Angående Hingstlista 2009
Eftersom en del redan nu vill börja planera kommande säsong, har flera bett oss att nu starta om artikeln med hingstar, fast för 2009.
Så, jag skall starta den inom kort. Ni som vill vara med, skicka mig ett PM eller mail (cattis@monkeytoys.com) med info enligt nedan. Ni som var med i år, meddela bara om ni vill vara med igen, så kopierar jag det som ligger i artikeln nu. Säg till om det är några ändringar.
Alla hingstar som skall vara med i listan skall ha RS-nummer. De hingstar som ännu inte hunnit få sina nummer, får läggas in när dessa är klara.
**Den info som skall vara med är:
**län hingsten finns i 2008, hingstens namn, RS-nummer, far, mor, färg, mankhöjd/skena, avelsvärdeklass/kvalitetsklass, ägare/station (namn, ort, tfn & mail) samt eventuell hemsidesadress.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vi vill vara med i år igen.
Amor vincit omnia 

Vill gärna ha med Jozo i år oxå. den andra kommer sen då !

Så med ovanstående så menar du alltså att internationellt godkända hingstar inte får stå med? Det kan väl ändå inte vara riktigt?

Endast hingstar med RS-nummer, oavsett födelse-/avelsvärderingsland.
Hingstarna på listan skall vara gdk exteriört, härstamningsverifierade samt vara veterinärt ua. Vi har vare sig lust eller möjlighet att kontrollera med olika länder huruvida olika hingstar är avelsvärderade med gdk resultat. Därför håller vi oss till enbart RS-hingstar, för då vet vi att dessa kriterier är upfyllda.
/Cattis

Å det är då något som du själv har bestämt eller?
Ja, det är ju verkligen svårt att ta reda på huruvida dessa hingstar är godkända eller inte 
Snacka om diskriminering ….

#5 Det är inte frågan om huruvida det är svårt eller inte. Det handlar om att det är enkelt, för vi vet att RS-hingstar uppfyller dessa kriterier. En hingst från annat land kanske inte ens behöver visas alls för att få ett stamboksnummer, eller kanske inte är härstamningsverifierad. Alltså, bara RS-hingstar.
Och det kommer att framgå av artikeln att det i artikeln bara listas hingstar som är avelsvärderade i Sverige och har erhållit RS-nummer.
Det står var och en fritt att avelsvärdera och att ansöka om RS-nummer, och det står oss fritt att lista dem som valt detta.
/Cattis
Detta forum är väl inte styrt av SSS?

#7 Nej, SSS har inget med detta forum att göra.

Väldigt, väldigt märkligt… Ialla fall jag är intresserad av ALLA godkända hingstar, även godkända utom sverige, bara dom finns tillgängliga i sverige. Är ju magert endå på minifronten där jag letar runt. //Erica

Nu måste jag ställa ett par frågor…
Länslistan för 2008 fungerade väl bra, eller vart det bekymmer med godkända hingstar utan RS?
Hur ska man hitta alla de hingstar som är godkända men inte får vara med i webstamboken, om inte forum som detta är öppet för alla?
Vi som frågar efter även de godkända hingstar utan RS-nummer, hur ska vi göra för att få fram en aktuell lista med ALLA godkända hingstar?
Tillägg: de hingstar utan RS-nummer som var med på lista 2008, ska de plockas bort nu då…?

Det finns väl ingen hingst som används av någon här på forumet helt seriöst som varken är härstamningskontrollerad eller veterinärbesiktad. T.o.m. hingstar från UK går ju att få veterinärbesiktade enligt ISPC listan.
Jag tycker det är skandal och i synnerhet att ett par stycken värdar på ett forum som är öppet för allmänheten, ska sitta med pekpinnar och t.o.m. gå emot gällande regler för shetlandsponnyn.
Samtliga våra hingstar som vi använder i avel är avelsvärderade i antingen Sverige eller annat ISPC land.
Vad ger er rätt att peka på våra hingstar och klassa ner dom?
Förutom en hård veterinärbesiktning så får hingstarna i Tyskland t ex göra ett 14 dagars bruksprov för att bli godkända.
Alla våra utländska hingstar är dessutom fria från CEM. Något som man inte bryr sig om att kolla på dom svenska vid premieringen.
#10 Vad menar du med "inte får vara med i webbstamboken"?
Veritas odium paretFörvånad

#11 Vilka pekpinnar? Nu målar du upp ett scenario som inte finns.
Ingenstans står vilka hingstar som har vilket värde. Det är inte vår sak att värdera, sådant sköter andra bättre.
Vi är inte heller intresserade av att tala om för folk vad de skall avla på och inte. Det står var och en fritt att välja med vad och hur de skall avla.
Vi har fått in en hel del önskemål om att ha en lista med enbart RS-hingstar, och det tänker vi tillmötesgå. En RS-hingst är som du vet godkänd exteriört, veterinärt och härstamningsmässigt. Det står var och en fritt att visa sina importerade hingstar och sedan ansöka om RS-nummer.
Sen om det skall finnas en lista med enbart de hingstar som är importerade men inte avelsvärderade här, det har vi ännu inte ens diskuterat.
Och du kan få tycka att det är hur stor skandal som helst, men du bestämmer inte hur vi planerar våra artiklar. Vi går int emot en enda regel som gäller shetlandsponnyn. Vi får lista precis vad vi vill, RS-hingstar, Elithingstar, Diplomston…
/Cattis

#10 Den funkade bra, men fick en hel del kritik. Och nej. vi kommer inte radera vad som finns på den listan. Den listan gällde alla verksamma hingstar som ägarna önskade ha med, med de krav som finns angivet i den artikeln. Det ändrar vi inte på i efterhand. Denna lista som nu diskuteras, handlar enbart om RS-hingstar.
/Cattis
Jag förstår att det ligger mycket arbete och engagemang bakom artiklarna/arbetet med denna site… men ändå måste jag säga att jag tycker det är tråkigt att artikeln begränsas på detta sätt.
Att lista alla hingstar/ponnyer med kulor som finns i Sverige är ju ett ofantligt jobb… och säkert inget som någon önskar?! Men varför utesluta de internationellt godkända hingstarna?
Av tonen att döma lär väl inte en "separat" artikel för dessa hingstar sammanställes heller?
Måste även få fråga - vad är det för kritik som framställts mot förra årets lista? Är denna kritik verkligen så tung att den väger över mot alla de som önskar en fullständig lista över ALLA godkända hingstar - så väl i Sverige som internationellt godkända?
Att kriterierna skiljer sig mellan länderna vet väl de flesta, och inget skäl i sig för att utesluta vissa hingstar?
Så jag är verkligen nyfiken på vad som kritiserats med förra årets lista/artikel…….
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Det finns väl ingen hingst som används av någon här på forumet helt seriöst som varken är härstamningskontrollerad eller veterinärbesiktad.
Tydligen enligt Webstamboken på sidan Ej kompl. passansökan.

#15 Av tonen att döma?
Kritiken består bland annat i att en del tyckt det varit svårt att veta vilka hingstar som är visade, om de är godkända, veterinärt okej, har rätt stam och så vidare. Plus en del annat som att vissa hingstar inte ens är okej att regga föl efter i Sverige. Men allt det är egentligen skit samma, då man kan lägga in massor och många spaltmetrar med info som tydliggör dessa frågor. Men, det blir ett jättejobb och om vi tar med de hingstar som har fått RS-nummer, så vet man att de uppfyller en del kriterier - och de flesta hingstarna som verkar i Svensk avel har genomgått svensk avelsvärdering.
Vi tar heller inte bort de importer som fått RS nummer enbart för att de är gdk i annat land, men som kanske inte håller samma "mått" som de som enbart är godkända här. Vi tar inte hänsyn till poäng osv, så länge de fått ett RS-nummer.
Det blir enklast att administrera och så får det bli.
Sen huruvida man önskar en lista med importer som enbart är gdk i andra länder, det får vi ta ställning till om det är ngt medlemmarna vill ha.
/Cattis

#16 Ja kära Ellinor, Vipke fölen är inte reggade ännu pga att SLU inte tagit hem hans DNA. Knappast mitt fel.
Däremot vet jag en annan som inte är reggad pga ej komplett passansökan, och det är fölet som du vägrar att betala stoavgift för.
#17 Jag har inga problem att marknadsföra mina hingstar utan Forumets hjälp. Men jag trodde verkligen att forumet tog avstånd från sådan här diskriminering.
Eller är det kanske så att det är "enstaka" medlemmar och en å annan Sajtvärd som fått för sig att det ska v ara just en sån lista?
Inte så svårt att räkna ut vilka det skulle kunna vara iofs.
Jag har svårt att tro att alla värdarna på denna sajt står bakom detta beslut.

#18 När saker går dig emot är du oerhört snabb att beskylla andra för olika saker, som du fabricerar efter resans gång för att få så mkt sympatier för din sak som dt är möjligt. Sluta med det, du har inga som helst belägg för dina påståenden.
Och nej, forumet i sig står inte för någon enskild åsikt alls - det är helt oberoende av förening samt av att krypa för dem som skriker högst då det går dem emot. Och nej, här diskrimineras inte EU-hingstarna. Som jag skrivit flera ggr nu, så kan det mkt väl tänkas bli en egen artikel för dessa hingstar också, men det är inget som ens varit uppe för diskussion. Sådana artiklar kan man korslänka så nej, det är ingen diskriminering det heller.
Du får ha hur svårt att tro på vad du vill, för det är så här det blir. Det är detta vi fått en massa önskemål om.
Vad fölet som Ellinors sto fått har med denna fråga att göra är för mig helt obegripligt. Håll denna affär utanför detta tack.
PS. Det finns bara en värd här. DS
/Cattis
Är det inte viktigt att man som hingstägare har kontrollerat att hingsten uppfyller alla krav INNAN man börjar använda honom. Man kan ju ha otur att han är DNA kontrollerad på ett laboratorium som inte är licensierat.

#20 Var snäll och håll denna tråd till ämnet, tack.
/Cattis

#18 Eftersom du själv tar upp det så måste jag fråga; tar verkligen SLU så lång tid på sig att få hem DNA på en hingst godkänd i annat land? Vilket land är han godkänd i? Betäckte inte han redan förra året? Om detta är fallet så bör detta omedelbart tas upp med SLU ifrån SSS sida, så jag ska isåfall ta upp detta på nästa styrelsemöte!
#17 Tycker det är ett bra kriterie att ta med RS- hingstar. Jag vet vilket jobb det är att bara få in uppgifter på russhingstar och de är inte på långa vägar så många som Shetlandshingstarna. Dessutom, varför skulle inte vi som lägger ner både pengar och tid på att avelsvärdera våra hingstar kunna få en egen lista? Tycker att det är en oerhörd orättvisa att bunta ihop alla i en lista.

Du har ju 5 stycken i detta inlägg som undrar varför inte EU hingstarna får vara med. Jag kan inte se någon mer än dig här, som talar för att det bara ska vara RS hingstar.
Vad gäller Ellinor och hennes obetalda stoavgift så var det faktiskt hon som påpekade att man skulle titta i webstamboken på sidan ej kompletta pass ansökningar. Jag bara svarde
Jag tycker att det är bra med en separat lista med RS hingstar, så att man lätt kan hitta dessa, men skulle även vilja se en till med "alla andra".
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#23 Vilka som skriver i tråden avgör inte för hur jag gör med artiklarna. Jag har fått många fler än fem som önskat annorlunda. Och det spelar inte någon som helst roll. Det är enklast och smidigast, därför blir det bara RS-hingstar i denna lista.
Du bara svarade … 
/Cattis

#22 Man kan tro att detta ska se lite snabbare när man t.o.m. har referens numret. Men icke.
En av mina RS godkända hingstar fick jag vänta i nästan ett halvår på DNA för att hans pappa var holländsk och SLU inte hade rätt att fråga efter det. Å inte frågar dom då Fredrik heller, å inte mig heller
Så jag efterlyser gärna andra rutiner för DNA

Jag står för egen lista för RS hingstar
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Hur som helst, oavsett vem som tycker vad så kommer det bli en lista med RS-hingstar. Vad vi mer skapar för artiklar får vi ta upp och diskutera vartefter.
Så den som VILL vara med, läs inlägg #0. Den som inte vill det, behöver inte.
/Cattis
jag håller med #24 skulle också vilja se en lista med de "övriga" hingstarna, men kan förstå varför den ena listan är för "bara" dom med RS nr.
Spelar väl ingen roll om dom hamnar i olika listor

Jag hade också velat se de hingstar som är godkända i ett annat land i hingstlistan.

#30 Hingstar godkända i andra länder visas i listan, så länge de är avelsvärderade även här och fått sitt RS nummer. Listan är inte enbart för svenskfödda, om nu ngn trodde det.
/Cattis

Kan tala om att jag har inte använt min slättens Bethoven som blev godkänd i våras pga hans DNA och härstamningkontroll inte var färdigt och skulle aldrig få för mig att använde en hingst där det är inte färdigt.
Det är faktiskt upp till oss hingstägare att se till att alla papper och sådant är färdigt innan man använder de i avlen och inte skylla på alla andra , då får man faktiskt ge sig till tåls och inte använda dem förrän allt är färdigt, det gäller att hålla koll på alla papper och annat.
Det är vi hingstägare skyldiga till att göra , så att stoägarna i allafall kan lite på att allt är skött som det ska när de kommer och betäcker :-)

Jag tycker också att det ska vara en egen lista för RS hingstar .
Röstar för en lista med enbart hingstar som är UTAN rs-nummer, godkända i annat land.

#12 I webstamboken skrivs det inte in att en hingst är godkänd för avel om det inte skett i Sverige. Man kan alltså inte hitta alla godkända hingstar den vägen.

Det lättaste är väl att ha 2 listor en för RS hingstar och en för hingstar godkända i annat land men är i Sverige
Jag tycker att det kan vara 2 olika listor, en för RS hingstar och en för internationellt godkända.

Som sagt, vi får diskutera sedan hur vi skall göra. Denna tråd gäller info som skall finnas med för RS-hingstar 2009. Inget annat.
/Cattis
#35 Jag förstår inte hur du menar?
I de flesta fall kan du se om hingsten är godkänd eller inte oavsett vilket land han kommer i från om du vet vilka nummer och bokstäver som brukas i olika länder.
Veritas odium paretFörvånad

om man importerar en hingst som ar bra,från från ett land som har strängare krav och längre bruksprov än i sverige,så har jag svårt att förstå varför man inte visar den i sverige.
Är det för "det behöver jag inte" eller tror man inte på hingsten?
Sen är det så lätt att skrika DISKRIMINERING för jag inte får min vilja igenom. Men i mina ögon ar det hingstägaren som diskriminerar sin hingst som inte tror på den.
#40 Kan bara hålla med.
Personligen är jag bara intresserad av en lista på hingstar som gått igenom både veterinärt och exteriört samt bruksprov (oavsett ursprungsland).
Skulle bara vilja uttrycka min önskan - Att Hingstlistan innehåller RS-hingstar.
#40 - Bra skrivet!

#39 Inte alla som letar hingst kan de olika nummer och bokstäver, de vill lätt kunna se om den är godkänd eller inte och den funktionen finns inte där.
#40 Kan bara säga för egen del att det kan finnas fler skäl än de två du angav i ditt inlägg. 
#41 Veterinärt, exteriört och bruksprov kan finnas även på hingstar godkända i annat land än Sverige.
#43 Nu blev det ett missförstånd tror jag… "Personligen är jag bara intresserad av en lista på hingstar som gått igenom både veterinärt och exteriört samt bruksprov (oavsett ursprungsland)."
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#44 Måste läst för fort…
Förtydligande… jag tycker att det är skandal att inte våra utlandsgodkända hingstar får vara med på forumet ens.
Diskriminering om något!

#47 Era hingstar är mig veterligen med på forumet, ingen nekar dem att "vara" här. Så exakt vad är det som är skandal?
Att vi gör en artikel där de som har RS-hingstar frivilligt får vara med - har noll och inget med era EU-hingstar att göra.
Känner man att man blir diskriminerad om man inte får vara med i en lista över RS-hingstar, visa då hingsten så får den också vara med. Det är HELT frivilligt att ansöka om RS-nummer/avelsvärdera sin importhingst. Alla gör sina egna val.
/Cattis
Gör en lista för EU:godkända hingstar oxå så blir det ju rättvist.. där inga RS hingstar får vara med.
Att ett SHETLANDS forum går in och gör dessa restrektioner tycker jag inte hör dit, forumet är väl för alla shetlandsintresserade?
Forumets uppgift är väl inte att välja hingst till folk?

#50 Det kanske blir så. Det har ännu inte varit uppe för diskussion.
/Cattis

#51 Ja och det är det även om vi gör artiklar med olika sorters meriterade ponnyer. I detta fall en artikel med enbart RS-hingstar.
/Cattis
Då är det väl inget problem, då har ni ju en "icke väljar lista" för våra skithingstar!

#51 Eftersom du ändrade ditt inlägg medan jag svarade så måste jag ju göra ett tillägg.
Nej, vi som driver forumet har inget intresse av att välja hingst åt andra. Vi anser att folk generellt har huvud att tänka med själva och lägger oss inte i hur/vad folk väljer.
Däremot bestämmer vi alldeles själva vad vi vill lägga tid på och vad vi tycker är intressant att göra artiklar om. Hur folk avlar, det är inte vår ensak.
/Cattis
#54 När du väljer dina ord så funderar jag över om du är sarakastisk, eller om du inners inne förväntar dig att folk tycker utlandsgodkända hingstar är skithingstar.

#54 Det är du som kallar dem skithingstar, inte jag/vi. Det är din åsikt, inte våran. Finns oerhört många fina importhingstar och det har inget med saken att göra.
Vi kommer göra en lista med RS-hingstar, oavsett hur "upprörd" du lyckas bli i denna tråd.
/Cattis
Jo det syntes att du svarade på det övre, jag satt o korrigerade innan jag såg något svar.. förlåt.
Till saken..
Varför denna uppdelning av hingstarn om inte för att markera att de inte duger någonting till då?
Man kan ju tycka att ska det vara en lista ska den ju vara komplett?

#58 Därför att RS-hingstarna garanterat är "varudeklarerade" enligt flera kriterier: veterinärt, exteriört och härstamningsmässigt.
Dessa kriterier uppfyller även en del importhingstar som inte är visade här, men skall en importhingst vara med, så skall alla. Annars kanske det blir att de som har licens i moderlandet inte kommer med, men de flesta andra - eftersom där (i UK) finns möjlighet att stambokföra utan att ngn ens tittat på hingsten.
Vem orkar sitta och kontrollera vilka som är visade och faktiskt uppfyller alla tre kriterierna? Inte jag.
Och då är det enklare, och mer rättvist, att vi BARA tar med de som är RS-hingstar.
En lista där man vet att alla hingstar som fins med genomgått och klarat av alla dessa kriterier.
Den blir med andra ord enklare för oss att administrera och det är huvudskälet till valet att bara ha RS-hingstar.
Vi lägger inga värderingar i vilka hingstar som är bättre än andra.
#59 Den kommer aldrig bli komplett ändå, eftersom den är frivillig och därför är bara de RS-hingstar med vars ägare ÖNSKAR att hingsten finns med. Och det blir bara RS-hingstar på denna lista, det kommer inte att ändras.
/Cattis

Forumet är vad Cattis vill att det ska vara, med hennes regler och bestämmelser. Vill man ha något annat får man väl lägga ett förslag, som flera har gjort i den här tråden, men det är ändå Cattis som bestämmer i slutändan. Like it or leave it.
Om det nu inte skulle bli en artikel för EU-hingstar så är det väl upp till ägarna av dessa att starta en tråd med bilder och info om hingstarna…? (Eller strider det mot någon forumsregel, månne?)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#61 Ingen hingstreklam är tillåten i annat än dessa artiklar eller Veckans Hingst … och vi har inte sagt att vi INTE skall ordna en sådan artikel. Vi har sagt att vi ännu inte diskuterat detta.
/Cattis

#62. Och det hade ju kännts roligare att diskutera det om man först inte hade fått skäll
.
Ja men då är det väl bara att ha en till tråd där inga rs hingstar får vara med. Rätt ska va rätt. Sen att det är en person som bestämmer är väl inte riktigt korrekt. Vi lever väl i demokrati.

#62 Nu är det här lite utanför ämnet i och för sig, men jag har alltid undrat över såna regler. (Finna samma på andra forum.) Det är inte okej att skriva "titta på den här hingsten, han har lämnat si och så", men det är helt okej att svara i en tråd där rubriken lyder "hur ser den här hingsten ut och hur har han nedärvt sig?"… Inte kritik, asså, bara en fundering jag har haft länge, även på andra forum som sagt. Borde det inte räknas som reklam att visa bilder och skriva en massa info om en hingst även om tråden från början innehåller en fråga? På nåt plan ger det ju trots allt publicitet för en viss hingst, kanske flera om hingsten har godkända söner i aveln också.
www.stuteriprecious.se

#64 Som du kanske kan se i flera inlägg ovan, så talar jag om att vi inte diskuterat detta ännu. Det kommer vi at tgöra framöver, sen får vi se.
Och nej, det är inte så det funkar på forum/nätsajter. De styrs av dem som driver dem. Och hittills, har vi försökt att alltid göra så många som möjligt nöjda. Det kommer vi fortsätta med, men inte när folk använder osnygga påtryckningar (vilket förekommit mkt av de sista dygnen).
/Cattis

#65 Jo sådana trådar har förekommit, och vi brukar antingen säga till eller radera sådana inlägg. Beror lite på hur det låter… man måste trots allt kunna diskutera olika linjer osv. Men när inläggen låter som rena annonser, då tar vi bort dem.
Reglerna går inte att skriva så de täcker upp till 100, utan vi måste ibland resonera om olika trådar och ta det från "fall till fall". Det beror helt på hur det är upplagt som sagt.
/Cattis

#68 Det förstår jag helt och fullt. Regler är svåra att få helt vattentäta. Och visst, jag tycker också att man ska få diskutera enskilda hingstar och deras nedärvning, härstamning, temperament m.m. Men här blir det ju lätt väldigt personligt eftersom nästan alla här har en hingst eller flera och blir berörda av trådarnas innehåll på ett helt annat sätt än på andra sajter där de flesta är rätt anonyma. Går man in på t.ex. Buke så går det inte en dag utan att det kommer nya trådar om vilka hingstar som är bra till det och det stoet, etc. Där diskuteras det helt öppet, men nåde den som säger "jag har honom i mitt stall och tycker såhär"… Då är det plötsligt inte okej att diskutera längre.
Jaja, har nog svamlat klart nu, i alla fall för ikväll… 
www.stuteriprecious.se

Är det godkänt veterinärt, godkänt bruksprov, avelsvärderad med minst 40 p som gäller? Det finns ju hingstar som inte fått 40 p som har RS nummer..
Kan ni inte lägga in en lista med för eller emot så syns det ju snart hur folk vill ha det. Typ rösta som på en del andra saker.

#70 En hingst som får RS-nummer är som du vet gdk veterinärt, härstamningsverifierad samt om den inte är gdk i annat land innan, även godkänd exeteriört med minst 40 poäng, om den nu inte fått färg/travpoäng etc. På importerna som är gdk i andra länder innan, är det inte säkert att de fått 40 poäng, men de är iaf varudeklarerade och det går lätt att kolla upp hur hingstens exteriör bedömts vara.
#71 Kan man ju göra, men ett sådant resultat skulle inte ändra på beslutet att ha en lista med enbart RS-hingstar. Och sen har vi ju dilemmat med "som man frågar får man svar".
/Cattis

#72 ja det har du rätt i.
#71 Tycker jag lät som en bra idé alternativt en separat lista för de hingstar som inte får vara med på denna
#40 Håller med dig, det är en ekvation jag inte heller får ihop.

Som jag ser det så är det enda att ha två listor. För många är det viktigt att det finns en svensk varudeklaration på hingsten och det gör det på RS-hingstarna. Vad som gäller för EU-hingstar är jag väldigt dåligt insatt i, men efter vad jag uppfattat så är inte alla dessa veterinärbesiktigade, exteriört, eller veterinärt godkända, utan det skiljer sig från land till land.
Jag tycker det är viktigt att inte vilseleda folk utan att informera så de vet vad det är för hingst de använder. EU-hingstarnas avkommor är det väl ingen skillnad på rent registreringsmässigt? Jag är som sagt inte vidare insatt i detta. Om man tycker att en godkänd hingst är godkänd var den än blivit det kommer man inte att välja bort en EU-hingt för att den inte är med på en lista med RS-hingstar. Men för tydlighetens skull och för att undvika missförstånd bör det vara två listor.
Min åsikt.

Låter toppen med två listor! Då har man valmöjligheten och alla blir nöjda? Jag tycker det är intressant att sitta och kika på hingstarna och sen kolla upp ev. avkommor i webstamboken och jämföra, men ibland är det svårt att "hitta" hingstarna. //Erica

#76 Vi håller på att diskutera detta sins emellan, och vi funderar i de banorna men återkommer när vi bestämt oss.
Måste bara poängtera att dessa listor, troligen inte samlar fler hingstar än dem du redan nu kan hitta på stuteriernas hemsidor - så så himla mkt nytt lär man inte hitta.
/Cattis
66# ja men man går väl lite efter vad medlemmerna vill också eller är det bara EN vilja på hela forumet????

#78 Nej, det har det hittills aldrig varit och det lär inte bli så framöver heller. Men reglerna bestäms av sajtvärden, vare sig du gillar det eller inte.
Så fungerar det på alla forum.
/Cattis

Jag kan heller inte se varför en del fortsätter tjafsa? Vi har sagt att vi funderar på att göra en annan lista för de importerade icke RS-berättigade hingstarna. Vad är problemet?
/Cattis
#79 Ja men det låter ju som om du inte alls är särskilt intresserad av en till hingstlista. Och som DU vill så BLIR det.
Du måste ju förutsett att folk reagerar när du skriver såna här trådar. Hade du satt ut två stycken olika hingsttrådar på en gång så hade det nog gått bättre.

#81 Visst kunde jag göra det, men jag hade inte funderat över att göra ngn annan lista då jag bestämde att starta upp artikeln.
Ja, jag förutsåg att vissa hingstägare skulle rasa, men det hör inte hit. Jag tänker göra en lista med bara RS-hingstar där de som önskar får lista sin/sina RS-hingstar. Av skälen jag angett ovan.
Och ärligt talat, jag tror en andra lista kommer att skapa en sabla massa mer liv än denna tråd gjort. Eftersom det kommer isf framgå att det är skillnad mellan RS och icke-RS.
/Cattis

#82 den skillnaden är ju redan gjord i och med denna tråd

#83 Givetvis, för det ÄR skillnad mellan att ha RS-nummer och att inte vara berättigad för "titeln".
Skillnaden framgår iom denna tråd också ja, men inte på samma sätt som i två olika artiklar, där man förklarar tydligt vad som gäller för de olika listornas innehåll.
/Cattis

Jag läste på iFokus Skrivregler … alltså reglerna som gäller för alla på hela iFokus sajten, dvs inte Cattis egna regler som gäller på shetlands sajten. Där står bland annat att det är förbjudet att …
Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär
I enlighet med ISPC och även SSS så ska ingen skillnad göras på RS hingst eller Internationellt godkänd hingst.
Sådana citat från Cattis som "det kommer att framgå att det är skillnad mellan RS och icke-RS" " Jag förutsåg att vissa hingstägare skulle rasa, men det hör inte hit" tycker jag går under iFokus regeln om diskriminering och i synnerhet när det är skrivet av sajtvärden själv.
Som någon skrev ovan:
"Forumet är vad Cattis vill att det ska vara, med hennes regler och bestämmelser. Vill man ha något annat får man väl lägga ett förslag, som flera har gjort i den här tråden, men det är ändå Cattis som bestämmer i slutändan. Like it or leave it."
Jag trodde att vi levde i ett öppet och fritt samhälle där demokrati rådde.
om 2 listor görs, så blir det ju lika för alla.
Då har alla fått lika stor plats här inne.

Om denna tråd inte är diskriminerande så kan man ju undra vad som är det!!
Jag anser att ALLA godkända hingstar, oavsett ursprungsland ska få vara med på samma lista, det är INGA krav på att visa fram hingst godkänd i annat EU-land, de är ju redan godkända, sedan tycker jag visst att det är bra OM man vill visa sin/sina hingstar vid svensk avelsvärdering, men jag dömer ingen som valt/väljer att inte visa, då deras hingst/hingstar ju redan är godkända. Att de sedan inte ska vara lika "fina" för att de inte är visade här i Sverige, det är något som jag inte förstår, tydligen är "våra" svenska hingstar mycket bättre för att de har ett RS nummer. Ja, jag vet att det är skillnaden med veterinärbesiktning och annat som ni stöter er på, men, godkänd är ändå godkänd.
Om man som ägare till hingst godkänd i annat EU-land väljer att inte visa sin hingst här i Sverige, ja då döms man för att vara oseriös, men det är likväl frivilligt att visa hingsten, hm.
Det går att få fram information om hingstarna från deras respektive ursprungsland, vill man ha info kan man få det.
Jag tycker det är beklagligt att sådant här ska behöva förekomma.

Men Anne, iFokus-sajten Shetlandsponny är Cattis sajt och här gäller hennes regler. Medeltiden är min sajt och där gäller mina regler. Samma för alla. Sajtvärdarna gör egna regler. Visst, man får inte strida mot iFokusnätverkets regler, det är helt riktigt. Tycker man att någon Sajtvärd har gjort det så får man höra av sig till teamet bakom iFokus.
Att landet Sverige har demokrati betyder ju inte att alla som har någonting måste tillämpa demokrati så fort någon protesterar mot bestämmelserna. (Det gör faktiskt inte landet Sverige heller.)
www.stuteriprecious.se
Jag kan bara gå till mig själv som sitter med en svenskfödd hingst som är visad i sverige han blev godkänd exetriört och fick godkänt bruksprov, han föll inne hos veterinären men kommer visas i vår igen. Inga problem så långt men sen kommer problemet. Han kan inte härstamningsverifieras mot sin mamma då hon är död och inga DNA finns på henne så OM jag inte är intresserad av att lägga ut en hel del pengar på att låta alla syskonen till honom DNA testas så kan det falla sig så illa att han inte går att kolla och därmed inte kan få sitt RS även om han till våren går hela vägen och blir godkänt veterinärt.
Ja visst jag kan avla på honom men om han inte får sitt RS nummer så kommer han att kastreras och säljas.
Vi vet alla att det ploppar upp godkända hingstar som i slutändan helt plötsligt inte var den man trodde först, Iom det så vet man inte heller om den nya stammen kanske har en del defekter eller vad det nu kan vara.
För mig personligen så har jag tagit ställning och för mig är det RS hingstar som gäller och jag ser inget fel alls i att man har en lista med RS hingstar och det är ingen som har sagt något om att en lista med EU hingstar kommer sen.
Jag kan ju då också säga att en lista med EU hingstar där vill jag i så fall personligen ha i vilket land hingsten är godkänd i och vad som krävs för det landet. Jag är inte alls hemma i andras avelsvärderingar och en lista med EU hingstar utan någon information om vad hingsten har gått igenom för att bli godkänd är helt förkastligt för mig.
Jag har inget emot EU hingstarna men jag vill veta vad som har krävts av dom för att bli godkända. Nu säger då säkert någon att det är bara att fråga hingstägaren, nja riktigt så lätt är det då inte då jag är en person som inte litar på andra och jag har dock levt i snart 41 år och jag VET att man kan tumma på sanningen om man kan tjäna lite extra pengar, så nä lita på hingstägaren gör jag inte.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#89 Jag kan ju då också säga att en lista med EU hingstar där vill jag i så fall personligen ha i vilket land hingsten är godkänd i och vad som krävs för det landet. Jag är inte alls hemma i andras avelsvärderingar och en lista med EU hingstar utan någon information om vad hingsten har gått igenom för att bli godkänd är helt förkastligt för mig.
Håller helt och fullt med, jag har ingen aning om vad som gäller i andra länder och skulle gladeligen se att det framkommer information om detta i en eventuell EU-hingst-lista.
För mig personligen så har jag tagit ställning och för mig är det RS hingstar som gäller och jag ser inget fel alls i att man har en lista med RS hingstar och det är ingen som har sagt något om att en lista med EU hingstar kommer sen.
Jag kan ju då också säga att en lista med EU hingstar där vill jag i så fall personligen ha i vilket land hingsten är godkänd i och vad som krävs för det landet. Jag är inte alls hemma i andras avelsvärderingar och en lista med EU hingstar utan någon information om vad hingsten har gått igenom för att bli godkänd är helt förkastligt för mig.
Jag har inget emot EU hingstarna men jag vill veta vad som har krävts av dom för att bli godkända. Nu säger då säkert någon att det är bara att fråga hingstägaren, nja riktigt så lätt är det då inte då jag är en person som inte litar på andra och jag har dock levt i snart 41 år och jag VET att man kan tumma på sanningen om man kan tjäna lite extra pengar, så nä lita på hingstägaren gör jag inte.
Bra skrivet! Jag håller med. För mig spelar det ingen roll om det är en eller två listor, men som Milla skriver, så skriv i så fall var hingsten är godkänd och vad som krävs för att bli godkänd. Jag har ingen större aning om vad andra länder har för krav.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#87 Vet du vad diskriminering betyder?
Att det inte är krav längre i andra länder heller på att avelsvärdera och få sina hingstar godkända enligt olika krav, det vet vi alla.
Det betyder inte att en del INTE väljer att avla på det som är varudeklarerat och som man får ett helhetsomdöme på av kunniga människor. Allt enligt en bedömningsform vi känner till och som används på all annan avelsvärdering i landet (ston och unghästar och på utställningar). De hingstar som klarat granskningen exteriört, veterinärt och härstamningsmässigt kan få RS-nummer OM MAN SÅ ÖNSKAR. Frivilligt.
Vad är diskriminerande i att lista de hingstar som uppfyller alla dessa kriterier? Inget.
När många önskar en lista, med avelshingstar som man VET klarat sig igenom nålsögat utan att behöva efterforska detta hingst för hingst, så kommer vi att göra en sådan lista. De importerade hingstarna som inte visats här av sina ägare, kan "lätt" visas på en avelsvärdering och sedan ansöka om RS-nummer. En del har sluppit kraven på minst 40 poäng förut - det är väl diskriminerande också isf?
Det är DU som lägger in dina åsikter om att RS-hingstarna skulle vara "finare" än andra. Det är inte det RS står för. Det är en merit man kan få för en hingst som uppfyller vissa krav, inget annat.
Det finns importer som är införda i Sverige, som fått RS-nummer och som är bländande vackra/användbara och veterinärt okej osv. Enda skillnaden på dessa och de som importerats men inte har RS-nummer, är att ägarna inte valt att visa dem - precis som du skriver.
Det är ett fritt val, inte ngt tvång.
Om man vill ha en RS-hingst, skaffar man sig en sådan. Bryr man sig inte om att ens hingst skall ha uppfyllt dessa krav - så struntar man i det såklart. Det står var och en fritt.
Lägg inte på andra människor åsikter du inte vet om de har. Vi tycker inte att importerade per automatik hingstar är dåliga, eller sämre än RS-hingstarna. Och ingen har väl skrivit ngt om att de som avlar på icke RS-hingstar är mindre seriösa?
"Det går att få fram information om hingstarna från deras respektive ursprungsland, vill man ha info kan man få det."
Absolut. Men jag är inte det minsta intresserad av att jaga info från en massa olika länder och få uppgifterna från hingstägarna verifierade. Jag har annat att göra också, faktiskt.
Den som önskar betäcka med dessa hingstar, får själv leta upp denna info om den hingst som intresserar dem, och själv "översätta" vad det innebär, med våra mått mätt.
/Cattis

"Jag kan ju då också säga att en lista med EU hingstar där vill jag i så fall personligen ha i vilket land hingsten är godkänd i och vad som krävs för det landet. Jag är inte alls hemma i andras avelsvärderingar och en lista med EU hingstar utan någon information om vad hingsten har gått igenom för att bli godkänd är helt förkastligt för mig."
Håller helt med.
/Cattis

#85 Anne,
Det ÄR skillnad, precis som det är skillnad på dubbelguldsdiplom och avelsdiplomet. Det är ingen diskriminering - det är fakta - och denna fakta säger INGET om vilka hingstar som är bra eller dåliga att använda i aveln.
Det KOMMER framgå i en sådan eventuell artikel, att det är skillnad på att ha meriten och att inte ha den - för det är skillnad. Precis som det kommer att framgå i artikeln om RS-hingstarna vad som gjort att de kvalificerat sig för RS.
Fördelen med RS-hingstarna är att de är varudeklarerade här, på ett sätt som de flesta begriper - det är inte de ovisade importhingstarna - och alltså en mkt enklare lista att hålla.
Ingen skillnad i avelsvärde görs på hästarna vi skriver om här, inte av oss, oavsett hur du vill vinkla allt till att det är så.
Alla får fritt tänka själva, och avla efter eget huvud. Det lägger vi oss inte i. Om vi haft så mkt emot EU-hingstarna (de som är ovisade här), så hade vi KNAPPAST låtit deras föl deltaga i fölboxarna, vi hade heller inte låtit dem vara med i artikelserier som Veckans hingst etc.
Detta forum lyder inte under vare sig SSS, moderland eller ISPC. Det är ett allmänt forum för den som är intresserad och medlemsskapet är frivilligt och gratis. De enda krav som ställs, är att man,
A: följer iFokus övergripande regler som man godkänner då man tecknar medlemsskap, samt
B: följer sajternas respektive Skrivregler, som man också förbinder sig att följa om man skall ha skrivrättighet på respektive sajt.
Jag har förklarat varför det blir en lista med enbart RS-hingstar, läs innantill. Detta är vad många har önskat och det är väldigt mkt enklare att vara säker på att det blir som det skall.
Ja jag förutsåg att du skulle rasa direkt. Inte alls svårt. Men RS är en merit, liksom många andra, och dessa hingstar kommer vi att lista. För dem som vill.
Det här är heller ingen officiell sida, och vi listar vad vi vill - så länge vi inte bryter mot någon lag.
Det råder ingen demokrati på din egen hemsida eller hur? Den är väl öppen för allmänheten? Får dina läsare bestämma vad som skall stå där?
Okej, då kan du vrida det till att man inte kan skriva där. Men okej, får alla bestämma fritt över andras gästböcker? Nej, var och en bestämmer över de sidor de driver och gör ganska mkt som de behagar, så länge de inte bryter mot någon lag.
/Cattis

Sen finns det ju en annan kategori också. De importerade hingstarna som inte nådde upp till de magiska 40 på avelsvärderingen MEN som ju trots allt är varudeklarerade i det Svenska systemet. Det är ju inte nödvändigtvis en dålig hingst om den har 38 -39 poäng heller.
Jag är för att man på något sätt uppmuntrar att de sk."EU" hingstarna som faktiskt genomgår den Svenska avelsvärderingen men inte når hela vägen poängmässigt. För då har man ju som hingstägare "vågat" visa sin hingst och visar också att man har inget att dölja.
Men är risken att man blir sedd som oseriös ändå, är det kanske inte så uppmuntrande att visa "när man inte behöver det".
Inget är enkelt!

Jag tycker att det är jätte bra med en lista på enbart RS-nr.
För jag fattar nada på EU-hästarnas exteriörbedömning och dom står ju inte ens med i webbstamboken om jag har fattat detta rätt.
Jag använder den väldigt mycket när jag kikar på eventuella hingstar i framtiden och jämför för och nakdelar i poängen mot mitt stos poäng, just för att man skall kunna få fram ett toppen föl. Men som det är nu gör jag mest det för att jag tycker att det är roligt. Vet aldrig om jag kommer att betäcka henne.
Men jag tycker oxå att en separat lista på EU-hingstarna skulle vara roligt att kika på.
Men detta är bara vad jag tycker.
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

#95 Nej, jag håller med till fullo.
Kanske ska det isf finnas 3 listor?
1. RS-hingstar
2. Importerade som visats här men ej erhållit RS
3. Importerade som ej visats här
Bara en fundering… om det ska vara så "rättvist" som möjligt. Och alla tre skall givetvis korslänkas isf. Får fundera/diskutera vidare.
/Cattis
#97 - ska vi krångla till det lite till så kanske även svenskfödda hingstar som inte visats, men som är DNA-testade och används i avel ändå också måste få en egen lista?
De används ju också fullt lagligt och korrekt i avel.
Sen en fråga - vad är det egentligen som gäller för att en importerad hingst ska få RS? måste de uppnå 40 p eller inte? Det finns lite motsägande uppgifter här i tråden….

#98 :-) och en för bara skäckar kanske… :-P
De skall uppfylla kraven för avelsvärdeklass G, dvs minst 40p och ingen delpoäng under 7.
Alltså ja, de måste få lägst 40. Men under en period fick även hingstar som avelsvärderats, men inte uppnått de magiska 40, ett RS-nummer. Så dessa är liksom lite på undantag.
/Cattis
#98 haha, klart att du ska krångla till det ytterligare
Sen en fråga - vad är det egentligen som gäller för att en importerad hingst ska få RS? måste de uppnå 40 p eller inte? Det finns lite motsägande uppgifter här i tråden….
Många listor blir det
- RS-hingstar
- Importerade som visats här men ej erhållit RS
- Imp. som ej visats här
- Imp. som erhållit RS under 40 p.
- Imp. som erhållit RS över 40 p.
listorna kan nog göras hur långa som helst
#99 jasså, det är alltså så att dom måste få 40… Då kan vi ju stryka de 2 sista alt. i listan
#99 - idealet hade nog egentligen varit en databas där man kan välja att sortera hingstarna efter de olika kriterierna och dessutom efter färg, geografisk placering, mankhöjd etc.
Fast det faller ju kanske litegrann utanför ifokusramarnas möjligheter, även om databasen hade varit möjlig att skapa.
#102 nu har du ett kall Anna, gör en sådan databas, jag lovar att det skulle bli possitiva reaktioner

En aspekt som jag tror är viktig att lyfta fram vad gäller RS eller snarare den svenska avelsvärderingen är just jämförbarheten. Utifrån samma kriterier har dessa hingstar blivit bedömda och man kan på ett enkelt sätt, även för den oinvigde, göra en god jämförelse av hingstarna.
Det finns flera riktigt trevliga importerade hingstar men personligen väntar jag med att använda mig av dem tills dess de visats fram för den svenska avelsvärderingsnämnden.
I detta beslut ligger det ingen som helst värdering av visade kontra icke-visade, svenskfödda kontra importerade, etc. utan enbart ett krasst önskemål om en varudeklaration som jag kan förstå mig på.
Att någon tar på sig allt det arbete det innebär att sammanställa dessa hingstlistor tycker jag är en otrolig service, oavsett om det skulle vara någon forumvärd/administratör eller en "vanlig" medlem. Jag bockar och tackar! 
Om vattenskiljaren skall vara huruvida hästen är varudeklarerad enligt svenska mått eller ej, så tycker jag att listorna borde delas i
1. hingstar som avelsvärderats i Sverige (där det tydligt framgår huruvida de fått RS eller ej samt poäng osv) - då uppmuntras just varudeklarationen och öppenheten med hingstens förtjänster och nackdelar som blir genom att visa dem på svensk avelsvärdering, enligt samma mått som alla andra, även om en del "bara" uppnått 38-39p.
2. hingstar som ej avelsvärderats i Sverige (och jag antar att endast de hingstar som är godkända i andra EU-länder räknas då)
Och sen definitionen av diskriminering:
"Diskriminering i juridisk mening är det när en person utsätts för negativ särbehandling utan giltig grund, av skäl som beror på personens könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder."
(citerat från wikipedia den här gången)

#105 Vi kommer inte ha med några poäng eller utställningsmeriter etc i listorna. Allt sådant får man som intresserad själv ta reda på.
Om vi har med poäng, så framhäver man ju vissa hingstar som bättre än andra exteriört (vilket en del givetvis är) och det vill vi inte. Folk får själva avgöra utifrån listan vad de vill titta närmare på, sen får hingstägarna göra all reklam de vill på sina hemsidor tex.
/Cattis
#103 - mina kunskaper i databas-skapande är inte tillräckliga för ett sådant projekt.

#108 Äh, det finns program för sånt, gratis! 
www.stuteriprecious.se

Welsharna har gjort så här på sin hemsida. Det är väl ungefär samma sak som funderingarna går här.
#109 - vassego, gör det du… 

#110: Kanske något för SSS att fundera på …?

#112. Tycker jag absolut. Det bästa är ju om rasföreningen har en officiell lista som når alla medlemmar. Den borde även finnas att delas ut på mässor o dyl, där man når folk som ännu inte blivit medlemmar.

För SSS del finns ju redan registrets/webbstambokens databas. Det går säkert att skapa rapporter som tar fram önskvärd info, frågan är väl snarare vem som skall göra det och om det är värt att betala för en sådan sak. Fredrik har säkert att göra ändå…
Annars vore det roligt om hingstkatalogen kunde uppdateras löpande (vem som nu kan ha tid/ork med det) och även om den gick att ha online, som en betaltjänst/medlemsförmån. Typ.
/Cattis

Ja, det där med att upprätthålla informationen är ju jätteviktigt för att hålla listan aktuell och av värde.

Egentligen… (Spårar nu ur en redan urspårad tråd.) Måste en hingstkatalog komma från SSS? Om någon SSS-medlem tog på sig att göra typ såna där blad som holländarna har, som man sätter i en pärm, med hingstens info och bild på, skulle det vara okej då? Vad finns det för idéer kring hur man skulle finansiera det, så att alla kan köpa precis så många blad som de vill ha och sätta i sin egna pärm? Hur hittar man info om alla hingstar, utan att riskera att få falskheter? Hingstjkatalog på internet, hur skulle man kunna finansiera det? (Domän och hotell kostar ju några kronor per år.)
Jag är inget high-tech-freak, men lite kan jag och om jag bara visste om det var okej att fixa nåt sånt här så skulle jag säkert kunna bidra med nåt.
www.stuteriprecious.se

#116. Jag tror att SSS PR-kommitté har en hingstkatalog på planeringsstadiet.

#117 3 år senare…
Jättebra om det kommer en ny, verkligen, men innebär det att det inte finns något intresse för någon annan form av officiell lista/internetkatalog/motsvarande? (Jag frågar, alltså.)
www.stuteriprecious.se

#116 SSS har redan domän och plats. Och personligen anser jag att en hingstkatalog bör ges ut av föreningen, så att det inte blir en massa godtycklig info.
Inte heller finns det någon ekonomi i att göra det privat, för så många säljer man inte. Och för att komma ner i produktionskostnad, lär man behöva trycka ett stort antal.
/Cattis

Linnea svarade i en annan tråd hur det gick till när hon gjorde hingstkatalogen. Tyvärr hinner jag inte leta reda på den nu, för lunchen är slut och fönsterputsen kallar :)
Korrekta och aktuella hingstlistor är väl alltid av intresse.

#119 För min del behöver det inte gå med plus, så att t.ex. använda SSS domän är ju ett alternativ i så fall. (Om vi nu tänker internetkatalog.) Vad det kostar att trycka pappersvarianter beror ju på hur man trycker, vem som trycker och hur mycket varje blad kostar att köpa. Man måste ju inte gå till närmaste tryckeri som vill ha en beställning på minst 1000 ex, det finns andra sätt.
Men skit samma, jag bara tänkte att man kanske skulle göra nåt med alla sin dödtid här hemma.
www.stuteriprecious.se
#121 Dödtid? Hur får man sådan?
#120 Här är tråden du nämner.
# För övrigt skulle jag inte vara helt negativ till att producera hingstkatalogen igen, även om det var mycket jobb. Har en del idéer om hur det skulle kunna gå till. Så skulle SSS vara intresserade så är de (PR-kommittén?) välkomna att höra av sig.

Varför inte strunta i hingstlistan, så får väl sto ägarna leta ihjäl sej efter information.
I sådana fall tycker jag INTE att shetland är roligt. Alla vill ha och men inte ge. Varför inte vara nöjd med 2 ev 3 olika hingstlistor, då får ju alla som de vill. Nej, då ska det bli vem som har gjort rätt och fel.
Gärna ta upp gammalt groll oxå.
Hästfolk är ett knepigt och fruktansvärt barnsligt folk

#124 Ja, för all del, dra alla över en kam…
www.stuteriprecious.se
#124 Hästfolk är ett knepigt och fruktansvärt barnsligt folk.

#124. Det ligger mycket i det du säger, tycker jag. Kanske vore lika bra att strunta i hingstlistorna.
Här får hingstägarna annonsera gratis, ändå är de inte nöjda utan skall bara ha och ha.

#125 det är ju upp tillvar och en att ta åt sej.
Jag tycker Cattis gör ett jätte bra jobb, vi ska vara glad att någon vill göra detta för oss. Sedan kan hon inte göra så alla blir nöjda.
#125 och 126. Läs tråden från början igen så håller ni nog också med Pernilla 77.

#129 Jag tar åt mig när alla hästmänniskor kallas knepiga och fruktansvärt barnsliga, för det är inte sant. Tycker att det har kommit fram mycket intressanta saker i den här tråden, som inte är varken barnsligt eller knepigt.
www.stuteriprecious.se
#129 Du har nog missuppfattat min gubbe. Jag håller med! Jag har dessutom skrivit det i flera trådar förut. Själv umgås jag aldrig med hästfolk privat.

#130 Det står inte alla hästfolk är knepiga osv utan det står hästfolk.
Däremot skrev jag alla vill ha men inte ge.