Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2250 ggr
kicki80
0

Sadel.

Vad har ni för sadlar till era shettisar. Vi ska köpa en till shettisen vi kommer köpa och vill bara veta på ett ungefär vad vi ska titta efter.. Det ska vara en riktig sadel som döttrarna ska rida på lektion i.

Moheda
0

Jag har en sadel från Höök. 15" med vid bom. Den ligger bra på mitt, lite runda stoGlad. Dottern som är 10 år trivs med den.

Ahnna
0

För hästens skull, titta på de lite dyrare modellerna och inte de som kostar under 3000:-. Prova ut i samråd med sadelutprovare eller sadelmakare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Jag har gett upp mitt motstånd mot syntetsadlar med handtag, för det är det enda som legat bra på mina små tjockisar.

Det finns säkert betydligt dyrare lädersadlar som också ligger bra men min ekonomi - och det faktum att vi ännu inte rider särskilt mycket - har gjort att jag valt bort det.

Skulle inte drömma om de billiga paketsadlarna från Hööks eller Börjes, de är inte skapta för vare sig hästar eller ryttare….

Moheda
0

#3 varken min dotter eller ponny är annorlunda skapta än några andra, varför jag fortfarande håller fast vid att min sadel från Hööks duger alldeles utomordentligt till den typen av ridning som vi företar oss på vår ponny. Men tycker man att en "ponnyputa"duger  är väl det ok liksom om man vill lägga mycket pengar , så är det ju upp till var och en!

AnnaLundin
0

#4 - det är ingen "ponnyputa" utan en sadel med något annorlunda uppbyggnad än de vanliga lädersadlarna.

Vi har uppenbart olika åsikter om vad som är bra för häst och ryttare.

polgara
0

Jag har 15" sadlar från Hööks till mina o de fungerar bra.

Moheda
0

# ja, det har vi nog vilket inte betyder att någon av oss har fel, eller hur?

NettanW
0

Vill bara poängtera att bara för att en sadel är billig så behöver det inte betyda att den ligger dåligt på hästen och är oskön för ryttaren att sitta i. Det som gör att priset hamnar så lågt är materialet den är gjord av och den håller nog förmodligen inte lika länge som en dyr sadel. Det beror ju även på hur ofta man skall använda den. Men en sadel oavsett pris håller mycket längre med riktig skötsel, även en dyr sadel kan gå sönder om man inte sköter den riktigt.

Men alla hästar är uppbygda på olika sett, olika sadlar passar på olika hästar. Så jag tycker inte att man skall dra ALLA billiga sadlar över en kant bara för att dom inte passat ens egna hästar. (Bara för att en sadel är dyr betyder det ju inte att den passar bättre till både häst och ryttare)

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina små hästtjejer rider med B**rjes syntetsadel med handtag. Bossorna är flyttbara med hjälp av kardborre. Fungerar bra tycker vi.

Moheda
0

#8 Bra formulerat resonemang!

Ahnna
0

Det är väldigt mycket som spelar in i priset på en sadel, långt ifrån bara materialet den är sydd i.

www.stuteriprecious.se

Pyttis
0

Instämmer helt med #8. Har haft en billig (stor häst) allroundsadel från B¤¤rjes, köptes ny för ett antal år sedan, den sadeln användes 5 dagr/vecka i 10 ÅR. Fick beröm för BRA sadel på kurser, min sadelmakare kunde inte fatta att detta var en sadel för 450:- Sadeln såldes OCH ANVÄNDS FF. Är genomkollad då och då av sadelmakaren. SÅ att bara "kasta skit" för att ngt är billigt = inte hela sanningen. OBS! Jag är noga med att ha bra, tillpassat material både till mig själv och mina hästar

Ahnna
0

Angående billighetssadlar från Indien och dylikt så har jag sett både bra och dåliga för samma pris, säljs som samma modell av samma företag och har man inte sett alla bredvid varandra så ser man nog ingen direkt skillnad. Vissa är riktiga kvalitetsgrejer, annat är verkligen bara skit. Det beror på hur tillverkaren i Indien har gått till väga för att tillverka eller köpa in sadlarna. (Allt tillverkas inte på plats bara för att de säger att det är så.)

Det som framförallt medför en pris- och kvalitetsskillnad är material i lädret, bommen och stoppningen, samt tillverkarens kunskaper om hur man t.ex. gjuter en bom korrekt. Vissa kan, andra inte. Allt som är billigt är inte skräp, men man får det man betalar för. Billiga lädersaker går ofta sönder i både läder och sömmar, och inte att förglömma; de sys av barn och kvinnor som inte får skäligt betalt.

(Nu är jag inte sån att jag bara köper dyra saker för att motverka såna fabriker, men många påstår att de bryr sig enormt mycket om sånt men så köper de i alla fall saker som är tillverkade av barn i Asien och Afrika.)

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

Jag har en westernsadel 14" till min. Men är sällan han rids. Inte så gott om barn här i närheten! Å hittar man väl nån liten tjej som vill rida så är föräldrarna livrädda för att ungen ska bli sparkad, avkastad eller nåt annat liknande!

Daladis
0

Jag har en syntetsadel "Wintec" tror jag det är till mina minisar. Den ligger bra, förutom att båda har lite dåliga sadellägen så en svanskappa behövs. Jag har en syntetsadel till min islänning oxå. Eftersom jag har reumatiskt så kan jag (orkar inte upp) inte sadla med en lädersadel, dom blir för tunga. Förut var jag emot syntet, men dom kan ligga minst lika bra som en lädersadel. Svägerskan är sadelmakare och har tittat på mina sadlar och tycker dom ligger bra. Även en gammal cowboysadel från B*rjes, som ibland används på shettisarna och var billig! tycker hon ligger förvånandsvärt bra. Visst, hon rider i en sprillans ny Amerigo för +25-tusen, och den är underbar! Men för min lilla ridning, så vet jag inte hur jag skulle kunna motivera ett sånt sadelinköp:) Det spelar väl egentligen ingen roll vad man köper, huvudsaken är att den ligger bra på hästen och att man är nöjd själv. //Erica

Trim
0

Globus har syntetsadlar som ser ut att kunna passa breda ryggar.De finns från  15 tum  m utbytbart järn pris ca 2000. Och nog vill jag att barnen ska sitta så bra som möjligt och inte hamna i stolsits likaväl som sadeln ska ligga så bra som möjligt på ponnyns rygg. Fast det är svårt att hitta den perfekta sadeln till en rygg av shettisformat. Håller som bäst på att leta sadel till Newforesten som har ännu mindre manke än shettisen…

AnnaLundin
0

#1 - nackdelen med de utbytbara koppjärnen är att sadeln blir mer och mer "rund" undertills ju vidare koppjärn man sätter i. Dvs de passar då inte längre på en relativt rak rygg - som ändå många shettisar har.

Frida-E
0

Nån som har erfarenhet av Hööks ponnysadel i läder? Finns i 14 (och 15) tum och vid bom? Kan denna passa en lite mindre shettis? Fördelar och nackdelar?

Moheda
0

# Jag har en 15" sadel med vid bom från Hööks. Min shettis är 105 cm och lite Flört tjock som shettisar är… Min erfarenhet av denna sadel är bra. Tor också att den finns i 14".

dranto
0

Tycker också de är bra. Har både en 14" och en 15".