sadel till mini
Jag vet att det finns många trådar om utrustning till mini.
Har läst dom. Jag vet vad det finns för utbud och var jag kan hitta dom.
Men min fråga är.
Ni som har minisar som blir ridna, vad har ni för storlek på sadeln, det finns ju från 10" och uppåt, men vad är max man kan ha på en mini?
Tack på förhand!

Storleken på sitsen är inte det väsentliga, tycker jag, utan att bommen och sadelns utformning i övrigt passar hästen. Att vissa inte kan ha en större sits än ett visst mått är en sak, men även om sitsen passar och resten sitter på trekvart så är det inte en bra sadel till den hästen.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag har också en ponnyputa till min mini som rids. Jag har inte provat någon "riktig" sadel förutom en westernsadel som jag blev erbjuden att köpa. Jag tyckte att det var dumt att lägga på en sadel som vägde 6 kg så det blev inget köp. Min dotter har oftast ridit/åkt barbacka för det har varit svårt att få putan att ligga still.
ponnyputan ligger bäst på min med (iof, en standard då) har funderingar dock på en westernsadel i syntet, just för att dom väger lite mindre än lädersadlarna och det blir lättare för 4åringen att lära sig sadla själv om han orkar lyfta den
Annars är en ridgjord att rekomendera, för dom sim inte hittar en passande sadel till sina småttingar, den används flitigt här, en go och rund rygg att sitta på + stigbyglar

Funderar på ponnyputan, iaf till tjejen som ska hjälpa till att rida in Ozzy. Hon är 12 år och är liten och nätt, men det är just tumstorleken jag är lite osäker på. 10" är ju för litet, men vet inte om 12" också kan vara litet.
Har bara haft stora hästar förut.