Jag blir så arg!
Inte för att det är nytt men vissa annonser är så XXXX dumma rent ut sagt, nog för att det verkar som några av ponnyerna är en shetlandsponny men sen….
För den som vill läsa sök på blocket efter:
Minishettisar och shetlandsponnyer sök i skåne, skurup
Jag har anmält annonsen för falsk marknadsföring, får se om blocket svarar mig.
Veritas odium paretFörvånad

Tragiskt!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ja och den där hingsten som de gått med är ju säkert godkänd och ifylld språngsedel på också

#2 Absolut 
#0 Full stam och pass - kan betyda precis vad som helst. Stackars dem som ev går på det där…
/Cattis
Ja, stackars dem som köpt något av de passande avelsstona betäckta med skäckhingsten…….
Tragiskt men vanligt förekommande annonser numer tyvärr.

Var det inte kattfolket (Elinor M - du visste väl detta?) som gjort upp ngn deal med Blocket (eller var det ngn annan annonssida) där man krävde regnummer på dem som angavs som raskatter eller liknande?
Man kanske kunde kolla med Blocket, om de kunde göra liknande för hästannonserna? Så att allt som anges som en specifik ras och fullstammad var tvunget att anges regnr på?
Då kan ju folk annonsera ponnyer utan stam som A-ponnyer, för det är de ju hur som helst…
/Cattis
#6 Det vore jättebra!

#6 Låter som ett perfekt uppdrag för brukskommittén 
/Cattis
#8 Taget!

Det är ingen idé att leta häst på annonssidorna. Det som utges för att vara Shetland är ändå inte det.
#6 jag har det uppdraget och har skrivit till dem några gånger men hittils inte fått svar.

#11 Trist… det hade ju varit himla bra om det gått.
/Cattis
Hade ju varit kanon om ett sådant förslag gått igenom för då vet man ju vad man köper och vad man betalar för. Är ju inte alla som kollar innan hur paset ser ut eller stammen om det är fullständig och godkänd eller hur man säger för nån kan ju säga treledstam men med en icke godkänd hingst.

Hittar ingen annons…
Jag upphör aldrig att förvånas över alla "seriösa" människor som annonserar ut sina ponnyer. Har sett ett antal annonser med rubriken "Fint avelssto säljes" och sen står det ingenting om stam, ålder, färg, meriter, föl hon haft… 
Eller alla annonser där det står "full stam och pass" men inte vad föräldrarna heter så att man kan dubbelkolla i webstamboken att de inte menar pass som korsningsponny eller nåt.
För att inte tala om mitt hatobjekt no.1, alla "seriösa" hingstannonser: "Min lilla älskling vill ha sällskap, endast 600:- per sto. Tyvärr ej stam, men han är jättyesnäll!" och så är det bild på en liten Mulle som ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag hittar heller ingen annons.
Däremot hittar man ganska ofta t.ex prickiga ( ! ) shetlands till salu på ex.vis Blocket.

#15 Inte bara på Blocket, kolla in hästnet, där finns MÅNGA prickiga "shettisar"
I förra veckans ATL var en artikel om en hästhandlare, vars dotter hade fått behålla den prickiga "shetlandsponnyn" för att hon tyckte så mkt om den.
Frågan är om det är artikelförfattaren, tidningen eller hästhandlaren som borde kontaktas.
Den är borttagen. Fick ett svar från annonsören alla var sålda…
#6 Men som shetlandsponny måste de väl få annonsera ut dem även om de inte har stam?? Dem kan väl ändå tillhöra rasen??
Jag tycker inte det är seriöst men rasen har dem väl?? Finns ju annonser om labradorer,chihuahua mm som är den rasen men inte reggade
En fundering bara och INGET påhopp.

#19 Har ponnyn inte känd stam räknas den som A-ponny, inte som Shetlandsponny.
/Cattis
Om de inte har stam, hur kan de då vara shetlandsponnyer?
För att definieras som shetlandsponny skall föräldradjuren vara införda i stamboken.
och HUR vet man att det är en sheylandsponny om den inte har någon stam som visar det? Det kan ju lika gärna vara en korsning som råkar vara liten…
Alla A-ponnyer är inte shetlandsponnyer….
Det finns en "uppfödare" i Skåne som avlar på prickar. Där finns hingstar i alla storlekar, och ett 20tal föl varje år. SHV har varit inblandad i "uppfödarens" verksamhet, bl a att få stopp på auktioner som hålls varje år.
"Uppfödaren" är inne på Ridsport i fokus ibland.
Jag hoppas jag fick skriva det här, fick en varning från Ridsportmoderatorn en anna gång. Fast då var jag lite argare förstås….

#23 Tror mig veta vem det är. Är det samma som har ett antal andra korsningar, av större sort, som det också tas föl på? Många, många varje år, efter deras egna hingstar som är lika mycket korsade dem.
www.stuteriprecious.se
Jag själv sysslar inte med avel men jag är ofta in och läser då jag gärna vill veta mer och en dag kanske jag tar ngt föl. Ren nyfikenhet kan det också kallas
Men får man inte avla på korsningar?? Vad är det som gör att så många är emot det?? Om man avlar till tex tävling eller tar ett föl som man ska använda om den då inte har stam men kanske är en super duktig tävlingshäst spelar det ngn roll? Är det negativt för andra som avlar med stamtavla?
#25 Ja, det blir negativt när du kallar den för något som den inte är. Tillexempel om du skulle avla på en korsning och sedan kalla den New Forest, för att den ser ut som en, när du ska sälja den.
Och sen tar du dessutom bara ett par tusen för denna duktiga tävlingshäst som är en "New Forest" när du säljer den. Många andra tar efter dig så att alla förväntar sig att en riktigt New Forest ska vara så billiga, och då ingen köper dom renrasiga hästarna måste man dumpa priserna på dessa.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#24 Japp!
#25 Here we go again. Det finns många trådar om detta på forumen. Själv skulle jag aldrig avla på en hingst som inte är godkänd. Att korsa raser ser jag heller ingen vits med. Det finns ju femtielva olika raser så någon ras borde man ju hitta.
Jag har en kompis som har ett travsto som hon betäckt med halvblodshingst för att själv få en trevlig ridhäst. Då är det helt ok tycker jag. Har man en trevlig individ och vill ha den "kvar" så är det väl helt ok att avla, OCH att använda en godkänd hingst då. Travare och halvblod ligger ju ganska nära varandra utseendemässigt.
Däremot har jga en granne som har en korsning arab/fjord. Den ser ut som ett lamadjur.
Och att bara producera föl med ovanlig färg för att få snabba pengar, nej tack!
"Part breed" är ju ett populärt ord och låter mer seriöst än "korsning".
Numera är ju även "korsningar" i många fall registreringsbara som egen ras…
Har haft en trevlig arab/nf korsning och är väl inte så emot korsningar, många duktiga tävlingsponnyer är just korsningar. Men att marknadsföra dem som något annat är ju naturligvis fel.
En annan märklig sak jag tänkt på är dessa irländska importer av okänd stam som tävlar på hög nivå? Varför är "alla" irländska importer utan stam? Ibland vet man pappan men inte mamman!???
(har förövrigt också en fjord/arabkorsning i stallet. ser ut som en vit fjording, gillar inte fjordingar..)
Den där människan har annonser ute hela tiden. Ett tag skulle hon köpa ston.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

# 29 Aha, är det dom? Annonsen var borttagen när jag kollade. Skulle "starta upp" i våras och sökte billiga ston. Hade jättefin nybyggd anläggning och både standard och minhingst mm. Tog ju snabbt slut som tur var :-)
På Blocket fanns det här i Höör tidigare en annons på en shetlandshingst som skulle säljas till avel. De som hade honom tyckte att han var så fin och gav så fina föl så att det var synd att kastrera och att han skulle säljas till någon som ville ta föl. Han hade ju tyvärr ingen känd stam, men var som sagt jättefin. Han kunde dessutom ledas med barn på ryggen, det får väl räknas som både bruksprov och utvärdering av temperament. ;-)

#30 *djup suck och himlande med ögonen* Nuff said.
#27 Misstänkte det. Inne på Ridsport läggs det ut en hel del bilder och annat på fölen när de kommer på sommaren, och människan ifråga hymlar verkligen inte med att det är kalasrena korsningar utan någon som helst eftertanke förutom att de ska säljas som ridhästar/ponnyer. Alla får väl göra som de vill, men när de som sagt säljs som Shetlandsponnyer, eller vilken ras det nu gäller fast de är korsningar utan stam, då blir jag ledsen i ögat.
www.stuteriprecious.se

#30 den hingsten måste haft många huggande spekulanter eftersom ägarna tyckte den var fin ;-)
Var och en har väl rätt att avla hur man vill, med stam eller utan stam, prickiga eller svarta. Men man kanske skulle kalla dessa som inte är renrasiga shetlandsponnyer för tex ponny av shetlandsmodell eller något liknande.
Jag vill ha full stam på mina shetlandsponnyer men jag har full förståelse för att alla inte tänker så. Jag vill ha renrasiga, registrerade hundar också, men inte gör det mig något att folk föder upp blandraser. Jag har sett diskussioner liknande den här på tex chihuahuaforum. "Hur kan man sälja oreggade valpar och kalla dem chihuahua?" Det är bara att inse fakta, det kommer att finnas "stam och renrasfanatiker" inom alla arter och raser likväl som sådana som inte alls bryr sig om stammar och avelsvärdering.

Angående den medlem på ridsport iFokus som diskuteras:
Alla får tycka vad de vill om denna persons hästar/uppfödning/avel, står var och en fritt. Men det är inte vidare bussigt att sitta här och kritisera henne inför alla.
Väldigt många på iFokus vet vem detta är (åtminstone till användarnamn osv) och jag tycker det är osnyggt att diskutera henne så här. Sorry, men det är inte okej.
Det hade kunnat diskuteras utan att utlämna så mkt info att många snabbt fattade vem det gäller. Sakfrågan är helt okej, men utan "personangrepp".
/Cattis
#35 - det spelar ingen roll eftersom det bryter mot skrivreglerna. Man kan inte göra undantag från dessa bara för att det råkar vara någon som inte bryr sig om saken…
Men då måste jag ju genast kontra - mycket av det som "diskuteras" är ju rena rama angreppen! Varför tas inte sånt bort genast? Vem har gjort reglerna? Samma person so m ser till att de följs?

#37 Kontra på du.
De övergripande reglerna är skrivna av iFokus och gäller på alla sajter i nätverket.
De mer sajtspecifika reglerna är skrivna just för denna sajt och i dem står bla att man inte får "baktala eller smutskasta personer eller deras verksamhet".
Det görs emellanåt ändå, men vi försöker att läsa igenom allt som skrivs och då vi ser sådanr säger vi ifrån.
/Cattis
Nu kom vi ifrån ämnet igen. I´ll rest my case och drar mig tillbaka. Ska aldrig mer skriva något elakt. Men ibland märker man ju att folk VILL provoceramed en tråd för att sedan kunna slå till med stora släggan.
Keep up the good work, Cattis, det gör du bra.
#38 I det här fallet så gjorde ju TS det. Baktalade/smutskastade personer genom att tala om var vi kunde hitta annonsen.
Hmmmm…var drar man gränsen?
Men vad sägs om denna annonstext då?
"korsnings vallack mellan minishettis och shetlandsponny. Storlek minishettis på träns"
;-)) Vet inte om man ska lägga betoning på ordet korsning ;-) för någon stam framgår inte av annonsen… men det är ju bara korsning mellan shettisar så kanske är den rasren???
Men mankhöjden är ju glasklar - bara att räkna ut baserat på tränsstorlek ;-)))))
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#41 haha, ja det var nog den "bästa" annonsen hittills