Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1572 ggr
exitingsvillemo
0

trimmad för utställning

hur trimmar ni era ponnyer inför utställning? Trimmar ni ner om den t ex har mkt "get-skägg" för att framhäva ansiktet? Klipper ni känselhåren på mulen? trimmar ni öronen ngt? Eller låter ni allt växa fritt?

Cattis
0

Jag klipper rent käklinjen och öronen (inte inuti) och nej, absolut aldrig känselhåren.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

Klipper käklinjen och det som finns UTANFÖR öronen när jag viket ihop dom. Aldrig några känselhår!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kris_J
0

Det är väl inte tillåtet att klippa bort hästens känselhår (djurskyddslagen?)?Obestämd

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

#3 - om det börjat gälla eller inte vet jag inte, men du minns rätt på den fronten.

Sen står det väl faktiskt i reglerna att man bara FÅR trimma käklinjen och utstickande tofsar i öronen, inget annat.

exitingsvillemo
0

jag tror att det står i djurskyddslagen att man inte bör klippa känselhåren.

Jag har trimmat käklinjen på min, samt tofsarna som sticker ut ur öronen.

När jag trimmade käklinjen på lillhingsten, såg han bara mysko ut eftersom hans känselhår är vääääääldigt långaGlad

UG
0

Jag gör samma som ovan samt klipper av svanstoppen när den släpar.

Ahnna
0

Gör som #6.

I England är det rätt vanligt att klippa känselhåren också (vet inte om de gör det på shetland) men jag tycker inte att hästarna ser kloka ut då! Foten i munnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zarro
0

Tvättar honom annars inget.Dom ska ju vara så naturliga som möjligt och det känns lite elakt att stå och klippa en massa hår bara för en utställnings skull

ingrid
0

Gör samma som #1

När jag tävlade halvblod, rycktes känselhåren, hästarna var total trimmade dessutom (rakades t.o.m. inne i öronen). Kan dock erkänna att en häst som trimmas på detta sätt med sydd flätning (knoppning) med lite  olja kring mule och ögon är fantastisk vacker på tävlingsbanan….

Lauth
0

Gör precis som #1 o#9

Tycker att huvudena blir vackrare. Fick det stora nöjet att trimma till ett sto som nog aldrig varit i närheten av en sax. Och oj viken possitiv utveckling det blev. Det fanns ett riktigt vackert huvud under allt skägg där.

Ahnna
0

#10 Då kanske det finns hopp för min minifölis då, för hon ser inte klok ut just nu med all vinterpäls och fölull! Utställning om ett par veckor, lite drygt… Oskyldig

www.stuteriprecious.se

Lauth
0

Klart det finns. Ha bara en plan om hur du vill att huvudet ska se ut när du är klar innan du börjar. Blir lätt att man tar "lite-här-och-lite-där" annars Oskyldig Vis av egen skada nämligen..

Hanna-D
0

Samma som #1. Klippte unghingstarna igår + kammade manar och svansar, vilken trevlig överraskning! Glad

Ahnna
0

#12 Lite här och lite där? Öhm… Jag klipper käklinjen och det som sticker ut ur öronen, men vad menar du?

Det som är mest irriterande med hennes ansikte just nu är att hon har fått kanontjock päls som gör att hela huvudet ser svullet ut. Hon fällde ju aldrig fölpälsen innan hon började sätta vinterpäls, så hon har "dubbelull" just nu… (Tänk Berner Sennen, ungefär.)

www.stuteriprecious.se

Lauth
0

Så att man får det homgent och riktigt jämt, käklinjen alltså. Så man inte får höga berg och djupa dalarsyndromet i skägget. Var lite otydlig där Skäms

VeronicaP
0

Samma som #1

Ahnna
0

#15 Jaså. Jag klipper alltid helt jämnt - med effileringssax, inte vanlig sax. Alla år med kallblod har väl förhoppningsvis varit till någon nytta vad gäller saxkunskap! Tungan ute

www.stuteriprecious.se

pippa__
0

effileringssax?? *okunnig inom saxar*

ThiffannyJ
0
pippa__
0

#19 Ah tack, ung. som en uttunningssax?

ThiffannyJ
0

Ja typ Glad Vi brukar klippa bort det mesta med en vanlig sax, och sen köra finliter med en effileringssax. Det set inte lika 'kanthugget' ut då Flört

Men ett bra nybörjartips är att prov-klippa på en häst som man inte ska ställa ut, så man lär sig tekniken, för det är inte det lättaste i början med en effileringssax!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Poppla
0

Jag blir lite förvånad över den här diskussionen. Trodde i min enfald att shetlandsponnyer skulle se helt naturliga ut. ”Måste” man trimma en ponny i vinterhår inför en utställning? Vad händer om man inte gör det? Riskera hästen få lägre poäng då? Kan inte vana shetlandsdomare se igenom en naturlig hårig vinterpäls med ”ingrodd” käklinje? Bara lite funderingar från mig som är ganska ny på detta….

pippa__
0

#21 Ska genast börja träna inför våren/sommaren :D Tack

AnnaLundin
0

#22 - utställning är en skönhetstävling där man vill framhäva det vackra hos ponnyn.

En shettis med hela ansiktet fullt med skägg, som gärna är minst decimeterlångt under hakan, ser inte särskilt vacker ut. Det handlar inte om att domaren ska kunna "se igenom" päls och skägg utan att man som visare vill framhäva ponnyns förtjänster på bästa möjliga sätt - inom det regelverk som finns.

En klippt käklinje visar ett vackert huvud.

exitingsvillemo
0

ingen som har ngn före- och efter bild?Skrattande

h00jff
0

Ur Jordbruksverkets broschyr Djurskyddsbestämmelser häst:

Regler som gäller från den 1 augusti 2007 du bör inte klippa din hästs känselhår

Personligen tycker jag att man aldrig ska klippa känselhåren på något djur, dessa används ju i hästens vardag och finns där av ett syfte. Hästen blir ju "handikappad" utan dessa.

Ahnna
0

#26 Käklinjen har inga känselhår.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#26 egentligen har väl all päls ett syfte?!?!

Poppla
0

# 24: tack för svar. Men smaken är väl som baken, personligen tycker jag att en shettis med hela ansiktet fullt med skägg ser väldigt mysig och vacker ut… :-) för min del får det räcka med borstning och tvättning inför utställning, jag kommer inte att klippa.

#26: känselhåren sitter främst runt mulen.

Madelene_Udd
0

Brukar ju intre visa mina så ofta, men det skall väl bli ändring på det. Jag skulle tro att jag kommer att klippa käklinjen på sommaren, men inte på vinterutställning. Borde ju bli väldigt konstigt utseeende om dom har full vinterpäls på halsen och käklinjen är klippt, Ser inte övergången mellan hals och huvud konstig ut då??

På sommaren är det ju tvärtom, iallafall på mitt sto, tunn sommarpäls och jätteskägg ser ju inte så fint ut…

Ahnna
0

#30 Det ser inte konstigare ut än man gör det. Jag tycker att helhetsintrycket förstörs när tränset/grimman gör så att skägghåren spretar åt alla möjliga håll, så jag klipper hellre.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 Det beror på hur man klipper. Tycker det är smidigt till vardags att det långa skägget är klippt när man ska knäppa nosgrimman och slipper ha långa hår som nyper och fastnar i spännet.

Tycker ni att det ser konstigt ut på bilden?

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också en bild där man ser att huvudet är klippt, men jag tycker inte övergången ser så tokig/konstig ut?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Poppla
0

# 30 håller helt med dig. Kan ha en viss förståelse för att man snyggar till skägget när ponnyn har vinterpäls. Låter ”farligt” att klippa dem när de har massor med vinterpäls, det finns nog risk att det kan bli konstigt. Men visst, ponnyerna på bilderna ser helt okej ut, hade inte tänkt på att de var klippta om jag inte visste det.

h00jff
0

#27 & #29 Jag har aldrig skrivit att känselhåren sitter på käklinjen, men #0 frågade om man ska klippa känselhåren, och diskussion kring detta har förekommit i flera inlägg.