Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 671 ggr
Fiona
0

Mängd ensilage ?

Hej ,

När Fiona åt hö fick hon mellan 3-4 kg om dagen ( foderstat gjord av sådana som jobbar med hästfoder ) Höet var då analyserta. Men denna vinter ska hon äta ensilage isället och undrar då hur mycket hon ska ha utav det ? Antar att man måste analysera det med eller ? Men på ett ungefär om det är ensilage av bra " sort" . Tacksam för svar //Jenny

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

AnnaLundin
0

Det beror dels på analysvärdena - som du vet - och även på torrsubstanshalten. Är det t.ex 60% ts så behöver du ge drygt 5 kg för att motsvara 4 kg hö - det extra kilot är vatten…

Fiona
0

Okej tack !

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Fiona
0

Men en fråga bara vart ifrån beställer man foderanalys papper? eller vad man säger , asså sånt kuver som man skcikar in det i osv :P

Jenny

Jenna
0

Jag beställde kuvert från Analycen.se, tog ett par dar bara.

Du kan även beställa från tex Agrilab.se eller Hjortenslab.se.

Lycka till!

Fiona
0

tack  ,ska kolla upp dessa :)

Jenny

MalinLarsson
0

En häst ska ha 1,5kg ts/ 100kg kroppsvikt

Grovfoder

TS - halt i %

Omvandlat 1 kg TS till 1 kg foder (tex 1/0,84 = 1,2 kg foder)

84%

1,2 kg foder

Hösilage

45%

2,2 kg foder

Hösilage

50%

2,0 kg foder

Hösilage

55%

1,8 kg foder

Hösilage

60%

1,7 kg foder

Hösilage

65%

1,5 kg foder

Hösilage

70%

1,4 kg foder

Ex. en häst på 200kg behöver 3kg ts = 3,6kg hö/dag (3kg ts x 1,2 kg foder). Hösilage med 50%ts = 3kg ts x 2kg foder =6kg/dag

polgara
0

#6 Det är minimi mängden det du räknar upp. Tänk på att många hästar behöver mer grovfoder än minimi mängden

MalinLarsson
0

#7 ja precis det skulle jag skrivit!! Man måste ju lägga på procent för dräktighet, laktation, träning el liknande..

Om man nu inte har en som bara promenadrids el strosar i hagen. Men alla hästar kräver ju olika ändå..