Mängd ensilage ?
Hej ,
När Fiona åt hö fick hon mellan 3-4 kg om dagen ( foderstat gjord av sådana som jobbar med hästfoder ) Höet var då analyserta. Men denna vinter ska hon äta ensilage isället och undrar då hur mycket hon ska ha utav det ? Antar att man måste analysera det med eller ? Men på ett ungefär om det är ensilage av bra " sort" . Tacksam för svar //Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Det beror dels på analysvärdena - som du vet - och även på torrsubstanshalten. Är det t.ex 60% ts så behöver du ge drygt 5 kg för att motsvara 4 kg hö - det extra kilot är vatten…

Okej tack !
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Men en fråga bara vart ifrån beställer man foderanalys papper? eller vad man säger , asså sånt kuver som man skcikar in det i osv :P
Jenny

Jag beställde kuvert från Analycen.se, tog ett par dar bara.
Du kan även beställa från tex Agrilab.se eller Hjortenslab.se.
Lycka till!

tack ,ska kolla upp dessa :)
Jenny

En häst ska ha 1,5kg ts/ 100kg kroppsvikt
Grovfoder
TS - halt i %
Omvandlat 1 kg TS till 1 kg foder (tex 1/0,84 = 1,2 kg foder)
Hö
84%
1,2 kg foder
Hösilage
45%
2,2 kg foder
Hösilage
50%
2,0 kg foder
Hösilage
55%
1,8 kg foder
Hösilage
60%
1,7 kg foder
Hösilage
65%
1,5 kg foder
Hösilage
70%
1,4 kg foder
Ex. en häst på 200kg behöver 3kg ts = 3,6kg hö/dag (3kg ts x 1,2 kg foder). Hösilage med 50%ts = 3kg ts x 2kg foder =6kg/dag

#6 Det är minimi mängden det du räknar upp. Tänk på att många hästar behöver mer grovfoder än minimi mängden

#7 ja precis det skulle jag skrivit!! Man måste ju lägga på procent för dräktighet, laktation, träning el liknande..
Om man nu inte har en som bara promenadrids el strosar i hagen. Men alla hästar kräver ju olika ändå..