Silverbrun
Såg en annons där det såldes silverbruna shettisar. Finns den färgen på shettis? Hur ser dom ut?
Vad jag vet så är den genen inte bevisad att den finns. Troligtvis så är det en fux.
Smidigast är ju att DNA testa.
Delad glädje är dubbel glädje :)
kan du länka till annonsen? Får man göra så?
Tror jag sett samma annons på två st men bilderna visade tyckte jag två skäckar ev rödblack skäck eller isabell skäck. Nu är inte jag nån expert alls på färger men i mina ögon om det är samma annons så såg de ut som de färgerna. Stod silverbrun i annonsen men jag såg skäckar i ev ovanstående färger
Man har hittills inte hitta någon ponny som varit annat än fux, av alla de misstänkga silvershettisar som testats.
Det är troligen "mushroom" som spökar även i detta fallet.
Leta reda på länken till Kellas stud på www.shetlandsponny.com (utländska stuterier), där finns massor att läsa om mushroom, som verkar vara ett "nytt" färganlag.
Annonsen är borttagen så man kan ju inte be om foto. Nån sa att dom såg ut som "vindott" (islandsfärg).

#Anna, hittar inte länken då hänvisade till ang. "mushrooms" Kan du hjälpa mig. Är intresserad då jag troligen har en "muschroom"
#0 Jag vet inte om färgen finns på shetland, men om du vill se hur färgen ser ut på Islandshäst så klicka på den här länken: http://www.silverkedjan.se/ny/farger/del4.html
och direkt till mushroomsidan:
På islandshästarna som födds silverfärgade är ögonfransarna alltid kritvita och hovarna är/blir randiga. Vet ej om det är lika på shettisarna om de är silverfärgade.
Bilden på hoven är ett islandsföl
#1 Går det att dna-testa för silvergenen?

#10 Näe, men man kan testa de sk silverbruna och se om de har "fuxgenen". Har de den, är de röda och inte silverbruna. Hittills har som sagt igen testad "silvershetland" visat sig vara annat än roligare nyanser av fux.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det GÅR numera att DNA-testa för silvergenen.
Det man kunnat göra tidigare har varit att kolla ifall hästen haft inget, ett eller två anlag för rött (fux). En silverbrun eller silversvart häst är ju svart eller brun i grundfärgen och måste således ha minst ett svart anlag. De som kollats med denna metod har samtliga haft två röda anlag = fuxar. Man har däremot inte kunnat kontrollera OM det funnits ett silveranlag hos dem.

#12 Okej, det visste jag inte. Sorry!
/Cattis

#8 Tack Anna! Har varit inne på sidan och lästa och tittat på bilderna. Kul att läsa om detta!
finns ganska många "silver-hästar" att finna i webstamboken dock

#15 Ja, men många reggas som silver för att det låter "käckare" och kanske kan det dessutom inbringa ett lite bättre pris vid försäljning… :(
/Cattis
Skulle gärna lägga några extra kronor för en shettis som ser ut som dom på den engelska hemsidan… Vilken mysig färg.

Vi har fött upp ett sto, Rosengårds Hetty, som vållade en del diskussioner när hon blev registrerad som silverbrun. Vill med en gång tala om att vi själva registrerat henne som fux, men vid 3-årspremieringen ändrade domaren färgen till silverbrun.
Sedan, trots alla undringar om detta, hann vi aldrig skicka in något prov för att få reda på hur det förhöll sig - var det fux eller hade det smugit sig in någon mystisk gen som orsakat silverfärgen? Det fick vi aldrig reda på eftersom hon till vår stora sorg avled några veckor efter att hon fött sitt första föl.
Hon finns för övrigt med på länken till Kellas Strud, lättast att hitt på den andra länken i slutet av presentationerna, jag tror det var på sista sidan. Numera kallas färgen Mushroom och det tycker jag är helt OK så länge det inte finns något silver påvisat. Läcker färg i alla fall, inte sant? Kul med det var ocskså att hon växlade färg med årstiderna, från nästan chokladbrun till apelkastad brun till nästan beige.
Här är ett kort av henne som 3-åring.
Trodde jag ja! OOj då - jag råkade knappa in den bilden jag tänkt lägga in på nästa inlägg för att presentera Hettys enda avkomma, Rosengårds Nadja och hennes första föl Rosengårds Quinsey Jones, som är 3 månader om några dagar.
Nästa inlägg blir alltså en bild av Hetty!

#19 Vad fin Hetty var, synd att ni inte fick ha henne kvar längre.
Om hon hade någon silvergen, så tror jag att hon i så fall var silversvart. Dom silverbruna är mycket mer "rödbruna" i grundfärgen och med klart svart på benen.
Jag har själv haft silversvart islandshäst och Hetty var mycket lik min Tindra, lägger in en bild på henne så får du se.
Minns du om Hetty hade vita ögonfransar? Det har alla silverhästar…

#20 Jag har för mig att hon hade det, men jag kan inte svära på det. Dessutom hade hon sån lång lugg att färgen inte syns tydligt på ett enda foto heller.
Men jag var ute i hagen för någon dag sedan
och tog ett kort av hennes mamma, Kompis Pretiosa, och där syns det ganska tydligt att hon har ljust gulvita ögonfransar. Tror du att hon alltså skulle kunna ha en silvergen undanstucken någonstans?
Efter ett gott råd från en shettisvän sparade jag faktiskt en tuss svanstagel från Hetty när hon dog, trots att chipsmärkningen inte börjat då, så jag skulle faktiskt kunna skicka ett prov för DNA-undersökning - i vetenskapligt intresse.
#21 ja gör det
skulle ju vara kul om silvergenen kunde hittas inom shetland.
Hetty var hur fin som helst och hennes mamma också för den delen.

Jag tycker att det syns på samtliga "silvershettisar" att de är röda, de har ett helt annat rödaktigt lyster i pälsen än silverhästar (islänningar). Har på sistone fått möjlighet att studera en "mushroom" (det bär mig emot att kalla det för det, det är ju en FUX!) på nära håll under en tid och både i sommarpäls och vår/höstpäls tycker jag att det syns tydligt att det är rött i "botten". Har träffat rätt många islänningar med silver, har bland annat en granne som har en, och det är inte tillnärmelsevis samma lyster eller nyans.
Inte för att låta negativ eller för att spräcka bubblan, men jag tror verkligen inte att silver finns i renrasiga shettisar.
Ljusa ögonfransar är det många färger som har, däribland många fuxnyanser.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag håller helt med #23. Visst vore det roligt om det fanns "silvershettisar", men dessa som kallas "silver" är bara olika fuxvarianter. De är vackra och speciella, men genetiskt sett är de fuxar.
Tex Hetty som nämns här ovan, hon är inget annat än en fux, tyvärr. Det är omöjligt att hon skulle ha något silveranlag (visst kan det vara så att det finns ett "mushroomanlag" som ger en speciell fuxvariant men det har inget med silver att göra det är fortfarande genetiskt sett en fux)

Men det är ju just det jag tycker skulle vara intressant att få utrett och eventuellt bekräftat av någon som forskar i det "på riktigt".
Kanhända är det Mushroom, kan händ fux, men något rött har Hetty aldrig haft. Om du tittat på den angivna länken ser du också att Mushromarna (något försvenskat) har flera olika nyanser av färgen, och förmodligen (gissning) har de olika grundfärger, eller vad man nu ska kalla det. För övrigt tycker jag Mushroom är en förträfflig benämning på färgen, som verkar bli allt vanlligare, och ofta med Rockall någonstans i bakgrunden.
Det där med Pias ljusa ögonfransar skrev jag mest på skoj, jag vet finns många fuxar som har det. Som du märker var det klokt nog ingen som tog det på allvar.

Ulla och Pernilla: Era hästar är jättevackra!!! Tycker det är spännande med denna färg, vare sig det är mushroom, silver eller "ovanlig" fux. //Erica

Jag har, enligt andra, en "mushroom" hemma i hagen. Troligen har han ärvt sin färg från Gletness Rockall som finns på både mor och fars sida. Detta var inget jag kände till och blev väl ganska förvånad när vår kille föddes med den ljusa färgen. Då han senare fällde sin fölpäls och bekände färg var det någon som berättade för mig om begreppet "mushroom". Jag tycker väl själv att det inte är så viktigt vad det står för färg i passet, (han är registrerad som rödskäck). Han är fin och go som han är, tycker vi.
#28 ååh vad fin hon är Tigra :o)

Verkligen vackra pållar #27 och #28! Och jag håller med dig #30! Det har ingen betydelse vad det står för färg i passet! Jag tycker bara det är är ett intressant mysterium hur färgen uppkommit. När vi började med vår avel för20 år sedan kommer jag inte ihåg att man såg den någonstans.
Jag ska faktiskt skicka in tageltussen för analys och få svart på vitt vad det är för färg våra Champinjoner har.
#32 glöm inte att upplysa oss om resultatet
#32 - är det hårrötter med på taglet du har?
OM inte så är det betydligt svårare för dem att plocka DNA ur taglet.

#33 Visst, så klart jag gör!
#34 Tyvärr är det nog inte det - Hetty var inte här hemma när hon dog, jag fick taglet skickat till mig, så jag vet inte om det rycktes så att hårsäckarna är med. Svårt att se. Hoppas det funkar ändå. Annars är det kört.
Personligen tror jag inte att silveranlget finns i Shetlandsrasen. OM det hade funnits borde det funnits många silversvarta shettisar, eftersom svart är en mkt vanligare grundfärg hos shetland är brun.
Mushroom verkar ju däremot finnas och många verkar komma genom rockallblodet, ex har ju Rosengårds Hetty Kanteborgs Sprite som far……