Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 7733 ggr
[Flippans]
0

När kommer fölet?

Min sköthäst (shettis) ska ha föl med en islandshäst (tjuvbetäkning!) Jag och min kompis sov där natten som var eftersom hon hade fått en grå-aktig mjölk så trodde vi att hon skulle föla. men inget hände.

När tror ni att hon fölar? :)

Svara snabbt eftersom jag måste veta detta snart !

Är inte så bra på att skrivaFlört hoppas ni förstår

[Flippans]
0

någon som vet?Glad

Aribigga
0

Om du klickar på "Artiklar" och sedan på "Avel" så hittar du en jättebra artikel om Dräktighet och fölning. Här är ett citat från den:

**Tecken på att fölningen närmar sig
**Alla ston är unika och symtom kan variera mellan individer.

• Sänkning och stark avslappning av de breda bäckenbanden.

• Hetsätning kan ses hos vissa ston sista dygnet.

• Boxvandring kan förekomma

• Stark svettning på hals och bröst kan ses

• Temp sänkning 0,5 grader kan ses dygnet innan fölning.
    Man kan tempa stoet 1 vecka innan 3 ggr/dag då får man en tydlig bild när fölningen är på gång.
    Går tempen upp och ner kan det bero på att stoet ej har kommit igång ordentligt ännu.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gosa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju flera tecken man kan hålla koll på strax innan det är dax att föla.

- Har hon släppt bäckenbanden? Alltså blivit slapp baktill på skinkorna? Det blir dom innan fölning för att fölet ska kunna passera.
- Magen kan ändra form när fölet lägger sig rätt i kanalen.
- Hinnorna (slidöppningen) blir rödare i färgen strax innan fölning.
- Mjölken blir gulvit och väldigt klibbig stax innan det är dax.
- Ofta får stoet vaxproppar strax innan fölning.

Då ert sto blivit betäckt med en större hingst skulle jag vara väldigt vaksam när det blir dax för att föla. Om hon får en jobbig fölning så kan man bli tvungen att hjälpa till och dra försiktigt i frambenen på fölet samtidigt som stoet krystar.

Jag bifogar en bild på vaxproppar. Lycka till.

[Flippans]
0

okej tack för svaren :)  Fölet har ändrat ställning i magen.

Jag kommer nog att sova i stallet ända tills fölet kommer eftersom jag är orolig att det ska hända något när hon fölar :)

AnnaLundin
0

#3 - Jag skulle vilja korrigera dig lite

Mjölken är klibbig när den är genopmskinlig, när det är dags för dölning och mjölken blir gulvit-vit så är den inte längre klibbig.

Av mina 24 fölningar hittills har jag kanske sett vaxproppar på en eller två. Vaxproppar kan finnas i flera dagar före fölningen. Så just dessa är inget vidare säkert tecken på nära förestående fölning.

#0 - om mjölken är "grå" nu så tolkar jag det som grumlig. Då brukar man oftast kunna vänta sig fölning inom det närmaste dygnet, kanske något mer.

[Flippans]
0

okej tack för svaret :)

h00jff
0

Hoppas att det går bra med tanke på den stora pappan. Du kan väl skriva och berätta hur det går!

Andra gången jag fick halvblodsföl så rann det mjölk ur juvret kvällen innan fölet kom (det kom på natten). Gången innan var juvret bara spänt och mjölken hade ändrat färg till gulvit.

exitingsvillemo
0

mitt sto fick vaxproppar i december och fölade i april, så det är nog väldigt individuellt.

Dagen före fölis kom hade mjölken ändrat färg från vit-grumlig till hel-vit.

Hon visade inga andra tecken, inge slapp baktill, ingenting.

finns billiga kameror att sätta i stallet (hade en som var avsedd som baby-vakt, till människo-barn:)) så kan du vara inne och hålla span!

[Flippans]
0

fölet har inte kommit än.

[Flippans]
0

Fölet har fortfarande inte kommit och mjölken är forfarandre grumlig (grå). Hoppas att det kommer snart. börjar ju skolan den 25 augusti så då kommer jag säker bli tvungen att sitta fölvakt Obestämd Fast jag slipper ju skolan i en dag i alla fall för fölningen vill jag inte missaGlad

När tror ni fölet kommer?

bäckenbanden blev lite slappare för några dagar sen.

AnnaLundin
0

#10 - jag tycker att ni ska låta dräktighetsundersöka stoet, för att få veta om hon är dräktig på riktigt eller kanske skendräktig.

[Flippans]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi kom tillbaka till stallet efter att ha varit ute med min kompis häst så var Skorpan (det dräktiga stoet) alldeles svettig och hade gått runt i boxen. Jag kollade om hon hade mjölk eftersom hon inte haft det i några dagar. Hon hade mjölk, den var lite vitare än vad den har varit men den var inte jätte vit. Tror ni hon fölar i natt? :) Hoppas att ägaren tar dit veterinären om det inte kommer något snart :) 

Det är min lilla häst på bilden :) vet inte om det syns så bra eftersom bilden är knäppt med en mobil :P

exitingsvillemo
0

är det där det dräktiga stoet? Hon såg inte särskilt dräktig ut :o) Men är hon svettig och vandrar så låter det ju som en fölning är på G…

[Flippans]
0

det där är inte det dräktiga stoet :P glömde skriva det. det dräktiga stoet är en shettis :P Smsade ägaren nu och Skorpan verkade må bra :)

exitingsvillemo
0

haha

OK det förklarade den "odräktiga" magen :o)

exitingsvillemo
0

är det en fjording på bilden?

[Flippans]
0

ja det är det :) vi har kommit på varför hon svettades. Vi hittade två bitmärken på henne så det är dom andra stona som jagat och bitit henne :/

exitingsvillemo
0

oj då! Ni kanskeskulle ställa henne i egen hage då om hon är dräktig, så dom andra inte terrar livet ur henne… Inget föl ännu?

vet ni vilket datum hon är betäckt? och vilken dag hon är beräknad till?

[Flippans]
0

Hon har fått gått i en hage brevid ett tag men nu går hon med dom andra igen och det går bra :)  Inget föl än :/ 

Hon blev tjuvbetäkt så vi vet inte när hon blev dräktig men vi märkte att hon var dräktig i November förra året. :)

exitingsvillemo
0

eftersom hon blev tjuvbetäckt så antog jag att det var en rymning? Kommer ni inte ihåg när detta inträffade då?

Vilken månad iaf, så ni kan få en hint om när det är dags för föl

Caisa
0

Fölet brukar vända sig i magen ca tre veckor innan.

Tror ni att det är en skendräktighet kanske. Hur vet ni att hon var dräktig i november? Kände vet. innuti?

När mina ston fölat så har det alltid droppat mjölk timmarna innan men det är säkert individuellt.

Hoppas det blir en liten och att allt går bra i alla fall.