Grimma på föl
hur gör ni, har ni grimma på fölis i hagen? Vill gärna att min fölis ska lära sig gå i grimma och grimskaft då vi måste passera en trafikerad väg där en del bilister inte begriper att de måste köra försiktigt när det finns hästar på vägen, för att komma från hage till stall. Det känns fortfarande lite krångligt att sätta på fölis grimma varje gång han behöver flyttas. Han gillar det nämligen inte alls. Har man väl fått på sig grimman är han ganska tillfreds med den men det blir världens cirkus varje gång den ska på.

Nej.
Jag ska vänja honom en stund om dagen i boxen gällande grimma.Men vågar inte låta honom ha den på sig i hagen eller utan uppsikt. Att ledas får jag träna under dagarna och korta intervaller.
#0 hade förr hästarna under samma förutsättningar som du beskriver, men jag tog alltid av fölen grimman i hagen. Kunde vara lite trxit ibland när de skulle hem igen och fölisar som inte villa ha på sig grimma skuttade omkring…..
Veritas odium paretFörvånad

Tack för era svar. Tyckte väl själv egentligen också att det kändes fel att lämna fölis med grimma på utan uppsikt. Men ibland vet man inte riktigt om bara är barnslig…

Jag brukar låta fölen ha grimma, alla mina hästar har grimma i hagen. Än har det inte hänt något med någon, däremot hade jag en inackorderad häst som ägaren vägrade låta ha grimma i hagen, den sprang ut på vägen och blev påkörd, och ingen kunde fånga den utan grimma… (Som tur var stod bilen nästan still, så den blev inte skadad) Det är nog både bra och dåligt, som med det mesta. Vad som är viktigt är ju att fölgrimman passar bra och sitter såpass tight att fölisen t.ex inte kan få in foten om den kliar sig bakom örat. Så måste den spännas ut ofta:)

Min lille skitunge har haft grimma i princip hela tiden,
& håller med om det sista ovanstående skrev 
Grimma i hagen - nej aldrig i livet. Varken på vuxna eller "barn". Har varit med om flera olyckstillbud, bl a ett sto som bröt nacken efter att ha fastnat med grimman i en rot och slagit runt. En annan häst kliade sig, fastnade med hoven och skrapade upp ett fult sår. Ett föl fick in frambenet i sin grimma, trots att den var "tight" och vred till muskulaturen i benet och var halt jättelänge. Tack o lov var det inte mina hästar.
Tänker också på människor som kan fånga hästen lättare om den har grimma på sig och göra den illa.

Vi har heller aldrig grimmor i hagen av samma anledning som #7.
Jag har grimma på alla mina hästar i hagen - utom HocusPocus, för han klär bara av sig dem. Så ja, mina föl har grimma på sig i hagen. Jag har hittills, efter 31 år med hästar, inte varit med om någon incident där grimman har orsakat någon skada eller olycka.
Har liknande erfarenheter som #5, att försöka fånga hästar på rymmen ute på vägen utan att de ens hade grimma på sig. I detta fallet hade hästarna rusat upp på Ölandsbron….
mina hästar har grimma i hagen, även fölen. Skulle dom komma lösa är det lättare att fånga in en häst med grimma.
Vet inte hur det är nu, men förut krävde en del försäkringsbolag att hästen alltid skulle ha grimma om den vistades i hage.
sen kanske det beror på var man har hästarna, mina går i anslutning till tomten, så jag ser dom hela tiden.
Har man dom utan tillsyn i t ex lösdrift kan jag förstå varför man väljer att ta av grimman.
Mina halvblodsföl har haft grimma på sig i hagen från det att de varit ganska små (någon vecka gamla). Jag ser alltid till att grimmorna sitter ganska tight (inte så att de skaver såklart) så att de inte ska fastna i dem. Har använt mjuka lädergrimmor som ska gå sönder om de fastnar. Inget av mina två föl har fastnat i grimman.

Jag har inte grimmor på mina hästar i hagen sommartid, varken på de vuxna eller bäbisarna, på vintern har alla reflexgrimmor ute.

#10 Det där med försäkringbolag och grimma tror jag absolut inte stämmer.
Inga grimmor i hage här . Inte på någon häst. Vet mer än en häst som skadat sej, brutit nacken osv där grimman varit orsaken. Har man rymningsbenägna hästar är det bättre att satsa på säkrare staket.
#13 jag kanske har missförstått ngt ang försäkring då
Eltrådarna som de flesta använder till hage är ju utformade för att gå sönder vid ett visst tryck, ex om hästen rullar in i tråden och fastnar, så man kan aldrig garantera sig från att hästen kan rymma. Om man inte sätter upp en box utan tak och i samma storlek som en hage då
Här har inga hästar grimma på sig i hagen. Om jag skulle använda grimma i hagen skulle det vara en lädergrimma. Jag håller med #13 att det är bättre att satsa på säkrare staket. Har man en hage med mat i och el på tråden så är det inte många hästar som rymmer, och gör de det så finns det ju en anledning till det så då får man åtgärda det.
#15 - det behöver ju inte vara rymmarhästar eller dåligt staket, ibland får man "hjälp" av de vilda vännerna i naturen att "åtgärda" staketen och då är pållarna på rymmen likförbenat.
Sen undrar jag om ni har träffat en riktig RYMMARE nån gång - en sådan som springer rakt igen om alla typer av staket, oavsett hrur mkt ström det är eller hur lågt och tätt trådarna sitter…
jag har inte haft ngn själv, men jobbat hos en bekant som hade en sådan welshponny - hans hagar var där han själv ansåg att han skulle vara för stunden….
Aldrig grimmor i hagen - det vågar jag inte!
#16 Man får gå runt och se över staketen med jämna mellanrum för att kolla om de vilda vännerna "hjälpt till".
#16 Vad jag menar är att om ett elstängsel inte fungerar kanske man måste se sig om efter ett annat alternativ av stängsel. Det går ju att stänga in med trästaket tex.

#16 Vi har haft en sådan häst våran gamla gamla New forest Bellami var sådan , vi hade trästaket , ström tråd men hon var helt okänslig för ström, hoppade hon inte över så , knäckte hon brädorna.
Vi kom på hur hon gjorde en gång hon typ satte sig på brädan och knäckte den rakt av sen så gick hon bara ut mellan strömtrådarna och sen skulle den andra göra likadant han fick ström så han gjorde på sig nästan , helt otroligt att det finns sådana hästar , inte lätt att stängsla in heller om jag ska vara ärlig men som tur är så ju äldre hon blev så höll hon sig inne men tyckte hon att hon var ute för länge l, så hoppade hon bara över och gick in i stallet.
ska jag vara blodigt ärlig, så har jag faktiskt inte råd att stängsla in med trästaket, självfallet skulle jag göra det, hellst igår, om plånboken varit tjockare men, men…
Just nu har jag ingen extrem rymmare heller, vilket kanske är en av anledningarna till att jag inte har "tagit mig råd" till trästaket.
Nä, mina får ha grimman på, speciellt nu när det hinner bli bäcksvart innan dom går in, då får dom ha reflexgrimma på.
Jag har aldrig grimma i hagen. Inte heller i boxen.
Skulle inte heller binda mina hästar i något som skulle kunna ge vika. En normal häst skenar inte bara iväg för att den är lös, men det skulle en lös häst med t ex en bräda i grimskaftet nog göra.
#19 hehe, dom är påhittiga
Min kompis nordsvensk, gjorde på nåt liknande sätt, bara bröt sig igenom, blev bara träflis kvar av staketet och elbanden.

#13 Det dära med grimmor i hagen och försäkringsbolag har jag oxå hört.
Oavsett var man har för stängsel så finns det några hästar som tar sig ut oavsett. antingen springer som igenom eller så hoppar dom över.
Jag har grimma på i hagen utifall hon skulle bli lös någon gång, (det har hänt ett antal gånger) Då är det lätt att för någon "okänd" att fång in henne med grimma. (inga problem vanligtvis då hon kommer till en när hon är utanför hagen)
Men nu håller hon sig i hagen sen vi flyttade till ridskolan, =) Men jag kommer fortfarande ha grimma på henne.
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg
#23 inte bara jag då, som har hört det ang försäkringsbolag. Undrar om det inte var i samband med en olyka, där hästen hade rymt från hagen, utan grimma, och sprungit ut på tågrälset och blivit övrkörd av tåget…
Det finns ganska många myter om vad försäkringsbolag kräver och inte.
Det finns t.ex INGA krav på att man ska ha lädergrimma vid transportering av häst - en mycket vanlig myt. Det finns inte heller några restriktioner mot taggtråd i hagarna från bolagens sida. Och jag har mycket svårt att tänka mig att de skulle kräva grimma på i hagen.
#25 det är nog så, att det är mkt man har hört, som inte stämmer.

#25 Visst är väl taggtråd förbjudet häststängsel f.o.m 2009?
Jag satte på min fölis grimma dag 2 när jag skulle släppa ut dom första gången i hagen. Visst blev det protester men grimman på och när dom väl kom ut i hagen så fanns det annat som lockade än att "bråka" med sin grimma. Visst kollade min fölis om han kunde ta av sig den några gånger men har man införskaffat och KOLLAT att man satt på fölisen en bra inställd, passande grimma så är det ingen fara att den ska fastna med något ben i den eller vad nu det kan vara.
Sen för mig är det A och O att ha en "säker" hage till mina hästar och då inte bara för fölis utan för alla hästar, det finns lagar och regler på hur en hage ska vara och vad som inte ska finnas i en hage! Samt daglig översyn av hagen! Sen att ex lämna sin fölis hela dagar i hage utan tillsyn det skulle jag inte göra! Även om man jobbar eller på något annat sätt inte kan titta till fölis och sto så får man försöka ordna med någon hjälp av något slag.
Min fölis har från dag 1 varit fruktansvärt självständig och utforskat världen utan sin mamma längre tider så jag ser det som en säkerhetsrisk att inte ha grimma på OM nu fölis skulle komma utanför hagen och man ska försöka få tag på den! Då är det bra att grimman är på!!
Men man får väl se över "riskerna" att ha grimma på i hagen eller inte, det är nog väldigt inviduellt efter hur man bor, har hage, stall, miljö runtomkring.
#27 - det finns någon sådan skrivning i den nya djurskyddslagen, jag minns inte exakt vad som står där.
Men myten om att försäkringsbolagen har krav på taggtrådsfritt är väldigt gammal…

#29 Kan tänkas att även försäkringsbolagen gör ett tillägg när nya lagen börjar gälla ..
jag trodde att det varit förbjudet med taggtråd länge… Är inte med i matchen riktigt
Absolut inget jag nånsin skulle använda iallafall

Undviker att ha grimmor på i hagarna i största möjliga mån. Aldrig grimmor obevakat på små föl!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#31 Nej, i min värld är taggtråd krigsmateriel som inte hör ihop med god hästhållning.
Inga grimmor på någon!! Har själv varit med om två unghingstar som hade grimmor på med snabbhake i sidan, som på nått sätt lyckades haka i varandra, och sprang sida vid sida så fint. Sedan dess aldig grimma varken i box eller i hage. Är sällan någon som rymmer, men om det skulle hända så kan man ofta locka med en hink med mat i och sen följer de så snällt med hem!
Enda undantagen är utomstående ston som är svårfångade.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Det kommer att bli förbjudet med taggtråd. Men det är inte försäkringsbolag, utan allmäna djurbestämmelser , länstyrelsen? Eller miljö och hälsa, eller EUs direktiv kanske.
Det är absolut inte riskfritt med eltråd heller, många hästar har skadat sig på eltråd - den skär som en kniv. En spänd taggtråd är inte farligare, vi har FAKTISKT taggtråd i en del hagar, pga av vi har nötdjur också. Hittills på 35 år har vi inte haft någon som skadat sig på varken tagg- eller eltråd.

#35 Skillnaden är ju att taggtråd trasar sönder huden och ger väldigt fula, svårsydda sår. Har sett en hel del taggtrådsskador genom åren men endast ett fåtal elstaketsskador. Dom sistnämda har läkt bra och hästarna har varit helt återställda. Tyvärr gällde det ej en stor del av dom taggtrådsskadade hästarna. Så att säga att taggtråd inte är farligare håller jag inte med om.
Jag har en kompis vars häst rullade och fastnade i eltråden ( slät rostfri tråd ). Hästen skalade av benet och fick avlivas på plats. Så javisst är det farligt med vissa stängsel.
min unghäst har sprungit rakt igenom eltråden, utan några skador, skulle vilja se den häst som försöker springa rakt igenom en taggtråd utan skador, nä jag håller inte heller med om att eltråd skulle vara lika farligt som taggtråd… En taggtråd går ju inte av om t ex hästen skulle rulla sig och fastna med en hov…
#36 Jag har sett en häst med all senor på ena bakbenet sönderskurna av en eltråd som någon lämnat kvar där en hage legat. Det var så fint skuret som om det varit ett rakblad som skurit. Den hästen stod länge, men fick avlivas.
Att det blir trasiga skador av taggtråd kan jag hålla med om, men sällan så djupa som eltråd. Observera att jag skrev "välspänd" taggtråd. Taggtråd som ligger slängd, som bara sitter fast i ena änden osv - livsfarligt. Men det gäller också eltråd.
#38 Hur har du då satt upp din eltråd om du är så säker på att den går sönder om din häst rullar fast i den ? Har du rep eller band ?
Jag var i kontakt med mitt försäkringsombud för ett antal år sedan för att döda ett antal myter (de jag nämnde tidigare). Då berättade han - i samband med att han spontant nämnde att det inte finns några krav på taggtrådsfria hagar - att det bolaget betalar ut MER pengar för skador orsakade av elrep än av taggtråd… Elrep är det sämsta om de fastnar i det, för de går inte av alls…
#41 Det finns inga krav NU, men det kommer att förbjudas 2009.
Jag har elband, för dom går av.
Men skulle hellre sätta upp elrep än taggtråd av den anledningen att dom bara får en stöt om dom går mot repet, men en "tagg" i skinnet om de går emot taggtråd, eller i värsta fall en stor reva.
Jag är ledsen, men taggtråd… Nej, inte i mina hagar, skulle personligen aldrig låta mina hästar stå i hage med taggtråd, men det är ju bara vad jag tycker

Jag fick väldig ångest när jag åkt genom halva Sverige för att betäcka mitt sto med min drömhingst och upptäckte att det var stängslat med taggtråd… Det var väl den enda fråga jag inte tänkt på att ställa i förväg. 
Nu gick det bra, men jag hade förstås grämt ihjäl mej om hon skulle ha skadat sej på stängslet.
Fast jag tror iofs att jag har hört att det allra farligaste staketet för häst, ska vara eltråd utan ström på…

#40 Elrep skarvas med speciella skarvar med jämna mellanrum. Dessa går upp vid belastning.
#45 Ja jag vet det men det är inte alla som sätter upp stängsel på korrekt sätt och då går de inte sönder men det gör hästen.
Det är tillåtet att använda taggtrådsstaket till häst till och med 31 december 2009, därefter är det förbjudet. Det är förbjudet att sätta upp nya taggtrådsstaket till häst (har varit det ett tag tror jag).
Min häst har skadat sig riktigt illa på taggtråd vid två tillfällen (för 10 år sedan då hon gick på bete hos en bonde), kommer aldrig någonsin att ha mina hästar bakom taggtråd igen.
#41 att det bolaget betalar ut MER pengar för skador orsakade av elrep än av taggtråd…
Fast det kanske inte är så konstigt om man räknar på hur många som har el- respektive taggtråd…
#48 - kanske inte så konstigt, men det visar ju samtidigt att elstängsel inte heller är riskfritt…
finns det ngt stängsel som är helt riskfritt?
Man får helt enkelt välja vilket som är mest riskfritt

Såg nyligen en häst som skar upp precis hela frambenet på fårstängsel, så det kan inte heller klassas som "lågrisk". Vill det sig illa och hästen fastnar så kan nog vad som helst vara farligt. Har sett en häst som fick ett järnrörsstaket rakt in i bogen, samt flera som skadat sig på trästaket.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det finns inga 100%-iga staket, alla har för- och nackdelar.

Äsch vi får väl börja släppa ut våra hästar i hagar utan staket

#54 Tja, jag vet folk som gör så… Och det lustiga är att de oftast blir förvånade när hästarna drar till skogs sen!
www.stuteriprecious.se
#55 Skämtar du ?
#56 dessvärre inget skämt… Tyvärr finns dom

#56 Rätt nyligen var det en tråd på Ridsport iFokus om en tjej som släppte sina hästar lösa på gården varje dag, med motivationen att hon bor 2 km från närmaste granne, och en dag var den ena hästen puts väck. Den kom lyckligtvis tillbaka oskadd några timmar senare och fick, såklart, fortsätta gå lös… 
www.stuteriprecious.se
tråden är upp igen…