Shetland Nords Maskeradkür
Lördagen den 25 oktober, före Halloweenutställningen i Ärentuna, blir det premiär för en Maskeradkür.
I Maskeradküren rider eller kör/tömkör man ett eget program till egenhändigt vald musik. Vissa förutbestämda rörelser/figurer och gångarter ska ingå i programmet, men man väljer själv i vilken ordning och i vilken av dessa gångarter rörelserna/figurerna utförs. Det är de bestämda rörelserna/figurerna och ryttaren/kuskens inverkan samt ponnyns lydnad som bedöms precis som i ett vanligt dressyrprogram. Men utöver det bedöms även det konstnärliga; programmets sammansättning, musikval och - förstås - kostym.
Information finns nu på hemsidan www.shetlandnord.se
Jag svarar gärna på alla frågor, e-post: shetlandnord@tele2.se, tel.070-200 76 18
Hemskt välkomna!
vilken tid börjar utställningen? och vilken tid börjar kuren (med 2 prickar över u :o))

#2 Utställningen börjar kl.13. När vi startar Maskeradküren beror på antalet starter.
Synd att jag tappat tävlingsintresset helt, till denna utställning har jag ju dessutom en pärla att köra/tömköra anmäld… Men kul idé!
riktigt kul, kommer nog dit i tid så jag hinner se det :o)
PP- ursäkta korkad fråga, första utställningen och så
Hur lång tid före utställningen bör jag vara där? Det är väl mätning och så?
Åhhh va kul, är de svåra övningar de måste klara, har ju en 3 åring som är under inridning och sonen är själv nybörjare men de tycker sånt är kul båda två, trav och skritt funkar och stanna men galoppen sitter inte riktigt än. Har nog lyckats byta arbets pass så jag kan vara med måste bara lyckas skriva ut anmälan och skicka till Linnea.

Kul!

#5 Jag brukar försäka vara på plats minst en en till en och en halv timme före klassens beräknade början. (Räkna generöst så att du inte kommer försent om klasserna före går fortare än du trott.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#5 Enligt grundpropositionen måste man vara på plats minst en halvtimme före klassens början för att "startanmäla". Men som #8 skriver, kan det vara en god idé att vara ute i bättre tid än så. Man brukar kunna räkna att ca 10 hästar i timmen bedöms, men det kan variera beroende på domare och inte minst strykningar. Jag tycker mej ha märkt, helt ovetenskapligt, att det tenderar att vara fler strykningar på de sena höstutställningarna.
#6 Vad som ska ingå i programmet finns med i informationen på hemsidan www.shetlandnord.se under "Bruks" i menyn. Tanken är att det inte ska vara krångligare än att "alla" ska kunna ställa upp.
Men, i rid- och körklass ska ponnyn vara lägst 4 år gammal… Denna regel finns för att våra tävlingar ska vara likriktade med RKS tävlingar och Ridsportsförbundets Tävlingsreglemente och grundar sej i att vi inte vill uppmuntra att man ska lägga för stor press på ungponnyerna.
Nu ligger ju denna tävling sent på säsongen, endast två och en halv månad innan ponnyn officiellt räknas som fyra år, så om du absolut tycker själv att din ponny är mogen att delta kan du alltid lämna in en dispensansökan till mej (kontaktuppgifter finns i informationen på hemsidan), så ska jag ta upp det med styrelse och domare.
#9 ok ,då ska jag skriva en sån och skicka till dig då jag tror de kan fixa det får öva o kolla . Hon är väldigt mogen för sina ringa 3,5 år denna lilla dam
Pratat med vår instruktör som hjälpt oss med inridning mm och hon sa att hon tror vår unghäst kan klara en sådant . För självklart kommer folk ifråga sätta att rida en så unghäst på en tillställning. Därav att jag frågade vad som krävs och fick då veta att de ska vara 4 år visste inte det innan, och inte helelr vilka övningar de ska göra mm man måste ju fråga för att få svar.
#0 Jättekul initiativ med Maskeradkür!
Jag funderar fram och tillbaka om detta är för svårt för mig, Jag kan ju bara programmet Svenskt Lätt 2! Lära in ett nytt och dessutom egenkomponerat program, bara jag tänker på det så känns hjärnan överhettad ;-)

#12 Inte är det för svårt heller! Kan du memorera precisionsbanor och maratonhinder på löpande band, kan det väl knappast vara någon omöjlighet att lära in ett nytt dressyrprogram. Inga undanflykter nu! 
Jag har storstilade planer (nåja…) på att piffa upp prisrosetterna, så jag hoppas att många kommer vilja vara med.
Och kom ihåg att det inte behöver vara vare sej pretentiöst eller överambitiöst - bara det är roligt att vara med!

Jag hade gärna tömkört ett program om jag hade haft mer tid att träna och om fölet hade varit fött förra året istället för i år. Men icke… Har ett eget program klart, med synkad musik och allt, det tog ca 30 minuter att få till en dag för ett tag sen när jag hade tråkigt.
Mitt råd till er som vill vara med är att välja musiken först, sen komponera programmet efter det, OM ni inte har möjlighet att komponera egen musik till programmet. 
www.stuteriprecious.se

oj oj oj alltså jag är ju himla omusikalisk så vete katten hur mitt ev program skulle stämma med musik och rörelser…men det kanske inte måste vara så jättemånga förändringar mot de program som redan finns…och så var det kläderna…
Ska ta en allvarlig fundera för det vore faktiskt kul att vara med!
#14 Hur ser din musik ut? En låt eller flera olika?
#14 Du får gärna låna Epus av mig om du vill vara med 

#16 Det är andra halvan av ett 8 minuter långt stycke. (Som är rätt varierat med både lugna strofer och mer aggressiva.) Mer törs jag inte säga, för jag vill ha kvar möjligheten att använda den musiken i framtiden utan att någon annan har använt den innan mig.
#17 Så du säger…
Skulle gärna velat prova, men jag hinner ju inte öva nåt! Ni får flytta närmre… 
www.stuteriprecious.se
#18 Hårdrock ?
#18 Fegis
Träning? Vad är det 

#19 Nej, knappast. Vad fick du det ifrån? 
#20 Mmm, moget!
Hade det varit typ agility eller nåt så hade jag inte haft ett lika stort behov av träning, men dressyr är ju liksom en uppvisningsgren… LITE snygg vill man väl ändå se ut! 
www.stuteriprecious.se
#21 "uppvisningsgren… LITE snygg vill man väl ändå se ut!
"
Äsch, tuta och kör bara. Musiken, sammansättningen, kostymerna och helhetsintrycket ger ju poängen! ;-)

#22 Men helhetsintrycket blir ju inte bra om man inte har tränat, ju!
Kan det inte vara maskeradagility istället…?
Eller maskeradprecision. DÅ är jag med!
www.stuteriprecious.se
#21 Önskedröm !
Jag gillar hårdrock.
Erbjudandet kvarstår om du skulle ändra dig. Själv har jag inga som helst tävlingsambitioner längre. Jag är inne på samma linje som Ulrika 

#24 Jaså. Nej, just den varianten var ett klassisk stycke, fast ganska modernt. Inte Mozart, liksom.
#25 Tack, jag har faktiskt funderat lite på det. Men det är svårt när man inte har någon ridbana att synka musik med rörelser. Kan ju inte prova med hästen heller… (Vet ju inte hur snabb aktion han har, ect. Svårt att räkna ut tider då.)
Har annars ett par Halloween-teman på lager om någon behöver inspiration.
www.stuteriprecious.se