Lammullsvante
Nu har jag just tvättat min lammullsvante.
Hur skall den torka? Av sig själv eller kan den torktumlas?
Jag har tyvärr inga tvättråd, men litar på att någon här vet svaret
.

Ingen aning! Jag borde också göra det, med tanke på att min blivit lite svart efter alla mina "fuskbad". :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag hade inte vågat torktumla lammull. Så låt de självtorka mitt råd

Jag har också tvättat min idag men efteråt såg den ut som ett dränkt marsvin. Den blir nog aldrig sig själv igen. I alla fall så hängtorkar den nu i torkrummet i stallet så imorgon får jag se resultatet. Nu känns det som en ny måste inhandlas men innan morgondagen så hinns det tyvärr inte.

Ull ska inte tumlas om man inte vill tova…

Då får den fortsätta hänga sig torr.
Tack för hjälpen
.
Ehh ursäkta, men vad har man EN lammullsvante till?

Men de där fällarna man har till barn ni vet när de ska sova de kan man torktumla svalt så blir de så där fluffiga igen ;-)

#6 Putsar hästen med :-)
/Cattis
Jo jag misstänkte det! Som en sista finish eller?
japp, som en damm-borste, fast mkt mkt bättre resultat…
Litegrann som när man använder en sån där microfiber duk och dammtorkar med :o)

#9 Precis! Och har man, som jag brukar, fuskbadat så försvinner sån där skit som envisas med att komma upp till ytan när man tar på hästen. 
/Cattis
#11 lammullsvanten är en shettisägares bäste vän :o)
#11 Fuskbadat….innebär det torrsim?

#13 Nja, det betyder snabb avsköljning av lera på kroppen och tvätt av man o svans. Är lite kinkig med att tvätta dem för mkt när det är så här kallt - lösdrift du vet… :-)
/Cattis
#14 Ja lösdrift är ju ett j-a sk-t!!!!
Jag kommer inte att tvätta Bonnie så värst heller. Hon är inte så mycket hanterad, och jag vill inte göra henne upprörd! Men det gör väl inget om BIShästen är lite dammig?

#15 Nej vi ursäktar dig nu när det kommer gå så bra! :-)
Lösdrift = underbart! Vi kan fightas om det under kvällen i morgon :-P
/Cattis
#16 Ja och då blir det inga lammullsvantar!!! Nu går jag och lägger mig. Natti natti!
tacka vet jag både lösdrift och stall… Behöver inte ställa mig på ngn sida där, båda har sina för- och nackdelar :o)
Jag brukar borsta igenom lammullen med en hundkard, den blir som ny då

Jag andvänder nylonstrumpor till att göra finputsen med.
Jag har några lammullsskinn, ett i barnvagnen, ett i sovrummet mm. Jag tvättar dem på skontvätt i maskin. Sedan torktumlar jag dem. Någon gång har jag låtit fällen hängtorka och det gör jag inte om - det blev otroligt stelt. När jag tumlar dem blir de mjuka och fluffiga.

Är lammullsvanten tovad bör den torktumlas på tex. skonsam värme. För är den tovad då ska den vara valkad så den är färdig och inte krymper mer. Men är den stickad eller nåt vet jag inte, då kan den ju krympa… Hm, var köper ni dessa? Fast själv kör jag inte med nån "skontvätt" på min shettis, det blev tre inlöddringar i Yes och sist balsam, hon är isabell. Så nu vet jag varför svartingarna är så poppulära utställningsshettisar, det där med stam osv. är bullshit
.
#22 Jag tror att #0 menar lammullsvante i skinn.

#23-OK, då var det en annan grej. Var finns dessa att få tag på?
#24 De finns i princip i alla hästaffärer.