CEM
Existerar CEM på shetland, och i så fall, är jag den enda som inte har fattat att man ska testa sin hingst ?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Ja det finns på alla häst raser! Alla import hingstar som har betäckt eller som är godkända i annat land testas innan de får betäcka i Sverige.

#1 Alla hingstar som är födda i annat land skall testas.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jaså det gäller även hingstar som inte betäckt, det visste jag inte!
Detta krav är ej giltigt och godkänt av vår moderförening, ska ett sådant krav ställas på importerad hingst skall även samma test vara för de hingstar som leasas ut till andra länder…och så vitt jag vet behöver inte dom göra detta test???
Här hos os (i Finland) måste man ta CEM test av avelshingstar i varge år, före betäckningssäsongen börjar.

#4 VET du att moderlandet inte godkänner CEM test av hingstar? Varför skulle de motsätta sig det? Varför skulle de vilja att vi fick in det hit, då vi klarat oss från det just genom att låta testa alla hingstar som används i landet?
Har de sagt att de inte godkänner att man kräver tester på sina djur av veterinära skäl? Det undrar jag, och är det så fattar jag inte vad de pysslar med. Man vill ju inte ha hit smittor, det gäller alla raser.
/Cattis

Om CEM på SVA: http://www.sva.se/static/557.html
/Cattis
#7 Låter ju definitivt som något man inte vill ha på sina ston…
Usch vilken otäck sjukdom.
# 4 Är du säker på att moderlandet är emot testkravet?
Ingen person som är djurvän eller jobbar med djur vill väl att CEM får fäste i landet, det är ju för djurens bästa som testet krävs.
Det florerar så mycket rykten om moderlandet inte vill det eller inte accepterar dat, är det sant det som sägs eller är det illvilligs rykten som vill framställa Moderlandet som en pellejöns förening?
Är det inte så att för att få lösa licens på en hingst som varit utleasad i annat land, eller en importpålle måste den testas för CEM?

#10 Jo, men även de som godkänns här, men är födda i annat land måste kollas/testas.
/Cattis

Förstår inte varför ngn skulle vara emot ett sådant krav. Är väl ändå bara positivt att hingstarna ska testas, tycker iaf jag. Inte ngt som jag skulle vilja ha på mina djur.
# 11 Skönt att Sverige iallafall tagit sitt avsvar. Läste på någon travsida att det har varit flera positiva provsvar på travhingstar i år.
Men varför måste då inte alla hingstar cem testas, vad vet man vart stona har varit???
Jag menar att skall sådana tester förekomma, då skall det vara lika för alla, det är vad jag menar att moderlandet säger.

Finland o Sverige kräver CEM-test. Undrar om Norge o Danmark gör det också? Och om ex Holland o Tyskland gör det. Jag kan inte tro att moderlandet är EMOT att man minimerar risken att sprida en så avskyvärd könssjukdom. Vad skulle de vinna på det?
/Cattis
# 14 Från ämnet lite, ännu en anledning till att inte låta sin hingst betäcka ostammade ston, vem vet de kanske betäckte på grannen icke godkända importerade hingst förra året.

#14 Testar moderlandet alla sina ston och hingstar?
#X Vad är problemet? Att vi inte vill få in smitta från andra länder, är det så konstigt? På vilket sätt lyckas man få detta till diskriminering? Bara för att vi i Sverige kräver tester på olika sätt av djur, betyder det inte att de testade djuren på ngt vis nedvärderas eller diskrimineras. vi kanske tycker att vi har kontroll på de djur som finns här/är födda här. Men inte på de djur som är födda utomlands. Det är i praktiken omöjligt att hålla koll på vilka stuterier i andra länder som haft CEM. Kanske även på de vi har i landet, men iaf lättare.
Då skall vi inte rabiestesta hundar heller, vi har inte problem med rabies här som en del andra länder har. Men vi skall för guds skull inte diskriminera andra länders hundar. Så då är det bättre att vi tar hit smittan och hanterar den och dess verkningar på hemmaplan. Eller vad?!
VAR står det skrivet att moderlandet ICKE accepterar CEM-test av importerade hingstar? Jag har aldrig sett ngt sådant, och finns det ngt dylikt - då undrar jag vad de håller på med.
/Cattis
Men ett sto som är importerat och har blivit betäckt i sitt hemland. Det kanske går gall och betäcks i Sverige med hingst året efter och så är stoet smittat och hingsten hinner betäcka flera ston efteråt. Kan det fungera så med smittspridningen iom att inte importerade ston testas?. Någonstans måste ju hingsten få det ifrån och det borde ju komma från ett infekterat sto.

Okej, får jag ställa en fråga till då:
Alla ni som har godkända shettishingstar, har ni testat? Är det bara jag som är efterbliven, eller "ska" man det? Jag gör det såklart om det är säkrast! (Vilket det antagligen är!) Vem tar testet, veterinär eller annan?
www.stuteriprecious.se

Din hingst är född i Sverige och behöver inte testas, mer än om du ser symptom på att han skulle vara smittad av ngt.
Problemet anses som jag förstått det vara under kontroll i Sverige, därför behöver vi inte testa våra egna hingstar.
/Cattis

Okej, då är jag med! Funderade på varför jag inte hört att man ska det, om det nu var ett krav. Ingen stoägare har frågat om det, vad jag vet, så jag hade inte ens tänkt på sjukdomen förrän jag skulle betäcka mitt fullblodssto och var tvungen att vänta på hingstens CEM-testresultat…
www.stuteriprecious.se
Är det inte krav på att alla importhingstar, oavsett ras, ska CEM-testas innan de börjar verka i svensk avel?

#22 Jo, och också oavsett om de verkat i avel i annat land. Även om de blir gdk här först, skall de testas här. Till och med om de kommer hit som föl…
/Cattis

#15 I Danmark krävs inte CEM-test.
Eva-viruset, tas der inte lika allvarligt på det eller gäller de bara hingstar vid insemation?. Då skall ju alla hingstar testas.

# 25 Fullblodshingsten jag betäckte stoet med testades i alla fall för EVA, om jag minns rätt. Tror att det är krav på alla fullblodshingstar.
www.stuteriprecious.se

# 25 + 26 Vad är det för ngt?
#26. Varmblod och halvblod går under stränga regler med detta.
#27. Ett virus som sätter sig på blodkärlen, ses som ett infektionsvirus som typ förkylning men på ston orsakar ofta detta abort.

#28 Ok, tack för svaret!