Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1313 ggr
stallostby
0

Ponnylekis?

Finns det någon här som har ponnylekis/ridskola?

Vad har ni för upplägg? Pris?

(har en del barn här som vill pyssla och rida. Funderar på att ordna lite ponnyridning av enklare slag kanske en kväll i veckan eller så….)

SHV-Pysen
0

Jag har jobbat på ponnylekis. Det var inte så jättebra (de brydde sig inte riktigt om hur ledarna skötte det osv.) Där kostade det 60 kr för två timmar tror jag, å då fick det borsta och rida en sväng. Sedan brukade jag göra lite roliga lekar där de kunde få lära sig hästens delar eller ha ngn liten rykttävling osv. Andra lät dem mocka, men hur kul är det i den åldern, de var ca 4 år gamla (!)

Vet inte vilken ålder barnen som är hos dig är, men är de små så handlar det ju om att ha en massa lekar på lager.

exitingsvillemo
0

håller med #1, mkt lekar, rykttävling tyckte jag var en bra idé, teckningstävlingar, där man pedagogiskt kan lär barnen olika delar på hästen, samt tecken i ansiktet mm mm

Pris beror ju på vilket utbud som finns runt omkring dig

Silenos
0

Jag startade firma för fyra år sedan efter att ständigt fått frågan "kan vi rida hos dig".

Men det är mer på hobbynivå, hästarna bidrar till sin försörjning.

Första året hade jag "ridskola", tre grupper i veckan.

Numera är det mera enstaka turridningar, barnkalas ( antingen kommer de hit och kalasar eller så åker jag till kunden ) , besök av barngrupper, ponnyridning på marknader o dyl.

Jag har olika upplägg beroende på kund.

stallostby
0

Tack för svar. Spec. till #3 det är väl lite så jag har det…Vill gärna ordna ngt enkelt, och hästarna kan bidra med några kronor..

andaloce
0

Ursäkta att jag hoppar in i din tråd, men jag har också några funderingar kring detta.

För att ha ponnylekis, ridlektioner och liknande, vad krävs?

Behöver man ha tillstånd? försäkringar?

Är det skillnad på tillstånd och krav om man har "verksamhet" för skojs skull eller som firma på hobby nivå?

Silenos
0

När de kom nya regler om tillstånd för två år sedan uppfattade jag det som att så fort man tog betalt räknades det som "Näringsverksamhet" .

Jag fyllde nogsamt i blanketterna. Kommunen svarade att de lade det till handlingarna utan åtgärd. De ansåg min lilla firma vara hobbyverksamhet. De räknar det som näringsverksamhet när man tar ut lön och "lever" på det.

Jag har Ansvarsförsäkring. Det kostar hos Länsförsäkringar ca 2500/år.

Jag har registrerat Enskild firma .

Jag får betala moms på inkomsterna, men å andra sidan får jag dra av momsen på det jag köper.

AnnaLundin
0

Det krävs tillstånd för att driva ridskoleverksamhet, man ansöker på samma blankett som övriga tillstånd för hästhållning.

stallostby
0

Om man ska göra det lite mer seriöst,  skulle jag vilja ha ett "kompetensbevis" på mig själv att kunna visa upp. Jag har tänkt gå en ULK-kurs. Vad jag vet så är den på 6 dagar och det känns ju rimligt i sammanhanget.

Vet ni något mer om denna eller andra typer av kortare kurser…?

Joystick
0

Tidigare så har i allafall ULK -kurserna varit i 3 steg.

Kan ju vara så att de 6 dagarna är alla tre kurserna i ett

Fast du ska inte gå ULK kurs.. utan VULK kurs eftersom du inte längre är ungdom.

Kolla in på ditt distrikts hemsida för mer information

Anna-carin

Kratern
0

#5 Kryphål finns alltid… Nu ska jag inte säga helt säkert, men om du tar betalt i form av "uthyrning av ridplan" e.dyl, så tror jag inte att du behöver ha ett tillstånd om ridskoleverksamhet. Svårt det där med att dra gräns mellan hobby och näringsverksamhet.

stallostby
0

#9 Tack för tipset!!