Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 739 ggr
[Teddy]
0

Vilken klass?

Om jag visar mitt sto på utställning nu i november, är det då klass 12 eller 13? Hon har   fölat i år.

Milla
0

det beror på om hon har sitt föl vid sidan eller om hon har blivit avvand

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Teddy]
0

Han kommer att visas också, och är nog avvand då.

Annette
0

Vad kul att den lilla familjen kommer till Vreta Glad.

Cattis
0

#2 Jag skulle anmäla henne i klass 12 iaf, för att hon ju har varit fölsto hela sommaren. Känns mest rättvist.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Teddy]
0

#3 Jo du, då får du ha kameran redo! Men det blir ingen Nicklas…. Det blir för många att be andra hålla reda på.

Annette
0

#5. Det blir ingen Eros heller :) Han har just återupptagit sin karriär som arbetshäst istället ;)

Kameran är som en scout, Alltid Redo Glad.

sanne
0

#4 men är det inte så att om fölet är avvant o ej går vid sidan så ska stoet anmälas till klass 13 ?! så var det för några förra året i november ivf. jag kan iof hålla med om at ett sto som haft föl vid sidan ej ser likadan ut som gallstona, men jag tror faktiskt att det är så… men rätta mig gärna..

Kristin, vet du ???

Cattis
0

#7 Det kan säkert stämma, jag har inte varit i den sitsen själv så jag vet inte.

Jag tyckte det var bättre med formuleringen "Ston som fölat 2008" och "Ston som ej fölat/fölar 2008".

/Cattis

sanne
0

#8 det kan jag hålla med om ! för har dom fått föl det året så ser dom inte ut som ett gallsto.

till dig som ställde frågan, ring de ansvariga för utställningen så det inte blir problem för dig sen.

RebeckaSvensson
0

När fölet är avvant ska stoet gå i klass 13.

Cattis
0

#10 Ok, tack för besked. :-)

/Cattis

Annette
0

Luddiga regler, tycker jag. De bör allt ses över en gång till.
I november har inte särskilt många ston haft avvanda föl någon längre tid. Vore mer rättvist om de gick i klass 12. Föl vid sidan borde gälla hela året.

RebeckaSvensson
0

#12 Kan inte mer än hålla med dig om vad du skriver.

AnnaLundin
0

Sen är ju då frågan vad som händer om man anmäler stoet till klass 12 även om fölet är avvant, om fölet kommer med på utställningen… Det går ju att knata runt med fölet bakom sin mamma inne i ringen även om de inte bor ihop till vardags längre - om man nu vill hårddra det hela.

Själv väntar jag till i slutet av november med avvänjningen, då får grabbarna bli sambo med unghingsten i stället.

[Teddy]
0

Jag anmäler henne som sto med föl vid sidan. Håller med dig Cattis (as always) att det borde heta Sto som fölat 2008 osv.

Hon har ju föl vid sidan, och i mitt sätt att tolka det, har hon föl vid sidan året ut, oavsett om fölet är avvant eller ej. För hon är ju inget gallsto?

AnnaLundin
0

#15 - det som krånglat till det är de där stona som fölat men där fölet dött vid fölningen eller strax efteråt. De stona är ju i praktiken gallston eftersom de inte har några föl vid sidan so suger ur dem.

[Teddy]
0

Tänkte inte på det…… Men som du säger, de är ju faktiskt gallston.

AnnaLundin
0

En fundering

Man kanske skulle kunna ha någon form av tillämpningsanvisning, att ston som gått med föl vid sidan i t.ex minst 4 månader under året ska gå i klass 12.