Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 6049 ggr
ThiffannyJ
0

Hovböld

Är det någon här inne som har erfarenheter kring hovböld?

Blev hästen halt? Mycket? Hur lång tid tog det innan pållen blev bra? Blev den bra? Vad gjordes?

Vet ej om detta disskuteras innan, hittar inte tråden i alla fall.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

charlotta
0

Hej

Har haft en häst som fick hovböld (iof ej någon shetland). Men, det jag märkte det på var att han en dag när jag skulle hämta honom i hagen var så halt att han inte kunde gå ens. Hovslagaren kom ut och provade med visitertång, och fann då problemet, fick verka, det kom ut massor av var. Sedan fick jag ha på förband på hoven och rengöra noga varje dag. Veterinären var där också och jag fick ge honom spruta i ett par dagar med antibiotika.Det var på sommaren så han fick stå i en liten hage, innan han var så pass bra att han kunde röra på sig lite.

För min häst tog det nästan 2 månader innan han blev så pass bra att jag kunde sätta igång honom lite lätt igen. Men, tror det är ganska så olika från häst till häst.

Min häst blev helt återställd. Men, lite pyssel med skötsel och få bandaget att sitta på hoven var det allt…

Mina erfarenheter / Charlotta

Annette
0

Vi har haft hästar sedan 1981 och har aldrig haft hovböld. Men jag upplever det ändå som ett vanligt problem, många jag pratar med har haft hästar med hovböld.

charlotta
0

Hej

Glömde skriva att min häst fick det pga. att han trampat in en liten vass sten i hagen.

Mvh Charlotta

Karinj
0

Hej!

Jag har haft en shettis (Leonardo) som fick hovböld efter skoning. Han stod i "fångställning" (men bara med ett ben) och var nästan blockhalt.

Hovslagaren kom ut och tog av skon samt verkade rent. Hovslagern gipsade hoven och detta bandage skulle bytas varannan dag (om jag kommer ihåg rätt). Det var rätt struligt (och kletigt) att fixa detta. Leo blev dock bra relativt snabbt.

Mvh, Karin

Asagard
0

Jepp, hade en hovböld på min ridhäst härom veckan. Hon hade (otroligt nog), lyckats trampa in en söm i strålen. *suck*

Hon var blockhalt och ville inte ens stödja på benet. Hoven var varm och vid tryck reagerade hon.

Eftersom problemet satt i strålen, så la jag bara kompresser indränkt med jod på hoven och sen en plastpåse över och bandage. Platspåsen var för att det inte skulle komma upp bakterier underifrån.

Efter 3 dagar var hon ohalt igen. Nu går hon ute i hagen igen, men det dröjer innan jag rider henne igen.

Hade hon trampat in sömmen i hoven istället, så hade jag sett till att öppna upp, så var och blod fick rinna ut. Men, som tur var slapp jag det den här gången.

Charlotte-J
0

Hade hovböld på en 1 åring i höstas. Hon hade troligtvis (enligt Vet.) trampat på en vass sten. Åkte till kliniken med henne då jag upptäckt att hon haltade. Vet. kollade med visitertång och då sprack den så allt "gucka" rann ut. Den satt ytligt i bärranden. Vet. spolade och sprutade in Jodopax i hålrummet. Hon haltade inte efter behandlingen och mer har ej behövt göras så med tanke på vad andra skriver så hade vi väl tur ändå.

Amor vincit omnia Kyss

Hanna-D
0

Vi har haft hovbölder ganska ofta på halvblod, antar att det beror på att de tränas mycket mer och utsätts för mer risker att t ex trampa på något vasst och få hovbölder.

Ibland går de ut själv innan man upptäcker bölden men oftast behöver hovslagaren verka upp så bölden kan rinna ur. Har man riktigt otur kan det ta ett par månander innan hästen är helt ohalt. Brukar sätta en bomullstuss indränkt i jod i utgångshålet i ett par dagar.

Hanna-D
0

En sak till, det brukar gå att skynda på processen om man lägger ett våtvärmande omslag om hoven, t ex bomull dränkt i jodopax.

VeronicaP
0

Det kan ta lång tid innan det visar sig , ibland kan hästen vara lite småhalt för att nästa dag vara helt frisk för att sen en dag stå helt blockhalt med feber , har varit med om det några gånger, men som Hanna säger våtvarm omslag är ju aldrig fel..

Frida-E
0

Gammal tråd jag vet, men kan lika gärna fortsätta på den istället för att starta en helt ny..

Har en ponny som varit lite halt till och från. Min veterinär var nu ganska säker på att det är en hovböld eller en liten blödning i hoven, men det syns ingenting än så enligt henne måste vi vänta ut den och detta kan ta ett tag. Hon sa också att ett våtvärmande omslag brukar ju rekommenderas men då min ponny väldigt lätt får hålväggar och har nu även lite lite grann i den onda foten trodde hon inte det var bra med omslag för att risken att hålväggen då skulle luckras upp mer var stor.

Men jag känner mig lite frustrerad och vill inte vänta på att bölden ska uppdagas.. Har aldrig haft några hovbölder på mina hästar tidigare så jag vet inte vad som är bäst.. Ponnyn verkades för en vecka sedan och då syndes ingenting.. Ska hovslagaren komma ut igen och verka mera? Är det värt att testa ett våtvärmande omslag ändå? Finns det några andra knep? Ska jag bara vänta ut bölden eller åka in med pållen till kliniken? Han har inte ett dugg ont av detta när han går i hagen utan bara när han går på grus men jag vill ju att han ska bli bra så fort som möjligt..

Mulla
0

Hade hovböld på min ridhäst innan han såldes! Det kom till baka till och från en längre tid, kollades av både vet. och hovslagaren men dom såg den ej.. tock va det inget jag kunde göra tyckte vet. då den antagligen skulle försvinna av sej själv! Dom varna mej dock för att den skulle vandra uppåt! Då skulle de kunna gå illa! Det gjorde den dock aldrig och bölden försvann, idag är han fult frisk!

Ahnna
0

Vandra uppåt… Hur illa det blir beror ju på VAR den går ut. Har haft flera hovbölder på fullblodet som har gått ut vid kronranden helt av sig själva, hon har inte ens varit halt eller öm. Helt plötsligt ser man bara en liten bula vid kronranden och ett tag senare är den spräckt och så sipprar det lite var och blod.

Min hovslagare föredrar att bara göra ett litet hål in till bölden (om den går att hitta) så att varet kan rinna ut, men så att det inte kommer in så mycket skit underifrån, och för att slippa gips m.m. Sen, om hästen inte är halt, så sätter han sig upp och rider en sväng, så påskyndas hela processen. Har själv sett hans hästar gå från "ajajaj" till "ingenting" på ett par timmar med den metoden. Det som gör ont är ju oftast bara trycket som blir när bölden fylls med var. Släpper man ut varet så försvinner trycket och därmed förhoppningsvis smärtan. (Hovis ord.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[sl-80]
0

Hej! Har senaste tiden haft otur med hästarnas hovar. Nu senast har gammelhästen haft 2 hovbölder på två månader. Den senaste var så ond att jag trodde hon hade gått och brytit sig. Båda bölderna har suttit så långt upp att hovslagaren inte kunnat tömma dom genom sulan (isåfall hade det behövt gjorts på klinik). De har spruckit fram genom kronranden, den senaste tog 2 veckor aj aj!.

Eftersom veterinären uteslöt fraktur och hästen är omöjlig att lasta, så fick hon boxvila, butta, våtvarmt omslag med alsolsprit och noga koll om hon fick feber. Hovis var ute flera gånger, för att se om bölden krupit närmare sulan och det gick att tömma.

En av hästarna har haft problem med hålvägg i ena framhoven. Hon blev halt till och från på det benet. Inte alltid man fått helt rent med hovkrats och borste, då har hovis fått komma ut och skära rent. Någon dag senare har hon varit ohalt. Hon har inte alls haft någon djup hålvägg, men tillräckligt för att det ska fastna jord och smågrus som trycker. Trätjära sägs "dra" ut bakterierna och hindra från att det ska luckras upp mera, vet inte hur sant det är men vi har kört med det, speciellt när det har varit regnigt och blött.

Först trodde vi att det kanske kunde vara en hovböld, eftersom hålväggen var så pass liten. Det här var för ett år sedan och det har inte funnits några tecken på böld i hoven vid verkningarna, det var bara den här lilla envisa hålväggen.

Hoppas din ponny blir bra i sin hov snart.

Frida-E
0

Det som gör mig lite frustrerad är att både veterinär och hovslagare bara tycker att jag ska vänta ut hovbölden. Han ska gå som vanligt i hage och jag får gärna gå promenader med honom så länge vi går på mjukt underlag. Men ingen hovböld är ju konstaterad, eftersom vi inte hittat någon. (Dock reagerade han lite när de undersökte med visitertången, så veterinären utgår från det).

Så kan jag göra något annat än bara vänta och se? Jag vill ju att den ska uppdagas så fort som möjligt, för då kan jag ju utesluta alla andra möjliga orsaker.. Som sagt, både hovslagare och veterinär har klämt och kännt överallt, veterinären har även gjort böjprov och kan inte hitta att någon annan del än hoven är boven i dramat, men jag vill veta 100% att det är en hovböld. Blir lite orolig att de missat något i alla fall och sen får han gå flera veckor med hältan innan någon kommer på att "hoppsan, det var visst ingen hovböld utan något mycket allvarligare"…

Dock ska tilläggas att när han bara går i hagen där det är någolunda mjukt visar han ingen hälta alls, så jag tror absolut inte att han går och lider, då skulle jag åkt in till Strömsholm för länge sen..

AnnaLundin
0

Alltså, det är bara dumt att börja skära sönder hoven för att försöka hitta en eventuell hovböld om man inte är säker på att det är en sådan. Det ÄR bättre att vänta ett par dagar och se vad som händer om man inte är bombis. (spontant så undrar jag om de hittar något som skulle kunna vara ett "ingångshål" till bölden? sådana brukar man nästan alltid hitta i lamellranden när det finns en böld)

Skulle det vara en blödning i hoven - jämför med en "blånagel" på dig själv - så är det dessutom så att man INTE ska skära upp och dränera sådana utan de bör få läka ut orörda.

Är han knappt halt på mjukt underlag så finns ingen anledning att jäkta.

Ge det en vecka och se vad som händer, är han inte bättre så är det kanske läge att göra en ny undersökning. Men något "allvarligt" brukar det inte vara om de inte visar hälta alls på mjukt underlag.

//Anna med hovslagarutbildning i bagaget, om än knappt aktiv längre…

Frida-E
0

#15 Tack för ditt svar, känner mig genast lite lugnare.. Det är bara så jobbigt och se sin ponny halt och inte kunna göra något..

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

[FiaDodis]
0

Hade en hovböld i höstas på min storhäst. Det visade sig med hälta, ringde ut distriktsvet som konstaterade hältan men då min häst inte gick med på att böjas för att lokalisera hältan så blev det utskrivet smärtstillande i 5 dagar + sjukhage sen inge mer!! Vet lyfte inte ens och kollade i hoven med visiteringstång! Det är dock inga problem att göra på min häst.

Han blev stående i sjukhage i 3 dagar till och ingen förbättring han blev bara sämre och sämre även i humöret. Då lastade jag och tog med honom till hästkliniken, där kollades det hur halt han var sen upp med hoven och klämdes med tången, då fullkommligt gick han i taket. Hovböld som fått vara i fred i 3 veckor!! Gissa om det kom var och blod ur den! I massor!

Sen förloppet lika som andra skrivit och berättat om MEN jag fick lära mig att göra ett gipsbandage, ta bort gipsbandage, göra rent, på med nåt des inf medel, lägga tryck mot den halva del av hoven som var uppskuren, sen gipsa om. Det fick jag göra varje dag i 1 vecka.

Är man noga och sköter om på bästa sätt som oftast hovslagare och vet rekomenderat så får man oftast bort den snabbt. Allt var och "gegg" var borta efter denna vecka! Då kom min vanliga hovslagare och skodde om med sula och den fick han ha i 3 månader efteråt eftersom hoven måste läka ihop och växa fram tillräckligt med hov så att han inte var öm längre.

Det är tråkigt när sånt händer men det händer och då ser jag det som att man får lära sig nåt nytt och det är nyttigt med erfarenheter! En av mina kompisar som har häst i stallet bredvid mitt stall kom varje dag och hjälpte mig så vi turades om att göra denna gipsning så även hon fick lära sig!

Tack och lov att man har vänner som hjälper en när det behövs!Glad

I och med denna hovböld så satte jag in HÅRDARE regler i mitt stall, jag är noga med sopning men nu SOPAS det upp allt mikroskräp, eftersom det är så lätt att hästen trampar på nåt litet vasst och vips en hovböld. Jag gör allt för att minimera risken för skador!

Ellinor Johansson
0

Ibland kan man var tvungen att röntga för att se hovbölden.