Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2395 ggr
sanne
0

Kalk ?!

En liten undran. Då vi har ett äldre sto och har fått rekomendationer att ge henne extra kalk nu under vintern, vad för typ av kalk ska man ge ?!

Någon som har tips ?? vanlig foderkalk i vit hink ?? bli så himla osäker, men vore tacksam för råd ??

mvh sanne

Annette
0

Det finns fodelkalk i säck på Lantmännen.

[Billan]
0

Varför ge ? Är kvoten kalk/fosfor i grovfodret galet ?

sanne
0

#2 nej det tror jag inte. Men då stoet är äldre o dräktig har vi fått rekommendationer att ge extra kalk då stoet behöver mer föratt hålla sig själv o det kommande fölet i balans.. men jag är verkligen ingen expert där av frågan !!

#1 oki tack. hoppas det finns mindre än hel säck, kommer troligen bara ge en häst, så då har vi länge o det kanske inte är så bra efter dett tag ..

h00jff
0

Ja ge extra kalk.

Hade ett äldre halvblodssto (21 år då) som var dräktigt. Hon slutade äta (vilket hon aldrig gjort tidigare) och var allmänt slö och dålig. Jag var jätteorolig för henne och hade ute en veterinär (totalt oduglig) som gjorde ingenting och inte tyckte att jag skulle göra något mer heller. En tjej som hade sin ponny inhyrd i mitt stall hade läst till djursjukvårdare och tittade bland sina papper och hittade att kalkbrist kan ge just detta symtom och att det var vanligt bland shetlandsponnyer (!). Jag gav stoet kalk och hon blev bra direkt!

[Billan]
0

Ja kalkbrist kan bla. ge liknande symtom, men skulle aldrig ge  utan att veta om det finns behov.Vet man vilka värden det är i grovfodret är det ju enkelt att ta reda på om man behöver tillsätta eller inte. Kalk i överskott är inte alls bra, då det lägger sig i blodkärlen och påverkar även hjärtat, och en del andra saker också.

h00jff
0

Jag har fått lära mig att det är betydligt farligare med överskott av fosfor än kalcium och att kroppen gör sig av med överskottskalcium. Men såklart är det bäst om man vet Ca/P-kvoten, dvs har analyserat grovfodret och gjort en foderstat.

[Billan]
0

Ca/P kvoten ska ligga mellan 1,2-1,8 för at vara ok.  Visst är det farligt med fosfor överskott, det har jag aldrig påstått annat heller,då tas kalk från skelettet.  Men som jag skrev är det en del risker med kalk överskott också. Det optimala är att ta ANALYS på grovfodret, då kan man fodra och veta att man gör rätt.

Tänk om grovfodret har en redan hög kalkhalt och man ger ännu mer, fodrar man dessutom med luzern och betfor så höjer man kalkhalten ännu mera.

Ett år hade vi så höga kalkvärden i höet att det behövdes massor av vetekli för att få upp Ca/p kvoten.

sanne
0

ok tack för svaren. Kommer ha lite svårt att analysera grovfodret dock.. då allt inte kommer från samma vall, kan ju inte skicka in för varje bal vi öppnar, då får man ju resultatet förrän balen är slut..

men jag får ha koll på henne, förr om åren gav vi alltid foderkalk till alla hästar, men jag har senare varit lite emot allt tillskott… men nu får jag se hur vi gör.

h00jff
0

Jag har samma problem som #8. Köper ensilage av en bonde och får det från olika vallar och olika skördar. Tyvärr på tok för dyrt att göra analys på varje bal jag köper. Däremot har jag gjort analys på höet då jag köpt för en hel säsong.