Ansöka om RSnummer
När jag ska skicka in avelsvärderingsbevis till Fredrik, ska det vara originalet som jag fick på prem. eller en kopia på detta? Ska även blanketten med ansökan för ägarbyte, pass mm skickas med? På den står i kolumnen RS-nummer "bifoga avelsvärdebeviset (kopia)"
Bara så jag gör rätt direkt….

Jag brukar skicka in passet och originalet av protokollet.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Om man inte har protokollet hur gör man då? Jag har ett sto som fick diplom på 3 års prem -03. Hon stamboksfördes inte då. Jag köpte henne -05, men jag fick inte med protokollet. Går det att stambokföra henne ändå utan att visa om henne? Någon borde väl ha kopia på protokollet, jag vet inte ens var hon visades, går det att ta reda på?
#1 Tack för svar, då gör jag så.
#2 Tror att du måste stambokföra det år hästen visas.
Amor vincit omnia 

#2 Om du kollar med SH så kan de säkert se var och när ho visades. Sen om du kan få fram en kopia vet jag inte.
Man kan ansöka om RS-nummer i efterhand, man behöver inte göra det samma år som hästen visats.
/Cattis
# 2 Eller också kan du vias henne på sommarpremiering sommaren 2009 och då får du ett protokoll att skciak in för ansökan om stamboksföring.
#5 Men har det inte varit så förr att det var tvunget att ske visningsåret?
Amor vincit omnia 
Om man visar och känner att man vill försöka "komma igen" ett annat år med förhoppning om högre poäng (skickar alltså INTE in blanketten för RSansökan) utan lägger detta "åt sidan", KAN/FÅR man göra så? OBS gäller INTE MIN ANSÖKAN, såå nöjd så

#7 Det var länge sedan.
#8 Ja så kan man absolut göra, men resultatet från i år (det sk sämre protokollet) syns ju hur som helst i tex webbstamboken senare.
/Cattis