Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 854 ggr
h00jff
0

Liverpool, vilket håll?!

Fick hem mitt liverpoolbett igår. Nu känner jag mig lite osäker på hur det ska sitta i munne. Vad jag kan se så är det identiskt på båda sidor (formen på det), men det är räfflat på ena sidan och slätt på den andra. Som kindkedjan är placerad ser det ut som den släta sidan ska vara inåt i munnen och den räfflade sidan utåt. Men varför är den då räfflad, borde inte göra någon nytta om den är placerad utåt?

h00jff
0

putt

Ahnna
0

Kedjan brukar gå att flytta om man drar kedjan över ringen som den sitter i till andra sidan.

Har fått lära mig att den räfflade sidan ska vara inåt om man vill ha en lite skarpare effekt av bettet. Vissa hästar trivs med det, andra tvärt om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

Precis så! Vill du ha bettet lite skarpare så ska du ha den räfflade sidan inåt. Eller blir de inte utåt egentligen? Så att den räfflade sidan lägger sig mot tungan. Då blir de ju skarpare:) Eller är ja ute å cyklar nu?Obestämd

h00jff
0

Tack! Vet inte om den går att flytta, kroken var rätt så hårt ihopklämd på den ena sidan. Jag får kolla!

Ahnna
0

#4 Men kroken måste ju gå att flytta på ringen, den ska ju aldrig vara helt fast…?

www.stuteriprecious.se

h00jff
0

#5 Ena kroken är lös, den andra är ihopklämd…

Ahnna
0

#6 Jag menar nu inte om du kan ta loss kedjan från kroken, utan om du kan flytta kroken över ringen till andra sidan, så att du kan vända på bettet. Går det?

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

Det borde ju gå! Eller rättare sagt så går det! De e ju bara å vända över kedjan! Men är den ena haken ihopklämd så får du ju knäppa kedjan på högersidan istället för vänstersidan. Men det gör ju inget:)