Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 840 ggr
Kris_J
0

Bit och skrapsår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Wacker har råkat illa ut, han blev biten av sin fd komis i början på förra veckan. Det var ytligt och avskavd hud och jag har tvättat det med jodopax. Verkade inte vara någon fara. I fredagskväll när jag tvättade av det ömmade han vid beröring och det var lite varmt och liten svullnad runt de avskavda. På lördagmorgonen när jag skulle kolla rann det var, och han ömmade kraftigt. Fick snabbt hit veterinären som fick drogat ned honom ordentligt och rakade samt klippte ett hål så det gick att spola rent. Behandlas nu med antibiotika och är preparerad med flugmedel. Wacker är pigg och glad men ful i ljumsken, han har fått en lugn hagkamrat som är tålmodig. Vi skulle åkt på utställning i helgen… Bra nu min kära lilla gosse blir frisk och slipper men.

Veritas odium paretFörvånad

RebeckaSvensson
0

Såret såg riktigt otrevligt ut men jag håller alla tummar för att det ska läka bra och fort.

För övrigt tycker jag att han har ett väldigt passande namn Glad

VeronicaP
0

#0 Tvätta med Alovera sårspray och alovera gel , det använde ju vi på Ajax sår när de var som värst jättebra, och sen lite MJ salva som håller väck odjuern så ska du se att det blir jättebra..

Eminem som här fick en jätteböld  och fick läggas på operationsbordet var helt íhopläkt efter 2 veckor nästan och då var hans *var hål * som en tennisboll på insidan om man säger så ..

så du ska se att det går jättebra för honom

Kris_J
0

#2 tack för tipsen. Men jag kommer att föja vets instruktioner gällande sårtvätt. Gör man annat kan det bli problem med försäkringen om man har otur….

Gällande aloevera är jag annars lite skeptisk, det finns de som fått kraftiga allergiska reaktioner. Men så är det ju med allt iofs…

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Det var faktiskt slöinge som använde det till Ajax ;-) , men sen så fick de tydligen inte använda det eller göra reklam för det *ler*

Hanna-D
0

Bilderna du visade i helgen såg inte roliga ut, hoppas Wacker kryar på sig snabbt!

Ellinor Johansson
0

Oj vilket sår, hoppas han blir frisk och blir sitt vanliga jag snart.