Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1022 ggr
UG
0

sadelregistret.se

Ni som är chippmärkare - har ni fått brev hem om detta?

Jag fick igår hem information om sadelregistret.se
Mycket bra idé tycker jag! Tänkte själv chippmärka mina selar. Vi hästägare har ju mängder av dyr och stöldbegärlig utrustning!
Precis som att datorerna på mitt jobb är stöldskyddsmärkta kan jag nu märka min utrustning.

ElisabethA
0

Jo, jag fick också ett sånt erbjudande med posten idag. Jag hade tänkt chippa min sele med ett vanligt chip, men det går kanske inte? Obestämd

ZABA
0

Jag har också fått brevet. Känner inte så där direkt att jag vill kosta på mig att köpa ett lager speciella chip för just stöldskyddsmärkning. Visst är det en jättebra idé men nej, jag väntar tills man hör hur utveckligen sker. Det går ju alltid att köpa senare - förhoppningsvis före ens egna saker blir stulna… Flört

Houdini
0

De sålde nog inte chip utan "chips i chipspåse"…Glad

Kris_J
0

Chip eller chips, hur dumt de än kan låta heter de man märker med rätteligen microchips….Har jag fått erfara då jag fördjupade mig i detta problem med rätt ordSkäms

Jag tänker inte köpa dem för stöldskyddsmärkning, inbillar mig att de är lätta att plocka ut igen…

Veritas odium paretFörvånad

IdaS-A
0

Jag har fått det också, har ju visserligen lås på sadelkammare och på sadelhängare.

PP
0

När jag gick chipkursen så sa vår kursledare just detta att man kan märka utrustning med chip som man t ex tappat på golvet eller inte fått på plats vid första försöket och som måste kasseras från märkning av hästar.

Har funderat lite på detta, men inte provat ännu.

Charlotte-J
0

Jag tyckte det hela kändes en smula oseriöst. Det dom länkade till som säljare av chip mm. hade ju inte detta i sortimentet, hm. Lurigt!

Hur sjutton blir jag av med denna förskräckliga text som uppstod när dottern låat datorn och varit inloggad på sitt konto? Hjälp!!

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Men, texten är ju bara annorlunda när jag skriver. Inte när jag laddat upp kommentaren.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

#4 - mjä, de heter inte ens så utan mikrotransponder/mikrotranspondrar.

Ett chip, flera chip på svenska, chips är det engelska pluralordet…

Och för övrigt undrade jag också ifall man måste ha speciella chip för detta ändamål?

RebeckaSvensson
0

Jag fick ett brev igår. Nu ligger det i papperskorgen… Kanske hade det varit bra att märka halvblodets sadlar, men jag inbillar mig också att de kan vara lätta att plocka ut.

Emma-Andersson
0

Fick också brevet idag.

Är det bara jag eller blir de chipen inte dyrare än de vi "stoppar" i hädtarna? det stod att de skulle kosta 65:-/st moms, porto och postförskott tillkomdå skulle en låda (10 st) gå på:

chip: 650:- + moms 25%: 125.5:- + postförskott: 50:- + porto: 50:- = 875,5:-

Rätta mig om jag har fel. Men det blir ca 100:- mer  än chipen från SH som vi "stoppar" i pållarna

Hanna-D
0

Håller med #10, jag kommer inte att köpa sådana chip.

Houdini
0

Men var på sadeln ska man chipmärka.. hur kan det vara så lättt för en tjuv att plocka ur ett chip ur en sadel som är stort som ett risgryn?

Houdini
0

Hoppsan, det kostade visst en del att ha sadeln (eller annan utrustning) i registret… närmare bestämt 160 kr/år

PP
0

Men nog kan det väl vara en god idé att märka utrustning med mikrochip även om man inte sedan ingår i något register? Jag menar, kan man tala om att t ex sadeln är märkt och man kan visa upp en tagg på koden borde det väl ses som bevis på att sadeln tillhör en..? Eller är inte det juridiskt hållbart?

Förutsättningen är förstås att man hittar på sin stulna utrustning så att man kan skanna den.

Houdini
0

Dete måste det ju vara.. skulle utrustningen blir stulen går det väl alltid att ansluta den till sadelregistret då?

Madelene_Udd
0

# 11 Chippen från Sh kostar 75 kr styck.

Emma-Andersson
0

#17 ja, jag vet vad det kostar tycker bara att det är konstiga att chippen som kommer ifrån SH är billigare än de från sadelregistert.