Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1267 ggr
SHV-Pysen
0

Vad ska man ha för utrustning?

Vad är lämplig utrustning när man ska dra stock mm.? Jag har en komplett bröstsele med lös brösta. Vart/hur ska man spänna? Kan man använda en sådan sele till sånt eller måste man ha ngt annat?

Vad kan man göra i skog m.m som är lite jobbigt för hästen? dra osv alltså.

Tacksam för svar!

Fiona
0

Jag använder loksele på min shettis, hon drar bättre med den. Ska du dra med linor eller lunningsbåge ? Spänn selen så att draglinjen blir rätt. Så länge selen är rätt tillpassad så kan du dra med en brösta. Du kan släpa ihop små stockar, dra ut ved osv :-)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

SHV-Pysen
0

#1 Jag ska dra med linor, vet knappt vad lunningsbåge är så antar att vi inte har någon ^^, Ska man bara knyta fast linor i bröstan å sen i stocken, elr? har gjort det en gång förut, testat lite, men jag tycker linorna hamnar så långt ner vid bakbenen, så att det är risk att han kliver på dem i vissa lägen. Selen är rätt anpassad efter honom, då den är speciellt insydd ;)

Fiona
0

#2 okej , en lunningsbåge är två skaklar och sen en böj uppåt! Väldigt dålig förklaring men kan ta ett kort och lägga in :-P. I den ringen som man fäster skakelremmarna/seltungorna sätter du fast linorna. Och sen har du en svängel i linorna eller ? Där i har du antingen en sax eller en länk som du sätter fast stocken i ^^. Just därför är det bättre att ha en lunningsbåge då de är fasta skaklar och dom inte kan kliva över dom. Men när din häst drar så är ju linorna spända det är ju när han stannar som dom blir slappa, så det är ju viktigt att din lilla pålle står stilla så att han inte kliver över dom ! Så det är bara att träna så att han står stilla och inte kliver över linorna, så funkar det ju bra med linor med :) Men ska somsagt lägga in en bild på lunningsbågen snartst ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg