Travkunniga, lite frågor
Jag och barnen är lite sugna på att prova träna och starta vår shettis i trav. Men hur går man till väga. Vart vänder man sig, bor norr om Stockholm vart finns det skolor för barn, vart vänder man sig för att kunna träna mm.
På de glada 80-talet stod jag på travstall men då fick man ju hjälp av dem hur man skulle göra och de fixade mycket. men på 20 årstid förändras mycket så vore tacksam om lite råd.

Provat på Ponnytrav.iFokus?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tag kontakt med travskolan på solvalla så kan de hjälpa dig.Varje travbana har utsatta tider för träning av ponnyer. ponnyn måste registreras i ponnytravet samt ha gått ett gdk kvalopp för att få starta.Den som tränar hästen måste ha licens antingen för träning eller för både och.Men som sagt prata med travskolan och lycka till!

Får man vara med på ett hörn i denna tråd..? Är oxå intresserad av att prova en ponny på travet. Det jag undrar till att börja med är vad som är att föredra: remsele eller QH?

#3 Jag föredrar remsele, men QH är ju helt klart snabbare och enklare att sela med.

#4 Av vilken anledning föredrar du remsele? Motivera gärna för en gröngöling. 

Nja, finns nog ingen logisk förklaring till varför jag föredrar rem… Jag är en lädertjej 
Med remselen har man ju även en "övergjord" (vet inte den riktiga facktermen på den remmen…) som gör att jag tycker vagnen sitter bättre och mer stabilt.

Har hört att hästar kan få ryggproblem om de körs kontinuerligt med QH, för att det skulle vara mer stumt..?

Ursäkta en okunnig, men vad är QH?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#8 Quick Hitch

#7 Det har jag aldrig hört…

#9 Ahaa! Tack! :-)
/Cattis
Tack ska kontakta Solvalla och höra mig för. Har två stycken killar som gärna vill prova trav.
Så då får vi se om de kan lyckas ta licens och sen träna henne.
Tack för alla bra svar
Oj glömde fråga en annan sak, är det nån speciell modell av sulky man behöver ha ??
#12 - det finns vissa givna regler för hur en sulky ska se ut om man ska tävla med den, men inom dessa regler finns en viss variation på hur de ser ut.
Ni får lära er även detta på ponnytravskolan!
Min ponny har sedan några år startats i ponnytrav. Jag fick lösa engångslicens till Svenska Ponnytravförbundet på 600:- (Om föl licencieras kostar det 200:- ) Sedan blev jag mellem i en ponnytravförening. Skrev prov för tränarlicens, skickade in tränarlista till förbundet, sökte upp en ponnytravkusk, kvalade in ponnyn och sen fick han starta! Det behövs pass, känd stam, chipp, vacc, och mätintyg.

Cattis Quickets är ju en snabbkoppling som gör att man slipper snurra och sådant, vi har det på våra tävlings sulkys , sparar en hel del tid, vet att en del tycker att det låter mer om dem också men det kan jag inte säga att jag tycker.
Men här hemma har vi vanliga snurrselar när vi tränar och så.

#15 Ja jag hajade sen, men jag hänger inte med i era termer o förkortningar ju :-)
/Cattis

#16 *S* nope det är inte så lätt , jag har inte lärt mig alla ännu ;-)
Tack för svar, ska kontakta solvalla nu och kolla, mätt är hon , stam har hon , chippad och vaccinerad.
Bara tuta och köra, näää då men ska bli kul och se om det passar henne.
Tack igen för era svar

#18 Lycka till :-)
#19 Tack, ska bli riktigt spännande och se om vi lyckas och om hon håller måttet för trav.

Nu på Fredag kommer det att gå Agriafinalerna på Solvalla travbana där det bla kommer att vara 1 shettis och 1 russlopp , ni kan ju alltid köra dit och kolla då :-)
Vi ska dit och tävla i Agriafinalen och åker härifrån Halmstad på torsdagen och stannar hela helgen då syrrans dotter ska åka med oss med sin häst , för på söndag är det ju Kriteriet för både stora och små :-) och där ska hon vara med och köra sitt russ .
#3.. Ja tycker man skall börja med remsele så man lär sig grunden i hur man selar sen kan man avancera uppåt till qh
QH finns även inom klassisk körning! Men då kallas det för snabbkopplingar. Ett snabbt och säkert sätt att genast kunna koppla av vagnen om det skulle behövas.

Har du behov av kuskar, så har jag två med rutin, som kommer att köra nästa år också! :)

#24 Vilken bana finns de vid? Jag skulle gärna se mitt sto på travet, eller galoppen, men är för gammal för att tävla de grenarna själv.
www.stuteriprecious.se
Jag kan nästan garantera att det finns kuskar som är frivilliga att köra Era ponnyer på tävling vid samtliga våra travbanor. De kanske inte har tid att ha dem hemma och träna dem själva, men skaffa P-tränarlicens (teoriprov om reglementet - var det iaf när jag tog det för snart 10 år sedan) och träna ponnyerna själva så finns det alltid kuskar att få tag på som är sugna på att köra.
Sen påminner jag gärna en gång till om ponnytrav ifokus där man är välkommen både som aktiv och som ny i sporten.

Jag har inga problem med att träna själv, men tävla får jag ju inte. Har en granne som har travträningsbana ca en och en halv kilometer härifrån.
Vad kostar teoriprovet och tränarlicensen? Hur får man lära sig reglementet, ska man gå kurs först och vad kostar det i så fall?
www.stuteriprecious.se
#27 - det kostar inte så mkt, om något alls
kontakta närmaste ponnytravklubben för info om hur de brukar göra
http://www.sptf.nu/klubbar.php?sida=Klubbar&PHPSESSID=ae79bf06d0bc06f793bed0e28e624656
#27 Såg på din presentation att ni bor söder om Gävle. Vi har många duktiga shettiskuskar i Gävle ponnytravklubb som säkert skulle bli glada för att få köra lopp. Kontakta gärna klubben på gp-tk@hotmail.com om du vill veta mer. Vi kan svara på dina frågor om licenser och reglementen. Vi har heldagstävlingar på Gävletravet nu på söndag 5/10 om ni vill komma och titta, första start 11.30.

#23 Fast riktigt samma sak är det väl inte..? Med en snabbkoppling finns det väl fortfarande utrymme för skakeln att röra sej i selen. På en QH knäpps spännet på selen fast i ett spänne på sulkyn och sitter stumt. Eller, så har iaf jag förstått det.
#24 Låter jättebra! Men det känns som om vägen dit är rätt lång fortfarande… Har fått veta att P-licens finns (där p:et står för pensionär, enligt den jag pratade med ;-), och det ska jag kolla upp närmare. Tycker kurserna travklubbarna erbjuder verkar vara väldigt breda - något helt annat än teoriveckorna vi har på ridskolan, om man säger så. Tyvärr, kostar de rätt mycket (1 500 kr/kurs). Fast det är väl kanske inte så mycket egentligen, om de är så bra som de verkar. ;-)

#30 1500:- är ju inte dyrt!
Min amatörtränarelicenskurs i galopp kostade 4000:- för två kurser på Täby och Strömsholm, och det är bara för att få lösa licens och ha 3-åriga eller äldre hästar i träning. (Som man själv äger minst 10% av dessutom.) För att få lösa proffslicens och träna andras hästar måste man gå 2 kurser till och ha gjort X antal starter med bra resultat. Då drar det iväg lite i pengar…
Nu vet jag inte vad som ingår i p-licenskurserna, men är de lika informativa som galopptränarkurserna så är det väl spenderade pengar.
#28 Tack!
#29 Vad bra! Just den här helgen ska jag till Småland, förstås… Och så blir jag så osäker när det gäller trav - har bara varit och tittat på travlöp en gång förut, då var jag 12… Alltså snart 15 år sen.
Jobbade i travstall ett tag, men det är också länge sen. Känner mig mer än liiiite ringrostig.
www.stuteriprecious.se

Licenskursen vi brukar ha på våren på Örebrotravet har inte alls varit dyr. Lärarna har jobbat ideellt och det har bara varit själva avgifterna att sätta in sedan. :)
För P-tränarlicens är det mest ett teoriprov som ska skrivas. Inte särsklit avancerat alls.
Om ni tittar på sptfs hemsida under dokument så finns reglemanget där att läsa. Annars kan man beställa det från STC Det är samma regler som gäller för både stor travet och ponnytravet. Sen är det vissa tillämpningsanvisningar man måste kunna, men de står även på sptfs sida.
Vissa klubbar tar inget för att man bara skriver upp licensen (inte våran iaf)
Det krävs att man är medlem i en ponnytravklubb oxå. Alla klubbar finns med på sptfs hemsida.
Jag brukar försöka klocka våra någongång så jag vet att de någelunda kan kvala före jag reggar dem för travet, tycker det är onödigt att betala 600 kr om de aldrig kommer ut på travet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

P-tränarlicensen är några enkla frågor. När jag fick min tror jag det var ca 15 frågor om distanser, spölängd, antal starter, kategorier, anmälan, ansvar, utrustning mm. Det gick att läsa in på någon timme…Jag gjorde provet på telefon med SPTF:s kanslist.
Veritas odium paretFörvånad