Mål & planer för 2008
Förra året startade HannaD en tråd om mål inför detta år, så nu kör vi en likadan fast inför nästa år.
Vad har ni för mål, om några, inför 2008 gällande era shettisar? Planer?
Det kan vara allt från blivande treåringar som skall visas med hopp om diplom, SUCH, hingstar på premieringar, planer att starta i bruks/trav - ja vad har ni för mål att sikta in er på för kommande säsong… ?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Här kommer våra planer.
*Celma visas för höjning till GI samt jaga SUCH
* Heddan jaga SUCH
* Carmen visas fram för höjning till A
* Viking bli helt klar med inkörningen, visas fram på 3 årstestet.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Mina planer är att hålla hästarna vid liv

Vi har ett stort mål och det är att Kompis Angela ska få ihop till SUCH.
Brandy ska köras in och visas utan unge,hoppas hon kan lägga på sig lite,tycker det fattas lite här och där.
Sen ska vi fatta ett beslut om årets hingstföl,om vi ska ha honom kvar eller ej,tror det lutar åt vara kvar.

Lyckade fölningar hoppas jag på
sedan ska jag visa fram mitt ettårsto, vilket ska bli spännande, hoppas hon är vad jag tror.
Sedan hoppas jag på att mina ston tar sig med hingstarna de ska besöka.
Har inte så stora mål utan med förhoppningar. 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Premiering med de blivande 3-årsstona är det viktigaste målet.
Men de skall även ställas ut. Kanske 3-årstest, om jag hittar någon hjälp med löshoppningen. Börja med inkörningen.
Eros skall också på utställning och fortsätta köras.
Kanske, kanske betäcks ett av de äldre stona.

Luckys första kull, spännande!

Våra mål inför nästa år,
¤ visa fram Tombstone på avelsvärderingen
¤ stambokföra Tipsy o Naömie
¤ hoppas att alla fölningar går bra o få friska föl.
¤ visa unghästar på utställningar
¤ visa Jozo på ev. generalmönstring
Då 2007 varit ett år som vi aldrig kommer glömma, har vi inga som helst förhoppningar inför nästa år, vi hoppas allt går bra o att alla håller sig friska o mår bra, så väl människor som djur !!
Balotte håller jag på att köra in men vänta med vagn tills hon har fölat.OBS 14 år hoppas det går bra.
Offelia ska påbörja inkörning och visas

Vill ställa ut wänga cedrik o se vad han kan få för poäng mer på skoj men ändå
Hade tänkt att börja tävla dressyr med Rudde och gå en felfri runda i agility:P Haha han är ju så rädd för allt.

jag har som mål att komma ut o tävla tömkörningstävling och andra brukstävlingar med min shettishingst. kanske nån utställning bara för att han tycker så mycket om o visa upp sig. inte för att han får bra poäng! =) men d e ju att ha kul som gäller… !

#2 Jag håller på dig. =) läser ofta dina trådar och vilken otur du har me dina hästar. Jag hoppas du får dina hästar o vara friska. Har ju själv haft en rejäl baksmälla me mina hästar i typ 2-3 år..

Vill åka på någon tömkörnings tävling och så ska jag ställa ut några gånger. Som någon annan skrev bara för att det är skoj :D Sen ska vi köra som nu kanske lite mer.
Våra mål 2008 är:
# Visa fram Kryddgårdens Lingon för Diplom samt försöka genomföra 3 årstest med henne.
# Riksstambokföra Ivette v.St Dijkzicht.
# Visa fram 2 unghingstar på avelsvärdering till hösten.
# Visa Furunäs Porfyr på någon utställning.
# Ev. Generalmönstring om det blir någon.
Malins mål för Gracia v.d Uitweg är att hon ska Riksstambokföras samt visas på någon utställning och förhoppningsvis få 41 p så hon blir klar för SUCH.
Och så klart att alla fölningar går bra och att alla hästar håller sig friska.
Amor vincit omnia 
Mina planer och mål för min enda shettis blir nog att hålla igång henne under vintern 2007/2008 med lite körning ett par dagar i veckan. Ska träna henne så hon kan gå som handhäst också när jag kör russet.
Sen hoppas jag på att fölningen ska gå bra och att det blir ett välskapt litet föl. De ska visas så klart, båda två. Hoppas att SSH har sina utställningar inte alltför långt borta. Annars har ju jag RPAF och stpof ganska nära till hands.
Om det blir betäckning igen vet jag ännu inte?? Om det inte blir det ska jag nog försöka få Manda att gå i par, kanske med hennes bror och då ska hon få tränas ordentligt i körning. Jag sparar till en maratonvagn.
Att fölningen går bra.
Höja Stepley Mystique och Windekind på premiering+ att försöka jaga till ett Such på Windekind.Betäcka mina 2 minisar.

mål för 2008
* visa eddie mer då man fått smak för detta nu ju ;)
* hitta några ston att ha i avel/utställning/bruks
* hitta gården där man ska ha stuteriet
* tävla de två stora hästarna klubb o regionalt hoppning & dressyr
* köra in eddie (redan på G)
ser ut som man får mycket att stå i med…

* Att Sweeties fölning går bra.
* Att få både Sweetie och Amelia dräktig med Coffee.
* Att Amelia blir inkörd.
* Visa Sweetie och föl på premiering eller/och utställning.
* Visa Amelia på utställning. Få RS-nummer på henne om man kan visa sto som ej fölat -08.
* Utöka flocken med 2 engelskstammade ministon.
Har egentligen mer förhoppningar än mål för nästa år. Jag hoppas att vårt enda dräktiga sto får en fin fölunge. Vi betäcker i alla fall två ston och förhoppningsvis hinner vi med lite fler utställningar än i år.

okomplicerade fölningar och friska fölungar står överst på listan.
sen hoppas jag kunna åka på lite utställningar. Kanske betäcka om stona och börja tömköra Salsa lite.
2008 hoppas jag ska innehålla;
- Ett friskt föl
- Ett par utställningar
- Kval till ponnytrav för en ponny och…
- Fortsatt tävlande i ponnytrav för en annan
- Betäckning av ett sto som inte haft föl förut
- Börja köra två av stona i par
2008 för mig ser ut så här:
* hoppas på 3 friska fina fölungar, 2 shetland 1 ardenner
* kommer att betäcka om 2 eller ev. alla 3 stona och hoppas givetvis på dräktighet då….
* stamboksföra ardennermärren samt köra henne lite före premieringen så att vi klarar körprovet.
* Visa en eller bägge unghingstarna på ngn utställning och sommarpremiering.
* om 06-hingsten utvecklas väl så blir det hingstpremiering till hösten, annars väntar han till 09.
* Köra in hingsten fd 06 (påbörjat..)

Visst finns det planer och mål inför 2008.
Högsta önskan är att fölningarna kommer att gå bra och att det blir ett tre friska fölungar. Går Evitas fölning bra så planerar jag att betäcka om henne. Den tilltänkte är i Holland så får försöka hitta ngn annan hingst istället.
Förutom Evita så har jag planer på att betäcka iaf ett stort sto till, och den hingsten som jag funderar på nu är en riktigt snygg fux. Kanske det blir ngt sto till.
Jag har en treåring som jag förhoppningsvis ska kunna visa på premieringen. Drömmen är självklart att få ett avelsdiplom på henne.
Har en, ev två hingstar som jag skulle vilja att startade på travet. Får se hur det blir med det.
Det är nga av de mål och planer som jag har just idag. De lär garanterat ändra sig mer än en gång innan 2008 är slut.
Mina tankar, planer och mål är för tillfället;
- Betäcka båda stona
- Visa alla tre shettisar på utställning (förhoppningsvis är de alla fina)
- Nytt försök för att se om Clarinette kan nå SUCH
- Höja Casablanca till G1
- Träna vidare med alla tre
Blir allmänt mycket häst(och hund)arrangemang för mig 2008

Inför 2008 hoppas jag på att få massor med fina friska föl först och främst.
Vi ser fram emot att visa några hingstar både här och i Damnark, då det alltid är lika spännande att se om de förmodade förväntningarna infrias.
Till nästa sommar har vi fem ston som är tre år och de ska förhoppningsvis hinna med både premiering och treårstest. Iallafall några av dem..
Självklart ska vi även visa några yngre på premiering här i södra Älvsborg! Även stamboksföring har vi kandidater till.
Självklart ska vi ha några Shettisläger även nästa sommar!
Även Bluemull Shetland Weekend kommer vi att öppna upp till.
Tyskland står på önskelistan också, jag vill verkligen åka dit, gärna med hästar.
Betäckningarna till nästa år är ett annat spännande kapitel, där jag har mycket att fundera på. Man vill ju så mycket att det ibland är svårt att vara realist.
Sen konstaterade vi idag att till nästa år måste vi se till att visa fem avkommor efter Craggie, då hans avkommors genomsnittspoäng för i år låg på 40,3p 

#24 Gör till tillägg, och det är att åka till Tyskland och gärna ha hästar med dit också.

Ja ja jag är tjatig men jag ska fortsätta att jaga en 40 poängare på en SSS utställning.
Kommer det snö så ska timmersläden fram.
Ev blir det fler starter i travet om det passar med propotioner i närheten.
Är grannens barnbarn fortfarande intresserad av ridningen så ska jag försöka få med dem på någon ridtävling också.
Det är verkligen SKOJ med shetland!
#28 Där kom de magiska orden igen! Håller med till fullo
Det ÄR roligt med Shetland! 
Jag väljer att benämna det "önskemål inför 2008" i stället…
Önskar att
- de ponnyer som följer med in i 2008 också följer med över årsskiftet mot 2009
- Cassis fölning går bra
- Esska ska lyckas bli klar för SUCH
- Cassis får ett till guld på utställning. Ska dessutom visas på premiering så hon kan stambokföras.
- unghästarna utvecklas som de ska
- alla hästarna håller sig friska
Planerar att
- Åka på ett antal utställningar
- Betäcka 1-2 ston
- försöka MBL-förhandla (med maken) in ett till sto i flocken
(kandidat finns redan, så Ni behöver inte försöka sälja nån till mig)

Att 2008 blir året då de vita passen försvann. 
Att 2008 blir året då föreningen slutar att vara protektionistisk.
Att 2008 blir året då föreningens medlemmar tycker att det inte bara skall vara kul att ha shettis utan att det oxå är kul at ta del av moderlandets kunskaper och följa dess avelsregler och mål. 
Att 2008 blir året då föreningens styrelse också tycker
att det inte bara skall vara kul med shettisar utan
att det oxå är kul att följa SJV:s, UK:s och EU:s regler. 

Att 2008 skall bli året då man inte skall behöva trycka på Logga in för att bli utloggad. 
Annars ett Gott Nytt 2008 till Er alla som är av samma åsikt som jag
övriga ……..

Har som mål 2008 att komma ut o tävla i minst tömkörning, (och i andra bruksgrenar med). Här behövs mål för att vi ska orka träna. Mål nr två att jag ska få råd att köpa en vagn. Men hur lätt är det när vi ska bygga ut.

Vi väntar vårt första föl 2008 !
Köpa min första shetlandsponny :)

Mina planer är inte så yviga precis… Jag hoppas få en fölunge i början av juli (Nadjas).
Eventuellt visa henne och fölet på utställning någon gång frampå hösten.
Betäcka Ofelia. Vsa henne på premieringen igen för att få ett Dubbelguldsdiplom - och kanske på någon utställning också.

#37 Vilken superfin hingst du har! Man får gratulera!
#39 Tusen tack. Han är jättetrevlig.
Själv hoppas jag på två välskapta stoföl.
Trodde jag kunde premiera Grace för Elit men hon har bara 110 poäng (om hon får föl i vår). Och bara en 30 poängare.
Hoppas kunna komma iväg på minst en utställning var för att visa fölen.
planer och mål 2008 :
Ställa ut Karamella några gånger,fortsätta tävla trav med henne.
Starta Kastanjegårdens Nougat i trav lite mer i sommar
Att kval in på travet.
Att alla mini ston 8 klara fölningarna.
Utställningar.om vi hinner.
Betäcka russen.Och att alla lika friska som ifjor.

#43 Jag håller tummarna för att det går lika bra och ännu bättre för Karamell i sin utställningskärriär . Vi ses väl på travbarnorna om inte annat *ler*
# Tack ja det är skoj och har förstått att hon är ganska "fin" också(inte bara i våra ögon)

Ja 2008 blir ett hektiskt år!!
# Betäcka mitt sto och hoppas allt går bra!
# Ställa mitt sto och unghingst med förhoppningsvis bra resultat.
# Hitta mitt andra drömsto! Supersnällt/barnponny diplomsto. Har du ett hör av dej!
#Fortsätta med inkörning och bli färdig med det!
#Iallafall börja på det nya stallet:)
Sen är Hanna nöjd!!!

Hur har era mål och planer uppfyllts under 2008?

Högsta önskan är att fölningarna kommer att gå bra och att det blir fyra friska fölungar. Går Evitas fölning bra så planerar jag att betäcka om henne. Den tilltänkte är i Holland så får försöka hitta ngn annan hingst istället.
Det gick inte alls som planerat. Fyra fölningar resulterade två levande föl, ett dödfött och mitt lilla drömföl Isabella som dog efter flera dagar på djursjukhuset. Evita betäcktes om men är tyvärr inte dräktig.
Förutom Evita så har jag planer på att betäcka iaf ett stort sto till, och den hingsten som jag funderar på nu är en riktigt snygg fux. Kanske det blir ngt sto till.
Denna punkten ändrade sig också. Tre ministon betäcktes pga att de inte fick levande föl i somras, ett annat sto betäcktes också men det blev inte med någon fuxhingst. Återstår att se om stona är dräktiga. Ytterligare ett sto är betäckt och dräktigt, men fölet är inte mitt.
Jag har en treåring som jag förhoppningsvis ska kunna visa på premieringen. Drömmen är självklart att få ett avelsdiplom på henne.
Finezze fick sitt diplom! Gick dessutom etta i klassen och trea i BIS-ringen :-)
Har en, ev två hingstar som jag skulle vilja att startade på travet. Får se hur det blir med det.
Dragon startade på travet. Någon annan hingst startade inte, men Ina gjorde det och har lyckats riktigt bra så här långt.
Åka till Tyskland och gärna ha hästar med dit också.
Blev inte Tyskland för oss.
2008 hoppas jag ska innehålla;
- Ett friskt föl
- Ett par utställningar
- Kval till ponnytrav för en ponny och…
- Fortsatt tävlande i ponnytrav för en annan
- Betäckning av ett sto som inte haft föl förut
- Börja köra två av stona i par
Nja, inte alla punkter.
- Jaaa, ett superhärligt, friskt stoföl.
- EN utställning blev det, men guld i alla fall.
- Jadå, och bra resultat på tävlingar också.
- Nej, tyvärr är hon avlivad istället pga fång.
- Nej, pga flytt kunde jag inte betäcka i år.
- Nej, men året är inte slut än!!
Jaa, jag betäckte "alla" mina ston med zeferino,varav det ena såldes.
Båda blev dräktiga.
Jag har avvecklat min shettisavel till att ha bara de två äldsta kvar.
Zeferino ställdes ut i helgen (antagligen sista gången jag visade shetland) och blev Bästa veteran av alla raser.

okomplicerade fölningar och friska fölungar står överst på listan.
sen hoppas jag kunna åka på lite utställningar. Kanske betäcka om stona och börja tömköra Salsa lite.
Fölningarna gick bra (dock bara 1 hemma hos mig som jag sålde det andra stoet). Har blivit 2 utställningar med 2 hästar, 4 guld och 2 klassvinster *mer än nöjd* Båda stona är betäckta, men har inte UL-at dem. Salsas tömkörning har det inte blivit nåt med än, men som någon sa, året är inte slut än… :)
Våra mål 2008 är:
# Visa fram Kryddgårdens Lingon för Diplom samt försöka genomföra 3 årstest med henne.
# Riksstambokföra Ivette v.St Dijkzicht.
# Visa fram 2 unghingstar på avelsvärdering till hösten.
# Visa Furunäs Porfyr på någon utställning.
# Ev. Generalmönstring om det blir någon.
Malins mål för Gracia v.d Uitweg är att hon ska Riksstambokföras samt visas på någon utställning och förhoppningsvis få 41 p så hon blir klar för SUCH.
Och så klart att alla fölningar går bra och att alla hästar håller sig friska.
Och så här blev det:
# Kryddgårdens Lingon visades på premiering och fick sitt Diplom.
# Ivette v.St dijkzicht visades på premiering och Riksstambokfördes.
# 1 unghingst visades på avelsvärdering och godkändes för avel.
# Furunäs Porfyr visades inte.
# Och någon Generalmönstring blev det inte.
Amor vincit omnia 
Här kommer våra planer.
*Celma visas för höjning till GI samt jaga SUCH
* Heddan jaga SUCH
* Carmen visas fram för höjning till A
* Viking bli helt klar med inkörningen, visas fram på 3 årstestet.
Ja vad ska jag säga?
- Celma såldes och där blev inget SUCH
- Heddan var super nära SUCH men hon är befriad från utställningar nu så SUCH får vänta.
- Carmen kunde inte höjas då poäng inte räckte till.
- Viking ja, sicken grabb :-) Han gjorde ett godkänt bruksprov och han visades fram på 3 årstestet och klarade sig med Bravur.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hittills har 2008 varit långt över förväntan 
**Premiering med de blivande 3-årsstona är det viktigaste målet.
**Resultatet blev diplom på båda. Hedda gick etta med 43 p och Rosa 5:a med 40 p. Sedan blev Hedda länets bästa 3-åriga ponnysto och 2:a bland alla raser. Jag fattar det inte än.
**Men de skall även ställas ut.
**Det har vi också gjort. Rosa har fått 39 p 2ggr och 40 p 2 ggr. Hedda har ställts ut 2 ggr med guld och klassvinster varje gång. På Rockelstad blev hon även ungstochampon med 42 p. Det var 10 mkt fina ston i hennes klass så det betyder jättemycket.
_Kanske 3-årstest, om jag hittar någon hjälp med löshoppningen.
_Japp, 3-årstest blev det också :) Rosas resultat är väl inget att skryta med, men vi deltog iallafall
. Hedda fick gångartsutmärkelse och var mkt nära i hoppningen, 1 futtigt poäng ifrån utmärkelse även där…
**Börja med inkörningen. **Vi har börjat tömköra.
_Eros skall också på utställning och fortsätta köras.
_Körningen har det varit sämre med, men som någon sa, året är inte slut än och nu är min arm frisk igen. Han har ställts ut 2 ggr, bäst gick det i Karlstad med 41 p, klassvinst och Champion valack.
_Kanske, kanske betäcks ett av de äldre stona.
_Detta var väl årets enda sorg. Eurydike tvingades lämna jordelivet så dessa planer sprack för alltid.
Jag väljer att benämna det "önskemål inför 2008" i stället…
Önskar att
- de ponnyer som följer med in i 2008 också följer med över årsskiftet mot 2009
Den planen håller än så länger i alla fall… - Cassis fölning går bra
Den GICK bra - Esska ska lyckas bli klar för SUCH
Esska fick utställningsledigt i år, har tävlat ponnytrav i stället - Cassis får ett till guld på utställning. Ska dessutom visas på premiering så hon kan stambokföras.
Cassis fick sitt andra guld, men vi missade tyvärr premieringen - unghästarna utvecklas som de ska
- alla hästarna håller sig friska
Planerar att
- Åka på ett antal utställningar
Hittills 4 utställningar, en återstår - Betäcka 1-2 ston
Inga betäckta - försöka MBL-förhandla (med maken) in ett till sto i flocken
(kandidat finns redan, så Ni behöver inte försöka sälja nån till mig)
Stoet ifråga är Zandra och hon flyttade till mig i januari

1, Visa tombstone på avelsvärderingen
2, stamboksföra Tipsy o Naömie
3, få lätta fölningar o friska föl
4, visa unghästar på utställningar
5, visa Jozo på generalmönstring
Det blev så här…
1, NEJ.. pga kvarka hemma. Tompa är nu såld o går som travponny, komme rej verka i avel.
2, NEJ.. båda är sålda..
3, NEJ… förlorade både sto och föl vid en svår fölning, ett frisk föl fick vi dock..
4, JA.. beyla visades med kanon fina resultat. 41p på premiering, 40p på utställning. Fairon, visades med 38 o 40 p på utställning, Wendy visades med 40p på utställning o Diplom m 40p !!
5, NEJ ingen generalmönstring..
så av 5 planer blev en som vi önskat..
Har egentligen mer förhoppningar än mål för nästa år. Jag hoppas att vårt enda dräktiga sto får en fin fölunge. Vi betäcker i alla fall två ston och förhoppningsvis hinner vi med lite fler utställningar än i år.
Jag var lite försiktig med målen/planerna. Vi fick vårt fina föl och allt gick bra, det blev ytterligare en fölunge då ett dräktigt sto köptes in. Betäckningarna i år har gått bra, både för oss (båda dräktiga) och för utomstående ston.
Fler utställningar har det blivit och det har gått över förväntan! Epus har vunnit tre championat, dottern Olinda ett, fina poäng på de gamla tanterna. Dessutom fick vi igenom en hingst, dubbla utmärkelser på treårstest och talangjaktsvinnare. Blir svårt för oss att någonsin slå detta 
Resultat:
Jag fick 3 friska, fina föl vilket jag är jättglad för!
Alla tre stona är ombetäckta och konstaterat dräktiga.
Ardennerstoet är ej stamboksföd ännu pga att jag inte vågade anmäla henne då jag var rädd att fölningen skulle gå åt pipan, ( har haft lite otur med henne…)
Jag har inte visat någon unghingst på utställning eller premiering.
Hingsten fd -06 utvecklades inte till hingstämne och är nu såld till Norge som rid- och körponny.

Våra mål 2008 var att Komps Angela skulle få ihop till sitt SUCH och ansökan är nu inskickad.
Brandy skulle visas utan föl och det gick överall förväntan med en 40p och en 41p.
Mr Darcy är numera eunucken Darcy och ska bli barnbarnens ponny.