Avvänjningstider...
Hur gör ni när ni avvänjer fölen? Skiljer ni dem åt helt eller går de ihop dagtid bara…?
undrar med tanke på stona juver…

Jag börjar med att skilja dem åt nattetid, ibörjan delar fölet box med någon annan (i mitt fall extra mamman) innan den får stå helt själv.

Mina ston får själva vänja av sina föl, om de inte har gjort det när det är dags för betessläpp skiljs de tvärt och får gå i olika hagar.

Vi brukar göra så att dom får vara ifrån varandra på dagarna först och vara ihop på nätterna. och sen när det funkar så är dom åtskiljda hela tiden :) .
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jag gör olika ibland vänjs de av från varandra på nätterna och ibland direkt.
Det brukar funka hur bra som helst vilket som.
Mina föl går med stona ett år eller tills stona själva vänjer av. Då tar jag fölen/åringarna tvärt till ungsto/ unghingst flockarna.
vi kommer att dela dom på nätterna till en början.
båda fölen i en box och mammorna på sidan om, när detta går "på rutin" och mjölken inte längre är ett problem, kommer vi att dela dom helt och ställa dom i olika stall, för total avvänjning.
Kommer förmodligen att dela på dom ganska snart, då mitt sto inte lägger på sig ngt och är väldigt tunn över ryggen.
Fölet äter gladeligen både hö och lusern, så han lär ju klara sig.
Ngn som har erfarenhet av att behöva dela på dom tidigt pga att stoet faller ur och inte lägger på sig trots mängder med mat?
Är det dumt att tänka så?

#6 Så hade jag inte gjort. Hellre ösa på med mer mat till stoet. Vad får hon nu? Har ju fodrat upp mitt sto i några månader nu och det blir bättre. Fortsätt kämpa!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7vi tänker inte börja avvänjningen idag
Stoet får idagsläget, fri tillgång på grovfoder, klöverhö, samt ca 8dl lusern, B-vitamin.
Det enda som hänt hittills är att hon har hängbuk, men inte mkt som sker över rygg och rumpa…
Fick ett tips att dela dom nattetid om inte allt för lång tid… Men det kanske inte är bra då?
Vänjer av tvärt, gillar inte att stona ska behöva stå med spänt juver varje natt (om man t ex delar dem åt om natten). Ser till att röra på stoet ordentligt så slipper man problem med mastit.

Samma som #9.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Samma som #9. Men oftast inte förren fölen är minst nio månader.
Händer inget över ryggen får hon fortfarande för lite protein.

#8 Varför så lite Lusern? Ös på mer. (8dl är väl inte ett halv kg ens). Mina ston med föl får Fritt med bete, hö, 1½kg Lusern, ½kg havrekross o 300g betfor. Fina i hullet bägge 2.
Samma som #9+10 och vid ca 5-6 månader ålder.
Fungerar utmärkt bra och alla mina föl har överlevt utan några som helst psykiska men.
#12 varningarna om fång är nog fortfarande färskt i minnet
fast jag nu har fått veta att det inte är proteinet som ger det…
Öser väl på lite mer då, så får vi se om det sker ngn förbättring