Tips på sele till minishetland...
Hej
Jag och min dotter har en minishetlands vallack på 80 cm mkh… Vi är nybörjare på det här med småponnyer och skulle därför behöva tips från er med erfarenhet när det gäller selar till dem små. Det vi letar efter är en bra/skön sele till ett bra pris. Vi har tänkt använda den i tömkörning och troligtvis inkörning. Har tittat på Källqvists bröstsele och tycker den verkar vettig till ett vettigt pris. Men som sagt vi har ingen egen erfarenhet och tar därför tacksamt emot tips och råd.
Tack på förhand!

Hejsan!
Kul att ni vill börja tömköra och köra eran shettis
Mitt tips är att köpa en sele med lös brösta istället för fast brösta! Hästarna drar mkt bättre med dem och dom sitter bättre på hästen. Förvisso något dyrare men det är värt det! Det kan jag lova
Jag köpte mig en giggsele för endast 1900 kr! Det är en sån med lös brösta. Den är perfekt om man vill ha en bra hobbysele hemma och kanske till lite tävling! Till selen följer även lädertöm och ett fint körhuvudlag med eller utan skygglappar! Det kan du välja själv om du vill ha eller ej:) Eva heter hon som säljer dem! Bor i Dövestad. Hon har en hemsida där du kan kolla upp hennes nummer och så om du är intresserad! www.dovestadhastcenter.se Så undrar du över något kan du bara ringa henne med för hon är jätteduktig å kan mkt inom körning! Hon har nog svar på de flesta frågorna:)
Lycka till!
Selen på bilden är den som jag har rekomenderat:)

Tack för ditt svar!
Selen ser jättefin ut…och det låter som ett bra pris. Jag har hört från annat håll också att det är bättre med lös brösta.
Vi bor inte långt från Dövestad och känner faktiskt Eva lite
Ska ringa henne och prata med henne… Tänkte inte alls på hennes butik när vi har letat. Är ju så himla svårt att hitta utrustning till dem här små annars tycker jag.
Än en gång, tack för tipset!

Jasså men det låter ju helt perfekt då
Hon har jättefina skydd å boots å annat till shettis med
Så lite så:)