Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 2190 ggr
QuickStep
0

Ytterligare körfrågor..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…läste för ett tag sen att det är några här som har kört in sina ponnyer själva. Har ni några konrekta tips för en nybörjare?
Vad ska man alltid tänka på i säkerhets syfte?

Ska börja visa min shettis i helgen för vagnen. Vänja honom lite vid den. Han e ju 9 år och van vid att tömköras och gå breve när jag kör den andra shettisen.

Maliiin
0

Om du är väldigt mkt nybörjare borde du kanske ta hjälp av någon kunnig? För det kan lätt gå åt pipsvängen!

Men iaf när jag körde in min shettis..

Jag började med att tömköra honom och det höll på med i ett år. Men det var för att jag inte fick min vagn när ja skulle.. Efter det  satte jag fast draglinorna i selen och så gick en å höll i dem under tiden som ja tömkörde. La dom även mot honom så att han kände att något tog emot när han svängde och så.

Efter det var det dags att dra däck! Så då satte jag fast draglinorna i en svängel som jag sedan fäste däcket i. Det drog ja ett antal ggr men han är så cool av sig så han har inte brytt sig om vad som hänt runt omkring honom! Sen så småningom var det dags att ta fram vagnen! Så ja lät honom gå över skaklarna och kolla vagnen. Sen höll vi vagnen i rätt läge så att vi bara gick med den efter. Sen spände vi fast och gick med honom så att han fick vänja sig vid att den fanns där. Så småningom kunde jag sitta i vagnen och en gick framme vid huvudet på honom fallifall det skulle hända nåt!

Sen har vi kört sen dess och även tävlat:)

Men man måste tänka på att ta det lugnt och inte skynda på bara för att det går bra! Inte bra att vara ensammen heller!

Lycka till!Glad

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När tömkörningen fungerar bra brukar jag, precis som ovanstående gjorde, dra däck. Jag tömkör med däck bakom tills hästen inte reagerar minsta lilla på däcket bakom. (provar att bifoga en video)

Först då plockar jag fram rockarden

Mitt bästa tips är att skynda långsamt. Gör hellre varje moment två gånger extra, när det känns som det fungerar bra, innan du går vidare till nästan.

pippa__
0

#1 Var har du köpt din vagn? Pris?

Maliiin
0

Min vagn är från Lessebo Allsvets! Tror att han tar 3500 kr för en så dom ligger väldigt bra i pris. Men har beställt en ny därifrån som är bredare, med hårdgummihjul m.m. Så du kan få vagnen som du vill i princip! Men man får ha tålamod å vänta för det tar sin tid..

QuickStep
0

hur fäster ni däcket i draglinorna? om hästen blir väldigt nervös och kanske vill springa iväg.. man får ju liksominte tappa hästen så den kommer lös… då går det ju åt helsike… jag har medhjälpare imorgon men måste ju vara snabb på o få loss däcket så att säga om man märker att det inte går..

Houdini
0

Däcket?

Annette
0

Vi fäster däcket i en svängel som sitter i draglinorna. I början är vi tre personer, en vid tömmarna, en vid hästens huvud och den tredje håller i repet som mellan däcket och svängeln. Men före vi börjar med däck är hästen van vid draglinorna och vi har även släpat däcket bakom den så den har hört ljudet. Vi har lite sand i däcket så det inte är för lätt. (Ligger på brädor i botten.)

QuickStep
0

okej jag tror jag förstår… jo det verkar som jag fått tag i en person till som kan hjälpa mig o dra däcket i början.
Ganska nervöst men nu känner jag att ja vill pröva lite iaf…

Fiona
0

När jag hade en shettis här på innkörning så började jag med att tömmköra någon gång (han var tömmkörd innan ) , sen satte vi i han i lunningsbågen . Känns bättre med den än med linor , då dom inte kan trassla in sig i skaklar osv . Sen när han hade dratt den tomme några gånger hängdevi i en liten stock, Efter det ledde vi han brevid vagnen när en anna drog. Sen satte vi för han och allt gick bra :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

QuickStep
0

måste bara skriva o tala om att det har gått jättebra idag, först tömkörde vi och jag tränade med draglinorna lite.
sen fick han nosa på vagnen och vi lyfte den över honom o sen ner till selen och han brydde sig ingenting.
sen gick vi med honom med vagnen och jag höll i vagnen och en annan höll på andra sidan utan att vagnen satt fast.
så han va cool lugn.
ska göra samma sak imorogn tänkte jag.

UG
0

#10 Bra jobbat!
Bra att du avbröt övningarna när det gick som bäst. Det är rätt att öva ofta och korta stunder. Är du lugn så blir hästen lugn. Lycka till!

QuickStep
0

ja jag hoppas att det går lik bra imorogn oxå.
Tanken e att han oxå kanse kan dra din vagn sen. han e lite yngre och piggare än min andra shettis.