Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 1462 ggr
Milla
0

gamla P-piller

Alltså nu måste jag ju bara få fråga.

Hm hittade en hel del gamla p-piller och där står att dom ska användas innan 04-06 men vågar man chansa på att dom fortfarande gör som dom ska?

Har ej ätit innan utan skulle börja nu och jag viste ju om att jag hade en hel del hemma sen tidigare. Det handlar om ca 8 kartor till.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kacka
0

Om du vill att de ska vara säkra så skulle jag inte lita på det… men om du tar dem "för skojs skull" kan du ju göra det…

Milla
0

hm nä här tar vi inga piller för skoj skullFundersam

Gunilla H
0

Ni är för härliga och roliga! Jag småskrattar för mig själv, ingen fråga verkar omöjlig eller olämplig här, känns familjärt…

Milla
0

#3 vad är det som är så farligt med att diskutera P-piller här?? tror nog att i allafall 80% av alla tjejer, kvinnor som finns här inne har erfarenhet av det.

kacka
0

Jag har ALDRIG ätit ett enda P-piller… hihi…

Kiara
0

Det finns säkert marginaler på bästföredatumet, men det kräver att du är helt säker på att dom förvarats rätt…sen när det gäller P-piller bör man nog gå till gynekologen och undersöka sig, innan man börjar det finns ju risk för blodpropp och så. Jag har själv hormon spiral och stortrivs jag tillhör dom 87 % som får "bivärkning" i form av utebliven mens, det är elva år utan mens nuSkrattande

Anna Johansson
0

Men inte kan dom väl ha "slutat" att verka? Skulle grejerna i p-pillren sluta å funka, dom vet väl inte vilket år de är nu. Tror de ä lugt ja. Fast skulle man fråga på apoteket så skulle man nog inte få använda dom. Fast du märker ju om dom inte funkar Flört.

Anna Johansson
0

#6 låter inte så dumt de! Glad

Milla
0

jo så sant så. Nu chansar jag ju inte och helt plötslig sitter där med en bebis i magen, men då dom hjälper vid mensvärk så fungerar dom ju.

P-pillren fungerar ju inte tillsammans med visa andra medeciner och då jag precis har slutat med en av medecinerna som inte går ihop med pp och jag visste om att jag hade en hel del kvar här hemma så började jag äta dom igen. Naturligtvis så ska jag ju gå på den årliga kontrollen.

Hade spiral tidigare men den började vandra så när jag tog ut den så har jag helt enkelt inte vågat sätta in den igen.

cinna
0

Hmm, ring barnmorskan, gynekologen eller vem det nu är som skrivit ut pillren och fråga vad du ska göra. Jag rekommenderar inte att du tar dem. Ring å få ett nytt recept även om du "bara" tar dem förmensvärkens skull. Aldrig bra att ta gamla mediciner! Så iväg och ring nu! säger "Mamma"-Cinna

Milla
0

ok jag lyder dig "mamma- Cinna" men jag kan inte ringa nu, men jag ska ringa i morgon lovarFlört

Gunilla H
0

#4  Hallå, hallå! Det är väl inget farligt att diskutera P-piller, jag skrev ju att ni var för härliga och roliga och att jag blev glad för att det kändes familjärt!!! Inlägget var positivt menat!

Hugg inte så snabbt på andras inlägg, läs det ordentligt först och begrunda vad som verkligen står där!

Milla
0

#12 då ber jag om ursäkt, för jag läste det inte som positivt men sen å andra sidan är jag inte riktigt vaken.Generad

Gunilla H
0

# 13 Det är okej, du verkar har fått bra svar på din fråga.

Var rädd om Dig!

Milla
0

tack tack! och jag lovar att jag inte ska hugga så hemskt innan jag läst ordentligt nästa gångGenerad

Annette
0

Tack för påminnelsen! Barnmorskan skulle jag också ringt för ett halvår sedan! Får göra det i morgon.

Milla
0

Haha ja gör detRäcka ut tungan

cinna
0

# 11 Okey då, du får väl uppskov till imorgon då om du lovar att inte ta av de gamlaGlad

Asagard
0

P-piller i all ära, men är ni medvetna om hur farliga de är? Skulle nog rekommendera spiral istället. I och för sig kan inte alla använda spiral, vissa blöder konstant, men P-piller är verkligen inte att leka med.

Cattis
0

P-spruta funkar fint. Om man nu inte ska ha fler barn alltså…

Spiraler sitter inte alltid kvar…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

#19 snälla berätta gärna mer om P-pillren, vad är det som gör att dom är så farliga? Hur är det med P-spruta då?

Asagard
0

Hm, har aldrig hört att spiraler inte sitter kvar?? Skulle de ramla ur menar du??

Enda tråkiga med spiral är väl att OM man skulle bli gravid ändå, så är det inte det lättaste att få ut den och den kan skada fosterhinnan då. En arbetskamrat till mig fick missfall i v. 23 pga att spiralen stack hål på fosterhinnan. Gråter

Cattis
0

Asagard: Jodå, de kan lossna… och hamna på "sniskan" - då hjälper de liksom inte. Tro mig… Jag har ett lockigt litet ettårigt troll i knät som bevis. Oskyldig

Milla: P-pillren kan framkalla blodproppar. Är man dessutom överviktig och rökare som jag är så är det att be om problem.

P-sprutan är kanon, ingen mens alls. Dock kan humöret… eeh… påverkas lite lätt och man kan få vissa förstärkta PMS-symptom. Generad Denna gång har jag inte drabbats av det dock, men för ett par år sedan blev jag väl smått "otrevlig" av den. Det finns en del biverkningar med den som är mindre smickrande, men det känns som petitesser i jämförelsen med att få fler barn.

/Cattis

Anna Johansson
0

#22 fy låter inte kul det!

Milla
0

ok ska inte äta p-piller mer, ska ringa om sprutan istället. Men det blir inte alls bra om man får än mer jäkla humör

Cattis
0

#25 Det är inte alls alla som får det problemet. Och jag fick det inte denna gång. Eller så fick jag det o min man inte vågar säga det… Cool Nädå, förra gången kände jag verkligen det själv också. Jag var mkt orolig inför denna gång, men det har inte blivit så alls. Ärligt talat.

/Cattis

Milla
0

ok ska ringa och höra med dom i morgon och förhöra mig om den där sprutan

Ann-Christine
0

Ingen här som haft p-stavar?

Annette
0

En kompis till mig har det. Verkar smidigt, några stavar i armen.

RebeckaKihlberg
0

Det finns något nytt nu också som heter p-ring….jag fick lite lektyr om de, men tycker det verkar sådär…

kemikal
0

Alla de olika varianterna har ju risker av olika slag. Det är därför man ska vara noga med att det är ett individuellt beslut, det som passar en person passar kanske inte en annan. Att tillföra hormoner (p-piller etc) kan medföra vissa problem, spiral andra. Det bästa är ändå att diskutera med barnmorska/gynekolog, som har kunskapen, och sedan kan man inte göra så mycket mer än att testa sig fram.

Anna Johansson
0

P-stav har ja haft funkade inge vidare. Mellan blödningar var bara förnamnet Ledsen. Skulle aldrig rekomendera någon att sätta in en sån. Stog ut ett år. Det besta jag har gjort är att ta ut den.

nallebjörn
0

kan rekomendera hormonspiral till dom som fött barn. Inga konstiga biverkningar. Visst kan det bli lite i humöret men det är inget som ger proppar och så. Mensen försvinner också.

Att den skulle ändra läge och så tillhör ovanligheterna och oftast känner man det säger dom. Och visst blir man gravid måste man ta bort det men man vill väl inte bli det om man har spriral

Cattis
0

#33 Kan intyga att det känner man inte alls alltid. Jag hade inte en aning och blev minst sagt chockad då jag var med barn. Trodde ju att jag var skyddad.

/Cattis

kacka
0

Jag är så "gammalmodig" att jag har kopparspiral… är lite rädd för hormoner… Det finns väl två negativa sidor… 1) kraftigare blödningar 2) känsligare för infektioner.

nallebjörn
0

#34 det finns inget preventimedel som är 100% skyddande. Avhållsamhet får man nog köra på om man ska vara helt 100.

Eller gör som Ross i "vänner" serien… ring och klaga till kondomföretaget….. Räcka ut tungan

kacka
0

HAHAHAHA… ja… ärligt talat… vad har kondomföretaget för plikter? Låt säga att kondomen sprack…. Kan man stämma tillverkaren?

kacka
0

Använder våldtäcksmän kondom? Jag funderar på hur de skulle ställa sig om man blev gravid och att de sedan får betala underhåll i minst 18 år…

Spiraler, stavar och sånt i all ära… men det är bara Kondom som skyddar mot könsrelaterade sjukdomar… så länge de inte spricker…

kemikal
0

#37 Tja, kan man bevisa att det var ett tillverkningsfel som orsakade att den sprack, och att den inte utsatts för exempelvis felhantering eller fel förvaring så ska det väl vara möjligt. I teorin alltså. I praktiken är är det nog omöjligt. :P

Våldtäktsmän är väl knappast så förutseende alla gånger? Och hur som helst får de skylla sig själva om de får betala eller får en könssjukdom.

"Spiraler, stavar och sånt i all ära… men det är bara Kondom som skyddar mot könsrelaterade sjukdomar… så länge de inte spricker…" Amen. Kom ihåg det nu alla!

Annette
0

Och den absolut säkraste metoden är att gå i kloster.Flört

Milla
0

Nu just idag har jag fått min första p-spruta och jäklar så ont det gjordeSkrikandes Ja jag är spruträdd men det gjorde ont jag lovar

Pernilla77
0

Jag satte in en P-stav i måndags. Funkar bra Räcka ut tungan

Anledningen är att jag är glömsk och tycker inte om att ta tabletter. Mina vänner tycker att det funkade kanon. Jag återkommer om ett halvår. Kan bara tillägga att jag höll på att svimma när jag såg vad som skulle in i min stackars arm. En stav lite tjockare än en tändsticka, ungefär 5 cm lång. Det gjorde lite ontGråter Har nu ett grymt snyggt blåmårke på armen, precis under armmusklen. Inte skönt att lyfta en hink med gurka som väger ca 12 kg

jullan
0

Våldtäcktsmän blir de åtalade på rätt vis får de nog betala så det räcker och blir över ialf! Men det sorgliga är att det sällan blir så!

VeronicaP
0

om jag skulle bli våldtagen så är ju den att bli gravid det minsta problemet , tänk i stället på vilka sjukdomar man kan få …

Men milla en liten spruta är väl inte så farligt Räcka ut tungan