Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 572 ggr
RebeckaSvensson
0

Valet

Nu har jag äntligen varit och röstat. I normala fall skulle det varit tids nog på söndag, men eftersom jag fortfarande är skriven hemma och pluggar i Uppsala nu, så fick det bli i förtid.

Efter ett reportage i Trelleborgs allehanda igår så löste sig det "svåraste" beslutet väldigt lätt. När de trampar i klaveret så rejält så blir det lätt att välja. Synd bara att hela partiet ska bli lidande för vad en person säger, dessutom när det är förstanamnet på listan. När tom flera av de andra som står med på listan reagerar som de gjort och en av dem ber om en "spypåse" efter att ha läst artikeln då har man gjort bort sig.

Tycker politiken är intressant i sig, men tyvärr har jag inte den tid som jag skulle vilja lägga ner på det. Sen blir jag rätt trött på all smutskastning som förekommer önskan hade varit att politikerna hade kunnat fokusera på de frågor som de tycker är viktigast och inte allt som alla andra gör.

Milla
0

usch i år tyckte jag det var svårt, har haft det lätt dom andra gångerna. Det var bara komunal valet som jag var 100på hur jag skulle rösta

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

thira
0

Jag var och röstade redan 1 september i år och jag har inte ändrat ståndpunkt sedan dess. Valdebatten har varit i otroligt låg nivå i år, men jag tyckte inte det var svårt att bestämma sig.

Cattis
0

Jag tycker det är jättesvårt. Jag vet vilket parti som jag gillar ideologin bäst hos, men jag vet inte vad jag skall ta och rösta på. det jag gillar bäst, eller det som vore bäst för mig själv?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

RebeckaSvensson
0

Tycker oxå att valdebatten har varit på väldigt låg nivå. Men har man inget vettigt att komma med så får man väl hålla på så istället verkar det tyvärr som.

Inget svårt val i år heller, mer än det kommunala men det löste ju sig ganka enkelt. För mig finns det bara ett parti till riksdag och landsting som är relevant och det är skönt.

#3 För mig är det i samma parti. Annars hade jag nog menat på att det parti som har den ideologin som tilltalar mig bäst är det som bör föra landet dit jag själv vill ha det och i förlängningen vara det som är bäst för mig själv oxå. Bara lite hur jag resonerar..

Cattis
0

#4 Jo, men det lär inte bli så. Jag är alldeles för pessimistisk (realistisk :-)) för att tro at tdet skall fungera så.

/Cattis

RebeckaSvensson
0

#5 Tyvärr så har du nog rätt. Men du måste hålla med om att det hade varit bra om det var så enkelt Glad Själv hoppas jag fortfarande att det är så det kommer att bli i framtiden.

VeronicaP
0

Något som retade mig något jävulkst var när jag läste kommunalaren och folk opponerade sig där för att tex moderaterna eller de borgliga partierna fick göra reklam i tidningen ..

Dhaa säger jag tror de att alla är sossar bara för man är med i facket hm, sen tycker jag det är fel också att några av mina pengar som jag betalar till facket ska gå till ngåot parti och det vet vi väl alla vilket parti de pengarna går i , tycker det är helt fel då jag tycker att de pengarna jag betalar där ska gå tillbaka till oss medlemmar och inget annat.

hm vad skönt det var att få skriva av sin aggretion lite Oskyldig

Annette
0

Det är inte lite man betalar i fackavgift heller! Jag betalar 335:- när jag är arbetslös och gubbens har de höjt till 416:-. I månaden! Det blir 9000:- om året.

RebeckaSvensson
0

Blir fort mkt pengar av det och att delar ska gå till ett parti tycker jag är helt fel. Facket är ngt som iaf inte jag ska gå med i, motarbetar bara oss själva då som egenföretagare.

VeronicaP
0

#9 jo jag var på väg ur facket innan och bara skulle betala till A-Kassa men då jag nu är med i jordbruk (ligger iof inom Kommunal) , och fick skit bra hjälp av dem och de hör av sig så har jag faktistk stannat kvar , men jag får se vad som händer ..

Är det någon som vet hur länge de har öppet på söndagskvällen.

Annette
0

#10. Menar du vallokalerna? De har väl öppet 8-20.

VeronicaP
0

# yapp precis val lokalerna tänkte se om jag hann rösta antingen innan jag åker till Frillesås utställningen eller när jag kommer hem nämligen *S*

RebeckaSvensson
0

#10 Skönt när det fungerar. Jo, de är rätt bra att ha och göra med ändå, så länge man itne behöver det för ofta :-) Inte många av våra anställda som är fackanslutna då de flesta har eget hemma och inte riktigt sympatiserar med deras åsiketer alla gånger.

RebeckaSvensson
0

#12 Annars får du, för säkerhets skull, göra det under morgondagen. Mellan hästtvättningen :-)

Sofia_Schultz
0

Jag tänkte åka ned och rösta idag…men har fortfarande inte bestämt mig för vad.
Vi har jobbat med val, val, val, val, val, politik, politk, politik och politik i skolan nu sen vi började efter sommarlovet i princip och snart KÄKS jag… TUR att det är över snart!

Annette
0

Min 9-åring har haft "val" i sin klass. Där vann Kd, själv hade han röstat på Mp, för han vill värna om miljön sade han.

[Anna-N]
0

#16. Det verkar som de flesta skolorna har skolval nu förtiden. I vår lokala låg-mellanstadieskola vann mp med 34%.

Cattis
0

I min äldsta dotterns klass hade de skolval. Där fick eleverna först göra ett datoriserat prov, där de svarade på diverse frågor om olika saker - sen fick de veta hur många proent de var åt vilket partis håll. Hur sjukt som helst. Min dotter fick typ 75 % KD, men ingenstans fick hon fram att hon inte tror på gud, att hon motsätter sig allt sådant. Och det var alltså KD hon borde rösta på sa testet. Läraren hade också talat om för dem att det var dessa svar de "borde" rösta på.

Vadå borde? BORDE inte lärare i dessa fall försöka undervisa i de olika ideologierna? Så att eleverna lär sig vad de olika står och brinner för?

/Cattis

[Anna-N]
0

#18. En av stalltjejerna hade haft skolval och jobbat hela hösten med val och partier. Den läraren hade förespråkat det parti som denne själv är medlem och jobbar aktivt för att barnen skulle rösta och absolut hålla på det!. Det är så otroligt allvarligt i vissas ögon att de ska tom. "värva" skolbarn.

Cattis
0

#19 FÅR lärare göra så? Det är (borde iaf) väl lika illa som att försöka pressa på ungarna en viss religion?

/Cattis

[Anna-N]
0

#20. Vissa verkar tar saker och ting på största allvar trots att det bara är ett skolval.

Har själv varit med om ett skolval när jag jobbade i en klass som assistent och det var grymmt vad lärarna gick in för "sitt" parti. Håller med det känns lika som att försöka styra religoner. Tycker det gått lite över gränserna, faktiskt. Lite som de bollar med hockey-/fotbollslag. Små låg-/mellanstadiebarn har jag svårt att tro att de ska utbyta något av dessa val. De lyssnar nog mer på de vuxnas åsikter. Som bla. lärarna.

RebeckaSvensson
0

#19 Så ska det inte alls vara. Dåligt av läraren att göra så. En lärare ska aldrig själv säga var den står i olika frågor för då är det många som inte vågar ngt annat än att tycka likadant.

Tyvärr har många svårt att hålla sig neutrala i frågor där de bryr sig, men som lärare måste man ändå göra det. Hade faktiskt en lärare på gymnasiet som var helt fenomenal på att inte säga ett knyst om vad han egentligen stod för, och det är ngt som jag uppskattade väldigt då det var fler än bara jag som sa vad de tyckte då. Brukade annars vara rätt så enformiga diskussioner när eleverna inte vågade säga emot lärarna.

FredrikN
0

same shit different names

RebeckaSvensson
0

#23 Nja, det vill jag inte hålla med om att det är. Ett par kanske men inte alla.

[Anna-N]
0
FredrikN
0

uttnyttjar mitt rätt att inte rösta. att rösta blankt är ingen ide. för de röster blir ogiltliga och räknas ihop med de valsedlar som är plojsedlar mm.

RebeckaSvensson
0

Finns även på Expressen.

Annette
0

Nu har jag fått samma svar på två test.

Ellinor Johansson
0

# 23 I Agree

Milla
0

hehe jag har också testat och fick samma svar varje gång, hoppas nu bara att det stämmer

RebeckaSvensson
0

Inte fick jag "rätt" svar iaf. Så, inte stämde det för min del.

Är det förresten ngn som vet vad Piratpartiet är för ngt? Är kanske förresten du som bildat det, Milla Skrattande

Cattis
0

Jag fick iaf inte det jag tänker rösta på.

/Cattis

FredrikN
0

Piratpartiet står för att staten inte skall kunna kolla vad människor gör med sin dator eller vad de skriver i sina mail.

at kontrollera om någon laddar ner olovligt eller hanterar skyddat mtr. innebär att man måste kontrollera det mesta eller allt.

Eftersom alla "data" består av ettor och nollor så måste istort sett all trafik kontrolleras.

Deras paroller är som följer Delad Kultur, Fri kunskap och Skyddat privatliv.

länk 

RebeckaSvensson
0

#33 Ok, tack för svaret. Inte konstigt att de tittade konstigt på oss när de kom med broschyrer och vi svarade med att nej tack, vi är inte sjörövare :-) Iaf så tyckte vi att vi var väldigt roliga :-))

Milla
0

#31 17 också nu är jag avslöjadFundersam

RebeckaSvensson
0

#35 Ja, se där jag är ändå rätt smart som lyckades lista ut det ;-)