Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 2517 ggr
ThiffannyJ
0

Hingstkatalogen på nätet?

Hittade en hollänsk sida, där man har lagt ut alla godkända hingstar med bild och härstammning. Alla är stoerade under "sina mått" och sedan under årtal de gick igenom. Vet att det finns sidor där alla godkända hingstar finns samlade samt kritik och så…. Men det vore väl ett projekt för Shetlandsintresserade att samla alla godkända hingstar på en sajt med bild och så, men det kanske man inte får, med tanke på just hingstkatalogen?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

helenecarlsson
0

#10 Tack! Ja visst är det kul att se hur de ser ut de hingstar som finns med sin häst stamtavla.

Va konstigt det blev, jag skrev ovanstående inlägg igår sen stavade jag fel och skulle redigera inlägget och nu när jag tittar så ligger mitt första inlägg här också. Jag har nog fått hjärnsläppGenerad

Cattis
0

Jag har redan börjat - MEN - det är ingen enkel match att få tag i alla bilder direkt!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

#0 Jag kan inte se att det skulle finnas något förbud mot att göra en så'n sida på nätet. Så länge hingstägarna ger sitt samtycke.

Cattis
0

#3 Fast samtycke behövs inte ens, bara om man tar med adress o sånt på ägare. Så det är nog bara att köra på…

Men som sagt, jag har det mesta klart, saknar bara bilder - o det är ett GÄNG som jag inte har. Särskilt på de gamla killarna och dessa bilder verkar inte ngn vilja låna ut.

Fast det är klart, det går ju att efterlysa bilder här också…

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

#4: Precis! Om du listar vilka du behöver så kanske vi kan skramla ihop dem!

Linnah
0

#3 Det enda är väl att det finns en intressekonflikt, eftersom hingstkatalogen säljs.

När jag i gymnasiet funderade på att göra en webstambok för highlandponnyerna som ett skolprojekt så blev det upprörda känslor hos deras brittiska moderförening, eftersom stamboken och deras stamboksindex var en viktig inkomst för dem. Nu har vi ju redan vår stambok på nätet, och jag tycker det är positivt att det är lätt att hitta information, men jag tycker att det vore tråkigt om allt tryckt material konkurrerades ut…

Cattis
0

#6 Men det som jag har gjort, är inte ngt som alls konkurrerar ut hingstkatalogen. Det innehåller inte lika mkt info - det jobbet är jag inte intresserad av att ta på mig att hålla uppdaterat. Utan det handlar om bild o stam. Ponnysajten är isf mer heltäckande.

Jag har dessutom länkat till SSS på varje sida med text om att man kan köpa hingstkatalogen av dem med mer info och uppdaterad statistik samt till webbstamboken för aktuella meriter osv.

Jag är helt emot att allt skall konkurreras ut. Både hingstkatalog o stambok i tryckt form vill jag ha kvar. Känslan är inte att jämföra, mellan att sitta i soffan o bläddra i en bok eller sitta o glo på en skärm o scrolla/klicka.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Lite från ämnet.

Hur klarade man sig innan stamboken låg på nätet? Ja innan nätet fanns över huvudtaget?

Det är helt suveränt att kolla stamtavlor, få kontakt med uppfödare i andra länder om avlar på samma linjer, eller en privatperson som kanske äger en släkting till någon av våra pållar. Listan kan göras hur lång som helst.

VeronicaP
0

Jag tror aldrig att man kan konkurrerar ut de tryckta hingstböckerna , för det finns inget roligare än att sitta och bläddra i hingstböcker inte samma känsla på datan precis *ler*

Cattis
0

Jag håller med.

Det som känns livsfarligt är at tsitta o lägga in statistik eller resultat, tänk vad man skulle få pillra o uppdatera och ändra om (när) man gör fel. Nej tack! :-)

Men det jag gjort är att skriva om hingsten har SUCH o ev premieringsklass. Premieringsklassen känns mest intressant, avelsmässigt. Utställningsresultaten hittar man ju som sagt på Webbstamboken o statistiken hittar man i Blå Boken, Hingstkatalogen och dessutom på allas egna hemsidor.

Just det, en länk till "hingstens" hemsida har jag med också… Om den har en.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Det är kul att se kort på pållarna när de blev godkända. Det är så kul att se hur de utvecklats med åren.

Kort och stammen räcker gott Cattis! Glad

ThiffannyJ
0

#1 Men absolut! http://www.geocities.com/shetlander_hengst/

Super kul att titta på alla fina hingstar som i bland duker upp i ens egna pålles stamtavla!!

www.minishetland.com

JMax
0

#12 Jag får inte den länken att fungera, är det rätt eller är det min dator som inte vill?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

ThiffannyJ
0

#13 Jo då den fungerar, men jag tror att just sådana sidot tillåter bara ett visst antal besökare per dag om jag inte minns helt fel, förmodligen så är väl den kvoten fylld nu kanske…

www.minishetland.com

Charlotte-Aveback
0

Såvitt jag kan se så har alla hingstarna, alla storlekar och alla år, vit grimma på sig. Jag misstänker att detta knappast kan vara en tillfällighet …

Kratern
0

#4 Men….. om det ska vara intressant så vill man ju veta var hingsten bor (adress)

helenecarlsson
0

#12 Tack! Jättekul att se hur hingstarna ser ut som förekommer i stammen på sin häst.

Hanna-D
0

#0 Den sidan är kanon! Har hittat mkt intressant där tidigare.

#15 Alla hingstar i Holland visas i vit grimma (ev, grimma med ett bett fasthakat). Tror det var två hingstar som visades i träns med svart läder i år när jag var där - och då såg vi ett par hundra hingstar!

Ellinor Johansson
0

När vi var en större show i Holland 2002 (?) visades alla hingsar i grimma (några hade bett fasthakat). Det var mycket hingstar ändå stod de lungt och stilla på en gräsmatta bredvid ringarna och väntade. Inget skrik eller stressande alls.

Är det större krav på temperamentet i Holland eller är pållarna bättre fostrade?

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Jag tror att de är bättre fostrade, det är ju mest vuxna (ofta män) som hanterar dem och de verkar hanteras på ett helt annat sätt.

Bifogar en bild på "stallet" och spiltorna som hingstarna står i vid hingstpremieringen. Kvalitén på bilden är inte den bästa men orkar inte leta upp bättre bilder just nu Glad

PP
0

#9 Det är ju bara synd att den nuvarande hingstkatalogen är så svårbläddrad… Ledsen

Men jag tror inte heller att internet konkurrerar ut en tryckt katalog. Fast fördelen med internet är ju att det är så lätt att uppdatera. Är ju lite tråkigt när uppgifter är inaktuella redan när man köper katalogen. Dessutom tycker jag det är lite trist att det bara står ägare och inte stationer i katalogen… Fast just det blir det väl ingen skillnad på, om sådana uppgifter inte ens skulle vara med på sidan.

Hursomhelst, så kan jag tipsa om att de hingstar som finns i Shetland Nords område finns i en hingstlista på vår hemsida www.shetlandnord.se. De allra flesta med bild. Som alltid beror ju aktualiteten på hur pass intresserade ägarna/hingsthållarna är att informera mej om eventuella ändringar…

lisa_4
0

Jag tycker det är en väldigt bra ide :)