Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4472 ggr
QuickStep
0

Gödselfråga

Hur har ni löst gödselfrågan i ert stall?
Har ni gjuten platta?
Vem tar bort gödslet?
Eller sprider ni själva?

Jag är i första stadiet att bygga stall och har fått offert från bruksbalken.se och nu är jag på steget i hur man löser frågan om gödslet.

Behöver höra och få lite tips på hur ni har det.. Sen är det väl olika från kommun till kommun.

VeronicaP
0

Gödselplatta och vi sprider ut det själv

AnnaLundin
0

Vi har en gigantisk gödselplatta med drygt 1 m hög betongvägg¨åt två håll (+ väggen mot ladan) och urinbrunn. Den rymmer mer än 2 hela vintrars gödsel….

Plattan fanns när vi flyttade hit, gårdens förra ägare var grisuppfödare….

Vi hur in en kille från Maskinringen som hjälper oss att tömma plattan och sprida ut gödseln på våra egna marker, ffa sommarhagen. Vi sprider på hösten så växer det bra på våren.

Ahnna
0

Har en rätt liten gjuten platta med en dryga metern hög stenmur runt 2 sidor, på den 3:e sidan ska det byggas en löstagbar vägg i trä, så att man kommer åt gödslet med traktor. (Vill ha en vägg där för att kunna packa mer gödsel på plattan mellan traktorns besök.) Den 4:e sidan lämnas öppen för att komma åt att tömma kärror, etc.

Har en granne som än så länge har tagit hand om mitt gödsel, samt att jag själv använder en del i min trädgård och ger bort lite varje säsong till andra hobbyodlare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

OzzyochJag
0

Vi mockar i en kontainer som vi kör och tömmer hos en man som hanterar gödsel. Nu har vi ju bara två små hästar så det blir inte så mycket gödsel.

UG
0

Vi har fått godkänt av djurskyddsinspektören (hon sa att hon har mandat att godkänna sånt) att lägga gödslet på stuka. Vi mockar i en traktorkärra som vi sedan tömmer av på stubbåkrarna. Där ligger gödseln tills bonden plöjer ner den. Vissa åkrar plöjer han på hösten och andra på våren.

Det kommer även mycket folk med släpkärror till oss som vill ha gödsel till rosorna ;-)

Carita
0

Har gödselplatta, det som vi inte själva sprider ut hämtar NCC och byter mot gruslass en super bra deal då det blir mycket skit på 15 stora och 3 små hästar.

h00jff
0

Vi har en gammal gödselplatta. Grannbonden tömmer den vid behov och sprider den på sina åkrar.

QuickStep
0

jag ska höra med granngården att få sprida på deras åkrar. tänkte ha torv i boxarna då blir d kanske lättare o bli av med det…
undrar vad d kostar o få hit en som kan sprida. vi har en hjullastare att köra med men ingen dragkrok längst bak.. vad kostar en spridare?

Silenos
0

Jag köpte en liten begagnad container från ett åkeri. Betalade 4000 kr för den. Containern passar på grannbondens lastare.

Han tömmer den ( ca var 8e vecka ) för 200 kr/gång.

RebeckaSvensson
0

Vi har en stor gödselplatta med urinbrunn. Får plats flera vintrars gödsel om det skulle behövas men vi sprider själva ut det varje höst och vår på fälten, inte i hagarna.

Lise
0

Vi har gjuten platta och gödselmask. Vi brukar tömma en gång om året och det kostar 500 - 1000 kr i arbetskostnad + 50 kr kubikmetern, så det blir ganska dyrt. För var det lättare att bli av med gödslen då lanbrukarna fick lägga den direkt på åkern.

ZABA
0

Lösdriften: Mellan 7-8 ponnyer. Halmbädd som bäddas rent minst en gång per vecka. Mockas ut en gång per år. Gödslet körs i vagn och tippas hos granne som i sin tur plöjer ner det/gödslar sin fantastiska tomatodling.

Stallet: 7 boxar. Halm i de flesta boxar men även spån/torv. Mockas varje dag. Läggs på vagn som behöver tömmas ca varannan vecka. Det tömda materialet läggs sedan hos en annan granne i väntan på att plöjas ner på åkern.

stallostby
0

vi är i tagen att gjuta platta. Men har fått reda på av entreprenören att det kostar minst 60 000 kr! förmodligen 90 000 kr!!! då troligtvis betongen inte var inräknad. SINNESSJUKT!!! till vilken nytta? Förorening?? pyttsan! Kan inte EU ge sig på de riktiga förorenarna typ kolkraftverken i polen, tyskland mm?? Jag bara undrar…………………….

förresten så kommer ju skiten ändå ändå ut på marken när den sprids, så vad fn  är skillnaden??

AnnaLundin
0

#11 - man får sprida gödsel direkt på åkrarna, däremot är många bönder tveksamma till hästgödsel bl.a beroende på vad man strör med.

#13 - det är en attans skillnad på att sprida ett tunt lager gödsel på en åker som ska odlas eller att lägga det i en hög på ett och samma ställe. Gissa var det förmodligen hamnar mest restprodukter i marken och grundvattnet….

Varför inte bygga en ram själva och sen köpa in ett lass betong?

RebeckaSvensson
0

#14 Under vissa perioder får man sprida det på åkrarna. Tiderna när man får göra det varierar beroende på var man bor.

Fiona
0

vi har gödselplatta och kör ut det själva !

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

stallostby
0

#14 det kan knappast var någon skillnad i totalmängd gödning!!!! allt hamnar på samma ställe till slut…ge er på de riktiga miljöbovarna istället för enskilda människor!

AnnaLundin
0

#14 - skillnaden är att en mindre mängd utspridd på större yta kan växterna ta hand om. Om allt hamnar på samma ställe så blir det BARA överskott som förmodligen läcker ut i omgivningarna.

stallostby
0

#18 Nja…det tror jag inte på.. så länge inte lakvatten rinner ofiltrerat ut i en större sjö. Det flesta gödselstackar ligger inte direkt intill vattendrag av betydelse..

Även om det läcker ut i en liten omgivning, den silas ändå.., totalmängden gödning i marken är ändå densamma….. (TOTAL gödning blir ändå densamma var den än tas upp!)

Ahnna
0

#13 Det där får jag inte ihop… Ska ni gjuta världen största platta eller? När jag gjöt min, som är ca 4 x 4 meter OCH en tredejedel av mitt stallgolv = ca 40 kvm, så kostade det totalt 6700:- plus/minus några kronor. Jag och pappa byggde själva en träram till plattan av 4 hörnpinnar och 4 brädor, och i stallet mätte vi bara ut vad som var "i våg" så att vi skulle veta hur vi skulle sprida ut betongen när den kom. Sen betällde vi ett lass betong från en betongfirma i närheten och spred själva ut den i ramen och inne i stallet. Det var jobbigt, men tog bara cirka 20 minuter. Sen fick vi platta till med en planka några gånger tills ytan var helt slät, men det kostade ju bara i tid och arbetsinsats.

Så 90.000:- låter ju helt sinnessjukt för en platta. Vad skulle ingå i det priset?

www.stuteriprecious.se

RebeckaSvensson
0

#19 Den totala mängden blir densamma, det kan jag väl hålla med om men beroende på var du sprider det så kommer olika mycket att kunna tas upp. Allt hamnar inte på samma ställe till slut, om det läggs direkt på marken utan att det finns någon växtlighet som tar upp näringen kommer den att infiltreras i marken och hamna i vårt grundvatten och hjälpa till att förstöra det.

Ofta när man tittar på en karta där markkartering är gjord (mängden av de olika näringsämnena som finns i marken på olika platser) kan man precis se var de gårdarna som hade kor och grisar låg. Förr i tiden spreds gödseln oftast nu närmast gården då man hade sina åkrar där. Där det finns mycket fosfor i marken, de gårdarna hade grisar och höga kaliumvärden tyder på att det har varit en kogård. Detta är hur det var för över 100 år sedan och än idag går det alltså att se. Alltså, det man gör idag kommer att påverka miljön för lång tid framöver. Vissa näringsämnen finns kvar i marken under lång tid medan andra (som tex kväve) försvinner fort och dels kan förstöra grundvattnet och dels bidra till övergödningen i våra sjöar och vattendrag.

Att inte tro att det spelar någon roll var man lägger sin gödsel är fel och självklart ska gödseln även från ett fåtal hästar komma växtligheten till godo och inte lagras direkt på marken.

QuickStep
0

Jösses! vilka olika metoder det finns. hur ska man veta vart man ska börja?
jag har fattat det som att nu för tiden får man betala för att bli av med gödselt iaf… det är väl inte många som kommer o köper till sina rabbatter?
men men.
Nästa vecka bär d av till byggnadsnämnden för att få ett litet svar om det kan tänkas vara möjligt med ett bygglov innan vi köper dyra ritningar m.m….

ja d e ju inte bara o slå upp ett stall inte! jösses vad regler hit o dit…!

stallostby
0

#20. Det skall grävas ur, (mkt sörja är det). Sedan skall det fyllas upp med sten, grus, markduk, mer grus och sand. Sedan skall de vara s k L-stöd i plattan runt på tre sidor. Sedan skall cementbilen komma. Det ska ju armeras och paddas. Det är oerhört mkt jobb. Priset är på total entreprenad. Plattan skall vara stor nog åt 8-10 hästar. 4*4 m låter litet..

#21 Det finns betydligt värre saker som hamnar i vårat grundvatten och i miljön för övrigt som inte är av det naturliga slaget. Bättre lägga krut på de verkliga miljöbovarna istället än att jaga några djurägare till konkurs, som alltid haft gödsel på marken utan problem förut.

AnnaLundin
0

#23 - så du menar att du ska slippa ifrån Ditt ansvar mot övergödningen bara för att de finns de som är värre än du?

HUR vet du att det inte har varit några problem förut? Har du analyserat marken?

Ahnna
0

#23 Jag tänkte väl att det inte bara kunde vara gjutningen som skulle kosta så mycket! Allt det andra gjordes häst också, fast i mindre skala, och det gjorde jag och föräldrarna själva. (Hittade till och med gratis grus i en hög vid ena änden av tomten!) Mycket jobbigare, men också helt gratis pengamässigt.

4 x 4 m är alldeles lagom för mitt stall, med 1 fullblod och 3-4 shettisar. (Plus en lösdrift, där det inte blir så mycket att mocka.)

www.stuteriprecious.se

stallostby
0

ursäkta #0 för trådkapet som svar på dina frågor (som du kankse redan fått ändå..) är;

vi har inte gjuten platta, med det har EU gjort lag på.

Vi sprider ut gödslet själva med traktor och skopa varje höst på våra utarrenderade marker.

Var vi skall göra av gödslet nu har jag ingen aning om, ligga och köra flera mil till tippen (där man inte heller får tippa det, för då ligger de ju också på marken) känns ju knappast som ett bättre alternativ ur miljösynpunkt..

#14 det är verkligen inte bara att bygga en ram och ett lass betong!! Se min inlägg i 23. att gjuta egna väggar är lika dyrt som att köpa färdiga.

Ahnna
0

#26 Jo, det kan vara precis så enkelt att man bara bygger en ram och häller i betong. (Och armeringsjärn.) Det gjorde vi och byggde sen en mur med lecablock. Billigt, snabbt och hyfsat enkelt. Och HELT godkänt av min kommuns miljöinspektör.

www.stuteriprecious.se

RebeckaSvensson
0

#23 Ska man alltid resonera att det finns värre saker kan man i princip göra vad som helst. Oavsett antalet djur man har eller vad man håller på med ska man ta sitt ansvar.

Ska nog gå och andas djupt ett par gånger för irriterad är bara förnamnet över vad jag blir när det finns de som resonerar på detta sätt. De små diffusa källorna till utsläpp är de som är svåra att kartlägga och göra något åt och det är just där det måste bli bättre för att vi övergödningen ska minskas och grundvattnet fortsätta att vara bland världens renaste.

QuickStep
0

nr 25,
hmm jag tänkte ju då i mitt stall ha ett halvblod ev 2. sen en shettis o kankse en b-ponny til dottern. men då kanske 4x4 är bra för oss oxå. =)
d stod nått om att d ska ligga i 8 månader. ? har ni så oxå?

stallostby
0

#27 men snälla du! jag ska ta en bild min gödselplats så förstår du!

Det går inte hälla betongen rätt i ett "pool" med vatten och lersmäck!!.

Det måste schaktas och grusas mycket! och en markduk är ett måste för att gruset inte skall sjunka ner i leran och försvinna.

#28 Ursäkta att gjorde dig upprörd men det är jag också som du förstår.. Jag ser dessutom många ställen som inte har gödselplatta och de har inte ens börjat så jag förstår inte varför vi måste göra en nu bums! Men jag vidhåller också det jag tycker om föroreningar och miljö (är stor miljövän, har miljöbil, handlar ekologiskt, lågenergilampor, energiglas, isolering, värmepump u name it!) Tycker det finns mycket annat som är viktigare att ta itu med än att försätta en person i personlig konkurs. Det är liksom inte rimligt i sammanhanget. Även om vi gör mkt själva så blir det väldigt dyrt! Men vi får lösa gödselfrågan på ett eller annat sätt…

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilder…

#27 som du förstår går det inte bara att ösa ner betongen här!

Vi har en minigrävare själva, men då får vi gräva några dagar och det ok men den drunknar här… och vatten står det alltid, nu är det ändå lite vatten pga att det inte regnat på ett tag.

Det är en bergssvacka därför blir vattnet ståendes.

stallostby
0

en bild från dörren där vi tippar ut..

Lise
0

Läste i Sydsvenskan att Flyinge stuteri har löst det så att de får halm av lantbrukarna och de får gödslen tillbaka till sina åkrar. Enligt artikeln är stallgödslen mycket bättre för jorden, och billigare än konstgödsel, därför stör det mig lite att jag först får köpa halmen (6 kr/st balen) och sen betala för att bli av med gödslen.

#14 Ja, man får sprida direkt på åkern vid vissa tider och då ska gödslen ner i marken inom en viss tid. Vem som helst får inte ta emot den heller, utan det finns vissa lanbrukare som har fått tillstånd av kommunen, de som tar emot måste ha en gjuten platta där de kan samla gödslen. Jag har pratat med kommunen där jag bor.

Charlotte-J
0

Vi gjöt en gödselplatta förra året på ca: 30-35 kvadrat och det kostade inte många kronor. Vi gjorde allt arbete själva och grävde även ur innan. Det som inte är klart med den än att det ska på väggar på 3 sidor men det blir till våren. Jag tror den totala kostnaden hamnade under 5000:- men jag är inte helt säker.

Amor vincit omnia Kyss

stallostby
0

jag räknar med minst 60 kubikmeter. Vad det blir i kvadrat kommer jag inte på just nu…

men 5000kr är omöjligt! Min pappa gjöt golv till ett enbilsgarage och bara betongen kostade 6000 kr. Sedan all grävning grus sand duk armering mm.. den ekvationen går verkligen inte ihop även om man gräver själv. Grus kostar en slant också såvida man inte har eget grustag Även om man hämtar grus själv i omgångar med traktor så kostar det en hel del, diesel är inte billigt.

Charlotte-J
0

#35 Vi gjöt ett golv till samtidigt så jag tog totalkostnaden och delade. Som jag skrev är jag inte sker men det var inte så himla dyrt i alla fall.

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

Vi har även här gjort allt jobb själv med platta och annat , men sambon är ju snickare och alltiallo på en bygg firma och har ju götit ett antal plattor till hus så han vet ju hur man gör bla , sen så körde vi också med några block , inte leka utan några andra hm men jag vet inte och våran blev inte heller så dyr , och den är ändå stooor

Ahnna
0

#30 & #31 Om du inte skriver direkt att det är lervälling på platsen så är det inte så våldsamt enkelt att sätta sig in i hur det ser ut där, eller hur? Jag svarade på ditt påstående att det inte är så enkelt att bara bygga en ram - JO, det KAN det vara! Vad som krävs hos dig hade du inte med i påståendet.

www.stuteriprecious.se

Ammiii
0

Vi hyr en kontainer av Ragn Sells/Närkefrakt. Den kostar 600:- i månaden i hyra, vi brukar tömma den ungefär en gång om året. Då får vi betala en fraktavgift på ca 800:-.

Kostar en slant, men så "försvinner" allt gödsel från gården. Då vi inte har någon som kan hantera det då det inte finns några bönder i närheten med mark. Gården ligger 4km från Örebro Centrum…

Kimpa
0

#35 Men varför köper ni inte en container iställer då?

bonde
0

Vi gjöt ny gödselplatta (7,5 *5,5=41 kvadrat) för några veckor sedan. Vi gjorde allt arbete själva. Fick låna grannens grävmaskin mot att vi hjälpte han med lite andra grejer. Gruset hämta vi själva med traktor & kärra. Vi hade en bekant som jobbat som betongarbetare som rådgivare.

Betongen gick på ca 12.000kr.

Hyra av maskiner ca 1.200kr.(padden till gruset fick vi låna gratis)

Grus ca 600kr. Alla priserna inklusive moms.

Ramen och armeringen har jag ingen siffra på, men gissar på max 1000-1500kr.

Gödselplattan ligger mot stensockeln på stallet, sockeln är lite mer än 1,5 meter hög. Nästa år kommer vi att gjuta två 1,5 meters väggar vid sidorna av plattan.

Då, när vi har tre sidor kommer den svälja ca 60 kubik gödsel och ha kostat ca 20.000kr.

Charlotte-J
0

#36 Måste kanske tillägga att vi blandade all cement själva också med tanke på vad en del skriver för cementkostnad. Antar att det då är när lastbil kommer och fyller i.

Amor vincit omnia Kyss

bonde
0

I mitt fall beställde vi lastbil(ar) med färdig betong.

Ulla L
0

Här har varit mjölkgård i några hundra år, ända fram till 1991, då korna såldes. Följaktligen finns en jättestor "dyngsilo" som jag kallar den, och den rymmer näsätan hur mycket som helst.

Inte ens när vi hade 18 hästar behövde vi tömma den mer än vartannat år. Nu har vi ju bara 3 + ett föl då och då, så nu räcker den säkert flera år om vi vill, men den töms vartannat år som förr och gödseln sprids på våra egna vallar/hagar.

Vi får hjälp av en granne som har en slags skopa med klor som han hivar upp gödseln med och sedan kör maken ut den med en gammaldags "sprätt" som förr i tiden. Det tar några timmar och brukar kosta ungefär en tusenlapp.

h00jff
0

Jag har hört att man inte ska köra ut hästgödsel på åkrarna, om det ska gå hästar där igen och om man inte plöjer. Detta pga parasiter. Men jag kanske har fel?!

Ulla L
0

# 45  Gödseln sprids ut när vi har en bit som ska plöjas och sås om. Som sagt behöver vi inte tömma så ofta, så det brukar klaffa. Vi har gjort på detta vis alla 20 år som vi haft uppfödning och än har vi inte haft några problem med parasiter. Om man bara sköter avmaskning och betesrotation tror jag inte det är något problem att sprida gödseln på en vall.