lite frågor om Hästar...
Jag betalar i månaden ca 700 kr med allt förutom kurser och utrustning inräknat, jag har en shetlandsponny som just nu går på bete.
Det jag räknar som månadskostnader är:
Stallhyra
Försäkring
Hö
annat foder
Vaccination
Maskmedel
Andra kostnader är veterinär, träningar, utrustning.
Jag är lite mossig i huvudet så jag har säkert glömt en massa…
Min moster räknar att ett halvblod kostar ca 1200 kr i månaden, utan hyra och hö.
Vad för häst ska du köpa?
lurvponnyn.vimeddjur.se
det är ganska mkt som ska betalas.
- stallhyra
- foder
- hovslagare
- veterinär
stallhyra, olika för olika stall
foder, Hö 1-2:-/kg, 5-6kg/dag (beror på ponnyn), kraftfoder
hovslagare, 6-8 vecka
veterinär, vaccinering mm mm
Det KOSTAR att ha häst.
Ska du ha ponnyn i eget stall, behöver du även sällskap (ytterligare en häst)
#2 Hovslagare! Jag visste att jag glömt något ^^
lurvponnyn.vimeddjur.se
Sen kan man ju även tillägga att priserna varierar mycket från län till län också och om man ska stå på kollektiv stall eller fullinakordering.
Men som ni skriver
*box
*foder
*utrustning
*försäkring
*vacciner
*kurser om man vill gå sådanna
*transport till och från träning eller tävling
*veterinärkostnad
*hovslagare
Sen finns det säkert en massa man glömt men jag räknar med att runt 25000-30000 kr om året lägger jag ner på min shettis minst. När jag hade stor häst var det dyrare.

ooj! jag tänkte skaffa en mini shettis
Jag tycker personligen att man ska tänka högre kostnader än det i själva verket kanske blir men att man ändå ska veta att häst är en av de dyrare sporter man kan utöva.
Sen beror det ju även på vad man ska ha hästen till, är det ridning, körning, sällskap , avel eller dyl. Allt har ju sin kostnad.
Så räkna på runt 20000 kr per år minst skulle jag säga, men det är ju hur jag beräknar då jag står inakorderad och i Stockholms regionen men har ändå en billig stallhyra.
#5 ska du ha en mini-shettis antar jag att du tänkt köra?
Körutrustning kostar ungefär lika mkt som själva ponnyn
Ja, det är inte billigt direkt. Hoppas du hittar din drömponny

Ja, jag tänkte mest ha den till sällskap mest tror jag :) men hur ofta behöver man gå till vetrinären?
#8 Sällskap till vad?
Jag skulle vilja ge dig rådet att vänta med köp av häst/ponny tills du i alla fall lärt dig lite mer. T.ex vad en häst äter. Hur man kollar tänder osv.
Det känns som du (eller dina föräldrar) inte tänkt igenom detta ordentligt.
Jag antar att ni på ridskolan inte fått lära er så mycket om hur det är att ta ansvar för en egen häst? Försök att läsa mycket faktaböcker och fråga (förutom här då) kompisar som har egen häst hur det är.
Mitt råd är att läsa så mycket som möjligt om shetlandsponnyn. Gärna med dina föräldrar så de vet också.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#9 sällskap bara ^^ asså jag tror inte att jag ska rida på den direkt! men jag kan ju ha den till annat :D
#11 och #12 Ja, det var så jag menade.
Du kan ju inte ha ponnyn ensam heller i vilket fall som helst.

#13 neje! :O:O:O:O ABSOLUT INTE! Jag ska minst ha 2!!!! Annars mår dom inget bra 
Jag kliver in på ett litet hörn här. Jag är nämligen i valet och kvalet om jag ska köpa ett föl. (blir först nästa höst, så en ettåring då). Jag har all kunskap, har haft häst förut och har precis fått två hästar på foder.
Men är lite ringrostig. Vet ju vad det är som ska betalas men vad är kostnaderna mer exakt?
Vad kostar t ex en verkning? att raspa tänderna?
Vad kostar vaccinationer och maskmedel?
Försöker göra en kalkyl och se om det går ihop sig med ekonomin.
Tack!
Räkna med flera tusenlappar/år för det du undrade över.
menar mer konkret, vad betalar ni för de saker i #15?

Jag betalar 200kr för verkning, raspa tänderna vet jag inte vad min nuvarande veterinär tar men ska till honom snart för att åtgärda en kuses tänder så jag återkommer med det priset.
Maskmedel är numera receptbelagt o så tar man ett träckprov först, för att se om man behöver avmaska eller ej, kostar ca 280kr, finns kitt på apoteket att köpa.
Vaccinationer är olika från veterinär till veterinär.
Jag betalar mellan 200-400 kr för verkning lite beroende på vilken av våra hovslagare som kommer.
Raspning av tänder tog de 300 kr för fast då var det på en arab, jag har ännu inte behövt raspa min 3 åring.
Sen som sagt maskmedel är receptbelagt men om du nu skulle få lov att maska så kostar de runt 130-200 kr per spruta drygt.
tack så jättemycket!!

Jag betalar 18000kr per år i stallhyra.
Sen tillkommer ju,
Hovslagare 1200kr år minst (bara verkning)
Vaccinering (Kommer inte riktigt i håg men kanske 1500kr år)
Kraftfoder 1000kr år kanske beroende på om det behövs eller inte.
Veterinär Det beror ju på om hästen skadar sig eller inte. Svårt att säga.
Medlemsavgifter/tävling/utställning/kurser 1000kr för ett år ungefär har jag lagt ut. Blir nog mera nästa år.
grimmor/täcken/grimskaft/borstar mm 3000kr har jag nog lagt ut på ett år. (hon växer så det knakar) =)
Kör/ridutrustning. 700kr (träns och utställningsgrimma) Kommer nog att lägga ner 15000kr nästa år på vagn och sele.
Ridhuskort 1000kr år
Försäkring 1450kr år
Så det är inte gratis att ha en shettis bara för att den är liten. Sen beror det ju mycket på vad man skall göra med den och om man har den hemma eller installad någonstans, plus vart man bor i detta avlånga land gör ju mycket.
Men detta är den kostnaden jag har för ett år ungefär.
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

#21 Lägg därtill kostnaden för om du ska tävla mer, bensinkostnad till tävlingarna/utställningarna, bensin/busskort till och från stallet, extra kraftfoder om det tränas mer, medlemsskap i föreningar och klubbar, kostnaden för skoning om det behövs skor, etc. Man kan nog inte räkna ut exakt vad det kostar, men bra mycket mer än många vill tro.
Det räcker inte att bara räkna på hö och verkning, som många tyvärr gör när de ska köpa shettis.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag är helt på det klara med allt som måste betalas, och är väldigt tacksam att ni ger mig lite priser! Svårt att räkna om man inte vet ungefär vad allt kostar. Sen lägger jag på lite extra då det är en större häst än shettis. Sen lite extra igen för säkerhetsskull.
Sen får vi se om det går ihop sig med intäkterna. Häst eller inte häst, that is the question.
#22 Du har så rätt! En stor kostnad är när man vill börja använda sin ponny, åka på evenemang/kurser/träningar/tävlingar/utställning mm mm.
Man blir sugen på bättre och finare utrustning, tävlingsklädsel, putsmaterial till ponnyn, ny transport… och TJENA vad bensinen och bilen kostar!!!
Min karl räknade en månad på vad ponnyerna kostade just denna månad, jag trodde inte det var sant… :-/

#24 Det är därför man aldrig räknar ihop sånt där!
Gjorde jag det skulle jag troligen sluta äta i rädsla att inte ha råd med allt som jag vill göra med pållarna. Men så länge man bara har ett "ungefärligt" hum om kostnaderna i huvudet så går det an. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag räknade lite på det nu och fick det till att det skulle kosta ca 2500kr i månaden. Det är löpande kostnader, alla en-gångs-köp borträknade. Kändes lite tyckte jag.

#0 Jag har inte tagit bilden! :O Utan jag har Flahs som han heter, som jag är halvfoder på :)

Glöm inte kostnad för utrustning, om det är första hästen. Underhåll av stängsel, eller nytt stängsel, och då behöver man också ett elaggregat. Kostnader för eventuella felköp som tex sele som skaver. Bensinkostnader om man transporterar hästen och hyra av släp, Det kan dyka upp sjukdomar som fång, eller eksem, och då är det också en ganska stor kostnad.
Min ca kostnad för i år, och året är inte slut än, boxarna och hallen de ska byggas i ska också byggas färdigt…
- Körkurser 3 st inkl bensin, hyra av släp och mat 2300kr
- Inköp av sele, vagn och viss renovering 10500kr
- Tävlingar, 2st ca 2000kr/st
- Försäkring 550kr
- Medlemsavgifter hit o dit…650kr
- Veterinär 800 (vaccination)
- Hovslagare 1500kr
- Stängsel ca 2000kr
- Utrustning till barnen så som hjälmar, västar, ridbyxor 1600
- Utrustning till häst, 2 täcken, borstar, bett, ca 1500kr
- Hö, spån, kraftfoder saltsten mm ca3300kr
- övrigt,…xxxxx ?? kr
Summa… 28700kr Kostnad för EN shetlandsponny med billig försäkring, ingen stallhyra och ingen större kostnad för spån, halm mm då min häst går ute året om. Ska när stallet är färdigt hämta hem en shettis till, som saknar utrustning.
#14 vad ska du använda ponnyn till? Även en shetlandsponny behöver röra på sig och en mini-shettis tror jag inte att du kan rida på…

#29 Rider du på dina shettisar?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#30 Tror hon ställde frågan för att tjejen är nio år.
Men du kanske inte har sett det trots att du varit in på presentationen?
Man måste tänka på kostnader som kommer oväntade med en häst kan lätt bli sjuk, själv fick jag åka till djursjukhuset med min häst där en operation skulle kosta nästan 40 000 i rena pengar. Inga pengar jag hade men i detta fallet va hästen så pass skadad att han aldrig skulle bli riktigt bra.
Har fått betala 8000 kr totalt för alla vet kostnader. så tänk på att skadan kan komma plötsligt.

TS! Jag fick min första ponny när jag var 12 år och det var ganska tufft kan jag tycka så här i efterhand. Vänta du några år med egen häst och försök att få bli skötare på någon snäll häst så länge. Det är ett stort ansvar att ha en egen häst!

#31 Med tanke på tjejens (förmodade) låga ålder bör man kanske uttrycka sig annorlunda.
/Cattis
#34 Ser inget negativt i #29:s fråga eller följande klargörande.

#35 Ok.
/Cattis
#36 Nej nu räcker det med personliga påhopp från din sida mot exitingsvillemo! Många saker du skriver i olika trådar till exiting har INGET med vad tråden handlar om! Iom detta inlägg så riskerar jag väl att bli avstängd här som man tydligen blir om det inte passar sajtvärden!
Vill informera om att jag kontaktat iFokus ang ditt personliga agg jämte exitingsvillemo.
Det du förmodligen nu kommer att göra är: låsta och ta bort denna tråd då du förmodligen inte inser att det du gör är fel, samt att du inte vill att andra ska läsa mitt inlägg till dig nu och få reda på att jag kontaktat iFokus.
Så alla andra medlemmar som "hinner" läsa detta innan tråden försvinner och jag blir avständ härifrån: Stå på Er våga säga ifrån även fastän det "straffar" sig så har man själv rent mjöl i påsen.
#37 Jag har hunnit läsa och håller med dig. 
#38 Tack och bock!! Försvinner jag härifrån så vet du…
#39 Japp, diktatur är inte riktigt min grej heller….

#37 Oroa dig inte, det får jättegärna ligga kvar. :-)
/Cattis
#41 Jag är inte orolig! Jag har bara redogjort fakta. Tyvärr så stängs medlemmar av p g a icke korrekta orsaker eller hotas via PM.
Förklara varför inlägg #29 inte var korrekt uttryckt! Ser inget som helst fel i det inlägget, tycker att exiting hade trevlig ton och endast bara ställde en enkel fråga av välvilja, vad är fel i det?
Ditt inlägg #30 vart ville du komma med det? Du vet att exitings är vuxen så vad får dig att tro att HON rider på sina shettisar? Flickan som skapat tråden är 9 år! Viss skillnad.
#34 vad i hela friden har jag nu gjort/sagt
Ställde bara en enkel fråga, vad hon ska använda hästen till eftersom priserna varierar mkt beroende på vad man ska använda den till.

#42 Ingen har stängts av pga icke korrekta orsaker, det där har du ingen som helst aning om. Har du belägg för detta, ber jag dig kontakta iFokus ännu en gång och ta det med dem. De kan se vilka som stängts av härifrån.
Jag tycker att man kunde ha förklarat, som vuxen, på ett annat sätt och inte bara avfärdat med att hon är för stor för att rida. De flesta av oss är det och kan ändå aktivera våra ponnyer. Standard som mini. Därav min fråga.
/Cattis

#43 Jag tycker inte det är vad som framgår av ditt inlägg alls:
"vad ska du använda ponnyn till? Även en shetlandsponny behöver röra på sig och en mini-shettis tror jag inte att du kan rida på…"
Jag läser det som att du ifrågasätter hur hon skall kunna aktivera sin ponny om hon inte kan rida på den.
/Cattis
#44 men snälla du… Du väljer att missuppfatta ALLA mina inlägg… Och klanka ner på dom.
Har aldrig sagt att hon är för stor för att rida… Jag skrev att jag tror att hon inte kan rida den.
Står på skrivreglerna att man alltid ska tyda inlägg som att de är inlagda av godo!!!!
#45 om du läser HELA tråden så ser du att det tidigare varit tal om körning… Men som sagt, vill man välja att missuppfatt så varsågod.
Tänker inte debatera med dig ang detta, det är uppenbart att det bara är du som tog inlägget på det viset

#46 Det är din tolkning. Och en smärre överdrift.
#47 Låter bra. Ditt PM klargjorde det jag behövde veta.
/Cattis
Jag bara undrar var det står att hon är 9 år? Antagligen är jag blind. Och Lina kan du inte höra med den som äger hästen som du är halvfodervärd åt vad den kostar. Lycka till med dina hästar som du skaffar. Tycker att det ibland är en lite tråkig atityd, men det kanske är bättre. Man vänder sig ju faktiskt hit för att rådfråga er som har vana av dessa underbara små "stora" hästar.
#0 omformulerar mitt inlägg (nr #29) eftersom den enkla frågan tydligen missuppfattades.
Jag undrar vad du ska göra med hästen eftersom det skiljer ganska mkt i pris beroende på vilken utrustning som ska köpas in.
Ska man tolka det ni skrivit här så verkar ni tycka att den här stackars tjejen inte alls ska skaffa nån häst. Usch vilka tråkiga inlägg!!! Jag hoppas att hon inte blivit avskräckt för det är jättekul och mysigt att få köpa sin första häst oavsett vad man ska ha den till och vilken ras man köper.
#0 Lycka till med ditt hästköp!!!! Blir säkert jättebra!!

Jag tycker också flera här har svarat onödigt snorkigt, åtminstone låter det så när man läser.
Minns ni inte hur det var när ni själva var i denna ålder och ville ha egen häst?
Jag tycker det är jättebra att TS frågar och vill veta mer.
#51 Vilka inlägg är emot trådskaparen så vitt jag uppfattat så är det i all välmening personer sagt sitt här! Sen att det blev tjafs mellan vissa därutav jag inblandad MEN det har inget med trådskaparen att göra och det förstår man om man läser hela tråden.
#52 Vilka e snorkiga? Visst minns vi vår första häst men jag anser att det som sagts här TILL trådskaparen har varit sanning och vad ska man göra då? Ljuga och försköna? Nej tycker inte jag.
Är man inne på ett forum och ställer frågor så lär man acceptera dom svar man får! Alla e vi av olika mening varav får man räkna med att allt kanske inte "passar" ens ideal.
jag tycker att hon absolut ska skaffa sig en ponny, hon frågade vad hon skulle tänka på, när det komme till kostnader.
Tycker att hon har fått ganska bra svar från de flesta, tråkigt bara att denna tråd, likt många andra gåröver till ngt helt annat.
Men tillbaka till ursprungstråden.
#0 Jag hoppas att du iallafall fått lite svar på din ekonomi-fråga
och, som jag skrev tidigare, hoppas du hittar din drömponny