Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1065 ggr
[Anna-N]
0

Avmaskning

Hur ofta avmaskar Ni era Shetlandsponnyer, vuxna och unghästar?

Vilka avmaskningsmedel använder ni, förutom de "vanliga" Banminth och Ivomec. På marknaden kommer det nya maskmedel hela tiden, vilka erfarenheter har Ni av dem både i effektivitet och prisskillnad.

thira
0

Jag använder Bimectin ist f Ivomec, den är äppelsmak på. Sedan jag började med den så vill alla hästarna helst äta upp hela sprutan, dom tycker det är jättegott…..Sedan är den prisvärd oxå. Sedan använder jag Fyrantel också, främst mot spolmask på unghästarna. Avmaskar inte ett visst antal ggr per år, utan det är upp till individens behov.

VeronicaP
0

Vi avmaksar efter rekemendationer under betessäsongen och i jan,februari avmaskar jag unghästarna mot spolmask, sen använder jag samma avmaskningsmedel 2 år i rad och sen bytar jag till det andra, det är efter vi var på en föreläsning just om avmsaksning som det rekkomenderades att man skulle göra så och just det att man skulle använda samma medel hela året ut.

JennyR
0

Jag gör likadant som Veronica.P

mofli
0

tycker det veronica skrev e mest vettigtSkrattande

Milla
0

tja inte ska jag väl vara annorlunda utan jag gör som veronica och Jenny

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

*putt* Avmaskar Ni under betet också eller väntar till installningen.

Här tar jag alla i slutet av juli.

Cattis
0

Som Veronica skulle jag tro. Använder också samma medel under 2 år. Nu använder jag Noromectin. Med undantag för att de fått en dubbel dos Banminth under sommaren.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

Samma som Veronica även här.

#6 Innan vi tar hem dem från betet till vinterhagarna.

hjarter_dam
0

använder bimectin innan betes-släpp (då jag slutar ge hö)

använder cydektin vid installning (då jag börjar ge hö)

Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
0

Skickade iväg träckprov från mina hästar igår, hoppas på svar idag eller imorgon. Sen får vi se hur jag kommer avmaska, men det känns som bortkastade pengar att avmaska utan att kolla VAD jag ska avmaska emot.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AusaBausa
0

Jag avmaskar ngn dag före betessläpp och ngn dag innan insläpp på hösten. Byter också medel efter 2-3 år. Ivemec och Banminth har jag använt.

vart skickar du träckprov för o få veta vad du ska avmaska mot #11? Jag har också funderat på det om det är så vettigt o avmaska utan o veta mot vad o om det behövs. Känns ej bra o ge dem en massa avmasknings medel om de ej behöver det.

Annette
0

Ang. träckprov. Det måste man ta på varenda häst, antar jag? Då blir det ganska stora summor.

AnnaLundin
0

#13 Man kan i vissa fall ta samlingsprov, t.ex om ALLA ponnyer är maskade likadant coh har gått länge tillsammans i samma hagar. DÅ borde parasitförekomsten vara ganska lika på allihop.

Det kan vara värt varenda krona att ta träckprovet, för har man skött avmaskning och "beteshygienska åtgärder" bra så kan det visa sig att man inte behöver maska dem alls! :D Möjligen avmaska mot styngflugelarverna, men det behöver man j ubara göra om man vet att de haft styngflugeägg på sig och därmed har haft möjlighet att få i sig dessa larver… HÄR verkar det int efinnas några styngflugor, jag har i alla fall inte sett några gula ägg…