Boxskylt
Jag ska beställa en boxskylt åt min shettis. Nu undrar jag om man skriver far och morfar, eller far och mor på den. Halvbloden har ju far och morfar, men jag vet andra raser som har far och mor. Vad gäller för shettis?

Det finns ingen regel, för någon ras, som säger att man måste skriva på ett visst sätt på skylten. Men inom t.ex. halvblod så är det vanligt att man skriver far och morfar, men man blir inte halshuggen för att man skriver nåt annat.
Jag har alltid skrivit far och mor på mina boxskyltar, på alla hästarna jag har haft. (Fullblod, shetland och fjordhäst.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag har far och mor på mina boxskyltar.
Far och mor :)
Jag har hittills på shettisarna skrivit far - mor och morfar. Mina fina handmålade skyltar på araberna har varit far och mor. Jag anser att det är vilket namn men helst vill "skylta" med…
Vi har efter och undan på våra skyltar!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Mina ser ut så här! Har någon gång lärt mig att man skriver far och morfar på varmblodiga hästar, kallblod skrivs med mor och far, alltså e och u, inga punkter efter e och u heller. Var ponnyerna hamnar- varm eller kallblod har jag ingen aning om, men jag skriver far och morfar.
Skriver då ingen bokstav framför, alltså inte e och ue, utan bara namnen.
finns det bara plats för 2 namn så tycker jag man ska skriva E: och U: Det är väl det viktigaste???? Morfar är väl inte så viktig om man inte vet vem mor är, morfar kan ju ha 1000 "morsor" efter sig :O)
tipsa gärna om vart ni köper era boxskyltar, måste ju ha fina när stallet blir ombyggt till "shettis-storlek"
#8 Man skriver alltid e och u med små bokstäver. Eftersom många är intresserade av hingstarna med tanke vad dom lämnat, skriver man oftast ut far och morfar.

Jag skriver ut mina själv på datorn och laminerar. Praktiskt när de går att torka av och lätt att göra nya om de går sönder.

Vi har skrivit e. o ue. alltså far o morfar, på våra, köper dem på jobbet (hööks) guldfärgade, jätte snyggt faktiskt.. ska beställa till alla snart… saknar några.

Jag målar mina skyltar själv. Lite pilligt när texten är liten, men har man tillräckligt liten pensel så går det. Ska göra nya skyltar till stallet snart, fölis måste ju få en också liksom.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag skulle främst ha med far, mor och morfar om det fick plats. Du får visa upp resultatet sedan :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vi gör som Annette. Har gjort fina ramar i Word och skrivit med lite roliga stilar. Köpt lite finare papper på bokhandeln, lite grått som ser ut som marmor, och sedan laminerat. Passar oss super, perfekr att torka av!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Skriver också ut egna och laminerar. Fin text och foto på hästens huvud. Skriver hästens namn, födelseår, far, mor och morfar.
men en fråga då: ni som bara skriver far och morfar… förstår inte riktigt det, jag menar bara för att morfar var en bra häst, exeriört och meriter och hela fadderullan, så betyder ju inte det att alla hans avkommor (mamman i det här fallet) har bra exteriör och meriter, det beror väl lite på hur mormor var också ????
förvirrande inlägg :O) Jag menar bara att morfar säger ju inte så mycket om hästen om man inte vet vem mamman är…
vill man skriva morfar så tycker jag att man även ska skriva mamman
e:
u:
ue:
var och en bestämmer såklart själv vad man vill skriva ner :O) jag förstår bara inte varför man utelämnar mamman.
om ni sätter ut hästen på annons, skriver ni bara far och morfar då också?
Förklara för en oförstående
jag tror man skriver morfar för det är förhoppningsvis en känd hingst. Medan mormor för de flesta är okänd.

Har ni några förslag på snygga typsnitt att använda till boxskyltar?
Jag skall ladda hem några nya stilar, för de jag har i datorn är verkligen inte roliga.

Vilken fin boxskylt du har!
Var har du köpt den?
Jane Austen, personligen älskar jag den.
Jenkins 2.0 Regular, också väldigt mysig.
Tagettes, fin skrivstil, med variationer då det finns två fonter inbakade, en med lite mer krusiduller, och en lite stilrenare.
Det var dom jag kom på nu, och kan säga att på min dator används dom mycket.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#19 Japp inom halvblodsaveln används bara far och morfar, just därför att modern oftast är okänd. Även inom annonser. Hur det är på shettisar vet jag inte, eftersom jag inte är så insatt! Ganska ny i shettisvärlden!
Jag skriver e. och u. på övre raden sen skriver jag ue. och uue. på nedre raden

#22 Tack
Den är köpt på Erikas Trädesign!
Vi har en plåtskylt med pappa & morfar. Det fick bara plats 2 och moderstoet är ganska okänt eftersom hon stod på ett litet stuteri, därför valde vi morfar.
Jag tycker det är roligt både med mamma och morfar och hade valt båda om det fått plats.
Skylten är beställd av ett företag som brukar besöka Globen när det är Sthlm int Horse Show.
Numer pensionär i Nynäshamn