Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: godkända-hingstar
Läst 1004 ggr
Ellinor Johansson
0

temperament vid körning/ bruksprov

Kakka skrev på hingsttråden

Det är inte alltid så lätt att kunna träna hästen i alla situationer då man ska göra någons lags uppvisning… Om hästen inte dragit vagn i tjock snö så kan det bli problem, om hästen inte tycker om pölar så kan det bli problem, om den inte körts bland en massa andra hästar så kan det bli problem. Varför kan man inte få göra om bruksproven på premieringar?

När jag kör eller kör in en pålle försöker jag vänja den vill alla konstiga situationer. Har inte hingsten ett temperament som gör att den går att köra ska den hingsten avlas på?

Att inte ha förberett sin pålle för uppgiften på ett bra sätt är riktigt taskigt mot pållen!!

Ellinor Johansson
0

Bruksprovet.

Vi har fått sela av och på framför domaren. Du ka köra i skritt och trav i båda varven samt en eller två halter. Halten kan du göra på en långsida on du vill. Förr skulle pållen rygga men det är borta nu.

PP
0

Jag har sett flera bruksprov och några har sett minst sagt skakiga ut men har ändå godkänts - om än inte med några höga poäng. Så ska man bli underkänd ska det nog till något "extra". De jag sett som blev underkända verkade i mina ögon inte så väl förberedda: den första visste helt enkelt inte vad han förväntades göra vid ryggningen (det var på den tiden ryggning fortfarande ingick) och när kusken bara fortsatte att dra i tömmen, reste han sej till slut och slog runt. Den andra skenade iväg direkt efter att den spänts för.

Ellinor Johansson
0

Det är synd om pållarna i de två exemplen du nämner, och den som ev. senare ska jobba fram ett förtroende så att det går att köra den igen.

Jag är helt övertygad om att en pålle som känner sig trygg i sin vagn och med sin kusk klara att möta många "konstigheter" utan att ta till flyckt egenskapen

paparatzi
0

#3 Ni har ju ett gott rykte om er (du och Thiffany) folk tycker att ni har så väl förberedda hästar när ni kommer på visning, det är väl kul att få höraGlad

Ellinor Johansson
0

#4 TackGlad

VeronicaP
0

Fast jag måste säga att jag är glad att ryggningen är borta om jag ska vara ärlig då jag tycker det är  idiotiskt att lära en unghäst att rygga först så ska de lära sig att gå framåt och lyssna på vanliga föhållningar.

Det är nog därför tex ryggningen är borta ur LB programmen i dressyren..

hippoteket
0

#6 Där håller jag med dig till 100%!!!

När jag körde in min hingst så utgick jag ifrån att ryggningen skulle vara med, så vi försökte lära oss det också (jag var väl i vanlig ordning ute i sista minuten…) - vilket i stället slutade med att han gick på bakbenen för att han inte fattade vad jag menade. Och efter det så kunde han inte ens göra halt på ettt bra tag. :( DET var egentligen skälet till att jag lät honom gå kvalitetsbedömning i stället, för där behöver han inte göra halt :p. För vi hann helt enkelt inte träna färdigt till bruksprovet som var helgen efter… (att sen kvalitetsbedömningen gick så bra att vi dessutom deltog på RIKSkvalitetstävlan är ju en annan historia :p) Och bara några veckor efter premieringen så funkade halterna igen!

VeronicaP
0

Ja det gick ju jätte bra för er där på kvaliten ju *ler*

kacka
0

#2 hihi… då är det ju inte så konstigt att de inte blir godkända om de reser sig och/eller skenar… men är det HÄSTENS fel att den inte är förberedd? Får den någon andra chans?

Jag hade en hingst en gång som vi körde mycket. Han var med på luciatåg, köruppvisningar osv men tyckte inte om att rygga med vagn. Det gick utmärkt när man tömkörde, men tog nog minst ett halvår med mycket körning innan han accepterade att rygga med rockard… Men med mycket tålamod så gick det till slut.

Om han då hade visats och gjort ett icke godkänt bruksbrov så skulle han inte fått någon mer chans?

Vad krävs förresten för att "slippa" bruksprovet? Om de har bruksmeriter så behöver de väl inte göra bruksprovet?

Ellinor Johansson
0

# 6 Håller med dig. De pållar vi har som gjorde bruksprovet när ryggningen var kvar, ryggade inte på tömmen utan på kommandot backa. De lärde sig kommandot backa när Thiffanny håll på med agility

kacka
0

Om en svensk hingst visas och bedöms och får inte 40p så kan han visas på någon annan premiering för att se om han kan höja sig till "guldkvalitet".

Om en hingst inte klarar bruksprovet, kan han då visas vid en senare premiering och få ett godkänt bruksprov eller är det "kört"?

Är det ingen som vet eller låter folk bli att svara?

carl-gustaf
0

#11 Vid annan premiering kan man reparera skadan och göra ett nytt prov.

kacka
0

Tack för ditt svar #12!!! Är det så med bedömningsklassen med? Kan man visa hingsten så den inte längre är nollad?

VeronicaP
0

#10 Ja det är bra om de lär sig det , jag säger alltid backa till mina när jag backar dem och hoppas att det ska fastna *ler* för ibland när vi är vär och tävlar på vissa banor så måste de kunna backa med vagnen men då är vi alltid 2 och så kan en lyfta vagen lite om det behövs .

hippoteket
0

#9 Om de har genomfört officiell tävling så behöver de inte göra bruksprov. Tävling i trav, galopp, körning, hoppning, dressyr etc. Även kvalitetsbedömning ersätter bruksprovet, som enbart är till för att testa att hingsten inte har skitdåligt temperament så att den varken är rid- eller körbar.

Jag vet en hingst som godkändes som treåring, blev underkänd vid ridprovet som 4-åring men fick ändå betäcka DET året och var tvungen att gör aom ridprovet året efter. Och DÅ gick det utmärkt! Så Ja, man kan få göra om det om man misslyckas.

Ahnna
0

Jag lär mina hästar att backa på rötkommandot "back!" oavsett om vi är i stallet, på väg till eller ifrån hagen, om vi tömkör/longerar, rider eller är förspända. Kommandot "back!" betyder alltid samma sak.

Unghästar kan backa ibland för att komma undan det man kräver av dem, men min teori, som hittills har fungerat, är att om man lär dem att backa på kommando, så inser de att en backning inte betyder att de kommer undan. Backningen blir således lika mycket "jobb" som det andra de vill komma ifrån. Har därför inte haft några problem med unghästar som backar oavbrutet, eller när det inte passar sig. (Men jag har också befäst kommandot "whoah!" som betyder "stå still, and nothing but still!" och kan hästen det så ska den avbryta allt den håller på med när jag ger det kommandot.)

Jag vill inte låta som att jag är skitbra på att lära in röstkommandon, det enda jag vill få fram emd detta inlägg är att med konsekvens och träning, träning och åter träning, så får man förhoppningsvis en häst som gör det man säger åt den.

Att inte förbereda sin häst för dess uppgift är inte bara taskigt, det är direkt farligt! En häst som får panik för att den känner sig kränkt eller förvirrad, och som dessutom har en vagn efter sig, kan orsaka mycket skada. Återigen så är det träning och konsekventa kommandon som måste till, för att hästen ska känna en trygghet med sin kusk. Är hästen bara trygg och litar på sin kusk så ska inte nya saker göra så stor skillnad. Det händer alltid saker på tävlingsplatser som man inte har kunnat förutse och träna på, och är inte hästen trygg då så stöter man givetvis på patrull.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

En fundering angående unghästar som får panik vid backning…

Har många gånger sett hästar som inte är tillräckligt starka i sina ryggar/kors/rumpor för att ORKA backa ett ekipage. Samt att de har helt fel seldon. I såna lägen blir jag inte förvånad över att hästarna reagerar som de gör, när de inte får hjälp av selen att backa, och inte har styrkan att göra det själva.

En annan grej som jag har förundrats över är hur folk lär in kommandot "backa". (Säger nu inte att någon HÄR gör så, jag berättar bara vad jag har sett.) De tar en häst, som aldrig backat på kommando tidigare, spänner för den med vagn och kusk samt medhjälpare (= tungt!) och drar i tömmarna och skriker "backa!" När hästen sedan börjar backa får den ingen eftergift förrän den har backat 4-5 steg. Jag kanske är extrem, men när jag lär in backning så börjar jag alltid från marken, i stallgången, och ber hästen att ta ett halvt steg bakåt. När den gör det får den eftergift och beröm. Aldrig skulle jag få för mig att be den backa genom att DRA den bakåt! Men alla är vi olika, antar jag…

Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RebeckaKihlberg
0

Dom hästar jag har ridit och kört in har alltid fått följa med på div. saker…shettien ex. innan jag satt honom för vagn så ade han hängt med mig precis överallt…in i maskinhallar när jag ändå skulle dit och hämta ex. vatten slang eller nårr…han gick bredvid när jag drog kannor med vatten ner till hagen i en hemsk lite kärra och lät förfärligt..vi gick på promenader vid ridspåret längs järnvägen osv. med långa godståg som dundare förbi i 190.

Min tanke med att ha med honom så var just för att vänja honom vid en massa olika saker..så att han var trygg när jag väl satte honom för vagn….(vilken förövrigt inte var något problem alls…det var som han hade dragit vagn hela livet)

Houdini
0

När jag gjorde bruksprov var det volter i skritt o trav, snett igenom, skritt o trav i båda varv 4 halter varav den ena på medellinjen,  an- och frånspänning precis utanför ingången till ridhuset där 3 årsstona gick förbi hela tiden till treårstestet som pågick inne i ridhuset, (vår och brunstiga ston).