Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett24-köpes
Läst 1065 ggr
Karin84
0

köpa shettis?

Hej.. Jag är en 21- årig tjej som hållt på med hästar hela livet, nu har jag fått problem med knät och kan inte rida mer..

Men vill ju inte sluta med hästar för det, så jag funderar på att köpa en shetlandsponny (då jag alltid haft ett extra stort hjärta för dem :) ) att köra och gärna ställa ut..

Har ni några tips på vad jag ska tänka på.. ex  vad är lämpligast, sto eller vallack? Vad är en bra häst att börja med?

Tack på förhand!

FredrikN
0

Beror ju på vad du tänkte syssla med… ska du avla så är ju ett sto att föredra framför en valack.Cool

Annars så föredrar jag personligen, bruksanvändning med hingstar/valacker framför ston. Bara nåt JAG har fått för mig. Tycker ston är tjurigare överlag.

Men ett välstammat sto med bra poäng är inte fel det heller.

Sofia_Schultz
0

#0 Välkommen in i "shettis-svängen"… När du väl börjar kommer du vara fast för evigt Flört

Jag tycker du ska skaffa ett sto så kan du ju köra, ställa ut och dessutom avla. 
Jag föredrar helt klart ston, men det är ju min åsikt!

Lycka till!

Linnah
0

#1 Det där med vad man föredrar är nog ganska individuellt. Flört Jag föredrar ston att jobba med, men det finns förstås många andra som föredrar hingstar och valacker.

#0 Valacker kan ju vara mer förutsägbara pga mindre hormoner och sådär, ston kan ju bete sig lite tjurigt i och med att hormonerna kan spela en del, och hingstar kan ju vara jobbiga att ha med sig på en tävlingsplats t.ex. Det finns ju alltså flera faktorer att fundera över.

Om du nånsin funderat över att ta föl så är det ju bäst att skaffa ett sto, även om du inte tänkt göra det nu. Vore ju tråkigt att hålla på 5 år och sen komma på att du vill ha föl och inse att en valack ju är lite fel grund för avel. ;) En valack kan ju vara trevligt eftersom du aldrig kommer att störas av en avelssäsong. En hingst kan vara kul eftersom de ofta har lite mer utstrålning och hingstnacke etc.

Högst personligt. :)

Milla
0

Hjärtligt välkommen ska du vara i vårt gäng.

Precis som övriga har sagt så är ju ett sto lite mer att ha då du kan avla om du nu skulle känna för det. Med en valack är du ju mer låst.

Lycka till i alla fall/Milla

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

Inriktningen kan ju ändras med åren och väljer man ett sto så går det att styra lite mer ;-). Avel, utställning och bruks.

Hingstar kan vara svåra att hålla i inhyrningsstall om man inte har eget. Ibland kan också det sistnämnda vara svårt nog. Men iaf är det inte alla stallägare som vill ha hingst inackorderade. Personligen föredrar jag hingstarna att arbeta med. De är ofta mkt trevliga och samarbetsvilliga än vad stona kan vara. Men det är min uppfattning.

En valack kan man ju både arbeta och ställa ut så är inte intresset för avel det man prioriterar först så kan det vara lämpligt att satsa på det. Det finns jättemånga trevliga valacker!.

Men skaffar du en shettis så slår jag vad om att det blir fler så småningom.:-).

Pyttis
0

För det första:

Hjärligt välkommen till alla oss som har "kört fast" på den lilla STORA rasen.

Det är ju som Du säkert vet samt som tidigare inlägg skriver lite vad man gillar bäst (vad gäller kön). Har själv både och med alla dess för och nackdelar MEN som det är skrivet så stannar det nog INTE bara med EN. Dessa raringar har en konstig förmåga att bli fleeer!Flört

AnitaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det stemmer med at man blir bitt av basillen. Jeg begynte med en shettis for 2,5 år siden. I dag har jeg 9 stk. Interessen min er først og fremst i avel, men også til bruk. Vi har en vallak, 2 hopper uten papirer(som kommer til å bo hos oss bestandig), 2 åringer og resten avelshopper. Noen av hoppene går også i rideskole så lenge de orker.

Personlig så synes jeg det er greiest å holde på med hoppene, men de har jo sine øyeblikk de og. Åringshingsten er interessant å holde på med, men også slitsomt til tider.

Men shetlandsponnien er helt fantastisk! Så skjønne små skapninger, men allikevel så store. En shettis fører som regel til flere jaGlad

Lykke til i jakten, håper du finner den som passer for deg!

Sherlock
0

Föredrar hingstar å andra sidan har jag aldrig haft ett sto så det är ju lite orättvist. Tycker det är mer raka puckar med en hingst. Just nu finns det 2 fina avelshingstar till salu som även är körda och kan visas på utställning.

ZEB RS 438 veckans hingst 10. eller se under 22-säljes.

Även Skäpperöds Orion RS 339 är till salu. Har gått i fyrspann. Finns på Skäpperöds stuteri.

Köpte min lille hingst i Dec-95 och vi börjar nu hitta varandra och han är såå mysig. Vi kör, tömkör, arbetar för hand, tränar tricks, promenerar och pussas. Ska på vår första utställning tillsammans på Lördag.

Som dom säger i Danmark - "man blir aldrig för gammal för en shetländare". Lycka till.

Charlotte-J
0

# 8 Ägarbytet på din hingst är gjort i jan -06 så jag antar att du skrivit fel årtal Flört Eller du kanske har haft honom i 11 år. Tyckte bara att det kändes som om du nyligen köpt honom när du skrev att du nu börjar lära känna honom. Så tokigt det kan bli Flört

Amor vincit omnia Kyss

kacka
0

Jag tycker du ska köpa en shettis med pass och friska hovar. Om du har möjlighet - titta på den flera gånger. Eftersom det känns att du vill ANVÄNDA hästen en del så spelar lynne och temperament stor roll.

Se hur den beter sig mot andra hästar i hagen: är den ranghög eller ranglåg? Hur beter sig den när någon kommer in i hagen? är den sur eller glad?

Hur beter sig den i stallet? Vad tycker den om att stå uppbunden? Hur beter sig den i spilta och box? Vad har de för staket? Är den rymningsbelägen?

Hur är den att leda, rida och köra? Busig, lat, lydig eller pigg? Har den några ofog? Är den trafiksäker? Vad tycker den den om hundar? Hur är den att lasta och verka/sko?

Om det är ett sto - hur "stoig" blir hon då hon brunstar? Blir hon svår att jobba med?

Ingår det någon utrustning? Har den haft några sjukdomar eller skador? Hur lättfödd är den? Vad får den för foder?

Skriv upp en MASSA frågor INNAN du åker och kollar på hästen. Kolla gärna på flera och jämför!

AnnaLundin
0

#10 Det där är ju iofs råd för vilket hästköp som helst… Fast BRA råd! :D

Jag skulle bara vilja tillägga att man inte ska snåla, dvs inte köpa den billigaste ponny man kan hitta. Inte ens en "dyr" shetlandsponny kostar jättemycket pengar, i förhållande till övriga hästraser. Vill man ha en ponny att tävla med och åka på utställningar med så bör man nog satsa på en ponny av HÖG kvalité redan från början.

kacka
0

När jag köpte "stor" häst var vi runt och provred 6 st… nu slumpade det sig så att den billigaste VAR bäst! Men även om han var dyrast av de 6 skulle vi köpt honom!

Moni
0

Jag är precis ägare till ett shettis sto…fullkomligt älskar de, trots att hon är hetlevad sak, men jag gillar de dotter har den "stora " B ponny och fixa med och mamma bostar shettis och fullt upp,haha Nä så farligt är de inte kul med lite humör på dom. Jag resonerad och så, en Bra häst för lagom peng, så om man vill fortsätt med utställning avle mm så KAN man, de lärde jag mig genom hundarna. Hoppas du hittar en trevlig liten häst till just Dig./Monica