Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 4024 ggr
exitingsvillemo
0

litet sto med stor hingst?

om man betäcker ett sto på 94cm med en hingst på 105 (ca) är riskerna större då att få ett stort föl och en svår förlossning.

Hur tänker ni? Skulle ni görs det eller är det inte värt att riskera?

Ahnna
0

Det var väl ingen enorm storleksskillnad precis. Om man kan betäcka welsh mountain med fullblod eller russ med halvblod så ska väl 10-11 centimeters skillnad inte innebära någon direkt risk. Visst, shetlandsponnyn är överrepresenterad inom svåra förlossningar, men som sagt, det var ingen megastor skillnad på individerna.

Hade du sagt att du ville korsa en 75-centimetrare med en 105-centimetrare så hade jag nog svarat annorlunda. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

ja, men 10cm på våra småttingar är ju ganska mycket ändå.

Men alltså så är risken för ett stort föl ungefär lika som om jag skulle tagit en hingst på 95cm?

polgara
0

På ridskolan jag jobbade på under 80-talet hade vi ett WM sto på runt 120cm, hon blev tjuvbetäckt med en ardenner hingst, 11 månader senare kom det ut en liten ynklig fölis som snabbt växte sig stor. Fostret/fölet anpassar sig efter stoet i storlek i regel, dock kan de växa väligt snabbt när de väl är födda.

Det är dock inte optimalt o göra en sådan betäckning, eller rent av dumdristigt, men o betäcka ett sto som är 10cm lägre än hingsten ser jag inte som något problem

exitingsvillemo
0

hihi,OK jag ska alltså sluta fjanta med mitt lilla stoSkrattande

Jo att fostret anpassar sig efter stoet, vet jag. Har sett en korsning där stoet var shettis och pappan arab…

Zerenade
0

Jag har det likadant här..mitt 2-åriga isabellsto är endast 89 cm och blir kanske 91-92 cm, jag vill så gärna betäcka henne med Orkan nästa år och han blir ju då c:a 10 cm högre, men det kanske inte är någon fara då trots allt, jag är lite mindre orolig nu efter att ha läst era inlägg här!Glad

Pheobe
0

Jag har en hingst här hemma som är 94cm, han har betäckt små ston på 78cm utan problem.

MalinLarsson
0

Jag är lika fjantig, skulle inte bet min Sammy 93cm med hingst över metern. Även vad andra tycker.. vill gärna ha hingstar runt samma stl.

[Billan]
0

Här i trekten har vi en familj som envisas med att betäcka sitt shetlandsto med sin varmblods hingst. Stoet fölar varje år utan problem, avkommorna har blivit C-ponnyer olika stora.

Ska också säga att hingsten är c.a. 157 cm

fuxar
0

Har varit med och dragit ut ett föl, där shetlandstoet var tjuvbetäckt med varmblodshingst runt 150cm. Fölningen gick bra, även om det var trångt. Dom påstår att fölet anpassar sej efter stoet, men en sån stor skillnad är inget jag skulle rekomendera. Däremot att betäcka ett shetlandsto med en något större godkänd shetlandshingst tror jag inte är några problem. Om stoet är normalt utvecklat, vill säga.Lycka till.

Mmia
0

#6 Du kanske ska tillägga att din hingst som har betäckt ministon på 78cm är själv efter en liten minihingst och har då kanske lite gener som passar ministon.

Pheobe
0

#10 Spelar ingen roll. Han lämnar avkommor efter stonas storlek. Betäcker han stora ston blir det stora föl och små föl med små ston

exitingsvillemo
0

#8 jag kan garantera att jag inte har några planer att betäcka med en hingst över 107cmSkrattande.

#10 ja det har du ju rätt i, så kan det ju vara.

#11 alltså anpassar sig fostret efter stoet

Pheobe
0

#12 Dels det men också som vuxen avkomma sedan blir den som modern

Cattis
0

#13 Jag fick två hingstföl efter den hingsten, med ston som var 96 och 100 cm höga. Båda de hingstarna är ganska små, ca 90 cm. Dessa ston har inget mini i stammen.
Så visst kan han dra ner stl, iom sina "minigener". Men han gör inte alltid det, det är sant.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annelie-P
0

#8 Oj det skulle jag verkligen aldrig våga!

Pheobe
0

#14 säkert undantag för det mesta… Ett av stona är väldigt stor nu men som föl var hon pytteliten.

Han har faktiskt betäckt sto på 73cm… blev ett fint dipmomsto på 83cm =)

Ellinor Johansson
0

# 16 Jag skulle ALDRIG våga ta ett sto på betäckning som endast är 73 cm. Att använda en hingst som är 94 cm till ett sto som är 73 cm tycker jag är märkligt.

Mmia
0

#17 Håller helt med, skulle aldrig betäcka något sto som är så liten.

Tycker nog att ston som är 78cm är minimum att betäcka, men skulle inte uppmuntra folk att betäcka så små ston + att man får kolla lite extreiört om hon skulle passa att få föl + att ta en hingst som kanske inte ger så stora föl.

Det är inte bara att betäcka och tro att allt fixar sig. Det är DU som betäcker stoet som har ansvaret att stoet ska klara en fölning på bästa sätt.

TÄNK INNAN  - INTE EFTER

Ellinor Johansson
0

Jag tycker det är så missvisande när man skriver om alla betäckningar som sker där det är stor skillnad i mankhöjd mellan föräldradjuren som går bra. Det är mycket stor risker att göra den typen av betäckningar, man kanske borde berätta om alla fölningar som inte gått så bra….

Jag tycker att hingsthållaren har ett mycket stort ansvar när de gäller den typen av betäckningar, speciellt när det gäller mindre avelsdjur.

exitingsvillemo
0

#18 #19 gäller dessa inlägg mig och mitt sto på 94cm ocksåOskyldig

Eller gäller det bara 73cm stoet?

Är det OK att betäcka mitt sto, på 94 med hingst på ca 105?

Charlotte-Aveback
0

#20: Vilken typ av avkomma vill du få fram? Vilken storlek, typ, m.m. brukar stoet oftast lämna? Samma frågor gäller för hingsten. Tror du att just denna kombinationen har förutsättningar att ge dig den avkomma du skulle vilja ha?

Dessa frågor är nästan viktigare än den faktiska storleken som så.

Lycka till med dina funderingar!

exitingsvillemo
0

självfallet förstår jag att det är andra saker som ska passa inSkrattande

Men säg att jag hittar denna perfekta hingst, som matchar stoet på alla vis, och denna hingst är 105cm, skulle jag kunna välja honom då eller skulle ni ha tagit en mindre?

Idagsläget har jag nte ens hittat den perfekta hingsten (eller jo, men han är bara 100cm) men OM jag en dag skulle…

Charlotte-Aveback
0

#22: Rent storleksmässigt så är det ju inga problem. Men förärver han normalt det du vill få fram? Detta kommer alltid att vara den viktigaste frågan när du avlar, oavsett hans storlek, färg, m.m.

exitingsvillemo
0

#23 som sagt så har jag ännu inte ens letat efter just "denna" hingstGlad Det var liksom bara en fråga huruvida det skulle vara riskfyllt med 10cm skillnad på sto och hingst.

Hingsten jag ev har sett ut till mitt sto till nästa år förärver precis det jag vill få fram, att han är si och så hög och inte precis den färgen jag tycker är "roligast" spelar ingen roll. Hingsten har visat sig ha mkt bra, starka avkommor och har själv en bra meritlista. Han har precis den exteriören som jag vill ha fram hos mina avkommor i framtiden.

Dock är denna hingst inte så hög som 105, frågan om storleken var bara en fundering jag haft länge om vad som anses vara riskfyllt, med tanke på storleksskillnader

Pheobe
0

varför är det inte märkvärdigt att betäcka ett sto som är 155cm med en hingst på 170 cm som det är då vi betäcker våra små?

Hade ett sto här en gång som var 83 cm och hingsten var 97cm, den sa jag nej till. Hon var så liten att det inte gick betäcka.

sanne
0

#25 stora hästar har väl lite mer plats för sina föl, så där är 15cm inte så stor skillnad.

skulle inte ta emot mini ston till våra standard hingstar. tror säkert det kan gå bra men tycker det är onödigt att utsätta stoet för det om något skulle bli fel.

hade ett sto på betäckning ett år som var tjuvbetäckt innan, hingsten var en welsh.. stor bponny.. fölet var lika stor som mamman när han kom ut .. väldigt långa ben.. stoet klarade det bra men det är ju inget jag skulle rekomendera precis.

exitingsvillemo
0

#26 nej men stackars mamma-hästRynkar på näsan.

vlken tur att allt gick bra iaf.

[Billan]
0

# 19

Jag skrev INTE för att tala om att det går bra med dessa betäckningar. Har verkligen predikat för ägarna hur idiotiskt det är, men för döva öron.

Så ni som tror att JAG tycker att det är ok, har helt fel.

Lärde mig i min ungdom att ska man korsa små med stora så ska hingsten vara den mindre av de båda.

Pheobe
0

#26 om det finns mer plats vet jag inte… det anpassar ju sej till storleken. Kan ju gå lika tokigt där.