Hva avler en gulsvart?
Hvilke farger kan man få med en gulsvart hoppe?
Hvordan ser man at ponnien er gulsvart?

En gulsvart har lyst anlegg på samme måte som en palomino,cremello eller borkete hest. Dvs. at den da vil kunne avle føll med lyst anlegg på lik linje som disse. Men en gulsvart må ha minst en forelder med lyst anlegg, dvs. gulsvart-borket-palomino-cremello for å bli gulsvart. Gulsvarte føll er født med lyse "tuster" i ørene, og etter en tid vil man tydelig se det bla. på mulen(se bilde)- som voksen vil den se vanelig svart ut. Føllet på bildet har borkete far.

Ett annet kjennetegn er at gulsvarte føll er født extremt svart- kullsorte- og ikke vanelig gråaktige som svarte føll vaneligvis er…
#0 En gulsvart har ett gulanlag på svart grundfärg. Gulanlaget bleker hästens röda färg. Även svarta hästar har rött pigment, men till skillnad från de bruna (brunanlaget begränsar den svarta färgen) och fuxarna (som bara har rött pigment), syns inte deras röda färg lika mycket. Det innebär att när den röda färgen bleks på en svart häst så syns inte det så tydligt. Därför är det ofta svårt att se att en gulsvart häst är gulsvart och inte svart. Som Tonje skriver så har de ofta gulaktiga tofsar i öronen, ofta lite gulaktiga eller "chokladfärgade" runt ögonen och i ljumskarna. Lite blekare än svarta i största allmänhet kan de också vara.
Att de som Tonje skriver föds mer kolsvarta än de som sedan blir svarta (som istället föds älg-grå) vet jag däremot inte om jag håller med om. Detta är ofta fallet på skimlar, att de föds med en extremt mörk nyans av sin grundfärg, men det har inte jag kunnat se på gulsvarta. (Därmed inte sagt att det inte är så, men jag har inte den erfarenheten.)
Vad en gulsvart häst kan LÄMNA beror på om hästen har rött anlag eller ej. En gulsvart som har rött anlag kan i princip lämna svart och rött (samt brunt om den betäcker ett rött sto med brunt anlag, eller ett sto med brun som grundfärg), och sen kombinerat med gult, dvs även gulsvart och isabell/palomino (samt gulbrun om mamman har brunt anlag eller brun som grundfärg.
Det är 50% chans att hästen lämnar vidare sitt gulanlag. Korsas den däremot med en annan häst som har gulanlag, så är det fortfarande 50% att avkomman blir "gul" (heterozygot för gulanlaget), MEN det blir dessutom 25% att avkomman blir cremello/perlino, dvs får anlaget i dubbel uppsättning och därför blir blåögd och helt vit. De sista 25% blir enfärgade.

#7 Fast ETT föl, eller möjligtvis två, är inte bevis nog för mig. :) Jag har sett svarta föl som har fötts kolsvarta, och även de som fötts "älg-färgade" som de "ska" göra. Att två gulsvarta föds kolsvarta kan ju vara en naturlig variation eller bero på föräldrarnas färg liksom. Har du fler bilder på nyfödda gulsvarta?

Jag håller med #8 helt o hållet. Det är inget bevis alls i mina ögon, då flera av mina (o andras jag sett) svarta har fötts kolsvarta.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ja det kan være, begge disse føllene er etter min hingst og er de ensete svarte føllene han har gitt. Min hingsts far var gulsvart (reg. svart)- Robertino RS 96. og også han var etter hva jeg ble fortalt kullsort som liten. MEN det kan jo være det ligger på de linjene. At de er kullsorte som nyfødte er ikke noe jeg har funnet på - men lest om på en amerikansk side om fargegenetikk, skal forsøke og finne igjen den linken. Om noen andre har bilder av gulsvarte føll synes jeg de ville være morro å se!

Interessant! Jeg trodde de føllene som ble født kullsort ble skimmel. (en av foreldrene må være skimmel) Men jeg forstår at også vanlig sorte hester kan være født kullsort.
Jeg har også hørt at de gul-svarte er lysere i ørene når de blir født. Men kan de som er sort også være født med lysere hår i ørene? Har bilde av et svart nordlandshest - føll født i år. Det har brun mor og far, men er lys i ørene!
#11 Ja, även de som blir svarta kan födas med ljusa hår i öronen. :) De kan även ha det hela livet i vissa fall. Det är dock inte lika vanligt som på gulsvarta hästar.
Det finns ju även svarta hästar som t.ex fått vit/ljus svans. Speciellt efter en viss linje. Likadant är det förmodligen med andra särskilda saker, som ljusa hår i öronen eller att de föds kolsvarta, att det finns i vissa linjer.
Vanligtvis är det som du säger, att de som föds kolsvarta blir skimlar, men det finns ju undantag. :)
Oops, dubbelt.
Har ett stoföl i år som föddes helt "korpsvart". Har aldrig sett det tidigare utan bara sett dom svarta som föds nästan musgrå. Hon har svart mamma och fux pappa.
Amor vincit omnia 
När våra Tiger föddes var också helt korpsvart, det fanns inte en skiftning i pälsen. Mamma är fux och pappa brunskimmel. Efter 1 1/2 månad började han bli ändra färg till svartskimmel.
Jag har haft ett föl som var gulsvart, hon var typ Cocacola-färgad när hon föddes och som liten, har tyvärr ingen bild…

Takk til alle svar. Har vel fått den info jeg trengte om fargen nå. Ble ihvertfall litt klokere.