Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 972 ggr
Ahnna
0

Vad är en bra fölstomodell?

Fick kommentaren "bra fölstomodell" på mitt sto på senaste utställningen, med 7:a på typ. Har grunnat ett tag på vad det egentligen betyder och hur det hänger ihop att en bra fölstomodell inte får högre på typen. Ja, det är annat som spelar in i poängen, visst, men om modellen är bra varför blir inte poängen högre? Är "bra fölstomodell" = lite sämre "shettismodell" eller hur hänger det ihop? (Det jag menar är att om typen är en 7:a så kanske inte modellen är så himla bra till avel trots allt? Inte kass, men inte kanon heller. Är det verkligen en "bra fölstomodell" då?)

Egentligen är det inte poängen som jag undrar över, utan vad som är en bra fölstomodell och vad som är en sämre fölstomodell.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Bra fölstomodell behöver väl inte nödvändigtvis betyda jättebra rastyp.

Jag inbillar mig att bra fölstomodell betyder att hon har gott om plats för fölungarna, lite kvinnliga former, helt enkelt ;)

Men jag kanske har fått det om bakfoten, vad vet jag.

dajmie
0

Det betyder, bra djup och längd i bålen.

UG
0

Bra fölstomodell för mig är när stoet har gott om plats för fölet; lång rygg och väl välvda revben.

VeronicaP
0

#1 2 och 3 Precis så har jag också fått det förklarat för mig en gång i tiden , så nog kan de vara bra fölstomodell utan att ha en 8 eller högre på typ.

Ahnna
0

Okidoki.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

dajmie
0

När hon har ett bra djup och längd i bålen, då finns det gott om plats för fölisen.