snabbjobb, och motionskörning hemma.

Vid motionskörning hemma kan kusken anpassa körningen så att pållen inte behöver bli så svett. Pållarna som körs (lättare motionskörning) året runt sätter inte så mycket päls tycker jag.

VeronicaP
0

#6 Ja jag klipper bara de som tävlar inte de som är avställda från tävling eller körs in eller annat. Har även varit så att jag inte har klippt de som tävlat , men nu tycker jag att de har satt lite väl mycket päls och det kan tom göa så mycket som 2 sekunder i ett lopp.

Ellinor Johansson
0

# 7 Vi hade "stortravare" när min papa levde, speciellt en av dem orkade/ ville inte springa alls när han hade päls.

Lulan
0

Frosty klipptes i lördags. Men han tränas ju rätt hårt (vi tävlar i körning), och han hade redan börjat sätta en tjock päls. Han är oerhört känslig när det blir för varmt och vill inte jobba då (vilket man kan förstå..). Så han står alldeles stilla och njuter när pälsen åker av (han helrakas - även benen och huvudet!). Och när man är klar blir han som en ny häst. Pigg som en mört och kan INTE stå stilla inne utan vill bara ut och spriinga!

Ellinor Johansson
0

# 9 Har han alltid täcke när han är ute efter du klippt honom?

Midlingur
0

Vill också klippa min lillkille… Men lycka till att hitta ett utegångstäcke i storlek 75…

Annette
0

Mina har börjat sätta päls. Särskilt stoet som står inne på nätterna, måste vara hennes inbyggda klocka som säger att det är höst. Hon brukar inte stå inne nattetid så här tidigt.

Tigrou
0

#12 Det var samma för mig så fort jag ställde in Primör så satte han vinterpäls.

Annette
0

#13. Försöker dom tala om att de vill gå ute lite till, eller?Flört

Tigrou
0

#11 Det finns att special beställa men frågan är hur mycket det är värt för jag vet att han är dyr på täcken men de är väldigt bra.

Tigrou
0

#14 aha, så är det kanskeFundersam

Lulan
0

#10 - ja han har alltid täcke utomhus när han är klippt (förutom när det är varmt ute såklart!)

Midlingur
0

#15  Tror nog att det funkar med ett i 85. Men det kommer hänga lååångt ner :-)

Ahnna
0

Är det bara min lillkille som har kort-kort päls fortfarande? Cool

Han brukar få björnpäls på vintern, men än så länge har han ca 1 cm långa strån, som förvisso börjar fällas av nu… Planen är att hålla igång honom i vinter, och då blir det klippning på schemat. Han klarar inte ens lättare motion med sin päls, han blir svettig ändå. Och svettig Rival + kyla = inte bra… (Han fryser ju för sjutton på sommaren, så jag tror fortfarande inte att han är en riktig shettis!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

#19 Nä My´s är inte jättelång heller , men jag klipper hellre så här tidigt när det är varmt så hinner pälsen växa ut lagom mycket tills det lbir den drä kalla tiden..  Sen är det vissa som har satt mer än andra men de är nog rätt korta eg de flesta fortfarande.